- Berlaku di sek. Rendah.
- Biar pun 3 aliran: SK. Melayu, SK. china dan SK. India tapi sama dari segi sistem kemasukan pelajar, had umur, tenaga pengajar, kurikulum dll
Pages - Menu
▼
Pages - Menu
▼
Saturday, February 28, 2015
SEKOLAH SEBAGAI INSTITUSI PEMBEZAAN
Penyamaan sistem sekolah
SEKOLAH BERKESAN
“Keberkesanan sekolah ada kaitan dng kepimpinan sekolah (model, penyokong, rakan, inovator” – Geltner (1981)
PERANAN PENGETUA DALAM INSTITUSI PENDIDIKAN DI MALAYSIA
- Teras kepada pengurusan pendidikan di sekolah
- Menjalankan kerja-kerja pentadbiran
- Pemimpin pengajaran dan pembelajaran
- Pembentuk budaya pentadbir
- Mengurus perkembangan staf
- Mencari idea-idea baru meningkat proses pengajaran dan pembelajaran
- Melahirkan guru, sekolah dan pelajar yang berkesan
- Mempertingkatkan daya kreatif dan enovatif kakitangannya
- Menanamkan minat guru-guru dan kakitangan menyumbangkan tenaga dan idea
INSTITUSI PENDIDIKAN DI MALAYSIA (PENTADBIRAN)
Pengurusan dan pentadbiran sekolah akan menjadi salah satu aspek pengurusan yang terbilang pada tahun 2010.
PERANAN MASYARAKAT TERHADAP SEKOLAH
Masyarakat
Komuniti manusia yang tinggal bersama-sama dan saling berinteraksi antara satu sama lain.
Jaringan perhubungan antara pelbagai individu.
Masyarakat di luar kawasan sekolah ini meliputi;
- Ibu bapa,
- Orang sekeliling,
- Media massa dan
- Jawatankuasa-jawatankuasa seperti
- Polis,
- bomba,
- JKKK (jawatankuasa ketua kampung)
- Agensi-agensi kerajaan dan bukan kerajaan.