Pages - Menu

Pages - Menu

Wednesday, December 10, 2014

Teknologi dan media dalam pengajaran

teknologi dan media dalam pengajaran
- Penglibatan Pelajar dengan komputer
- Penglibatan Pelajar menggunakan web 2.0

 - P&P berasaskan komputer

            Suatu pendekatan menggunakan komputer .Ini tidak bermakna bkomputer yang mengajar pelajar tetapi guru menggunakan komputer dengan semaksimum mungkin sebagai alat penyampaian pengajarannya. Hanya sebagai satu teknik menggabungkan kelebihan guru dengan penggunaan komputer. Proses P&P berbantukan komputer menumpukan kepada cara & strategi persembahan maklumat yang digunakan bagi memindahkan ianya kepada ilmu pengetahuan yang bermakna serta bermanafaat kepada pelajar.

            Teks isi pelajaran yang panjang boleh diringkaskan @ dipersembahkan semula menggunakan media-media yang lebih menarik & bersifat lebih dinamik.

Komputer
CPU : Suis kuasa : set elektrikal yang menghubungkan komputer dengan litar kuasa
Memori
Bekalan kuasa : menukarkan AC jepada DC
Cakera keras : dikenali sebgai mass storage  (alat storan massa)
Pemacu Disket : fungsi untuk penempatan perisian, pemindahan fail-fail antara sisstem dan back-up
Pemacu CD-ROM @ Compact Disk Read Only Memory: satu cara penyimpanan data
Port siri dan selari : mouse, modem dan lain-lain menggunakan port siri untuk berhubung dengan komputer, port siri adalah dwihaluan & port selari untuk penyambungan komponen dengan komputer.
Kad video (display card) : berfungsi mengawal monitor dan antaramuka.
Kad bunyi : dilengkapi dengan DSP (Digital Signal Processor), 3D sound & surround sound adalah jenis terbaru
Modem : menyambungkan komputer dengan telefon, jenis internal dan ezternal
Monitor: komponen utama dan berfungsi sebagai paparan
Tetikus : fungsi menunjukkan arah den mengarahkan, jenis trackball, lighr pen, drawing tablet dan sebagainya
Papan kekunci : penghubung pengguna dengan komputer
Pembesar suara :membantu mengguatkan suara dan menghasilkan bunyi lebih menarik
Aksesori : CD- writer, scanner, printer, mic, joystick
- P&Pmenggunakan web 2.0

            Internet dapat menyediakan sumber yang begitu luas kepada guru & pelajar untuk meneroka, mencari bahan pengajaran, rujukan serta penyelidikan. Portal-portal pendidikan yang disediakan sama ada portal tempatan @ luar dapat memberi kefahaman yang lebih kepada pelajar dalam sesuatu mata pelajaran.

            Contoh: dalam eksperimen sains, guru hanya menunjukkan satu eksperimen sekali sahaja tetapi melalui portal pendidikan mereka boleh berulang kali mencubanya. Tambahan pula setiap bahan di dalam portal sentiasa dikemaskini & pelajar dapat banyak bahan baru berbanding dengan buku teks yang diperbaharui lima tahun sekali. Melalui penggunaan komunikasi elektronik (e mail), net meeting, chat room & sebagainya, guru & pelajar dapat bertukar-tukar idea sesama sendiri @ dengan guru & pelajar dari sekolah yang lain.





 1)E-book

Merupakan singkatan daripada perkataan electronic book. Ia adalah dalam bentuk elektronik  iaitu berbentuk digital dari sebuah buku yang biasanya diterbitkan dalam bentuk tercetak namun ianya adalah berbentuk digital. Penggunaan e-book adalah salah satu versi elektronik dari sebuah buku tercetak yang dapat dibaca pada sebuah personal computer atau peralatan lain yang direka khusus untuk membaca e-book.



Kelebihan Penggunaan Pendekatan ICT E-book:

Memudahkan pencarian atribut teks melalui perisian buku teks digital yang terdapat di dalam e-book
Menggalakkan perkongsian ilmu melalui pertukaran nota dalam perisian e-book oleh para pelajar
Dapat dimanfaatkan oleh orang yang tidak boleh membaca dengan pengunaan sistem audio visual
 Kelemahan Penggunaan Pendekatan ICT E-Book:

Peningkatan dalam penggunaan elektrik
Mengurangi penghayatan dalam kaedah membaca
E-book boleh diserang oleh virus

No comments:

Post a Comment

Pendapat @ Cadangan