Pengenalan
Pertumbuhan bahasa – sistem bertulis untuk merakam, pemikiran rasional mula menguasai dunia berfungsi sebagai label, membolehkan manusia mengasingkan daripada pengalamannya dan manganalisis, juga menjadikan mereka menceraikan diri daripada alam semulajadi.
Apabila pengetahuan dan komunikasi meningkat, manusia mula hidup dalam peranan yang berpengkhususan, membawa erti pemisahan dan keterasingan daripada alam semula jadi
Melalui sejarah sejarah yang panjang ini, sesetengah manusia menemui kaedah yang membantu mereka merapatkan semula menerusi alam rasional.
- Menggunakan teknik untuk sengaja melahirkan ciri dalaman, meningkatkan kuasa visual
- Mencapai satu keadaan, disebut secara umumnya sebagai relaksasi, kesatuan minda, lamunan @ hayalan – untuk menimbulkan kesan kepada alam untuk sembuh dan bersatu dengan “Tuhan”
Alam Semula Jadi dan Estetiksme
Kurun ke19 – orang/pengusaha industri, menggunakan kaedah kapitalis yang kompetitif untuk meneksploitasi persekitaran dan menyebabkan banyak kekecohan dan kerosakan
- Semakin ramai manusia sensitif – mula menggeruni sekiranya kekayaan tidak menawarkan kehidupan yang lebih baik, membolehkan mereka mengamalkan keupayaan yang kreatif dan apresiatif serta meneruskan aspirasi, dunia akan kontang daripada keindahan dan kemanusiaan
John Ruskin pernah menyebut bahawa:
“Industri telah mengubah setiap sungai di England menjadi saluran kotor, sehingga anda tidak lagi dapat menyucikan anak melainkan dengan air hujan. Malah itu pun kotor"
Ciri dan Pengaruah Zaman Takulan
- Fasa dalam aktiviti intelektual dipengaruhi oleh sikap sains
- Unsur kemanusiaan hampir pupus daripada kehidupan
- Manusia percaya bahawa mereka telah Berjaya mendapatkan system yang sempurna – meliputi kerajaan, ekonomi, seni, masyarakat, dan malan ugama – namun dianggap ketiadaan peribadi dan emosi kemanusiaan
- Keseluruhan sistem telah diledaki Revolusi
Sejarah Perkembangan Primitivisme
- Kemunculan semula idea “ekspresi diri”
1910 – Roger Fry menganjurkan pameran Pasca Impresionisme, termasuklah karya Henry Rousseau (1844-1910) seorang pelukis “primitif” Perancis
- Keseluruhan kaitan antara seni kanak-kanak dan seni manusia primitfi dan persoalan sama ada latih dalam seni diperlukan
- Kesedaran meningkat tentang merit estetik seni irri ive dan perkembangan apresiasi irri seni moden
- Faktor lain yang menyumbang kepada peningkatan pengiktirafan terhadap seni kanak-kanak
- Seni kanak-kanak sebagai relevan kepada kefahaman keseluruhan keutamaan kebebasasn dan kejujuran rasa dalam seni
- Penolakan tanggungjawab moral, dan
- Asumpsinya ialah imaginasi seni pada dasarnya adalah jujur tidak seperti “sikap kotor” imaginasi kalangan peniaga.
Jean Jacques Rousseau adalah pengarang “ Kontrak Sosial” -1762
- Mengasaskan falsafah keindividualan
- Mendakwa bahawa sains dan tamadun telah memisahkan manusia dari alam; lantas, naluri sepatutnya menjadi panduan.
- “Balik kepada alam”
- “Kebuasan mulia” (Noble Savage)
Masyarakat Eropah telah mengalami tuntutan terhadap interpretasi baru tentang manusia dan alam.
- Kebangkitan semula “pemujaan dan rasa” – untuk menjadi asas kepada puisi, drama, seni, dan musik keasyikan
- Memberikan manusia kebebasan untuk menyuarakan keasyikan mereka
- Semua jenis subjek dan pengalaman, yang dahulunya dianggap cita rasa buruk, sekarang didapati dalam ekspresi seni
- Terdapat pembaharuan minat terhadap alam, landskap, cerita rakyat
Terminologi Primitivisme
Terdapat beberapa jenis primitivisme
- Seni oleh manusia prasejarah atau bukan Eropah (sering menyarankan ketidak tepatan dan etnosentrik?
- Merujuk kepada subjek dan bentuk yang dipinjam daripada sumber bukan Barat
o Contoh: Gauguin – motif Tahiti
o Picsso Picasso – Arca Afrika
- Idea – sebahagian besar daripada sentimental Kebuasan Mulia – sebagai satu kejadian yang hebat terkandung oleh tamadun, dipopularkan oleh Rousseau
- Penaklukan besar-besaran di Asia, Afrika dan Oceania yang membawa budaya asing kepada bangsa Eropah
- Seni dan kraf manusia luar Eropah membawa kepada seniman alternative ekspresif, bukan naturalistic kepada tradisi ilusionisitk yang berada dalam seni Barat sejak Renaissance
- Keinginan untuk mengekspresi kebenaran yang mengatasi ketepatan penampakan adalah asas kepada Modernisme
- Seni bukan Barat menyediakan ramai seniman Eropah dengan model untuk seni emotif dan antirasional
- Keinginan mendesak untuk mengisi seni dengan ketulinan emosi dan spiritual membezakan modern daripada seni Victoria, yang cuba mengajar atau mengalihkan pemerhati
- Untuk menyampaikan rasa secara tulin, pelukis moden berpaling kepada bentuk dan rupa primitive yang banyak
Motif/Ciri
- Menjelaskan hubungan prasejarah antara seni, ugama dan magik
- Boleh menghidupkan semula tempah penyembahan prasejarah
- Lambakan pengimajaan serupa kanak-kanak
- Merangkumkan keghairahan untuk lari daripada kedewasaan dan tanggung jawab manusia “bertamadun”
No comments:
Post a Comment
Pendapat @ Cadangan