Pengenalan :
Pengetua dan guru besar
merupakan peneraju utama yang membentuk pasukan bekerja di sekolah.
Salah satu faktor utama yang menjadi penyumbang kepada pembentukan budaya kerja
yang dinamik adalah melalui kemahiran menyampai dan menerima maklumat secara
positif yang spesifiknya diistilahkan sebagai kemahiran berkomunikasi. Kajian
daripada pakar-pakar psikologi dan pakar-pakar komunikasi mendapati kemahiran
berkomunikasi memainkan peranan sangat penting di dalam kehidupan manusia
(Abdullah & Ainon, 2005). Menurut Abrams (1986),
dalam kehidupan seharian jumlah komunikasi yang dilakukan oleh individu terdiri
daripada mendengar (45 peratus), bercakap (30 peratus), membaca (16 peratus)
dan menulis (9 peratus). Komunikasi bukan sahaja melibatkan percakapan dan penulisan
tetapi juga pembacaan dan proses mendengar (Zawiyah, 2009). Oleh itu komunikasi
adalah aktiviti utama yang berlaku dalam sesebuah organisasi. Berjaya atau
gagal sesebuah organisasi mencapai visi dan misi yang ditetapkan banyak
bergantung kepada pasukan kerja yang berada dalam sesebuah organisasi itu.
Komunikasi
boleh didefinisikan sebagai perhubungan secara langsung atau dengan perantaraan
surat, radio, telefon dan lain-lain (Kamus Dewan, 2007). Jika ditinjau secara
lebih lanjut, definisi komunikasi ini tidak akan lari daripada enam komponen
utama iaitu penyampai, penerima, medium perantaraan, maklumat, maklum balas dan
gangguan. Abdul
Mua’ti (2006) pula mendefiinisikan komunikasi sebagai satu proses
pemindahan makna yang terdapat dalam maklumat , idea atau perasaan melalui
penggunaan simbol sama ada berbentuk lisan, bahasa badan, tulisan, visual atau
simbol lain daripada pihak penerima dengan harapan akan menghasilkan maklum
balas atau respon yang dihajati. Komunikasi berkesan atau komunikasi efektif
pula boleh didefinisikan sebagai komunikasi yang dapat menyampaikan maklumat
dengan jelas daripada penyampai kepada penerima dalam usaha mencapai matlamat
organisasi.
Menurut Abdullah
dan Ainon (2003), komunikasi berkesan mempunyai lima ciri khusus iaitu:
(1) Kefahaman
terhadap maklumat,
(2) Keseronokan
semasa menyampaikan maklumat,
(3) Pengaruh
ke atas sikap, nilai dan kepercayaan disebabkan oleh maklumat yang ingin
disampaikan,
(4) Perhubungan
yang bertambah baik dan
(5) Adanya
tindakan yang menyusuli.
Oleh
itu dapat dirumuskan bahawa komunikasi berkesan adalah proses dua hala melalui
penghantaran mesej yang betul, diterima dan difahami oleh orang lain.
Bagi menjadikan komunikasi ituberkesan adalah penting untuk memahami
bagaimana manusia berinteraksi dan menginterpretasikan sesuatu mesej.
Komunikasi Berkesan di
Sekolah
Menurut Wan Izuddin
(1991) komunikasi berkesan bergantung kepada tiga
komponen iaitu:
(1) Pemberi
mesej dapat menyampaikan mesej dengan jelas dan baik,
(2) Media
yang digunakan untuk menyampaikan mesej tidak menjejaskan mesej yang disampaikan
dan
(3) Penerima
mesej dapat menerima mesej sebagaimana disampaikan, dapat memproses mesej dan memberi respon
yang sewajarnya.
Namun
begitu dalam konteks pengurusan sekolah pula, komunikasi berkesan
bermakna guru-guru akan terlibat sama dalam membuat keputusan dan
melaksanakan aktiviti-aktiviti sekolah (Ariffin dan Robiah, 2002). Amalan komunikasi
berkesan di sekolah mampu menimbulkan hasil seperti yang diharapkan oleh
penyampai maklumat dan seterusnya membawa perubahan kepada organisasi sekolah.
Dalam hal ini penyampai adalah guru besar atau pengetua, dan penerimanya adalah
subordinat iaitu guru-guru, staf sokongan dan murid-murid yang terdapat di
sesebuah sekolah. Perubahan pula bermaksud seluruh warga sekolah berupaya
melaksanakan tindakan yang sepatutnya mereka laksanakan akibat daripada
maklumat yang disampaikan oleh puncanya.
Selanjutnya,
kebolehan berkomunikasi secara berkesan merupakan satu kemahiran
(Al. Ramaiah, 1999). Kemahiran ini pula bergantung kepada:
(1) Keupayaan
mengenal pasti serta mengawal halangan komunikasi dan
(2) Kebolehan
menggalakkan aliran maklumat daripada penyampai kepada penerima.
Chek
Mat (2007) merumuskan bahawa terdapat beberapa kemahiran yang
penting dalam proses komunikasi berkesan iaitu:
(1) Kemahiran
mendengar merupakan aspek terpenting dalam proses
interaksi komunikasi kerana ia berperanan sebagai cara untuk mendapatkan penjelasan daripada subordinat diteliti untuk fahami perasaan dan mesej yang disampaikanIni membawa kepada rasa
dihargai,
interaksi komunikasi kerana ia berperanan sebagai cara untuk mendapatkan penjelasan daripada subordinat diteliti untuk fahami perasaan dan mesej yang disampaikanIni membawa kepada rasa
dihargai,
(2) Kemahiran menerhati
pengucapan lisan dan bukan lisan dapat
mewujudkan rasa selesa dan diterima dalam kalangan subordinat,
mewujudkan rasa selesa dan diterima dalam kalangan subordinat,
(3) Kemahiran menyoal
berguna untuk mendapatkan maklumat serta fakta,
juga memastikan wujud suasana kondusif, selamat dan berterus terang,
juga memastikan wujud suasana kondusif, selamat dan berterus terang,
(4) Kemahiran
mentafsir di mana pemimpin mesti mempunyai dan
menguasai data terkini dan tidak bergantung pada satu sumber sahaja,
menguasai data terkini dan tidak bergantung pada satu sumber sahaja,
(5) Kemahiran memujuk memperlihatkan
kesaksamaan, persaudaraan, menghargai, kepakaran
dan mempamerkan prestij sebagai pemimpin melalui persembahan terbaik
Kebolehan
guru besar atau pengetua menyampaikan maklumat dengan berkesan serta tidak
mengelirukan akan membangkitkan dorongan bekerja yang tinggi, mampu mengelakkan
konflik dan salah faham serta membangkitkan perasaan saling mempercayai antara
satu sama lain. Guru dan staf sokongan pasti jelas dengan peranan dan tugas
yang perlu dilaksanakan oleh mereka secara individu atau
berkumpulan. Mereka juga akan dapat berinteraksi dengan sangat baik antara satu
sama lain kerana maklumat yang disalurkan adalah maklumat yang sama, tepat dan
jelas. Kajian Ariffin dan Robiah (2002) ke atas pengetua dan
guru-guru di daerah Hulu Langat Selangor mendapati terdapat empat bentuk
komunikasi yang kerap diamalkan oleh pengetua iaitu penerangan kerja, maklum
balas, ekspresi positif dan penglibatan. Pola amalan komunikasi sedemikian
memberi impak yang positif kepada guru kerana unsur tekanan tidak wujud
terhadap guru. Pengetua terlebih dahulu memberi penerangan berhubung apa yang
perlu guru lakukan, memberitahu apabila berpuas hati dengan tugas yang
dijalankan, berbual mesra dengan mereka dan selalu mempertimbangkan pendapat
guru. Reaksi positif dalam komunikasi ini mampu membentuk pasukan kerja yang
dinamik dalam usaha sekolah mencapai matlamat yang telah ditetapkan oleh guru
besar atau pengetuanya. Pasukan kerja yang dinamik ini merupakan pasukan kerja
yang mempunyai tenaga dan kekuatan serta mampu membuat penyesuaian dalam usaha
memajukan sekolah.
Pelaksanaan Elemen
Komunikasi Berkesan :
Merujuk kepada usaha melaksanakan elemen
berkomunikasi berkesan bagi membentuk pasukan kerja yang dinamik, sebanyak 10
cara boleh digunakan oleh guru besar atau pengetua iaitu:
(1) Menangani
gangguan komunikasi,
(2) Menggunakan
teknologi terkini,
(3) Melibatkan
pengurus atasan,
(4) Pertemuan
secara tidak rasmi,
(5) Menggunakan
perantara atau orang ketiga,
(6) Kebebasan
mengemukakan pandangan,
(7) Menstruktur
semula organisasi,
(8) Menambah
baik hubungan interpersonal,
(9) Memperbaiki
saluran komunikasi tidak rasmi dan
(10) Menetapkan polisi
dan prosedur.
1. Menangani Gangguan
Komunikasi :
Salah satu masalah utama
yang dihadapi dalam menerapkan komunikasi berkesan di sekolah adalah gangguan
komunikasi. Gangguan
dalam komunikasi adalah perkara yang mengganggu dan menghalang keberkesanan
komunikasi, yang mengakibatkan maklumat yang diterima tidak tepat
atau disalah tafsir. Menurut Abdullah dan Ainon (2005) terdapat
dua jenis gangguan iaitu gangguan teknikal dan gangguan makna. Gangguan
teknikal ialah faktor-faktor yang dapat menyebabkan pendengar tersalah faham
ataupun tidak faham sama sekali mesej yang didengarnya. Contohnya adalah
seperti penutur bercakap gagap atau terdapat bunyi-bunyi bising yang
lain. Gangguan makna atau juga disebut sebagai gangguan semantik
pula berlaku apabila si pendengar dan sipenutur tidak sama sependapat berkenaan
makna yang dimaksudkan. Contohnya adalah seperti orang Kedah dan orang
Terengganu mempunyai maksud yang berbeza apabila menggunakan perkataan ‘segan’.
Namun
begitu menurut Ab. Aziz (2003), gangguan komunikasi ini
boleh dikaitkan dengan faktor jarak, masa, bahasa, sistem dan peraturan yang
wujud di sekolah semasa komunikasi dilaksanakan. Oleh itu, pentadbir
sekolah seharusnya dapat berhubungan dengan subordinatnya secara langsung
seperti dalam mesyuarat sekolah dalam usaha mengatasi masalah berkaitan
faktor jarak semasa
proses berkomunikasi. Semakin jauh jarak semasa berkomunikasi maka semakin
banyaklah maklumat akan menjadi kabur atau hilang, maka adalah sangat penting
kepada pentadbir untuk berada hampir dengan subordinatnya semasa
berkomunikasi. Pentadbir juga perlu menentukan masa paling sesuai untuk menyampaikan maklumat seperti
mengambil masa perjumpaan selama lima minit selepas setiap perhimpunan pagi
bagi menyampaikan maklumat kepada subordinatnya.
Penggunaan bahasa yang seragam dan mudah
difahami semasa menyampaikan maklumat akan membantu pentadbir menambahkan
keberkesanan komunikasinya. Dalam hal ini penggunaan Bahasa Melayu rasmi
yang standard seharusnya ditekankan dalam usaha menyeragamkan
penggunaannya di seluruh sekolah di Malaysia. Sistem dan peraturan yang digunakan di sekolah seharusnya
menyokong penyampaian ketiga-tiga bentuk komunikasi iaitu secara lisan,
bertulis dan bukan lisan. Oleh itu, pentadbir sekolah
seharusnya mewujudkan ruang dan peluang untuk subordinatnya mengemukakan
maklumat secara lisan, bertulis dan bukan lisan. Sebagai contoh, subordinat di
sekolah seharusnya bebas mengemukakan maklumat secara perbualan terus (lisan) atau melalui surat rasmi (bertulis).
Peraturan yang khusus dalammengemukakan maklumat tersebut seharusnya
ditekankan oleh pentadbir sekolah di dalam mesyuarat guru atau surat
pemberitahuan kepada semua subordinatnya.
Kesimpulannya faktor jarak, masa,
bahasa, sistem dan peraturan yang wujud di sekolah seharusnya diteliti oleh
pentadbir sekolah dalam usaha mewujudkan komunikasi berkesan. Jika gangguan di
atas dapat ditangani dengan baik, subordinat di sekolah tidak akan kabur dan
tidak akan keliru dengan maklumat yang disampaikan. Hal ini akan dapat
mewujudkan keseragaman dalam kefahaman terhadap maklumat yang disampaikan.
Justeru itu mereka akan dapat bekerjasama membentuk pasukan kerja yang dinamik
kerana semua tindakan yang dilaksanakan adalah berasaskan kepada kefahaman yang
sama.
2. Menggunakan Teknologi
Terkini :
Komunikasi berkesan bukan
sahaja perlu memindahkan maklumat yang difahami dengan tepat dan jelas, tetapi
mestilah cepat serta pantas. Penggunaan telefon, mesin faks, khidmat pesanan
ringkas (Short Messages Service – SMS) dan mel elektronik (e-mel)
di sekolah mampu membantu pentadbir menyampaikan maklumat dengan lebih
pantas. Semakin singkat masa yang digunakan untuk menyampaikan maklumat,
semakin baik kesannya. Ini adalah kerana masa selebihnya boleh digunakan untuk
penumpuan kepada kerja-kerja pelaksanaan sesuatu tindakan yang berpunca
daripada maklumat tersebut. Tegasnya di sini, masa lebihan dapat digunakan oleh
kumpulan subordinat menjalankan aktiviti seperti yang dikehendaki oleh maklumat
yang disampaikan oleh pentadbir. Secara langsung, situasi ini akan membantu
mewujudkan kerjasama antara individu yang lebih progresif kerana mereka
bertindak ke atas maklumat yang sama.
Keadaan
sekolah yang mempunyai kawasan yang sangat luas di mana kedudukan guru agak
jauh,, sistem pembesar suara yang sesuai, persidangan audio, persidangan
komputer dan telesidang boleh digunakan. Namun demikian, faktor kemudahan
infrastruktur perlu diberi tumpuan terlebih dahulu kerana sistem pembesar
suara, penggunaan persidangan audio, persidangan komputer dan telesidang
memerlukan perbelanjaan yang agak mahal. Teknologi yang terkini seperti ini
sememangnya dapat meningkatkan tahap keberkesanan komunikasi di sekolah.
Menyedari kepentingan ini, adalah menjadi tanggungjawab pihak pentadbir agar
dapat memikirkan tentang keperluan dan kebaikan penggunaan terknologi sebegini
dalam mewujudkan impak komunikasi kepada seluruh warga sekolah..
Kesimpulannya
di sini , penggunaan teknologi terkini ternyata menjadikan
komunikasi lebih berkesan kerana maklumat dapat disampaikan secara pantas dan
tepat. Ketirisan maklumat dapat dikurangkan jika pihak pentadbir dapat
menggunakan teknolgi tersebut. Kemampuan sekolah menggunakan peralatan
berteknologi terkini sudah pasti mampu menghasilkan kumpulan kerja yang dinamik
di sekolah mereka. Hal ini sudah pasti dapat melahirkan sekolah yang bertindak
selari dengan hasrat misi dan visi yang telah ditetapkan oleh pihak pentadbir.
3. Melibatkan Pengurus
Atasan :
Semasa proses komunikasi
dilaksanakan, pentadbir sekolah perlu sedar bahawa beliaulah merupakan seorang
pengurus atasan yang berpengaruh dan memainkan peranan paling penting dalam
proses tersebut. Kajian mendapati manusia suka dan mudah terpengaruh
oleh kata-kata, percakapan dan perbualan individu-individu yang sudah berjaya
(Abdullah dan Ainon, 2005). Kejayaan pengetua atau guru besar dalam
mempertingkatkan pengurusan diri dan mampu menterjemahkannya dalam budaya kerja
sudah pasti menjadi aset penting kepada mereka dalam
membentuk pasukan kerja yang dinamik. Di samping itu pengetua dan guru
besar juga perlu bertanggungjawab membuat pemantauan dan memastikan
subordinatnya menjalankan tugas yang diamanahkan sebaik mungkin. Pemantauan dan
pemastian ini adalah penting dalam usaha menentukan matlamat akhir daripada
proses komunikasi dapat dilaksanakan dengan tepat dan betul.
Berdasarkan
kajian Ariffin dan Robiah (2002), hanya komunikasi penerangan kerja,
maklum balas dan ekspresi positif mempengaruhi kepuasan kerja guru. Pentadbir
seharusnya mengurangkan komunikasi yang berbentuk penglibatan, rasional kerja,
arahan kerja dan ekspresi negatif. kerana telah didapati kurang berkesan. Komunikasi sebegini kurang
berkesan kerana ianya menekankan konsep komunikasi satu hala sahaja. Oleh itu,
dapatan kajian ini boleh dijadikan asas kepada pentadbir untuk melaksanakan
komunikasi berkesan dengan melibatkan semua warganya. Komunikasi
yang berkesan akan melibatkan guru-guru dalam membuat keputusan dan
melaksanakan aktiviti-aktiviti sekolah. Guru-guru yang diajak berunding dan
melibatkan diri secara langsung biasanya merasai diri dan sumbangan mereka
dihargai; mereka juga mendapat kuasa untuk mengambil inisiatif dan bertindak
secara terbaik sesuai dengan kepakaran dan pengalaman tersendiri yang ada dalam
diri masing-masing (Arifin & Robiah,2002).
Pentadbir
sekolah perlu memastikan perhubungan dalam kalangan guru-guru penolong kanan
(GPK), ketua-ketua bidang, ketua-ketua panitia, guru-guru mata pelajaran dan
staf sokongan sekolah berada dalam kedaan baik (Norman Affendi dan Kamaruzaman,
2010). Semua warga sekolah mampu menyampaikan pendapat, idea dan komen dalam
suasana yang harmoni dan terkawal. Hal ini penting dalam usaha memastikan
organisasi sekolah dapat melaksanakan sebarang tindakan dengan baik dan
berkesan. Perhubungan yang baik dalam kalangan warga sekolah akan membolehkan
pihak sekolah mewujudkan kumpulan kerja yang dinamik.
Tegasnya
di sini boleh
kita rumuskan bahawa
peranan pentadbir sekolah amat penting dalam proses komunikasi
berkesan. Justeru itu, penglibatan secara langsung sebagai pengurus atasan
amatlah dituntut dalam memastikan komunikasi berkesan dapat dicapai. Secara
tidak langsung, hal ini akan menjadikan sekolah tersebut mempunyai
kumpulan-kumpulan kerja yang dinamik kerana warganya dapat memahami hala tuju
yang dikehendaki oleh pihak pentadbir sekolah.
4. Pertemuan Secara Tidak
Rasmi :
Sesi pertemuan secara
tidak rasmi dalam kalangan warga sekolah merupakan salah satu wadah penting
dalam usaha mewujudkan komunikasi berkesan. Sesi seperti jamuan bulanan atau
jamuan Hari Guru dapat digunakan sebagai medan menyampaikan maklumat dalam
suasana tidak formal. Warga sekolah boleh membincangkan masalah sekolah di
samping dapat bertemu, berinteraksi dan berkongsi tentang banyak perkara dalam
suasana gembira, menarik dan ceria. Begitu juga, pertemuan di kantin sekolah
sewaktu sarapan, minum pagi atau makan tengahari akan mewujudkan suasana mesra
dan akrab, tanpa terikat dengan agenda formal seperti yang terdapat dalam
mesyuarat rasmi. Pengurus sekolah juga dapat menyampaikan maklumat secara
langsung kepada subordinatnya secara individu kerana terdapat banyak ruang dan
peluang untuk beliau berbuat demikian dalam majlis yang tidak rasmi seperti
ini. Ini dibuktikan dengan kajian yang telah dijalankan ke atas 97 orang
pengetua sekolah agama yang mendapati bahawa pengetua yang mengamalkan
komunikasi terbuka di dalam pergaulan dengan guru dan pelajar serta
sikap pengetua yang mudah bergaul; akan memudahkan dan memberanikan setiap
warga sekolah untuk berbincang tentang apa jua masalah. Kewujudan suasana
sebegini akan mengurangkan rasa tertekan dan akan membantu meningkatkan
motivasi.
Secara
tidak langsung, pertemuan tidak rasmi yang diadakan akan dapat mewujudkan
kepercayaan dalam kalangan warga sekolah. Nilai kepercayaan ini akan
menyebabkan konflik sesama individu berkurangan dan akan merapatkan jurang
perbezaan sikap, kefahaman dan pendirian sesama mereka. Dengan demikian,
terbentuklah kumpulan kerja yang dinamik yang mampu mengangkat kecemerlangan
sesebuah sekolah tersebut.
Kesimpulannya,
pertemuan secara tidak rasmi akan membuatkan warga sekolah berasa lebih selesa
untuk berkomunikasi kerana tidak terikat dengan agenda formal. Agenda formal
kadang-kadang menyebabkan idea, komen, cadangan mereka tidak dapat disampaikan
dengan berkesan kerana tidak mempunyai ruang dan peluang untuk berbuat demikian. Melalui pertemuan secara
tidak rasmi, mereka berpeluang untuk menyampaikan maklumat yang secara berkesan
kerana mereka tidak terikat dengan etika dan protokol sebagaimana yang terdapat
dalam mesyuarat formal.
5. Menggunakan Perantara
atau Orang Ketiga :
Ada ketikanya pengurus
sekolah tidak dapat menyampaikan maklumat kepada guru-guru dengan berkesan
disebabkan terdapatnya pertelingkahan atau konflik dalaman warga sekolah.
Contohnya seperti terdapat beberapa kumpulan yang seringkali tidak
bersependapat dalam apa-apa aktiviti sekolah yang mahu dilaksanakan. Kumpulan
ini sering mempunyai idea, pendekatan dan pengikut tidak formal yang akan
membangkang dan menafikan idea dan pendekatan kumpulan lain. Oleh itu perantara
atau orang ketiga amat diperlukan dalam hal ini untuk mengurangkan
pertelingkahan dan konflik yang dihadapi dalam komunikasi. Sungguhpun kehadiran
pihak ketiga adalah secara tidak aktif tetapi tetap memberikan kesan yang
khusus dan baik terhadap proses komunikasi (Mohd Foad, 2005).
Perantara
atau orang ketiga akan bertindak mendapatkan kepercayaan bagi setiap kumpulan
dan membimbing setiap kumpulan untuk bertolak ansur antara satu sama lain. Perantara
biasanya dilantik daripada kalangan warga sekolah yang neutral, adil dan
dipercayai oleh kumpulan yang berkonflik. Kefahaman perantara terhadap masalah
sekolah akan mewujudkan sesi perbincangan dan mencari jalan penyelesaian
terbaik agar setiap kumpulan boleh bekerjasama antara satu sama lain.
Penggunaan
perantara atau orang ketiga adalah sangat diperlukan lebih-lebih lagi jika
terdapat konflik dalaman di sesebuah sekolah. Pentadbir sekolah boleh
menggunakan teknik ini dalam usaha mewujudkan komunikasi berkesan dalam usaha
membentuk pasukan kerja yang dinamik. Matlamat untuk menjadikan sesebuah
sekolah itu cemerlang boleh dicapai dengan lebih mudah jika sekiranya terdapat
banyak kumpulan kerja yang dinamik di sesebuah sekolah tersebut. Adalah menjadi
tanggungjawab pentadbir untuk memastikan keadaan ini berlaku di sekolah.
6. Kebebasan Mengemukakan
Pandangan :
Pentadbir sekolah
seharusnya memberikan kebebasan kepada warga sekolah untuk mengemukakan
pandangan dan komen dalam mewujudkan komunikasi berkesan. Idea-idea baru yang
dikemukakan oleh warga sekolah mampu mencetus prestasi kerja yang cemerlang.
Galakan dan motivasi seharusnya diberikan semasa proses komunikasi untuk
menunjukkan betapa idea yang dikemukakan, amat dihargai oleh pihak sekolah.
Persaingan yang sihat dalam kalangan warga sekolah dengan cetusan idea baru
akan mampu membentuk kumpulan kerja yang dinamik. Mereka akan terdedah kepada
situasi, kefahaman dan tindakan baru yang akan memacu kecemerlangan sekolah.
Secara tidak langsung, inovasi dan kreativiti akan terbentuk dalam kalangan
warga sekolah. Seterusnya, produktiviti dan kualiti prestasi mereka akan
bertambah selari dengan usaha sekolah menuju matlamat yang diinginkan.
Sekiranya
kebebasan memberikan pandangan disekat akan menjadikan warga sekolah berasa
takut memberikan pandangan dan komen. Mereka akan merasakan pandangan dan komen
tidak akan dihargai oleh pihak sekolah. Halangan komunikasi seperti ini akan
membuatkan mereka jumud dan seringkali berdiam diri apabila perbincangan dua
hala dilaksanakan. Sekolah akan mengalami kerugian kerana potensi dan keupayaan
warga sekolah tidak mampu digembleng sepenuhnya.
Dapat
dirumuskan di sini bahawa kebebasan mengemukakan pandangan merupakan satu
elemen penting dalam menjayakan komunikasi berkesan. Warga sekolah akan terasa
dihargai apabila mereka bebas memberikan pandangan lalu membentuk prestasi
kerja yang cemerlang. Selain itu, kebebasan ini akan mampu mewujudkan pasukan
kerja yang dinamik kerana mereka berpeluang bersaing secara sihat melalui
aktiviti yang mereka lakukan.
7. Menstruktur Semula
Organisasi :
Menstruktur semula
organisasi dalam konteks komunikasi berkesan adalah untuk mempastikan maklumat
dapat disampaikan dengan lebih cekap dan cepat. Antara struktur penting yang
perlu diberi perhatian adalah latihan komunikasi serta saluran komunikasi.
Latihan komunikasi secara berkesan dalam kalangan warga
sekolah, perlu dinilai semula untuk melihat aspek yang boleh
dipertingkatkan keberkesanannya. Latihan komunikasi yang memberikan penekanan
kepada komunikasi lisan dan bukan lisan dilihat sebagai satu keperluan khusus
yang menumpukan kepada kemahiran ‘soft skills’. Teknik
penggunaan bahasa badan seperti bertentangan muka dan lenggok badan perlu
dikuasai oleh warga sekolah kerana kesannya terhadap komunikasi berkesan
menjangkau nilai sebanyak 55 peratus berbanding nada suara (38 peratus) dan
pertuturan biasa (7 peratus) (Institut Aminuddin Baki, 2002). Teknik
berkomunikasi secara bukan lisan seperti menggunakan surat rasmi, memo, minit
mesyuarat, e-mel, kertas cadangan, laporan, kertas kritik dan artikel juga
seharusnya dikuasai oleh warga sekolah dalam usaha meningkatkan keberkesanan
komunikasi.
Sehubungan
dengan perkara di atas, latihan komunikasi silang budaya perlu diberikan
penekanan khusus jika sekolah mempunyai lebih daripada satu etnik bagi
komposisi guru, staf sokongan atau muridnya. Latihan komunikasi silang budaya
akan membantu sekolah yang mempunyai lebih daripada satu etnik seperti Melayu,
Cina dan India. Ini adalah kerana etnik yang berbeza mempunyai persepsi yang
berbeza terhadap sesuatu maklumat disebabkan kepercayaan dan sistem nilai yang
diamalkan mereka berbeza di antara satu sama lain. Apabila mereka
berkomunikasi, mereka akan membawa bersama pengalaman, nilai dan makna
tersendiri. Sehubungan dengan itu, maklumat, tanda dan simbol boleh diertikan
secara berlainan berdasarkan pengalaman dan latar belakang masing-masing. Oleh
itu, latihan komunikasi silang budaya ini akan dapat mengemukakan idea yang universal,
yang boleh diterima oleh semua etnik yang terlibat.
Saluran
komunikasi yang formal di sekolah seharusnya dipastikan berfungsi dengan baik
dalam semua arah atau situasi. Komunikasi atas ke bawah, bawah ke atas,
komunikasi mendatar dan komunikasi daripada luar ke dalam seharusnya berkesan
dalam apa sahaja situasi yang diahadapi oleh pihak sekolah. Aktiviti
seperti perhimpunan pagi, mesyuarat guru, mesyuarat panitia, mesyuarat kelab
sukan dan mesyuarat persatuan sekolah seharusnya menampakkan keberkesanan
komunikasi yang tinggi. Seterusnya, saluran komunikasi secara formal atau tidak
formal yang terdapat di sekolah seharusnya dipertingkatkan keupayaannya dengan
mengoptimumkan penggunaannya.
Dapat
dirumuskan di sini bahawa, menstruktur semula organisasi dalam konteks
komunikasi berkesan akan mendorong semua pihak bertingkah laku seperti mana
yang dihasratkan oleh pihak sekolah. Secara tidak langsung, kumpulan-kumpulan
kecil yang bertindak dengan hala tuju yang sama akan mampu membentuk kumpulan
kerja dinamik di sekolah.
8. Menambah baik Hubungan
Interpersonal :
Hubungan interpersonal
yang baik antara pentadbir sekolah dan subordinatnya akan menghasilkan tahap
komunikasi yang berkesan. Jika subordinat dapat merasakan bahawa pentadbir
merupakan orang yang ‘sama taraf’ dalam proses komunikasi, aliran maklumat akan
disalurkan dengan lebih mudah. Komunikasi bukan lagi berbentuk pengarahan atau
penghakiman tetapi lebih merupakan kepada keputusan perbincangan dua hala.
Subordinat bebas mengemukakan pendapat tanpa rasa takut dalam membahaskan
maklumat yang diberikan. Kefahaman akan mudah terjalin lalu hasil akhir dapat
dicapai tanpa rasa paksaan. Subordinat akan melakukan sesuatu aktiviti atau
tindakan dengan penuh kerelaan dan keikhlasan.
Hubungan
interpersonal yang baik antara individu dalam kalangan warga sekolah juga perlu
ditingkatkan agar maklumat dapat disalurkan dengan cekap dan berkesan. Jika
semua warga sekolah dapat merasakan bahawa maklumat yang mereka perolehi
daripada pentadbir adalah merupakan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan, maka
pencapaian matlamat akhir komunikasi akan menjadi lebih mudah. Hubungan
interpersonal yang baik akan menggerakkan warga sekolah secara berkumpulan ke
arah matlamat akhir yang ditetapkan. Hal ini menjelaskan mengapa wujudnya
kumpulan kerja yang dinamik di sekolah berdasarkan prosos komunikasi yang
berkesan.
Rumusnya,
penambahbaikan hubungan interpersonal antara pentadbir sekolah dengan
subordinatnya atau subordinat dengan subordinat akan menyebabkan proses komunikasi
akan lebih berkesan. Proses komunikasi berkesan ini akan menghasilkan kumpulan
kerja yang dinamik di sekolah.
9. Memperbaiki Saluran
Komunikasi Tidak Rasmi :
Bentuk komunikasi tidak
rasmi yang boleh digunakan di sekolah adalah grapevine danmanagement
by walking around (Ab. Aziz, 2003). Grapevine merupakan
keadaan di mana maklumat disampaikan kepada ramai orang atau daripada satu
kumpulan kepada satu kumpulan yang lain dalam suasana tidak rasmi. Perbualan
tidak rasmi di kantin, di makmal atau di padang sekolah merupakan contoh di
mana konsep grapevine ini boleh dilaksanakan. Maklumat akan dapat disalurkan
segera tanpa mengira waktu. Sehubungan dengan perkara ini, adalah paling baik
jika warga sekolah dilatih dengan baik untuk melaksanakan konsep grapevine ini.
Pihak pentadbir juga boleh menambah bilangan aktiviti yang dilaksanakan oleh
pihak sekolah dalam usaha meningkatkan peranan dan fungsi grapevine ini.
Dengan pengetahuan dan kemahiran akibat daripada latihan, maklumat akan dihantar
secara cekap dan berkesan oleh warga sekolah.
Manakala management
by walking around akan membolehkan pentadbir sekolah
berinteraksi dan bertukar-tukar pendapat semasa membuat pemantauan secara tidak
rasmi di dalam kawasan sekolah. Pentadbir akan dapat menjalinkan hubungan yang
positif dengan subordinatnya dengan berbual secara langsung. Komunikasi secara
‘empat mata’ dapat dilaksanakan dan perkara ini merupakan salah satu ciri
penting dalam komunikasi berkesan.
Dapat
dirumuskan di sini bahawa saluran komunikasi secara tidak rasmi akan membantu
pentadbir sekolah mewujudkan hubungan yang baik sama ada antara pentadbir
dengan subordinat atau subordinat dengan subordinat. Hubungan yang baik antara
subordinat dengan subordinat akan dapat membentuk kumpulan kerja yang dinamik.
Oleh itu adalah sangat penting bagi seseorang pentadbir, memperbaiki saluran
komunikasi tidak rasmi ini.
10. Menetapkan Polisi dan
Prosedur :
Polisi dan prosedur
merupakan garis panduan yang digunakan untuk menyeragamkan kaedah dan cara bagi
pelaksanaan sesuatu tindakan dalam sesebuah organisasi seperti di sekolah.
Dalam konteks komunikasi berkesan, polisi dan prosedur digunakan untuk
meningkatkan kelicinan operasi dan perjalanan aktiviti sekolah. Sehubungan
dengan itu, peranan pentadbir adalah sangat penting dalam menentapkan polisi
dan prosedur yang perlu diikuti oleh setiap subordinatnya. Sama ada menggunakan
telefon, faks, e-mel, SMS, persidangan audio, persidangan komputer atau
telesidang; memerlukan polisi dan prosedur yang khusus agar keberkesanan
komunikasi berada pada aras yang sangat optimum.
Oleh
itu, penguatkuasaan polisi dan prosedur perlu dipatuhi oleh semua warga sekolah
dalam usaha mengoptimumkan keberkesanan proses komunikasi yang berlangsung.
Pentadbir sekolah seharusnya memastikan subordinat mematuhi peraturan yang
ditetapkan. Kesalahan subordinat yang tidak mematuhi peraturan seharusnya
diambil tindakan yang bersesuaian. Dengan ini, semua subordinat akan sentiasa
berwaspada agar tidak mengulangi kesalahan yang sama. Seterusnya, setiap
individu di sekolah akan bertindak berdasarkan peraturan yang sama. Keseragaman
tindakan ini akan membolehkan mereka membentuk kumpulan kerja yang dinamik
dalam usaha mencapai matlamat yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah.
Dapat
dirumuskan di sini bahawa penetapan polisi dan prosedur akan menyebabkan semua
warga sekolah dapat bertindak di bawah kawalan peraturan yang sama. Faktor
keseragaman ini akan membuatkan tindakan yang dilaksanakan adalah selari dengan
peraturan yang ditetapkan. Justeru itu, kumpulan kerja yang dinamik dapat
diwujudkan di sekolah, sama ada disedari atau tidak.
Penutup :
Dalam usaha membentuk
pasukan kerja yang dinamik, pentadbir sekolah seharusnya dapat mengenal pasti
dengan teliti tentang kepentingan komunikasi berkesan yang perlu
dilaksanakannya (Gurnam Kaur et al., 2005) Antara kepentingan komunikasi
berkesan adalah:
(1) Membawa organisasi
sekolah ke arah hala tuju yang sama,
(2) Memudahkan proses
perubahan yang dilaksanakan oleh pihak sekolah,
(3) Menjimatkan masa,
(4) Maklumat dapat
disampaikan dengan segera,
(5) Maklumat yang tepat,
(6) Sebagai satu sistem
kawalan organisasi sekolah yang berkesan,
(6) Dapat mengurangkan
kesilapan dan
(7) Dapat meningkatkan
produktiviti organisasi sekolah.
Hal ini akan memudahkan beliau menetapkan hala tuju
terhadap tindakan yang perlu dilakukannya dalam menjana pasukan kerja yang
dinamik.
Komunikasi
berkesan bermaksud warga sekolah terlibat sama dalam membuat keputusan dan
melaksanakan aktiviti sekolah. Warga sekolah yang diajak berunding dan
melibatkan diri secara langsung, kebiasaannya merasakan diri dan sumbangan
mereka dihargai. Mereka juga memperoleh kuasa untuk mengambil inisiatif dan
tindakan, sesuai dengan kepakaran dan pengalaman tersendiri yang adala dalam
diri mereka (Ariffin dan Robiah,
2002).
Dalam
mewujudkan kumpulan kerja yang dinamik dalam konteks komunikasi berkesan
seseorang guru besar atau pengetua semestinya memfokuskan tindakan untuk:
(1) Menangani
gangguan komunikasi,
(2) Menggunakan
teknologi terkini,
(3) Melibatkan
pengurus atasan,
(4) Pertemuan
secara tidak rasmi,
(5) Menggunakan
perantara atau orang ketiga,
(6) Kebebasan
mengemukakan pandangan,
(7) Menstruktur
semula organisasi,
(8) Menambah
baik hubungan interpersonal,
(9) Memperbaiki
saluran komunikasi tidak rasmi dan
(10) Menetapkan
polisi dan prosedur.
Setiap
hari, guru besar atau pengetua akan berkomunikasi dengan subordinatnya sama ada
guru atau staf sokongan sekolah. Oleh itu, aspek penyaluran maklumat yang
berkualiti serta pembinaan hubungan dua hala dalam proses komunikasi seharusnya
diberi perhatian serius (Rina Ilyana, 2004). Tambahan juga, kefahaman dan
kemahiran untuk berkomunikasi dengan berkesan akan membantu mereka untuk
membentuk kumpulan kerja yang dinamik. Kumpulan kerja ini akan mampu memacu
setiap aktiviti yang dijalankan oleh sekolah ke arah hala tuju yang sama.
Seterusnya, sekolah akan berada pada landasan untuk menjadi sekolah yang
cemerlang.
Rujukan :
Ab.
1. Aziz Yusof. 2003. Komunikasi untuk pengurus. Siri
Pengurusan dan Pentadbiran
Utu
Utusan. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
AbdulAbdullah Hassan & Ainon
Mohd. 2003. Komunikasi untuk pemimpin. Bentong: PTS Publications
& Distributor Sdn. Bhd.
Al. R
2.Al Ramaiah. 1999. Kepimpinan pendidikan – cabaran masa kini.Petaling
Jaya: IBS Buku Sdn. Bhd.
|
Ariffin 3.Ba’ada & Robiah Sidin.
2002. Komunikasi pengetua-guru: satu analisis. Jurnal Teknologi.
37(E):71-79
|
4.Chek Mat .
2007. Kemahiran Memimpin. Kuala Lumpur. Utusan Publications
&
Distributors Sdn. Bhd.
Gurn
5.Kaur Sidhu, Gurcharan Singh Sandhu, Kamaruzaman Moidunny &
Ranjit Kaur Sidhu. 2005. Penilaian tahap kecekapan (PTK) kompetensi
umum (teras dan profesional).Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
|
InstitI 5.Instititut Aminuddin Baki. 2002. Nota
ringkas fasa asas program kelayakan profesional kepengetuaan kebangsaan
(NPQH). Genting Highlands: Institut Aminuddin Baki.
6.Kamus Dewan. 2007. Edisi ke-4. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Foad Sakdan. 2005. Pengurusan
konflik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Norm
7.Affendi Mohd Noh & Kamaruzaman Moidunny. 2010. Penilaian
tahap kecekapan kompetensi umum/generik (teras dan profesional). Shah
Alam: Mahir Holdings.
Rina Ilyana Zainal. 2004. Amalan
komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan.Jurnal Teknologi. 37
(E):5-12.
8.Wan Izuddin
. 1991. Strategi Membina Pasukan Berkesan . Kuala
Lumpur .Nurin Enterprise.
|
0 comments:
Post a Comment