“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Wednesday, November 4, 2015

ORGANISASI SEKOLAH

PENGENALAN


1.1   Definisi  Organisasi

Organisasi adalah suatu badan yang dianggotai oleh pelbagai individu dengan

kelebihan yang pelbagai yang menjalankan tugas dan peranan yang berbeza bagi

mencapai matlamat yang sama (Robbins, 2003). Pencapaian matlamat organisasi

pula adalah bergantung kepada dua elemen iaitu elemen kemanusiaan dan elemen

bukan kemanusiaan. Elemen kemanusiaan adalah seperti akauntabiliti dan

komitmen terhadap organisasi. Manakala elemen bukan kemanusiaan seperti

proses, polisi, struktur dan teknologi. Kedua-dua elemen ini akan mempengaruhi

tingkah laku dalam organisasi sama ada secara individu atau kumpulan terhadap

pencapaian organisasi(Abd. Aziz, 2003).

Menurut Robbins (2005) tingkah laku organisasi didefinisikan sebagai satu

bidang kajian yang menyelidik impak gelagat yang dihasilkan oleh individu,

kumpulan dan struktur di dalam organisasi bertujuan untuk mengaplikasikan

pengetahuan tertentu bagi menjamin kemajuan dan kecekapan sebuah organisasi.

Manakala menurut  Martin (2005) tingkah laku organisasi dirujuk kepada sikap dan

1
1peribadi individu dan kumpulan dalam sesebuah organisasi. Sementara George &

Jones (1996) mendefinisikan tingkah laku organisasi sebagai satu bidang yang

memberikan penumpuan kepada peningkatan pengetahuan dengan menggunakan

kaedah saintifik ke atas semua manusia yang menganggotai organisasi.

Peranan sekolah sebagai sebuah organisasi pendidikan adalah berbeza daripada

kebanyakan organisasi-organisasi yang biasa. Perkhidmatan pendidikan lebih

kepada menyebarkan ilmu pengetahuan dan cenderung menolong insan untuk

mendapatkan ilmu pengetahuan manakala perniagaan biasa lebih kepada membuat

keuntungan kepada organisasi masing-masing (Hazman Fitri, 2000).


Menurut Dipaola dan Hoy (2000) kerelaan ahli-ahli organisasi untuk

menyumbangkan usaha melangkaui tanggungjawab kerja formal adalah komponen

yang diperlukan untuk menjadikan sesebuah organisasi itu efektif dari segi

pencapaian.Menurut Markoczy dan Xin (2004) pula sesebuah organisasi tidak boleh

berjaya jika ahli-ahlinya tidak mengamalkan semangat kewarganegaraan yang baik

dan melaksanakan segala gelagat organisasi yang positif.

1.2   Definis Sekolah Rendah

Menurut Kamus Dewan (2007), sekolah rendah bermaksud sekolah permulaan

untuk kanak-kanak. Mengikut sistem pendidikan di Malaysia, kanak-kanak yang

berumur 7 tahun diwajibkan mula menerima pendidikan rendah selama enam tahun

di sekolah rendah. Tujuan pendidikan rendah ialah untuk mengadakan pendidikan

asas di peringkat rendah kepada kanak-kanak untuk membolehkan mereka menulis,

mengira dan membaca dengan berkesan bagi melengkapkan diri mereka

melanjutkan pelajaran sekolah menengah.

2


2.LATAR BELAKANG ORGANISASI DAN PENTADBIRAN SEKOLAH DI MALAYSIA

Sistem pendidikan berpusat yang diselia dan dikawal oleh empat (4) organisasi
–Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM)
–Jabatan Pendidikan Negeri (JPN)
–Pejabat Pendidikan Daerah (PPD)
–Sekolah

•Di Sarawak dan Sabah, terdapat beberapa bahagian atau unit di peringakat kawasan dan daerah



3.SEKOLAH SEBAGAI SATU ORGANISASI

Keahlian yang tetap dan benar (fixed and real)
•Struktur sosial yang formal (terdapat carta alir struktur organisasi)
–birokrasi
•Interaksi sosial yang padu (cohesive)
•Kekitaan (belongingness)
•Budaya yang tersendiri (distinctive)
•Standardisasi
•Stabil dan bersatu (stable and united)
•Peranan yang umum dan khusus

  Bahagian pentadbiran yang teratur antara kakitangan dan jabatan

•Hierarki antara jabatan dengan jawatan dan kuasa yang berbeza dan berperingkat
•Jaringan hubungan yang formal dan tidak formal


4.RASIONAL ORGANISASI

  *Mencapai matlamat yang khusus

  *Setiap individu atau unit dapat memainkan peranan masing-masing secara

       berkesan

3

  *Matlamatnya menolong dan memajukan pertumbuhan dan perkembangan

      sesorang individu dari semua aspek-jasmani,akal,emosi,sosial dan moral

  *Maka individu dalam organisasi akan menjalankan tugas demi kepentingan

       masyarakat dan negara


5. KONSEP SEKOLAH SEBAGAI ORGANISASI PEMBELAJARAN

*Suatu pertubuhan yang dibentuk untuk member khidmat kepada ahli-ahlinya

*Entiti social formal atau tidak formal di mana ahli-ahlinya sepakat dan

mempunyai matlamat bersama

*Mempunyai satu aliran aktiviti yang direka bentuk untuk dikongsi
Ia mengandungi system dan nilai ,iaitu:

(a)  Darjah dan peraturan yang membina status hidup manusia


(b)  Menggariskan idea dan matlamat hidup yang menjadi pegangan ;dan

     (c ) mempengaruhi pertimbangan ahli menentukan cara dan gaya hidup (Taylor,1961)

Organisasi sekolah mempunyai ciri-ciri berpusatkan matlamat,struktur organisasi

dan interaksi antara ahli. SENGRE,1990 mendefinisikan organisasi pembelajaran

sebagai satu model bagaimana organisasi patut distrukturkan untuk mencapai

pembelajaran yang maksimum.


6.LIMA FAKTOR YANG MEMPENGARUHI REKABENTUK ORGANISASI SEKOLAH

(a)  Strategi

Sebagai penentu asas kepada objektif jangka panjang ataupun jangka

pendek.Sekiranya pengurus membuat sebarang perubahan yang signifikan

dalam struktur organisasi juga akan berubah bagi menangani perubahan

tersebut..
4
(b)  Saiz organisasi

Merujuk kepada bilangan orang yang digaji atau dibayar bekerja di

dalamnya.Semakin besar ,organisasi menjadi semakin kompleks.

© Teknologi

Merupakan satu aspek penting bagi kemajuan sesbuah organisasi kerana

teknologi menambahkan kecekapan menukarkan input kepada output.

( d  ) Persekitaran

Fungsi organisasi yang begitu sensitive kepada persekitaran,menyebabkan

sesbuah organisasi sangat bergantung kepada apa yang berlaku di

persekitaran.Umpamanya fenomena globalisasi,kehendak ibu bapa yang

semakin prihatin dengan kepentingan sains dan teknologi ,tekanan kesatuan

sekerja dan sebagainya.

(e) Kawalan Kuasa

Pilihan atau rupa struktur banyak juga bergantung kepada siapa yang

mempunyai kuasa,kerana mereka ini boleh menentukan sama ada ia memilih

struktur  yang berisiko tinggi ,dengan sebab alas an masing-masing.


7.    MODEL STRUKTUR MINTZBERG

Model Struktur Mintzberg memenuhi kerangka asas sesebuah organisasi

termasuk sekolah.Bahagian-bahagian asas tersebut adalah seperti berikut:

*Kemuncak Strategi

Ia terdiri daripada pengurus di peringkat atasan yang bertanggungjawab

terhadap keseluruhan organisasi seperti pengarah,pengerusi dan sebagainya.Di

sekolah terdiri dari pengetua dan guru-guru penolong kanan.


5

*Barisan Pertengahan

Pengurus yang menghubungkan pihak pengedalian dengan puncak strategi

seperti pengurus-pengurus bahagian,unit dan sebagainya.Di sekolah terdapat

ketua jabatan dan ketu panitia yang dilantik secara rasmi.

*Teknostruktur

Para juru analisis yang mempunyai tanggungjawab terhadap kepiawaian dan

impaknya kepada organisasi.Di sekolah,tidak ada komponen khas teknostruktur

ini,melainkan ketika projek professional tertentu hendak diadakan (dilantik dari

kalangan guru misalnya).


*Kakitangan Sokongan

Mereka yang memberi sokongan secara langsung atau tidak langsung kepada

organisasi termasuk pengawal keselamatan,pekerja kebersihan,pengusaha

kantin dan lain-lain di sekolah.

*Teras Pengendalian

Para pekerja yang secara langsung melakukan kerja-kerja asas pengeluaran

(core-business)seperti guru di sekolah.


8.    Ciri-ciri Dalam Organisasi Sekolah

(a)  Tujuan

(b)  Pengkhususan

(c)  Keseragaman Kelakuan

(d)  Koordinasi

(e)  Arahan

6
(f)   Aktiviti

(g)  Teknologi dan sebagainya

Kesemua ciri ini diselaraskan secara kolektif untuk mencapai objektif

bersama.Aktiviti-aktiviti misalnya diseimbangkan supaya tidak berlaku

pembaziran seperti pertindihan kerja atau tugas.Bagi menjamin ini berlaku,satu

struktur yang formal dibentuk bagi menyelaraskan berjalan lancer dan berkesan.



9.    Elemen-elemen Dalam  Organisasi


(a)  Pengkhususan
  
Pengkhususan merujuk kepada penetapan tugas kepada individu atau kumpulan

berpandukan criteria tertentu.Umpamanya mengurus kewangan atau mentadbir

pusat sumber.

(b)  Keseragaman

      Keseragaman merujuk kepada prosedur dan kaedah atau pendekatan

melakukan sesuatu tugas dalam bentuk yang sama atau selari.Umpamanya

mengajar dalam bilik darjah menggunakan kurikulum yang dibekalkan.

© Koordinasi

Koordinasi merupakan usaha mencantumkan aktiviti pelaksanaan yang berbeza

supaya menepati kehendak jangka masa,kualiti produk dan tidak mengganggu

bahagian-bahagian yang lain.Misalnya koordinasi di antara “ujian selaras” oleh

jawantankuasa peperiksaan dengan membereskan sukatan pelajaran oleh panitia

 mata pelajaran.



7

(d  ) Autoriti/Pemusatan

Merujuk kepada kebenaran membuat keputusan dan tindakan.Biasanya berlaku

pemusatan apabila pengurus atasan sahaja yang membuat 

keputusan,sementara yang lain menjalankan arahan yang diberikan,melainkan

berlaku proses pendautamaan.


10. KESIMPULAN


Organisasi sekolah adalah sistem yang bergerak dan berperanan dalam

merumuskan tujuan perkembangan manusia sebagai mahluk social agar mampu

berinteraksi dengan rakan sebaya atau dunia luar.





RUJUKAN

1.Jaafar Muhamad,Kelakuan Organisasi,Kuala Lumpur
  
2.www.sabah.edu.my/skanib2/v4/organisasi.html 

3.eprints.utm.my/6561/4/MaisuraMP041307d07TTTCHAP1.pdf

4.amirhamzah010293.blogspot.com/.../makalah

0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB