( MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN )
PENGENALAN
Motivasi atau pergerakan ialah dorongan tingkah laku organisma yang berterusan
untuk menjalankan aktiviti yang dirangsangkan oleh sesuatu insentif. Tingkah
laku seperti ini wujud kerana tegangan fisiologi ( keperluan minuman) atau
psikologi, ( penghargaan) adalah menuju ke arah pencapaian sesuatu matlamat.
Apabila merasa dahaga iaitu memerlukan minuman anda bermotivasi (terdorong)
untuk berusaha mencari minuman. Tingkah laku anda ( iaitu berusaha mencari
minuman) mempunyai suatu matlamat, iaitu untuk memenuhi keperluan dahaga.
Insentif atau kepuasan yang anda peroleh kerana usaha itu ialah minuman.
Setelah pencapaian matlamat motivasi organisma itu akan berkurangan.
Secara amnya, motivasi
melibatkan tiga keadaan iaitu:-
(i)
Motivasi
mewujudkan sesuatu situasi.
(ii)
Situasi
mewujudkan sesuatu tingkah laku
(iii)
Tingkah
laku itu menuju ke sesuatu matlamat
DEFINISI MOTIVASI
H. W.Bernard dalam bukunya Psychologi of learning (1965), menyatakan
motivasi ialah proses membangkitkan mengekalkan dan mengawal minat. Manakala
Crow dan Crow (1981) menghuraikan motivasi sebagai sesuatu desakan yang
menjadikan manusia mengubah sikap, minat atau kegiatannya. Menurut Sharifah
Alwiah Alsagoff (1986) menghuraikan motivasi sebagai perangsangan tindakan
terhadap sesuatu tujuan yang dahulunya hanya terdapat sedikit atau tiada minat
terhadap tujuan tersebut. Secara ringkasnya, motivasi merupakan
perangsangan yang membangkitkan dan mengekalkan minat seseorang individu ke
arah mencapai sesuatu matlamat tertentu, termasuk mengubah sikap, minat dan
tingkah lakunya. Ia biasanya diwujudkan kerana keperluan fisiologi atau
psikologi yang timbul.
Menurut Woolfolk (1990) motivasi dirujuk kepada satu kuasa
dalaman yang membangkit, mengarah dan mengawal minat serta tingkah laku
manusia. Manakala Chaplin (1985) menyatakan bahawa angkubah yang digunakan
untuk menerangkan tentang faktor dalaman organisma yang membangkitkan dan
mengarahkan tingkah lakunya ke arah sesuatu matlamat. Vernon pula menjelaskan
bahawa motivasi adalah tugasan yang memerlukan inisiatif peribadi.
Motivasi ialah penggerak kepada kemahuan dan keinginan hendak
berjaya ataupun hendak mencapai sesuatu. Motivasi boleh juga dikatakan sebagai
rangsangan untuk kejayaan seseorang ataupun rangsangan hendak mengelakkan diri
daripada kegagalan. Orang yang mempunyai motivasi bererti dia sudah memperoleh
kekuatan bagi mencapai kecemerlangan dalam hidup sama ada di dunia ataupun
akhirat ataupun keduanya sekali. Ahli psikologi memfokuskan pada tiga persoalan
asas mengenai motivasi iaitu :
1. Apakah yang menyebabkan seseorang memulakan satu tingkah
laku?
2. Apakah yang menyebabkan seseorang bergerak ke arah matlamat
atau impian?
3. Apakah yang menyebabkan seseorang tabah dan berkeras hendak
mencapai impian itu?
Motivasi berasal daripada perkataan Inggeris iaitu motivation
yang bermakna bersemangat. Motivasi adalah sesuatu yang ada (ataupun tiada) dalam
diri dan minda yang akan menentukan kejayaan ataupun kegagalan dalam apa jua
perkara yang dilakukan. Wikipedia mendefinisikan motivasi sebagai suatu proses
untuk menggalakkan sesuatu tingkahlaku supaya dapat mencapai matlamat-matlamat
yang tertentu.
Menurut Kimble, (1984) motivasi adalah proses yang terjadi dalam
diri yang menciptakan tujuan dan memberikan tenaga bagi tingkahlaku seseorang
iaitu daya penggerak yang ada di dalam diri seseorang untuk melakukan
aktiviti-aktiviti tertentu demi mencapai suatu tujuan. Manakala bagi Santrock
(2008) mengatakan bahawa “motivation is the reason why people behave the
way they do. Motivated behavior is energized, directed, and sustained”.
Motivasi adalah kuasa yang menggerakkan manusia mencapai sesuatu matlamat.
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, motivasi dianggap
sebagai satu unsur yang penting yang membolehkan murid-murid melibatkan diri
secara aktif, disamping menjadikan proses pembelajaran itu berlangsung dalam
keadaan bermakna, berfaedah dan menggembirakan (Kamarudin Hj Husin, 1993)
Berikut adalah antara
beberapa ciri utama motivasi:-
(i)
Motivasi
tidak wujud secara semula jadi
(ii)
Motivasi
tidak diwarisi
(iii)
Motivasi
boleh diwujudkan oleh keperluan fisiologi atau keperluan psikologi
(iv)
Motivasi
menuju ke arah pencapaian matlamat.
(v)
Paras
motivasi adalah berbeza dari seorang individu kepada individu yang lain.
Semakin kuat keinginan seseorang untuk mencapai sesuatu
matlamat, semakin tinggilah motivasinya.
KONSEP MOTIVASI
Perkara yang menggerak dan menentukan tingkah laku seseorang
selalu dikaitkan dengan konsep motivasi iaitu keinginan (drives), keperluan
(needs), insentif, rasa takut (fears), matlamat (goals), tekanan sosial (social
pressure), kepercayan diri (self-confidence), minat (interests), rasa ingin
tahu (curiousity), kepercayaan (beliefs), nilai (values), pengharapan
(expectations), dan berbagai lagi.
Motivasi juga dirangsang oleh dua aspek iaitu motif dan
insentif. Insentif ialah galakan yang mendesak seorang individu supaya
bertindak untuk mendapat ganjaran. Manakala motif ialah unsur yang lebih
penting daripada insentif untuk merangsang murid dalam pembelajaran. Motif yang
berasal daripada dalaman seorang dapat menggerakkan individu untuk mencapai
pembelajaran sempurna.
Konsep motivasi juga dapat dijelaskan berdasarkan ciri-ciri
individu atau sifat/perangai. Sebagai contohnya, ada pelajar yang bertindak
melakukan sesuatu disebabkan keinginan yang tinggi untuk berjaya tetapi ada
pula yang bertindak disebabkan takut untuk gagal, mungkin juga mereka bertindak
kerana minat yang sangat mendalam dalam perkara itu, dan mungkin pula
semata-mata disebabkan rasa bertanggung jawab kepada kedua ibubapa yang menaruh
harapan begitu tinggi terhadap mereka.
Ada pula ahli Psikologi yang berpendapat bahawa konsep motivasi
dirujukkan kepada keadaan diri seseorang buat masa itu sahaja. Sebagai contoh,
semua pensyarah yang mengikuti kelas psikologi berusaha memberi sepenuh
perhatian terhadap kuliah hari itu kerana mereka tahu apa yang diajar penting
untuk ujian kenaikan pangkat. Pada dasarnya, motivasi yang terbentuk pada
sesuatu ketika itu adalah gabungan antara traits(sifat/perangai) diri dan
keperluan pada masa itu. Persoalan yang boleh diajukan kepada diri sendiri:
Adakah saya berada dalam bilik kuliah hari ini disebabkan saya menghargai ilmu,
atau adakah kerana saya perlu menduduki ujian? Satu kesimpulan boleh dibuat
bahawa motivasi bergantung kepada dua faktor, iaitu faktor dalaman dan faktor
luaran yang masing-masing dikenali sebagai motivasi intrinsik dan motivasi
ekstrinsik.
JENIS-JENIS
MOTIVASI
Terdapat dua jenis
motivasi iaitu motivasi intrinsik ( dalaman) dan motivasi ekstrinsik ( luaran).
Motivasi Intrinsik
Motivasi berpunca dari dalam ataupun dari luar diri seseorang.
Dalam pembelajaran, guru perlu tahu sama ada pelajarnya cenderung kearah
motivasi yang timbul dari dalam ataupun dari luar diri mereka. Ini perlu supaya
guru dapat bertindak dengan sewajarnya bagi memberikan rangsangan kepada
pelajarnya supaya berusaha. Motivasi yang berpunca dari dalam diri iaitu yang
didorong oleh faktor kepuasan dan ingin tahu disebut ‘motivasi intrinsik’.
Motivasi intrinsik (dalaman) melibatkan pelajar sebagai
sebahagian daripada proses pembelajaran. Ia melibatkan perasaan ingin tahu
mengenai sesuatu perkara dan melibatkan penggunaan praktikal perkara yang
dipelajari. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, motivasi intrinsik lebih
terlibat dengan keperluan penghargaan kendiri. Dorongan dalaman ialah kesediaan
seseorang itu melakukan sesuatu tugas kerana tugas itu sendiri yang
menyebabkannya berasa seronok dan puas hati.
Motivasi intrinsik diwujudkan secara semula jadi daripada
rangsangan dalaman. Ia terdiri daripada dorongan dan minat individu bagi
melakukan sesuatu aktiviti tanpa mengharap ataupun meminta ganjaran.
Sebagaimana yang sudah dibincangkan, Bruner (1966) mengaitkan motivasi
intrinsik ini dengan naluri ingin tahu dan dorongan mencapai kecekapan bagi
murid yang baru masuk sekolah. Bagaimanapun, bukan semua motivasi intrinsik
diwujudkan secara semula jadi. Terdapat juga motivasi intrinsik dibentuk
daripada pembelajaran dan pengalaman yang membawa kepuasan. Contohnya, tabiat
membaca buku cerita dan bermain alat muzik adalah gerakan motivasi intrinsik
yang dibentuk daripada pembelajaran dan pengalamannya. Harter (1981) mengenal
pasti lima dimensi kecenderungan motivasi intrinsik dalam bidang pembelajaran.
Dimensi-dimensi ini adalah cabaran, insentif bekerja bagi memuaskan minat dan
sifat ingin tahu, percubaan penguasaan yang bebas, penilaian yang bebas
berkenaan apa yang hendak dilakukan di dalam kelas dan kriteria dalaman untuk
kejayaan.
Pelajar yang lebih cenderung ke arah motivasi intrinsik sukakan
pekerjaan yang mencabarkan. Mereka mempunyai insentif yang lebih untuk bekerja
bagi memanfaatkan kepuasan diri sendiri daripada mengambil hati guru bagi
mendapat gred yang baik. Mereka lebih suka mencuba mengatasi masalah dengan
sendiri daripada bergantung pada bantuan ataupun bimbingan guru. Mereka juga
menerapkan suatu sistem penguasaan matlamat dan taraf penilaian yang
membolehkan mereka membuat penilaian bebas berkenaan kejayaan ataupun kegagalan
mereka di dalam kelas tanpa bergantung pada guru bagi mendapat maklumat ataupun
penilaian.
Menurut Deci (1975), motivasi intrinsik dapat diterangkan
sebagai suatu keadaan psikologi yang diakibatkan apabila individu menganggap
diri mereka berkebolehan dan dapat menentukan sesuatu dengan sendiri. Seseorang
itu mengalami motivasi intrinsik yang tinggi sekiranya dapat melakukan sesuatu
yang digemari seperti memandu kereta, melawat tempat-tempat yang disukai,
memilih tempat penginapan dan memilih makanan yang diidamkan. Sekiranya dia
diberikan hadiah seperti lawatan ke tempat-tempat yang ditentukan oleh badan
penganjur, tempat penginapan dan jenis makanan juga ditentukan oleh pihak itu,
dia tidak mendapat peluang hendak menentukan segala-galanya sendiri. Oleh itu,
motivasi intrinsiknya menjadi terlalu rendah.
Guru yang mahu
meningkatkan motivasi intrinsik pelajar dalam bidang akademik perlu mewujudkan
suasana akademik yang memberi peluang kepada pelajar mengawal. Guru juga perlu
menentukan pelajar itu dapat melakukannya dengan cemerlang dalam keadaan itu.
Walau bagaimanapun, perlu ditentukan terlebih dahulu yang pelajar itu mempunyai
persepsi yang diri mereka berkebolehan. Sekiranya mereka tidak mempunyai
persepsi seperti itu, peluang-peluang yang diberikan bagi mengawal tidak akan
digunakan dengan sempurna
Melakukan
perbuatan mengajar secara relatif tidak semudah melakukan kebiasaan
yang rutin
dilakukan. Oleh karena itu diperlukan adanya sesuatu yang mendorong
kegiatan
belajar agar semua tujuan yang diinginkan dapat tercapai. Hal tersebut adalah
adanya motivasi.
Menurut Whittaker yang dikutip Darsono (2000) motivasi adalah
suatu istilah
yang sifatnya luas yang digunakan dalam psikologi yang meliputi kondisi-
kondisi atau
keadaan internal yang mengaktifkan atau memberi kekuatan pada
organisme dan
mengarahkan tingkah laku organisme mencapai tujuan. Sedangkan
menurut Winkel
motivasi adalah motif yang sudah menjadi aktif pada saat-saat
melakukan
percobaan, sedangkan motif sudah ada dalam diri seseorang jauh sebelum
orang itu
melakukan suatu perbuatan. Menurut Nasution (2000) motivasi adalah segala
daya yang
mendorong seseorang untuk melakukan sesuatu. Dalam psikologi motivasi
diartikan
sebagai suatu kekuatan yang terdapat dalam diri manusia yang dapat
mempengaruhi
tingkah lakunya untuk melakukan kegiatan. Sedangkan menurut Abu
Ahmadi dan
Widodo Supriyono (2004), motivasi sebagai faktor inner (batin) berfungsi
menimbulkan,
mendasari dan mengarahkan perbuatan belajar. "Dalam kegiatan belajar,
motivasi dapat
dikatakan sebagai keseluruhan daya penggerak di dalam diri siswa yang
menimbulkan
kegiatan belajar, yang menjamin kelangsungan kegiatan belajar dan yang
memberikan
arah kegiatan belajar sehingga tujuan yang dikehendaki oleh subyek
belajar itu
dapat tercapai" (Sardiman, 2006). Sedangkan menurut Mc. Donald yang
dikutip oleh Sardiman
(2006) motivasi adalah perubahan energi dalam diri seseorang
yang ditandai
dengan munculnya “feeling” dan didahului dengan tanggapan terhadap
adanya tujuan.
Jadi dalam penelitian ini motivasi belajar diartikan sebagai dorongan
yang ada dan
timbul dalam diri siswa untuk belajar atau meningkatkan pengetahuan
serta
pemahaman kimianya.
Sesuai dengan pengertian motivasi yang dijelaskan di atas, bahwa tidak perlu
dipertanyakan
lagi pentingnya motivasi bagi siswa dalam belajar. Di dalam kenyataan
motivasi
belajar tidak selalu timbul dalam diri siswa. Ada sebagian siswa yang
mempunyai
motivasi tinggi namun ada juga yang rendah motivasinya. Oleh karena itu
seorang guru
harus bisa membangkitkan motivasi yang terdapat dalam diri siswa agar
dapat mencapai
tujuan belajar. Bagi siswa yang sudah mempunyai motivasi, guru
bertugas untuk
meningkatkan motivasinya, jika guru dapat membangun motivasi siswa
terhadap
pelajaran yang diajarkan, diharapkan seterusnya siswa akan meminati
pelajaran
tersebut.
perubahan energi dalam
diri seseorang yang ditandai dengan timbulnya perasaan dan
reaksi untuk mencapai
tujuan. Dengan pengertian ini, dapat dikatakan bahwa motivasi
adalah sesuatu yang
kompleks.
Motivasi akan menyebabkan terjadinya suatu perubahan
energi yang ada pada diri
manusia, sehingga akan
bergayut dengan persoalan gejala kejiwaan, perasaan dan
juga emosi, untuk
kemudian bertindak atau melakukan sesuatu.
serangkaian usaha untuk
menyediakan kondisi-kondisi tertentu, sehingga seseorang
mau dan ingin melakukan
sesuatu, dan bila ia tidak suka, maka akan berusaha untuk
meniadakan atau mengelak
perasaan tidak suka itu.
PERANAN MOTIVASI DALAM PENGURUSAN
PENDIDIKAN
PENGENALAN
Pada umumnya, seorang pekerja yang gembira merupakan pekerja yang paling
produktif.
Dengan kata lain, kepuasan bekerja mendorong peningkatan prestasi.
Penglibatan
pekerja, bimbingan dan tunjuk ajar serta motivasi adalah ramuan yang
penting
dalam menentukan kejayaan keseluruhan organisasi pendidikan. Di dalam
organisasi
pendidikan didapati “pendidikan bertaraf dunia” adalah sebagai wacana
dalam
Dasar Pendidikan Negara yang meletakkan proses pendidikan sebagai satu
bidang
yang penting dalam kehidupan seharian khususnya di sekolah-sekolah yang
berfungsi
sebagai institusi perkembangan ilmu. Pengiktirafan yang diberikan terhadap
bidang
pendidikan membawa satu implikasi dan impak yang serius terhadap profesion
perguruan
yang secara langsung terlibat di dalam sistem penyampaian ilmu.
DEFINISI
Pengurusan
Sumber Manusia didefinisikan sebagai suatu pendekatan pengurusan
Strategik
yang melibatkan elemen terpenting dalam organisasi, iaitu individu yang
menyumbangkan
idea, kepakaran dan tenaga ke arah pencapaian objektif organisasi.
Pengurusan
sumber manusia juga merupakan pendekatan pengurusan tenaga kerja
secara
menyeluruh meliputi aspek perancangan, latihan, perkembangan kerjaya,
keselamatan
dan kebajikan pekerja, menilai prestasi pekerja, memotivasikan pekerja
sehingga
aspek disiplin dan pampasan pekerja. Menurut Schuler ( 1995), pengurusan
sumber
manusia adalah berkenaan dengan pengurusan manusia sesebuah organisasi
dengan
cara paling berkesan demi kebaikan pekerja, organisasi dan masyarakat.
Istilah motivasi pula berasal daripada perkataan Latin movere yang bermakna bergerak,
oleh
demikian istilah motivasi bermakna mendorong, mengarah dan mengekalkan
sesuatu
tingkah laku. Motivasi juga ialah proses untuk membangkit, mengekal dan
mengawal
minat dalam melakukan sesuatu tindakan. Motivasi berlaku dari dorongan
dalaman
dan luaran. Individu yang berjaya selalunya dikaitkan dengan mempunyai
kekuatan,
cita-cita tinggi, kebijaksanaan, daya saing dan daya suai yang kukuh.
Menurut
Bartol & Martin (1994), motivasi juga dikaitkan dengan kuasa yang memberi
tenaga
kepada gelagat, memberi arah haluan kepada gelagat dan menjadi asas kepada
kecenderungan
manusia untuk bertekun.
ORGANISASI PENDIDIKAN -
PROFESYEN PERGURUAN MASA KINI
Pendidikan bertaraf dunia mempunyai wawasan ke arah melahirkan generasi
Pendidikan bertaraf dunia mempunyai wawasan ke arah melahirkan generasi
mengamalkan
budaya fikir, kritis, kreatif dan inovatif. Hanya manusia yang berbudaya
fikir
dapat bersaing di medan antarabangsa serta menjanakan idea ke arah
pembangunan
tamadun ilmu, masyarakat, budaya, bangsa dan negara.
Tahun
2000 bukan sahaja berkehendakkan manusia mengamalkan budaya fikir tetapi
bersama-sama
menggabungkan penggunaan teknologi dalam sebarang bentuk
tindakan.
Perkembangan dalam bidang teknologi maklumat dengan adanya
penggunaan
komputer dalam bidang pendidikan menjadikan ilmu lebih mudah diakses,
disebar
dan disimpan. Manakala kecanggihan serta kemampuannya menyampaikan
sesuatu
maklumat secara cepat, tepat dan menarik dalam bentuk multimedia
menjadikannya
sebagai satu daya tarikan ke arah mewujudkan satu senario belajar
yang
lebih menyeronokkan.
Dalam hal ini profesion perguruan di alaf baru ini haruslah mampu menguasai dan
Dalam hal ini profesion perguruan di alaf baru ini haruslah mampu menguasai dan
menggabungkan
kemahiran-kemahiran yang berkaitan untuk melahirkan satu bentuk
pendidikan
yang lebih bermakna dan bestari. Kebestarian sesuatu pengajaran itu
bergantung
kepada sejauhmanakah seseorang guru dapat mengintegrasikan aspek
pedagogi,
psikologi dan teknologi dalam proses penyampaian ilmu ke arah melahirkan
seorang
pelajar yang berfikiran kritis dan kreatif, seimbang dari segi intelek, rohani
dan
jasmani
serta dapat hidup dalam keadaan yang harmonis yang berpegang teguh pada
agama
dan kepercayaan pada Tuhan sepertimana yang terdapat dalam Falsafah
Pendidikan
Negara.
Sehubungan dengan hasrat ini konsep sekolah bestari telah diperkenalkan dan guru-
Sehubungan dengan hasrat ini konsep sekolah bestari telah diperkenalkan dan guru-
guru
pula haruslah memberi satu respons yang positif ke arah
mengimplementasikannya.
Dalam situasi ini guru-guru harus membuat sedikit anjakan
paradigma
terhadap pemikiran serta tanggapan yang akan melibatkan penyusunan
strategi
pengajaran begitu juga dalam amalan di bilik darjah:
“Kita perlu berkisar dan berganjak daripada norma dan kebiasaan dalam melaksanakan
“Kita perlu berkisar dan berganjak daripada norma dan kebiasaan dalam melaksanakan
tugas-tugas
kita yang lazim, rutin dan “reasonable” kepada yang lain:
yang
inovatif dan imaginatif; yang bersifat non-linear, dan lateral yang menggunakan
budaya
“reflective rationality” dan yang “unreasonable” (Wan Mohd. Zahid Mohd.
Nordin)
Dari petikan di atas membawa implikasi bahawa guru tidak seharusnya berpuas hati
Dari petikan di atas membawa implikasi bahawa guru tidak seharusnya berpuas hati
dengan
apa yang mereka perolehi sekarang. Guru harus meneroka dengan lebih giat
lagi
serta sanggup menerima segala cabaran dalam arena mencari dan menyampai
ilmu.
Guru seharunya lebih bersifat responsif, proaktif serta dapat membuat
penyesuaian
terhadap apa sahaja perubahan yang berlaku dalam sistem pendidikan
akibat
daripada perkembangan teknologi dan perledakan maklumat. Dengan kata lain
kepuasan
bekerja seseorang guru akan mendorong peningkatan prestasi.
TEORI-TEORI MOTIVASI
Motivasi ialah proses untuk membangkit, mengekal dan mengawal minat dalam
melakukan
sesuatu tindakan. Motivasi berlaku dari dorongan dalaman dan luaran.
Individu
yang berjaya selalunya dikaitkan dengan mempunyai kekuatan, cita-cita tinggi,
kebijaksanaan,
daya saing dan daya suai yang kukuh.
Teori motivasi boleh dikelompokkan ke dalam dua jenis dan berbeza sudut
Teori motivasi boleh dikelompokkan ke dalam dua jenis dan berbeza sudut
pendekatannya.
Pertama, teori kandungan menerangkan unsur-unsur yang secara
semulajadi
wujud di dalam diri manusia dan bagaimana unsure-unsur semulajadi ini
mempengaruhi
sikap dan tingkah laku manusia.Teori-teori jenis ini juga disebut dengan
istilah
teori-teori keperluan. Antara teori yang termasuk dalam kategori ini ialah
Teori
Hirarki
Keperluan oleh Maslow, Teori Dua-Faktor yang dikemukakan oleh Herzberg dan
Teori
Motivasi Pencapaian oleh McClelland. Teori-teori ini secara tidak langsung
menerangkan
motivasi individual iaitu mengapa seseorang itu melakukan apa yang
dilakukannya,
tanpa sebarang dorongan daripada orang lain.
Jenis
teori kedua ialah teori proses yang menerangkan proses-proses motivasi iaitu
apa
yang
mendorong seseorang memulakan sesuatu perbuatan, apa yang menyebabkan
perbuatan
ituditeruskannya dan apa yang menentukan arah perbutan itu. Antara teori-
teori
yang termasuk dalam kategori ini ialah Teori Pengharapan (Expectancy Theory ),
Teori
Ekuiti, Teori Gol ( Goal Theory) dan Teori Atribusi (Attribution Theory).
Teori-teori
proses
mengatakan manusia sentiasa memproses maklumat dan seterusnya
mengambil
pelbagai keputusan. Setiap keputusan yang diambil itulah yang menentukan
tingkah
laku individu berkenaan. Teori-teori jenis ini juga percaya setiap tingkah laku
manusia
didorong oleh tujuan.
Pada dasarnya, tiap-tiap teori motivasi mendakwa ganjaran atau reward sangat besar
pengaruhnya
ke atas tingkah laku individu. Dalam erti kata lain, apabila sesuatu tingkah
laku
itu diberi ganjaran maka itulah yang dilakukan. Seseorang itu terdorong
melakukan
sesuatu
perbuatan dengan harapan dia akan mendapat ganjaran yang diharapkan.
Teori keperluan Maslow mengatakan sebagai manusia biasa, seseorang itu melakukan
Teori keperluan Maslow mengatakan sebagai manusia biasa, seseorang itu melakukan
apa
yang dilakukannya disebabkan ingin memenuhi keperluan-keperluan dari segi
jasmani,
emosi dan rohani. Maslow juga yakin setiap manusia mempunyai harga diri
dan
maruah yang mesti dimuliakan. Maslow juga mengenalpasti lima peringkat
keperluan
iaitu keperluan fisiologi, keperluan keselamatan, keperluan sosial, keperluan
maruah
dan penyempurnaan diri. Antara keperluan fisiologi ialah makanan, air, udara,
tidur,
seks dan kepuasan pancaindera. Apabila seseorang itu hendak mendorong
sasaran,
salah satu cara ialah memberi makan atau makan bersama-sama. Sebagai
organisasi
pendidikan terutamanya sekolah adalah menjadi amalan mengadakan
jamuan
bagi majlis hari guru, keraian, perpisahan dan jamuan akhir tahun. Jamuan ini
penting
bagi menghargai guru-guru dan secara tidak langsung memberi dorongan
kepada
para guru untuk menjalankan tugas dengan lebih baik lagi. Bagi ketua-ketua
jabatan
seperti pengetua atau guru besar yang sering berkursus atau bermesyuarat di
luar
kawasan boleh membeli barangan berupa makanan dan sebagainya sebagai ole-
ole
kepada guru-guru dan kakitangan sokongan. Hadiah jenis ini murah harganya dan
boleh
dinikmati oleh semua tanpa mengganggu tugas serta sebagai tanda ingatan
seorang
ketua kepada orang bawahannya. Keperluan seterusnya adalah kepuasan
pancaindera
seperti sentuhan dan belaian. Guru-guru yang bertugas di kampung-
kampung
atau kawasan pedalaman perlu membanyakkan perbuatan bersalaman
dengan
masyarakat setempat setiap kali mereka berinteraksi. Secara tidak langsung ia
menjadi
dorongan atau rangsangan untuk mengenali mereka dengan lebih rapat lagi
dan
memberi kepuasan kepada guru tersebut untuk menjalankan tugas di kawasan
yang
asing bagi mereka.
Keperluan keselamatan juga penting kerana melibatkan keinginan hendak hidup dalam
Keperluan keselamatan juga penting kerana melibatkan keinginan hendak hidup dalam
keadaan
aman, tenteram, stabil, bebas daripada rasa khuatir, bimbang dan takut. Bagi
organisasi
pendidikan terutamanya sekolah, keperluan keselamatan ini meliputi
keselamatan
fizikal sekolah seperti bangunan yang kukuh, keselamatan guru serta
pelajar
dan sebagainya. Selain itu keselamatan emosi di mana seseorang itu yakin
tidak
akan mengalami perasaan dirinya dihina, diberi malu, dikecewakan, sedih, takut
dan
lain-lain emosi yang membawa penderitaan pada batinnya. Apabila seseorang itu
suka
menegur, mengkritik dan memarahi orang lain, ini menyebabkan orang-orang itu
berasa
tidak selamat apabila berinteraksi dengannya. Ini menyebabkan mereka
menjauhkan
diri daripadanya. Sebagai contoh seorang pengetua atau guru besar yang
suka
marah-marah atau mengkritik di hadapan khalayak ramai boleh menyebabkan
orang-orang
bawahannya seperti guru-guru berasa tidak selesa dan hilang minat untuk
melakukan
sesuatu tugasan itu dengan lebih baik. Salah satu ciri tingkah laku pekerja
bermasalah
ialah mereka hanya membuat apa yang disuruh oleh si ketua dan tidak
mahu
mengambil daya usaha sendiri. Ramai juga ketua seperti guru besar atau
pengetua
mengenakan ancaman dan ugutan seperti ditukar ke tempat lain, tiada
kenaikan
pangkat dan sebagainya. Oleh itu keperluan mahu terselamat daripada
dimarahi
ketua mendorong sesetengah pekerja menyiapkan kerja-kerjanya ala kadar
sahaja,
asalkan tidak kena marah. Oleh itu jelas disini, mereka didorong oleh rasa
tidak
selamat
dan bukan didorong oleh hasrat mahu melihat organisasi mencapai matlamat
penubuhannya.
Teori motivasi seterusnya adalah teori pengharapan dikenali juga expectancy theory.
Teori motivasi seterusnya adalah teori pengharapan dikenali juga expectancy theory.
Teori
ini lebih melihat pada peringkat prestasi kerja atau performance. Mengikut
teori
pengharapan,
seseorang pekerja itu mempunyai motivasi kerja yang tinggi apabila dia
berada
dalam tiga keadaan. Pertama, pengharapannya amat tinggi iaitu dia yakin kerja
itu
dapat dilaksanakannya dengan betul. Kedua, instrumentalitinya amat tinggi iaitu
dia
yakin
daya usahanya tentu membuahkan hasil yang diharapkannya dan ketiga,
valensnya
amat tinggi iaitu dia sangat mengingini hasil daripada daya usahanya itu.
Antara faktor-faktor yang mempengaruhi semangat kerja dan prestasi adalah manusia
Antara faktor-faktor yang mempengaruhi semangat kerja dan prestasi adalah manusia
mengharapkan
dengan melakukan sesuatu tugas itu maka dia akan mendapat ganjaran
yang
diharapkan. Nilai ganjaran itu pula bergantung sejauhmana dia memerlukan dan
inginkan
ganjaran itu. Manusia juga sanggup berusaha lebih apabila pada
pandangannya
terdapat perkaitan kuat antara usaha dengan ganjaran itu, yakni
semakin
kuat usahanya, semakin tinggi peluangnya untuk mendapat ganjaran itu.
Sebagai
contoh, dalam organisasi pendidikan seperti di sekolah, seseorang guru yang
bermotivasi
dan percaya ada ganjaran yang diperoleh sekiranya bekerja dengan
bersungguh-sungguh
seperti mendapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang, Guru
Bestari
dan pelbagai anugerah yang berupa ganjaran kepada para guru.
Daya usaha sahaja juga tidak menjamin prestasi tinggi, ertinya tidak semestinya kerana
Daya usaha sahaja juga tidak menjamin prestasi tinggi, ertinya tidak semestinya kerana
seseorang
itu berusaha lebih kuat maka prestasinya meningkat. Prestasi amat
dipengaruhi
oleh ciri-ciri peribadi seperti kepintaran, kemahiran, pengetahuan, latihan
dan
ciri-ciri personalitinya, umpamanya adakah dia seorang yang teguh, gigih,
kreatif
dan
lain-lain. Sebagai contoh seorang guru yang mempunyai kepakaran dalam bidang
tertentu
seperti teknologi maka guru tersebut lebih diberikan perhatian oleh pihak
pentadbir
berbanding guru biasa.
Faktor lain yang mempengaruhi semangat kerja dan prestasi adalah ganjaran yang
Faktor lain yang mempengaruhi semangat kerja dan prestasi adalah ganjaran yang
diharapkan.
Ganjaran pula terdiri daripada dua jenis iaitu ganjaran dalaman dan
ganjaran
luaran. Ganjaran dalaman termasuklah perasaan puas apabila tugas itu
akhirnya
dapat dilaksanakan, perasaan bangga kerana berjaya memikul tanggungjawab
yang
berat dan pengiktirafan yang diperolehi. Ganjaran luaran pula termasuklah gaji,
bonus
dan keadaan di tempat kerja. Sebagai contoh terdapat ramai guru yang memiliki
ganjaran
dalaman ini termasuklah kepuasan yang diperolehi apabila anak-anak didik
mereka
berjaya mencapai keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan utama seperti
UPSR,
PMR, SPM dan sebagainya. Sememangnya para guru lebih bermotivasi
sekiranya
terdapat tingkah laku positif anak didik mereka termasuk guru-guru yang
mengajar
prasekolah kerana kebanyakan murid yang memasuki prasekolah bermula
dengan
kosong iaitu tidak tahu membaca, mengira dan sebagainya tetapi di akhir tahun
murid-murid
ini ada yang sudah menguasai 3M ( membaca, mengira dan menulis ).
Oleh
itu, perasaan bangga dan kepuasan akan dirasai oleh guru prasekolah tersebut
dan
sudah tentu guru tersebut lebih bermotivasi dan cuba meningkatkan prestasi
kerjanya
walaupun kadangkala usaha tersebut tidak mendapat perhatian dari pihak
pentadbir
seperti guru besar.
Selain itu, ketua-ketua jangan sekali-kali terlepas kata-kata yang mengandungi
Selain itu, ketua-ketua jangan sekali-kali terlepas kata-kata yang mengandungi
ramalan-ramalan
negatif ke atas prestasi pekerja disebabkan orang-orang bawahan
amat
percaya apa yang dikatakan oleh ketua-ketua mereka itu betul. Perkara yang
diramalkan
oleh seorang ketua mungkin tidak ada asasnya sama sekali, tetapi
disebabkan
si ketua meramalkan perkara itu terjadi , akibatnya ramalan itu benar-benar
menjadi
kenyataan. Ramalan si ketua itu hanyalah apa yang dibayangkannya semata-
mata.
Sebagai pengetua atau guru besar sesebuah sekolah perkara seperti ini
kadangkala
berlaku juga di mana mereka suka membuat ramalan tentang prestasi kerja
guru-guru
mereka berdasarkan kepada hubungan guru tersebut dengan pihak
pentadbir.
Begitu juga antara guru dengan anak-anak muridnya di mana guru tersebut
membuat
ramalan terlebihdahulu tentang prestasi para pelajarnya dan sudah tentu
tiada
layanan yang adil. Ramalan juga boleh menyebabkan pemikiran seseorang itu
tidak
objektif lagi kerana dia akan melakukan perbuatan-perbuatan yang menyebabkan
orang
lain berperilaku seperti yang diramalkannya. Ia juga menyebabkan seseorang itu
Cuma
melihat apa yang diramalkannya, bukan apa yang sebenarnya adalah realiti.
Teori proses seterusnya adalah teori pengukuhan atau reinforcement theory dan teori
Teori proses seterusnya adalah teori pengukuhan atau reinforcement theory dan teori
ini
adalah yang paling berguna bagi tujuan mendorong tingkah laku. Teori ini
mengatakan
manusia melakukan apa yang dilakukannya kerana mengharapkan
ganjaran.
Ganjaran adalah salah satu faktor yang dapat mencipta hubungan positif
antara
ketua dan mereka yang menjadi subordinat atau orang-orang bawahannya.
Strategi
mengubah tingkah laku yang hendak diamalkan di dalam organisasi sebaik-
baiknya
menekankan aplikasi pengukuhan positif dan bukan pengukuhan negatif,
hukuman
atau dendaan. Ini lebih penting lagi apabila hendak memberi dorongan
perubahan
tingkah laku kepada sesuatu kumpulan.
Menurut teori pengukuhan, setiap ganjaran berfungsi sebagai pengukuh bagi sesuatu
tingkah
laku. Dua fungsi pengukuh adalah pertama, mendorong penerima mengulangi
tingkah
lakunya yang positif. Sesetengah jenis ganjaran mendorong penerimanya
mengulangi
tingkah lakunya. Tingkah laku yang diulang itu mungkin yang baik ataupun
yang
buruk. Ganjaran yang berfungsi dengan cara begini disebut pengukuh positif.
Sebagai
contoh murid yang diberi perhatian oleh gurunya apabila dia melakukan
kesalahan.
Lain kali, apabila si murid mahukan perhatian gurunya maka dia boleh
mendapatkan
perhatian itu dengan melakukan kesalahan.
Fungsi kedua ialah mendorong penerima memberhentikan tingkah lakunya yang
Fungsi kedua ialah mendorong penerima memberhentikan tingkah lakunya yang
negatif.
Sesetengah ganjaran mendorong si penerimanya memberhentikan tingkah
lakunya,
sama ada tingkah laku itu jenis yang baik mahupun yang buruk. Ganjaran
yang
menimbulkan kesan begini dikatakan mempunyai kesan pengukuh negatif.
Pengukuh
negatif pula berfungsi memadam atau mencantas sesuatu tingkah laku.
Sebagai
contoh, seorang guru yang dikenakan tindakan disiplin kerana tidak hadir
bertugas
dan sebagainya mungkin tidak akan mengulangi perbuatannya itu apabila
ditukarkan
ke sekolah lain. Contoh tingkah laku baik yang diberhentikan ialah dalam kes
seorang
guru yang menggunakan inisiatif sendiri sewaktu menjalankan tugas seperti
menghantar
ke sesuatu pertandingan dengan menggunakan ideanya sendiri tetapi
kemudian
dimarahi oleh ketuanya, maka selepas itu dia tidak mahu lagi menggunakan
inisiatifnya
sendiri.
Teori pengukuhan mengatakan setiap individu memerlukan ganjaran bagi semua yang
Teori pengukuhan mengatakan setiap individu memerlukan ganjaran bagi semua yang
dilakukannya.
Sebagai contoh menurut teori ini, seorang pekerja akan membina
hubungan
baik dengan ketuanya kerana dia mengharapkan ketuanya akan memberi
pelbagai
ganjaran, tetapi jikalau yang diterima daripada ketuanya adalah yang
sebaliknya
maka pekerja itu tidak mempunyai dorongan hendak membina hubungan
baik
itu. Jenis dorongan pula boleh digolongkan dalam dua jenis iaitu dorongan
dalaman
dan dorongan luaran. Dorongan dalaman ialah kesediaan seseorang itu
melakukan
sesuatu tugas kerana tugas itu sendiri yang menyebabkannya berasa
seronok
dan puas hati. Dalam keadaan ini apa yang menyebabkannya seronok bekerja
adalah
pekerjaan itu sendiri. Dorongan dalaman menyebabkan seseorang itu suka
melakukan
kerja-kerja yang diminatinya walaupun individu-individu lain mungkin
mengatakan
kerja tersebut sia-sia dan tiada faedah. Sebagai contoh, seorang guru
yang
sangat minat berkebun serta melakukan keceriaan sekolah akan sentiasa
memastikan
kawasan sekolahnya sentiasa bersih dan ceria walaupun tugas tersebut
sukarela
namun guru tersebut sanggup melakukannya selepas waktu sekolah.
Dorongan luaran pula adalah kesanggupan seseorang melakukan sesuatu tugas
Dorongan luaran pula adalah kesanggupan seseorang melakukan sesuatu tugas
disebabkan
ada ganjaran-ganjaran luaran, ataupun disebabkan tidak mahu dihukum.
Dalam
keadaan ini faktor keseronokan tidak ada pada tugas tersebut. Hukuman pula
adalah
contoh pendorong luaran. Lain-lain contoh dorongan luaran ialah wang,
pangkat,
hadiah, puji-pujian, bintang kehormatan, gelaran dan sebagainya. Kajian-
kajian
pakar psikologi seperti Amabile dan Fabes mendapati apabila individu-individu
yang
dahulunya seronok melakukan sesuatu kerja, tetapi kini diberi ganjaran luaran
untuk
melakukan kerja yang sama, maka didapati hilang rasa seronok dan minat
mereka
juga merosot. Sebagai contoh, ramai graduan yang memilih untuk menjadi guru
adalah
kerana tidak berjaya untuk mendapatkan pekerjaan lain. Mereka ini, biasanya
melakukan
tugas mengajar kerana terpaksa dan betul-betul berminat.
Ciri-ciri jenis ganjaran yang berkesan bagi mendorong seseorang itu melakukan kerja-
Ciri-ciri jenis ganjaran yang berkesan bagi mendorong seseorang itu melakukan kerja-
kerja
yang baik adalah seperti ganjaran tersebut diberi atas keupayaan iaitu ganjaran
itu
diberikan apabila individu itu mempunyai keupayaan melakukan tugas tersebut
maksudnya
beri ganjaran atas apa yang dia berupaya lakukan. Sebagai contoh, guru
baru
yang mula bertugas sebulan tetapi sudah menunjukkan kecekapan yang amat
tinggi
dalam proses pengajaran dan pembelajarannya, maka bolehlah dia diberi
ganjaran
seperti pujian atau hadiah. Ganjaran jenis ini dapat mendorongnya terus
bekerja
dengan lebih baik lagi.
Seterusnya, ganjaran diberi atas bakat luar biasa. Ganjaran tersebut diberikan apabila
Seterusnya, ganjaran diberi atas bakat luar biasa. Ganjaran tersebut diberikan apabila
pekerja
itu mempunyai pencapaian luar biasa. Sebagai contoh, seorang guru yang baru
pertama
kali masuk pertandingan pidato atau bahas, tetapi dia berjaya masuk ke
peringkat
kebangsaan, itu menunjukkan pencapaian luar biasa dan ganjaran yang
diterima
mendorong dia terus meningkatkan pencapaiannya.
Seterusnya, ganjaran diberi bagi menimbulkan dorongan dalaman iaitu menggunakan
Seterusnya, ganjaran diberi bagi menimbulkan dorongan dalaman iaitu menggunakan
ganjaran
sebagai salah satu cara menggalakkan pekerja supaya mahu terus melakukan
sesuatu
tugas itu sehingga timbul minat dan keseronokan dalam hatinya. Ada banyak
perkara
yang baik tetapi seseorang itu tidak berminat melakukannya, sebagai contoh,
perbuatan
membaca adalah baik tetapi ramai orang tidak berminat melakukannya
termasuk
pelajar-pelajar sekolah sehingga diadakan kempen bulan membaca dan
program
NILAM. Seseorang itu sebenarnya dapat didorong meminati apa yang kurang
diminatinya.
Beri ganjaran sewaktu dia baru mula mahu melakukan tugas itu. Apabila
ada
tanda-tanda dia mula seronok melakukan tugas tersebut, kurangkan ganjaran itu
sedikit
demi sedikit. Sebagai contoh, apabila mendorong guru-guru belajar
menggunakan
sistem komputer, beri ganjaran kecil seperti disket percuma dan
sebagainya
supaya mereka mencapai tahap kemahiran di mana pada tahap itu dia
mulai
berasa seronok bekerja dengan sistem itu. Apabila sudah seronok, ganjaran
dapat
dihentikan dan dia akan melakukan kerja tersebut disebabkan dorongan
dalamannya
sendiri.
Terdapat pelbagai jenis ganjaran yang dapat diberikan sebagai pengukuh positif bagi
Terdapat pelbagai jenis ganjaran yang dapat diberikan sebagai pengukuh positif bagi
sikap,
tabiat dan tingkah laku positif. Jenis-jenis ganjaran itu adalah makan minum,
dalam
Islam juga ganjaran bentuk makan minum adalah sangat digalakkan. Antara
contoh
ganjaran makan minum adalah makan tengahari yang dibayar oleh jabatan,
jamuan
keraian, bakul makanan dan buah-buahan untuk yang sakit yang dibayar oleh
jabatan.
Jenis ganjaran seterusnya adalah cenderamata. Antara contoh cenderamata
adalah
jam tangan, barang kemas, pakaian, hiasan dinding dan sebagainya. Jenis
ganjaran
seterusnya adalah peralatan kerja. Antara contoh peralatan kerja adalah
komputer,
keanggotaan kelab eksekutif, perabot pejabat, telefon bimbit dan
sebagainya.
Seterusnya ganjaran jenis halwa mata dan telinga, contohnya ruang
pejabat
peribadi yang lebih luas, perhiasan dalaman, muzik yang disalurkan,
mendengar
penceramah jemputan dan sebagainya. Jenis ganjaran seterusnya ialah
pemberian
wang. Antara contoh ganjaran kewangan ini adalah hadiah wang khas atas
perkhidmatan
cemerlang, kenaikan gaji, bonus peribadi, polisi insurans, potongan
bayaran
hospital, potongan kenderaan dan lain-lain lagi.
Ganjaran sosial pula adalah sebarang kata-kata ataupun perbuatan yang membuatkan
Ganjaran sosial pula adalah sebarang kata-kata ataupun perbuatan yang membuatkan
seseorang
itu berasa dirinya dihargai atas apa yang sudah dilakukannya. Kajian-kajian
juga
menunjukkan ganjaran jenis ini paling kuat kesannya disebabkan ia memenuhi
semua
ciri-ciri ganjaran yang baik. Kajian juga menunjukkan kesan ganjaran jenis ini
paling
besar apabila ia datang daripada individu yang berstatus tinggi contohnya Ketua
Pengarah,
Pengurus Besar ataupun Guru Besar yang memuji guru atau pekerja
bawahannya
termasuk murid. Contoh-contoh ganjaran sosial ini seperti puji-pujian lisan
yang
spesifik, surat pujian, pengiktirafan secara terbuka, jamuan keraian,
penghargaan
dalam
mjlis rasmi, maklum balas kemajuan prestasi dan sebagainya.
Ganjaran sebenar ataupun ganjaran simbolik ialah apa-apa yang diberikan atas apa
Ganjaran sebenar ataupun ganjaran simbolik ialah apa-apa yang diberikan atas apa
yang
sudah dilakukan oleh si penerimanya. Nilai ganjaran itu bukanlah pada harga
sebenar
barang tersebut, tetapi pada nilai dan makna emosinya bagi diri si penerima.
Contoh-contoh
ganjaran simbolik dan ganjaran benar adalah trofi, plak dan lain-lain,
alatan
kerja seperti komputer, talian telefon terus, telefon bimbit yang dibayarkan
bilnya,
keahlian
kelab, dijemput duduk di atas pentas dan dijemput duduk sebaris ataupun
semeja
dengan ketua.
Ganjaran
kerja pula ialah kuasa dan tugas-tugas tambahan kepada kerja-kerja yang
sudah
dijalankan. Contoh-contoh ganjaran berkaitan kerja termasuklah kenaikan
pangkat,
tugas-tugas yang lebih besar dan mencabar, penilaian prestasi yang positif,
dilantik
ke dalam jawatankuasa penting, diberi peluang berkursus dan belajar, diberi
pembantu,
dipilih menjadi wakil ketua dan sebagainya. Dalam organisasi pendidikan,
ganjaran
kerjalah yang paling banyak diberi. Contohnya terdapat guru yang
menyandang
banyak jawatan penting dalam pelbagai jawatankuasa seperti menjadi
setiausaha
PIBG, pengerusi kelab staf dan sebagainya. Kajian pakar psikologi juga
mendapati
wujudnya kecenderungan di mana seseorang membina hubungan dengan
individu-individu
yang pernah diberi ganjaran olehnya. Kajian itu juga mendapati
seseorang
itu cenderung menyukai individu yang pernah mereka tolong.
PENUTUP
Sama ada disedari atau tidak ketua-ketua sentiasa memberi maklumbalas akan
prestasi
dan tingkah laku subordinat mereka, baik di tempat kerja mahupun di luar.
Perbuatan
memberi maklumbalas adalah salah satu perbuatan yang dapat berfungsi
sebagai
pengukuh positif yang amat berkesan. Apa yang dimaksudkan sebagai
maklumbalas
ialah perbuatan memberi maklumat berkenaan apa yang sudah dilakukan
oleh
subordinat. Maklum balas ini boleh jadi dalam bentuk kata-kata, tingkah laku
ketua
itu
sendiri ataupun hadiah dan pemberian. Semua bentuk maklumat adalah maklum
balas.
Contohnya apabila seorang guru besar meminta seorang guru menolongnya,
guru
tersebut mendapat maklumat ketuanya menyukai dirinya. Secara tersirat, setiap
ganjaran
daripada ketua memberitahu bahawa apa yang dilakukan oleh subordinat
adalah
tingkah laku yang baik. Akhir kata, dalam organisasi pendidikan khususnya
sekolah
seseorang guru perlu sentiasa meningkatkan prestasi kerja supaya tergolong
dalam
kategori pekerja yang paling produktif selaras dengan matlamat pemimpin
negara
untuk melahirkan generasi yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
0 comments:
Post a Comment