Menurut Weber (1924), birokrasi ialah struktur sosial
yang mempunyai hirarki, peranan-peranan dan status yang ditetapkan oleh
peraturan-peraturan, prosedur yang eksplisit, berdasarkan pembahagian fungsi
dan autoriti. Birokrasi mengandungi tiga jenis kuasa iaitu autoriti atau kuasa
tradisional, autoriti atau kuasa rasional-legal (perundangan rasional) dan
autoriti dan kuasa karismatik. Autoriti tradisional adalah seperti yang
terdapat di bahagian dunia yang belum moden, misalnya kuasa tradisi raja yang
diwarisi. Disebabkan kuasa mulak adalah pada raja maka perubahan sukar berlaku.
Autoriti karismatik merupakan ciri istimewa individu di mana beliau dipercayai
mempunyai kelebihan oleh pengikut-pengikutnya. Autoriti rasional-legal ialah
bagi negara moden barat dimana birokrasinya berasaskan undang-undang rasional
berbentuk formal yang dikanunkan.
Menurut pandangan Weber (1924), birokrasi akan melicinkan
perjalanan organisasi yang besar. Pada hari ini, birokrasi selalu dilihat
dalambentuk organisasi kompleks yang mempunyai pejabat dan kakitangan pelbagai pangkat.
Ini termasuklah organisasi-organisasi kerajaan, swasta, hospital,sekolah dan
lain-lain. Birokrasi melibatkan peraturan-peraturan yang dibuat oleh pakar.
Birokrasi dianggap sebagai fenomena penting warisan kapitalisme.Dalam menolak
pandangan Karl Marx, Weber berpendapat birokrasi dalam masyarakat sosialisme
akan lebih bermasalah berbanding masyarakat kapitalisme.
Di antara ciri-ciri birokrasi ialah pengkhususan di dalam
banyak tugas iaitu pembahagian tenaga kerja, sistem kuasa berhierarki daripada
peringkat rendah ke peringkat tinggi, peraturan yang jelas dinyatakan dalam
spesifikasi tugas,tidak memasukkan pertimbangan peribadi dalam urusan rasmi,
melayani pekerja bawahan dan pelanggan dengan adil, mengisi perjawatan dengan
tenaga pakar dan mewujudkan bidang kerjaya yang pelbagai. Birokrasi ialah
sebuah konsep sosiologi dan sains politik yang merujuk kepada cara bagaimanapun
pentadbiran melaksanakan dan menguatkuasakan peraturan-peraturan yang sah
secara sosial. Pengurusan ini disifatkan
dengan tatacara piawai, pembahagian tanggungjawab yang formal, hierarki, dan
hubungan tidak peribadi. Contoh birokrasi-birokrasi harian termasuk kerajaan,
angkatan bersenjata, perbadanan,hospital, mahkamah, kementerian, dan sekolah.
Perkataan "birokrasi" berasal daripada
perkataan "biro" yang digunakan pada awal abad ke-18 di Eropah Barat,
bukan untuk merujuk kepada meja tulis tetapi untuk pejabat, iaitu tempat
bekerja. Maksud bahasa Perancis yang asal bagi perkataan biro ialah baize yang
digunakan untuk melitupi meja-meja. Istilah"birokrasi" bermula
digunakan tidak lama sebelum Revolusi Perancis pada tahun1789 dan dari sini,
tersebar dengan pantas ke negara-negara yang lain. Akhiran bahasa Greek — kratia
atau kratos — bermaksud "kuasa" atau "pemerintahan".Oleh
itu, "birokrasi" pada dasarnya bermaksud kuasa pejabat atau
pemerintahan pejabat, iaitu pemerintahan golongan pegawai.
Umumnya sekolah dianggap sebagai suatu birokrasi kerana
kakitangan, guru dan pentadbiran mengamalkan pengkususan. Ini dapat dilihat di
mana terdapat pelbagai subjek atau mata pelajaran yang diajar di sekolah dan
setiap satunya diajar oleh ramai guru yang berbeza-beza mengikut bidang
kemahiran dan kepakarannya. Begitu juga dengan pentadbir yang mana terdapat
pengetua,penolong kanan pentadbiran, penolong kanan hal ehwal murid dan
penolong kanan kokurikulum yang menjalankan tugas dan tanggungjawab
masing-masing yang telah dikhususkan. Apabila seseorang pentadbir atau guru
tiada disekolah maka pihak sekolah akan berhadapan dengan masalah sekiranya
pihak ketiga ingin mendapatkan maklumat atau berurusan dengan perkara-perkara
yang dibawah bidang kuasanya.
Sekolah juga dianggap sebagai suatu birokrasi kerana satu
ciri yang utama iaitu kakitangan dan pentadbiran yang mempunyai sistem autoriti
yang berhierarki. Ini bermakna organisasi pentadbiran di sekolah adalah
berdasarkan susunan perjawatan yang berbentuk piramid iaitu bermula di
peringkat atas iaitu pengetua yang mempunyai kuasa penuh terhadap kuasa
pentadbiran dan pembuatan keputusan di sekolah, diikuti oleh penolong kanan
pentadbiran, penolong kanan hal ehwal murid, penolong kanan kokurikulum dan
guru kanan bidang. Diperingkat yang seterusnya ialah Ketua Panitia dan pada
lapisan bawah sekali adalah guru akademik biasa yang mengajar mata pelajaran
yang pelbagai disekolah.
Menurut Meyer dan Rowan (1978), persekolahan menjadi
suatu bentuk utama bagi organisasi pendidikan atas kerana standardisasi
birokratik klasifikasi ritual.Struktur sekolah adalah ‘decoupled’ daripada apa
yang benar berlaku di dalam masyarakat. Persekitaran yakni masyarakat menjadi
input kepada sistem persekolahan. Ini bermakna sekolah sebenarnya banyak
dipengaruhi oleh perubahan dan perkembangan yang berlaku di dalam masyarakat.
Kehendak, keinginan dan keutamaan semasa anggota masyarakat akan mencorakkan sekolah
tersebut secara umumnya.
Sekolah juga dianggap sebagai sistem terbuka kerana
saling bergantungan antara organisasi dan persekitarannya. Sekolah tidak boleh
berdiri sendirian untuk hidup dan berjaya mendapat perhatian serta kerjasama
daripada persekitarannya. Kejayaan atau kegagalan sistem yang diterapkan atau berkuatkuasa
di sekolah amat dipengaruhi oleh persekitaran. Anggota masyarakat, pertubuhan
bukan kerajaan, badan-badan sukarela dan para ibubapa mempunyai ‘suara’ dan
respons yang signifikan untuk didengari oleh pihak sekolah terutamanya mengenai
kebajikan dan pencapaian para pelajar sekolah. Menyoroti daripada semua
kenyataan di atas adalah timbulnya satu persoalan iaitu apakah decouple atau
pemesongan yang terdapat di dalam sistem pendidikan atau persekolahan kita?.
Hakikatnya pengajaran di sekolah jarang sekali dikawal oleh pihak sekolah. Guru
dilihat begitu dominan di dalam bilik darjah. Wujudnya klasifikasi ritual
(Meyer) iaitu klasifikasi guru dalam subjek yang diajar, penetapan guru-guru
tingkatan. Kemudiannya adalah klasifikasi
murid, iaitu murid diklasifikasikan mengikut kelas, dan aliran sama ada
aliran sains, sastera, teknikal dan sebagainya.
Klasifikasi yang
ketiga adalah klasifikasi sekolah iaitu pengklasifikasikan sekolah iaitu jenis
sekolah dan gred, contohnya sekolah kawalan, sekolah bestari, sekolah khas,
sekolah pelajar bermasalah dan banyak lagi. Jika diteliti dengan lebih mendalam
‘decoupling’ berlaku di dalam sistem pendidikan kita kerana kawalan dan
penyeliaan berterusan yang diadakan oleh pihak atasan bermula dari Jabatan
Pelajaran sehinggalah peringkat Kementerian Pelajaran. Contohnya pemantauan
yang dilakukan olehJemaah Nazir Persekutuan. Decoupling juga wujud kerana
perlindungant erhadap sistem persekolahan daripada ketidakpastian dan
mengizinkan sekolah menyesuaikan diri terhadap peraturan-peraturan yang tidak
konsisten. Terdapat beribu-ribu sekolah ditubuhkan di seluruh ceruk bandar dan
desa dan bertambah mencabar lagi adalah pelbagai peraturan dan pekeliling yang
tidak konsisten dan sering berubah-rubah berdasarkan kehendak dan tuntutan
semasa. Oleh itu ini merupakan satu cabaran dan bebanan yang besar perlu
dipikul oleh pentadbiran dalam memastikan penyesuaian dan perubahan
peraturan-peraturan yang ada kalanya gagal untuk dilaksanakan dengan jayanya
disekolah akibat birokrasi sekolah dan pelbagai lapisan hirarki jawatan di
sekolah yang perlu melaksanakan peraturan tersebut.
Pembirokrasian
Pendidikan Dalam Sistem Pendidikan di Malaysia
Di Malaysia, kerajaan pusat melalui Kementerian Pelajaran
merupakan organisasi yang bertanggungjawab mengurus dan mentadbirkan secara
berpusat pendidikan di Malaysia. Kementerian ini berkuasa mentadbir, menentukan
dasar-dasar, menetapkan peraturan, membuat pemantauan, membuat penyelarasan
serta kewangan dalam pendidikan di Malaysia. Segala dasar dan peraturan tadi
kemudiannya akan dilaksanakan di peringkat negeri dan daerah diseluruh negara.
Keadaan ini sebenarnya telah berlaku sejak sebelum merdeka iaitu apabila
Laporan Barnes (1950) dikemukakan. Antara butirannya ialah pendidikan sekolah
rendah dari darjah satu sehingga darjah enam percuma kepada kanak-kanak. Selain
daripada itu, jawatan Jemaah Nazir Persekutuan juga diwujudkan oleh Kementerian
Pelajaran. Kemudian ianya diikuti denganLaporan Fenn-Wu (1951), Ordinan
Pelajaran (1952) dan Laporan Razak (1956).
Setelah merdeka Laporan Rahman Talib telah dikemukakan
untuk dilaksanakan dan diikuti oleh Ordinan Pelajaran (1967) dan Laporan
Jawatankuasa Kabinet(1979). Ini disusuli pula dengan Akta Pendidikan pada tahun
1995 dan 1996 yang antara lain menekankan bahawa Bahasa Melayu dikekalkan
sebagai bahasa pengantar utama untuk semua institusi pendidikan dalam sistem pendidikan
kebangsaan kecuali sekolah rendah jenis kebangsaan. Akta ini juga memperkenalkan
satu kurikulum kebangsaan yang wajib digunakan oleh semua sekolah termasuk
sekolah swasta.
Perkara yang ketiga adalah memperkenalkan peperiksaan
awam yang dikelolakan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia sahaja. Ringkasnya,
semua laporan-laporan dan akta-akta di atas tadi telahdirangka dan dibentuk
untuk dilaksanakan secara centralisasi dan birokrasi diseluruh negara melalui ;
i.Perlaksanaan dasar pendidikan negara yang diperkenalkan
seperti perlaksanaan Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979).
ii.Pertukaran dasar pendidikan negara.
iii.Surat-surat pekeliling dari semasa ke semasa.
iv.Kempen-kempen seperti kempen anti dadah.
Organisasi Kementerian Pelajaran adalah bertepatan dengan
ciri-ciri birokrasi moden yang dinyatakan oleh Weber iaitu antaranya merupakan
organisasi formal, mempunyai hierarki autoriti yang jelas, mempunyai
peraturan-peraturan dan mempunyai pegawai-pegawai yang tetap dan dibayar gaji.
Di peringkat pusat Kementerian Pelajaran merupakan badan yang bertanggungjawab
dalam segala aspek pendidikan seluruh negara. Ringkasnya, segala kuasa tertumpu
disini. Di setiap negeri pula terdapat jabatan-jabatan pelajaran negeri yang menjadi
saluran segala dasar Kementerian Pelajaran ke peringkat lebih bawah iaitu
daerah dan sekolah. Kawalan secara berpusat sangat penting untuk memastikan
segala dasar yang dikehendaki oleh kerajaan dilaksanakan. Sistem berpusat akan
menentukan matlamat-matlamat pendidikan dipenuhi. Dari segi kepentingan
pemerintah, kawalan terhadap sistem persekolahan diwajarkan untuk mengembangkan
ideologinya.
Di samping itu, Kementerian Pelajaran mengawal semua
sekolah sama ada sekolah rendah dan sekolah menengah.Manakala kolej-kolej,
universiti-universiti awam dan swasta adalah di bawah pentadbiran Kementerian
Pengajian Tinggi. Menyentuh mengenai pengembangan ideologi dan dasar-dasar
kerajaan, diantara aspirasi dan cita-cita kerajaan semenjak dahulu hingga kini
melalui pendidikan adalah membentuk dan mengukuhkan perpaduan kaum. Dalam konteks
ini, sekolah merupakan agen utama dalam membentuk perpaduan.Melalui
perlaksanaan Pelan Integrasi Nasional (PIN), sebenarnya kerajaan telah mengadakan
kawalan yang ketat terhadap sistem pendidikan di Malaysia. Contohnya adalah
seperti usaha memperkasakan sekolah kebangsaan,penggubalan dan pengemaskinian
sukatan pelajaran, perlaksanaan sistemKBSR dan KBSM dan sebagainya.
Secara jelasnya sistem pendidikan diMalaysia adalah
berpusat dan mengandungi banyak karenah birokrasi.Kementerian Pelajaran
mempunyai kuasa yang utama untuk menentukan peruntukan kewangan, membentuk
standard kurikulum, penetapan apa yang patut diajar di sekolah, perlantikan dan
perpindahan guru dan menentukan formula untuk menjalankan reformasi di sekolah.
Walaupun guru, pengetua dan pentadbir sekolah diberikan banyak kuasa autonomi
melalui sistem KBSR dan KBSM tetapi mereka juga terus dikongkong dengan kaedah
tradisi lama iaitumenunggu arahan dari atas. Memang tidak dapat dinafikan
bahawa mereka yang terlibat dalam dunia pendidikan ini banyak bergantung kepada
arahan dari pihak atasan.
Hierarki paling atas di dalam struktur organisasi
Kementerian Pelajaran adalah seorang menteri, diikuti oleh ketua setiausaha
kementerian dan ketua pengarah
pelajaran. Setiap jawatan berkenaan masing-masing mempunyai
timbalan-timbalan dan penolong-penolong. Di peringkat pusat, kementerian
mempunyai bahagian-bahagian dan setiap bahagian mempunyai fungsi
masing-masing.Jabatan Sekolah-Sekolah misalnya bertanggungjawab terhadap
sekolah-sekolah dan institut pendidikan guru (IPG) di seluruh negara.
Stratifikasi jawatan diperingkat pusat diikuti di peringkat negeri, bahagian
dan daerah. Di kementerian dan pejabat-pejabat pada kebiasaannya, pembahagian
tugas adalah jelas. Seseorang pegawai eksekutif berstatus penolong pengarah
ataupun pegawai kerani misalnya, telah mempunyai tugas dan tanggungjawab
tertentu. Pegawai-pegawai lain pada kebiasaannya tidak akan campurtangan dalam
tugasan berkenaan.
Oleh itu, adakalanya timbul masalah untuk berurusan dan membincangkan
perkara di bawah tanggungjawab dan tugasannya, sekiranya pegawai berkenaan
bercuti atau menjalankan tugas di luar pejabat. Walaupun birokrasi sangat
penting dalam konteks masyarakat moden terutamanya kerana melicinkan perjalanan
organisasi yang besar, terdapat juga pandangan negatif mengenainya.
Birokrasi sering dikaitkan atau digambarkan dengan
pelbagai kerenah atau red-tape. “Birokrasi melibatkan peraturan-peraturan pihak
atasan yang membuat keputusan tanpa banyak merujuk kepada pihak yang terlibat
atau menerima kesan daripada keputusan itu” (Giddens1993). Berdasarkan
hierarkinya, jelas struktur organisasi Kementerian Pelajaran mempunyai
birokrasi yang sangat ketat. Sesuatu dasar baru selalunya akan disusuli dengan
pekeliling yang ditandatangani oleh Ketua Setiausaha Kementerian ataupun Ketua
Pengarah Pelajaran. Ia kemudian diturunkan kebahagian-bahagian di Kementerian,
kemudian ke negeri, ke daerah dan akhirnya ke sekolah. Kebiasaannya
maklumat-maklumat itu memakan masa yang lama baru sampaike peringkat bawah
iaitu kepada guru-guru. Begitu juga maklumat dari bawah selalunya terpaksa
melalui proses birokrasi yang ketara apabila misalnya program tertentu yang
dianjurkan oleh sekolah terpaksa melalui saluran daerah, negeri, bahagian dan
pusat. Sesuatu permohonan yang melalui proses ini selalunya akan memakan masa
yang panjang. Apatah lagi jika sesuatu perkara itu melibatkan keputusan antara
bahagian-bahagian di kementerian. Akibatnya berlaku kelewatan dalam
perlaksanaan sesuatu dasar, peraturan ataupun pekeliling. Ini memberikan
persepsi dan tafsiran yang negatif terhadap sistem pendidikan negara kita.
Dalam aspek pendidikan, birokrasi memberikan kesan yang
paling signifikan terhadap golongan pendidik, ibu bapa dan murid sekolah.
Kekecewaan akan dirasai oleh golongan ibu bapa, guru dan pelajar kerana
kekurangan peluang, hak dan kebebasan untuk bersuara dan membuat keputusan.
Terdapat juga guru yang secara senyap menentang perubahan yang dilaksanakan
oleh pihaksekolah kerana peraturan dan pekeliling yang diterima tidak memenuhi
kehendak dan mendengar suara serta pandangan guru. Guru-guru juga akan
menzahirkan protes secara senyap melalui prestasi kerja yang tidak menentu
akibat perlu terikat dengan peraturan-peraturan rasmi yang kadangkala tidak
praktikal untuk dilaksanakan di sesetengah sekolah. Dalam pada itu, perhubungan
dari atas kebawah berlangsung dalam bentuk yang terlalu formal atau
‘impersonal’ dan ini membataskan komunikasi yang berkesan dan terbuka di antara
pelaksana dasar dan pembuat dasar. Sebarang pembahagian tugas dan penambahan
jawatan juga perlu mengikut arahan dan surat-menyurat secara rasmi daripada
pihak kementerian atau Jabatan Pelajaran dan ini memberikan kesan yang negatif
terhadap kelicinan pentadbiran sesebuah sekolah. Kecemerlangan dan kejayaan guru
banyak dibayangi oleh ganjaran yang diberikan dalam bentuk ekstrinsik atau
berupa material dan tidak disertai dengan ganjaran berbentuk intrinsik atau sokongan
moral yang sememangnya memberikan kesan yang besar dalam menaikkan motivasi dan
semangat untuk berkhidmat di kalangan warga pendidikan.
Langkah-Langkah
Menuju Ke Arah Desentralisasi
Tidak dapat dinafikan bahawa sistem pendidikan negara
telah mengalami satu reformasi yang besar semenjak negara kita mencapai kemerdekaan.
Sehingga kini banyak pembaharuan dan penambahbaikan yang dapat dilihat
terutamanya setelah Wawasan 2020 dilancarkan oleh mantan Perdana Menteri Tun
Dr.Mahathir Bin Mohammad. Sebenarnya organisasi pentadbiran dalam pendidikan telah
mula melakukan penyusunan semula. Paling ketara adalah taraf PegawaiPendidikan
Daerah telah dipertingkatkan dan PPD telah mempunyai pegawai-pegawai lain bagi
membantu dalam mentadbir sekolah di dalam daerah mereka.Mereka turut diberikan
kebebasan dan kuasa untuk menguruskan pertukaran dan penempatan guru dan
pelajar di dalam daerah tersebut. Pejabat PelajaranDaerah (PPD) akan
membekalkan sumber-sumber bahan pengajaran dan pembelajaran serta menguruskan
segala bahan dan maklumat yang diperlukan oleh sekolah.
Bagi memberikan lebih kebebasan dan peluang untuk sekolah
menguruskan dan meningkatkan prestasi dan membuat penilaian yang lebih
menyeluruh dan berkesan, maka semakin banyak mata pelajaran yang diberikan
kebebasan untuk membuat penilaian dan pentaksiran berasaskan sekolah. Maka pada
hari ini di semua sekolah seluruh negara, telah diwujudkan sistem penilaian dan
pentaksiran yang dinilai dan diberi markah oleh para guru dan disahkan
olehpentadbir sekolah bagi mewakili sebahagian pemarkahan di dalam peperiksaan awam
seperti Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia(SPM) dan
Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM). Pentadbiran sekolah juga diberikan
kuasa dalam hal ehwal kenaikan pangkat di peringkat sekolah seperti Penolong
Kanan Hal Ehwal Murid, guru-guru kokurikulum, Penolong KananPetang, Penolong
Kanan Tingkatan Enam, Guru Kanan Bidang dan seumpamanya. Pada peringkat
kementerian, telah berlaku pembahagian tugas,tanggungjawab dan autoriti yang
ketara melalui pengasingan di antara pengurusan sekolah dan institusi pengajian
tinggi apabila kerajaan memutuskan
menubuhkan Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi.
Secara tidak langsung ini dapat meminimakan karenah birokrasi yang sedia ada
diantara pengajian di peringkat rendah dan menengah dengan pengajian
diperingkat kolej dan universiti. Banyak manfaat dan kelebihan yang boleh dimanfaatkan
melalui pengasingan dua kementerian ini.
Desentralisasi yang berterusan di turunkan ke peringkat
sekolah perlu diuruskan dengan lebih bijak oleh pentadbiran sekolah. Oleh yang
demikian bagi memastikan pengetua dan pentadbir sekolah dapat mentadbir dengan
lebih berkesan dan membuat keputusan yang baik dari segi pentadbiran dan arahan
maka mereka perlu dihantar berkursus dari semasa ke semasa ke Institut Aminuddin
Baki (IAB). Galakan untuk meningkatkan kemahiran dan kelayakan perjawatan harus
diutamakan melalui pemberian biasiswa untuk melanjutkan pengajian.
Guru wajar diberikan kuasa yang lebih luas untuk
memastikan apa yang penting bagi sekolah seperti di dalam menguruskan bilik
darjah, hal ehwal murid, program peningkatan prestasi, sahsiah dan kokurikulum
murid. Dalam aspek kewangan, pihak sekolah perlu diberikan insentif yang khusus
untuk para guru menjalankan kajian tindakan terhadap sesuatu masalah yang berlaku
di sekolah dan cuba memperbaikinya untuk meningkatkan tahap dan taraf sekolah
berkenaan. Apabila setiap sekolah berlumba-lumba untuk melakukan kajian
tindakan dan mengaplikasikan hasil dapatan kajian tersebut, maka secara tidak
langsung akan meningkatkan kualiti pengurusan dan kecemerlangan sekolah.
Pelbagai dapatan dan hasil kajian ini juga akan dapat dikaji, dibincangkan
serta digunapakai pada sekolah-sekolah lain di seluruh negara. Dalam pada itu
juga, melalui cara ini guru akan diberikan lebih galakan dan dorongan untuk
melakukan kajian tindakan yang secara realitinya tidak pernah dilakukan oleh
guru-guru di sekolah.
0 comments:
Post a Comment