PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH
1. PENDAHULUAN
Satu pelan perancangan strategik telah disediakan untuk memperkasakan sekolah bagi tempoh lima tahun (2009 – 2013). Ini bersesuaian dengan slogan visi sekolah ini iaitu untuk menjadi sekolah cemerlang pada tahun 2013 peringkat zon Pudu.
Perancangan strategik ini bertujuan untuk menilai situasi semasa sekolah ini dari segi kekuatan dan kelemahan serta peluang dan cabaran yang ada untuk masa depan yang bakal dihadapinya. Maklumat-maklumat yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan beberapa matrik portfolio untuk melahirkan beberapa strategi ke arah penambahbaikan sekolah ini untuk mencapai visi dan misi sekolah.
Pengurusan ialah satu proses sosial dibentuk untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan ahli-ahli dalam sesebuah organisasi untuk mencapai sesuatu matlamat atau objektif yang paling berkesan (Drucker,1972). Strategi pula ialah sesuatu proses itu strategik apabila ia melibatkan memilih tindakan yang terbaik untuk respons kepada persekitaran yang dinamik (Allison & Kyle,2004 ). Menurut ( Fidler,2002) pengurusan strategik ialah proses formulasi perancangan strategik, pemilihan strategik dan implementasi strategik. Setiap organisasi perlu melakukan perancangan strategik supaya:-
Mempunyai satu kerangka proses kerja yang tersusun dan sistemetik untuk menterjemahkan misi, visi dan strategi kepada aktiviti-aktiviti kerja harian.
Menghubungkan antara matlamat strategik dengan petunjuk-petunjuk prestasi utama (Key Performance Indicator) bagi mengawal prestasi organisasi.
Meningkatkan keupayaan pemimpin untuk mengukur, mengawal strategi secara berkesan bagi mencapai misi dan visi organisasi.
Meningkatkan kecekapan dan keberkesanan dalam pengurusan masa, tenaga dan kos.
Membina satu kerangka kerja apa yang patut dilakukan untuk menentukan halatuju masa depan organisasi.
Membina satu kerangka untuk meningkatkan keupayaan dalam persaingan dan peningkatan prestasi.Menyediakan ruang untuk semua ahli organisasi terlibat dan bertanggungjawab sama dalam mencapai matlamat organisasi.
Mengimbangkan organisasi dengan perkembangan persekitaran.
Menjadikan organisasi lebih berfokus.
Menjadikan seseorang itu sebagai pemimpin yang cemerlang, melakukan perkara yang betul, dengan betul, untuk orang/pihak yang betul, pada perkara yang betul, dengan betul, untuk orang/pihak yang betul, pada tempat yang betul, pada masa yang betul dan dalam bajet yang betul.
Pendekatan yang digunakan dalam perancangan strategik ini berasaskan model John M. Bryson dalam bukunya yang bertajuk ‘Strategic Planning for Public and Non-Profit Organizations: A Guide to Srengthening and Sustaining Organizational Achievement 3rd Edition’. Dalam model ini terdapat 7 fasa yang telah ditentukan iaitu:
Fasa 1. Pra-Perancangan (Pembentukan J/Kuasa dan pengumpulan maklumat)
Fasa 2. Hala tuju Organisasi (Mandat, Misi, Visi, Misi dan Visi secara implicit)
Fasa 3. Analisis Persekitaran (SWOT) : Maklumat Dalaman dan Luaran
Fasa 4. Isu Strategik, Matlamat, KPI dan Objektif/Sasaran
Fasa 5. Penjanaan Strategi, Pelan Taktikal dan Pelan Operasi
Fasa 6. Pelaksanaan Strategi (Implementasi)
Fasa 7. Penilaian Prestasi dan Penambahbaikan berterusan
PROFIL SEKOLAH
Nama Sekolah :
Alamat Sekolah :
Telefon Sekolah :
Faksimili Sekolah :
Zon Akademik :
Kod Sekolah :
Kategori :
Gred Sekolah :
Sesi Persekolahan :
Email Sekolah :
3 FASA PERANCANGAN STRATEGIK
Fasa 1. Pra- Perancangan
Mengadakan taklimat kepada staf tentang tujuan dan faedah pembinaan perancangan strategik.
a. Menubuhkan jawatankuasa kerja dan senarai tugas.
b. Mengumpul maklumat tentang:
o Latarbelakang organisasi
Sejarah
Lokasi
Enrolmen Murid
Staf
Kemudahan Fizikal
o Prestasi Akademik
o Pencapaian Kokurikulum
o Disiplin Murid
c. Mengenalpasti mandat dan arahan terkini.
JADUAL KERJA PELAKSANAAN PELAN PENGURUSAN STRATEGIK
Bil. Aktiviti Tarikh Tindakan
1.
Memberi penjelasan/kefahaman tentang tujuan membina perancangan strategik dan faedahnya kepada organisasi kepada semua.
27 Nov. 2008
Guru Besar
2.
Membentuk jawatankuasa kerja dan taklimat spesifikasi tugas.
28 Nov 2008
Guru Besar
3.
Fasa Pertama
3.1 Pra-perancangan
3.1.1 Latar belakang sekolah
3.1.1.1 Sejarah Sekolah
3.1.1.2 Enrolmen Murid
3.1.1.3 Prestasi Akademik dan
Kokurikulum (5 tahun)
3.1.1.4 Rekod Disipilin Murid
3.1.1.5 Demografi Penduduk
3.1.1.6 Persekitaran Sekolah
3.1.1.7 Kemudahan Fizikal
3.1.2 Pencapaian Terbaik sekolah
3.1.3 Laporan Analisis Sekolah
3.1.4 Laporan Prestasi Semasa
3.1.4.1 Menyemak tahap
kesediaan sekolah
3.1.4.2 Menyemak tahap
kesediaan staf
3.1.4.3 Mengenalpasti pendekatan
3.1.5 Mengenal pasti mandat
3.1.6 Menetapkan jadual kerja pelaksana
1 Dec 2008
8 Dec 2008
JK Induk,
JK Kerja &
JK Pelaksana
4. Fasa Kedua
4.1 Mendefinisikan halatuju sekolah
4.1.1 Menyemak penyataan misi
4.1.2 Menyemak penyataan visi
4.1.3 Menyemak penyataan piagam pelanggan
4.1.4 Menyemak penyataan etos sekolah
9 Dec 2008
17 Dec 2008
JK Induk,
JK Kerja &
JK Pelaksana
5.
Fasa Ketiga
5.1 Analisis Persekitaran
5.1.1 Analisis Persekitaran Strategik
5.1.2 Analisis SWOT
5.1.3 Pengumpulan Analisis Persekitaran
18 Dec 2008
22 Dec 2008
JK Induk,
JK Kerja &
JK Pelaksana
6.
Fasa Keempat
6.1 Pembinaan Pelan Strategik & Pelan Taktikal
6.1.1 Mengenalpasti & memilih isu-isu
strategik
6.1.2 Membentuk isu, matlamat strategik dan KPI
6.1.3 Menetapkan objektif jangka pendek dan jangka panjang
6.1.4 Pembinaan strategic utama ( TOWS Matrik )
6.1.5 Melengkapkan borang pemilihan
Strategi yang strategic
23 Dec 2008
26 Dec 2008
JK Induk,
JK Kerja &
JK Pelaksana
7. Fasa Kelima
7.1 Penjanaan Strategi, Pelan Taktikal & Operasi
27 Dec 2008
29 Dec 2008
JK Induk,
JK Kerja &
JK Pelaksana
8.
Fasa Keenam
8.1 Pelaksanaan Strategi (Implementasi)
30 Dec 2008
31 Dec 2008 JK Induk,
JK Kerja &
JK Perlaksana
9.
Penilaian Prestasi & Penambahbaikan berterusan JK Induk,
JK Kerja &
JK Pelaksana
a) Latar belakang sekolah
i) Sejarah Sekolah
PELAN SEKOLAH
Jadual 1 : Senarai Guru Besar Sekolah
BIL NAMA GURU BESAR TAHUN BERKHIDMAT
1 EN. X JAN 2003 – DIS 2004
2 EN. Y JAN 2005– NOV 2008
3 PN. J DIS 2008 – SEKARANG
ii) Data Enrolmen Murid
Bil Tahun Lelaki Perempuan Jumlah Jumlah Kelas
1. PRA-SEKOLAH 15 10 25 1
2. TAHAP 1
TAHUN 1 105 102 207 5
3. TAHAP 1
TAHUN 2 112 96 208 5
4. TAHAP 1
TAHUN 3 120 105 225 5
5. TAHAP 2
TAHUN 4 101 99 200 5
6. TAHAP 2
TAHUN 5 107 100 207 5
7. TAHAP 2
TAHUN 6 108 95 203 5
JUMLAH 668 607 1265 31
Rujukan : Data Enrolmen Murid 1 Jan 2009
iii) Data Enrolmen Guru
Bil
Jawatan Gred Jawatan
Jumlah
DGA29 DGA32 DGA38 DGA41
1. Guru Besar 1 1
2. Guru Penolong Kanan 3 3
3. GuruMedia/ Perpustakaan 1 1
4. GuruBimbingan& Kaunseling 1 1
5. Guru Pemulihan 1 1
6. Guru Pra-Sekolah 1 1
7. Penyelia Bestari 1 1
8. Guru Data EMIS 1 1
9. Guru j-Qaf 9 9
10 Guru Biasa 16 20 8 44
Jumlah 18 24 1 20 63
iv) Data Enrolmen Staf
Bil Jawatan Jumlah
1. Pembantu Tadbir 4
2. Pembantu Am Pejabat 2
3. Juruteknik Komputer 1
4. Pembantu Pengurusan Murid (Pra-Sekolah) 1
5. Jaga 4
Jumlah 12
Rujukan : Data Emis 1 Jan 2009
v) Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG)
Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) Sekolah telah lama ditubuhkan. Ahli Jawatankuasa PIBGnya terdiri daripada seorang Yang Di Pertua (YDP), seorang Naib Yang Di Pertua, seorang Setiausaha, seorang Penolong Setiausaha, seorang Bendahari, enam orang ahli jawatankuasa ibubapa, enam orang ahli jawatankuasa guru dan dua orang pemeriksa kira-kira.
Objektif utama PIBG adalah untuk membantu sekolah menghasilkan kecemerlangan dalam bidang kurikulum dan kokurikulum serta kemampanan sahsiah pelajar. Justru itu, peranan PIBG adalah untuk membantu pihak sekolah memberi motivasi, ransangan dan khidmat bantu pada pelajar. Dengan kerjasama PIBG masalah perilaku dan kelemahan akademik murid dapat ditangani dan seterusnya akan dapat membantu peningkatan pencapaian kurikulum.
Yang Di Pertua PIBG sekolah ini iaitu Encik A telah dipilih sebagai Pengerusi dalam Mesyuarat Agong yang diadakan pada awal tahun 2009. Selepas itu, mesyuarat ahli jawatankuasa telah diadakan beberapa kali.
Pelbagai program dan aktiviti telah dapat dijalankan untuk membantu pelajar. Bagi melaksanakannya secara berkesan, pengumpulan kewangannya berjaya diperolehi terutamanya sumbangan dari ibubapa sendiri setiap tahun. Impaknya, beberapa kegiatan akademik, sukan dan kebajikan murid telah berjaya dilaksanakan dengan cara yang teratur dan sempurna.
Harapan sekolah agar ahli jawatankuasa PIBG akan dapat merancang dan menjalankan aktiviti-aktiviti kearah kebajikan pelajar sekolah ini disamping dapat mengumpul dana yang lebih besar bagi mengisi tabung PIBG agar segala aktiviti dapat berjalan dengan lebih berkesan lagi.
vi) Kemudahan Fizikal Sekolah
Bil Kemudahan Jumlah
1. Blok Bangunan 4
2. Pejabat Pentadbiran 1
3. Bilik Guru 1
4. Bilik Darjah 30
5. Bilik Mesyuarat 1
6. Bilik Pra-Sekolah 1
7. Makmal Komputer 2
8. Makmal Sains 2
9. Bengkel Kemahiran Hidup 1
10. Pusat Sumber Sekolah 1
11. Bilik Bimbingan & Kaunseling 1
12. Bilik Akses 1
13. Bilik Pemulihan 1
14. Bilik SPBT 1
15. Bilik j-Qaf 1
16. Bilik Muzik 1
17. Stor Sukan 1
18. Bilik Ketua Panitia & BBM 1
19. Bilik Kokurikulum 1
20. Bilik Persalinan 1
21. Stor Perabot 2
22. Bilik Sakit 1
23. Kantin 1
24. Surau 2
25. Dewan Terbuka 1
26. Taman Permainan Pra-Sekolah 1
27. Tapak Perhimpunan 1
28. Padang 1
29. Gelanggang Bola Tampar 1
30. Tandas 12
31. Pondok Ilmu 5
32. Pondok Jaga 1
33. Tempat Pembuangan Sampah 1
vii. Pencapaian Akademik Sekolah
Subjek/Tahun 2004 2005 2006 2007 2008
BM(PEM) 95.2% 91.8% 97.45% 95.2% 91.8%
BM(PEN) 88.2% 90.6% 82.65% 88.2% 91.0%
MATH 82.3% 77.3% 82.14% 83.9% 78.5%
BI 83.9% 78.5% 88.27% 82.3% 77.3%
SAINS 83.9% 78.5% 81.63% 83.9% 78.5%
LULUS SEMUA 70.97% 69.10% 70.92% 70.97% 67.10
BIL 5A 5 13 14 22 33
GPS 1.97 1.91 2.35 2.18 2.27
Rujukan : Analisis Keputusan UPSR 2004 – 2008
3.2 Fasa 2. Hala tuju Sekolah
a. MANDAT
DEFINISI
Amanat yang diberikan oleh orang ramai atau sesuatu kumpulan kepada wakil mereka
Kuasa yang diberikan oleh pihak yang lebih tinggi (Stakeholder)
Surat kuasa, surat perintah
Kuasa yang diberikan oleh sesebuah Negara untuk mentadbir sesebuah wilayah
TUJUAN DAN PERANAN MANDAT DI DALAM PERANCANGAN STRATEGIK
Tauliah (punca kuasa)
Memenuhi tanggungjawab dan misi
Garis panduan tanggungjawab umum sesebuah organisasi
Semua polisi tersebut akan menentukan skop dan arah tujuan perancangan orginasasi di dalam membuat keputusan dan tindakan
Membolehkan perancangan itu ada kebolehpercayaan dan keesahan.
SUMBER KUASA
Dasar Pendidikan Kebangsaan
Dasar Wawasan Negara
Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Akta Pendidikan 1996 ( 550 )
Rancangan Pendidikan Pembangunan ( 2001 – 2010 )
Surat Pekeliling Iktisas ( SPI )
Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam ( PKPA )
Perintah Am
Arahan Perbendaharaan
ANALISIS MANDAT
Akta Pendidikan 1996 ( Akta 550 )
Pekeliling Kemajuan Perkhidmatan Awam ( PKPA )
- Bil. 4/1991- Strategi Peningkatan Kualiti dalam perkhidmatan Awam
- Bil. 7/1991- Kualiti Meningkat Mutu Kerja
- Bil. 8/1992- Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja
- Bil. 2/2005- Garis Panduan bagi mewujudkan Petunjuk-petujuk Prestasi Utama atau Key Performance Indicator ( KPI ) bagi melaksanakan Pengukuran Prestasi di Agensi Kerajaan
Pekeliling Perkhidmatan Awam
Pekeliling Perbendaharaan
Pekeliling Iktisas
Kurikulum
- Bil. 7/1989 – Penggunaan Buku Teks dan Buku rekod Amali dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains KBSM
- Bil. 3/1990 – Guru Matapelajaran Bahasa Inggeris dan Guru Matapelajaran Matematik
- Bil 10/1991 – Penggunaan Buku Kerja di Sekolah Rendah
- Bil. 5/1992 – Pelaksanaan Matapelajaran Kemahiran Hidup Sekolah Rendah mulai Tahun 1993
- Bil. 4/1994 – Penilaian Perkara Asas Fardu ‘Ain ( PAFA ) dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah ( UPSR ), Penilaian Menengah Rendah ( PMR ) dan Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia ( SPM )
- Bil. 7/1994 – Peruntukan Masa KBSR bagi seminggu dan Jadual Pelaksanaan mata-matapelajaran KBSR
- Bil 11/1994 – Penggunaan Bahan Tambahan dalam PengajarandanPembelajaran Matapelajaran Kajian Tempatan Tahun 4 dan Sains Tahun 4 di Sekolah Rendah
- Bil. 10/1995 – Pelaksanaan Jadual waktu Anjal bagi Sekolah Rendah dan Menengah
- Bil. 7/1997 – Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Cina/ Bahasa Tamil di Sekolah Kebangsaan
- Bil. 9/1998 – Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Kebangsaan
- Bil. 25/1998 – Pelaksanaan Matapelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan
- Bil. 3/1999 – Penyediaan Rekod Pengajaran dan Pembelajaran
- Bil. 12/1999 – Penggunaan Buku Teks dan Buku Latihan dan Aktiviti yang diperakukan oleh Kementerian Pendidikan
- Bil.2/2002 – Pelaksanaan Sukatan Pelajaran yang disemak semula bagi Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)
- Bil. 8/2002 – Penawaran Matapelajaran Bahasa Tambahan di Sekolah Kebangsaan (SK)
- Bil. 9/2002 – Pelaksanaan Matapelajaran Tahap 1 di Sekolah Rendah
- Bil. 11/2002 – Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris di Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT), Sekolah Menengah (SM) dan Tingkatan 6 mulai Tahun 2003
- Bil. 6/2003 – Dasar Penggunaan Media dan Teknologi dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Kokurikulum
- Bil. 1/1989 – Penyertaan Pelajar dalam Kegiatan Sukan di Sekolah
- Bil. 4/1992 – Panduan Penubuhan dan Pengurusan Persatuan Silat
Sekolah
- Bil. 8/1994 – Pelaksanaan Kokurikulum Pada Tahun 5 dan Tahun 6
KBSR
- Bil. 1/1995 – Keselamatan Diri Pelajar Semasa Pengajaran Pendidikan
Jasmani dan Kesihatan serta Kegiatan Kokurikulum dan Sukan di dalam
dan di luar Kawasan Sekolah
- Bil. 8/1985 – Penyertaan Pelajar dalam Pertandingan Kejohanan Sukan Anjuran Persatuan atau Badan Induk Sukan
- Bil. 2/1997 – Pengiktirafan Persatuan Seni Bela Diri sebagai Persatuan Pakaian Seragam Sekolah
- Bil. 24/1998 – Penglibatan Guru dan Murid dalam Aktiviti Pasukan Pakaian Seragam Agensi Kerajaan dan Pertubuhan Bukan Kerajaan
- Bil. 8/2000 – Panduan Penubuhan dan Pengurusan Kelab Komputer/Teknologi Maklumat Sekolah
- Bil. 17/2000 – Penubuhan Kelab Rukun Negara di Sekolah-sekolah
Hal Ehwal Murid
- Bil. 4/1991 – Pelaporan Kejadian Tidak Diingini Di Sekolah
- Bil. 3/1993 – Lapor kepada Polis Salahlaku yang Berbentuk Jenayah
- Bil. 6/1995 – Menangani Masalah Ponteng Di Sekolah
- Bil. 7/1995 – Tatacara Mengenakan Tindakan dan Hukuman Terhadap Pelajar-pelajar Sekolah
- Bil. 4/1996 – Pelaksanaan Kuasa Disiplin dan Hukuman di Sekolah
- Bil. 4/1997 – Hukuman ke atas Murid Menghisap Rokok
- Bil. 16/1998 – Menangani Kegiatan Gengster di Sekolah
- Bil. 8/1999 – Keselamatn Diri Murid Dalam Perjalanan Pergi dan Balik Sekolah
- Bil. 6/2000 – Menangani Masalah Keselamatan, Dadah dan Gengster
- Bil. 7/2000 – Mencegah Kebakaran di Sekolah
- Bil. 11/2000 – Membanteras Jenayah di Kalangan Murid Sekolah
- Bil. 6/2001 – Peringatan Mengenai Pengaruh Negatif Cybercafe dan Pusat Permainan Video Terhadap Murid-murid Sekolah
- Bil. 8/2001 – Pemantapan Pengurusan Disiplin di Sekolah
- Bil. 9/2001 – Penglibatan Pelajar dengan Kegiatan Negatif
- Bil. 10/2001 – Semua Guru Adalah Guru Disiplin
- Bil. 2/2003 – Pindaan Pelaksanaan Borang Penentuan Kelayakan Skim Pinjaman Buku Teks SPBT 1 Kementerian Pendidikan
- Bil. 7/2003 – Kuasa Guru Merotan Murid
- Bil. 8/2003 – Penggunaan Buku Log Bagi Tujuan Memantau Laku Musnah (Vandalism) di Kalangan Murid-murid Sekolah
- Bil. 9/2003 – Pelaksanaan Sistem Laporan Adab Belajar (LAB) Murid-murid Sekolah Rendah dan Menengah
Pentadbiran Pejabat
- Bil. 9/1999 – Pengurusan Buku Rekod Perkhidmatan Kerajaan
- Bil. 11/1999 – Pengedaran Surat Siaran dan Pekeliling Kementerian
Pendidikan
Persekitaran dan Kemudahan Fizikal
- Bil. 7/1991 – Penggunaan Kemudahan Sekolah oleh Pertubuhan dan Persatuan Belia
- Bil. 1/1996 – Sikap Mengutamakan Kecerian dan Kebersihan di Kalangan Pelajar
- Bil. 6/1997 – Amalan Kebersihan di Sekolah
- Bil. 14/1998 – Garis Panduan Pembinaan Surau Sekolah Rendah & Menengah
- Bil. 21/1998 – Persediaan Menghadapi Bencana Alam
- Bil. 4/2002 – Pelaksanaan Program Sekolah Selamat
Pembangunan Sumber Manusia
- Bil. 3/1989 – Tatacara Mengendalikan Kes-kes Sakit Kronik dan mental bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan ( Guru )
- Bil. 8/1991 – Perjumpaan Pengarah Pendidikan Negeri dengan Kesatuan Guru
- Bil. 2/1999 – Penganjuran Program Motivasi di Sekolah
- Bil. 5/1999 – Larangan Terhadap Penglibatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan, Staf Sokongan dan Murid Sekolah dalam Kegiatan Politik Anti-Kerajaan
- Bil. 7/2001 – Garis Panduan Pakaian Guru Ketika Bertugas di Sekolah
Bidang Perhubungan Luar
- Bil. 6/1988 – Panduan Tajaan oleh Syarikat/Badan Perniagaan di Sekolah
- Bil. 1/1991 – Penceramah Jemputan untuk Majlis dan Aktiviti Agama Islam di Sekolah
- Bil. 3/1993 – Mengundang Orang Kenamaan ke Upacara Sekolah
- Bil. 9/1991 – Permohonan Mengundang orang Kenamaan ke Upacara Sekolah
- Bil. 6/1992 – Penerimaan Hadiah dan Sumbangan dari Pertubuhan, Insitusi, Syarikat dan Kerajaan Negara Luar
- Bil. 12/2000 – Lawatan Pendidikan Murid di hari Persekolahan
- Bil. 19/2000 – Panduan Menggalakkan Kerjasama dan Sumbangan Pihak Luar dalam Program ICT di Sekolah
- Bil. 5/2001 – Batasan Persatuan Ibubapa & Guru di Sekolah
b. MISI SEKOLAH
Misi adalah proses yang mengikuti selepas Mandat. Ini adalah kerana Mandat menjelaskan siapa kita dan apa yang kita diarah oleh Kerajaan sebagai Stakeholder utama. Manakala MISI pula menjelaskan kerja yang dipertanggungjawab atau apa yang patut dilakukan ( fungsi dan peranan) sebagaimana yang dinyatakan dalam mandat Misi merupakan satu pernyataan ringkas yang meliputi tujuan atau sebab penubuhan sesebuah organisasi, kepada siapa perkhidmatan yang diberikan, bagaimana dilaksanakan dan apakah hasil akhir yang diingini. Perkataaan yang digunakan adalah ringkas dan mudah difahami. Maka visi SK Alam Damai telah diperjelaskan seperti berikut
MISI SEKOLAH
Kami warga SKAD memastikan Kurikulum dan kokurikulum sentiasa cemerlang, sahsiah dan disiplin terpuji di dalam persekitaran kondusif berteraskan pengurusan dan pentadbiran yang telus berbantukan hubungan komuniti yang erat.
Analisis MISI
1.Tujuan atau sebab ditubuhkan organisasi anda?
Memastikan Kurikulum dan kokurikulum sentiasa cemerlang
2. Kepada siapa perkhidmatan diberikan?
Kepada murid-murid di sekolah ini.
3. Apakah hasil yang diingini?
Pelajar yang cemerlang, sahsiah dan disiplin terpuji
4.Bagaimana dilaksanakan?
Melalui pendekatan yang menyeluruh berteraskan pengurusan dan pentadbiran yang
telus berbantukan perhubungan komuniti yang erat
5. Apakah nilai-nilai sebagai pegangan asas?
Melalui Al-Quran dan Sunnah / nilai-nilai murni serta falsafah Pendidikan Negara
6. Adakah ia ringkas dan mudah difahami/diingati?
Ya, tiada perkataan yang sukar difahami dan diingati. Hanya ada 28 patah perkataan
sahaja.
c. VISI SEKOLAH
Selepas sesebuah sekolah itu mempunyai misi, barulah boleh bagi sekolah tersebut menggambarkan tentang pandangan masa depan yang diinginkan. Pandangan masa depan ini dinyatakan sebagai visi sekolah. Thornberry (1997) Wawasan adalah satu gambaran atau pandangan tentang masa depan. Sesuatu yang bukan sebenar, tetapi yang diimaginasikan.
Bagi Cowley & Domb(1997) dalam buku ‘Beyond Strategic Vision’ menyatakan : visi adalah gambaran pemikiran yang jelas tentang hasrat masa depan yang diinginkan. Seterusnya mereka berpendapat. “ A Vision is a statement (or a picture) of an ideal state of being or existence in the future that is inspiring and empowering for the stakeholders of the organization”.
Burt Nanus (1994) dalam bukunya “ Visionary Leadership”, kriteria wawasan yang baik adalah seperti berikut:
Berorientasikan masa depan
Memandu ke arah masa depan
Sesuai untuk organisasi, budaya dan nilai
Satu ‘set’ piawaian kecemerlangan dan berkualiti
Jelas tujuan
Membangkitkan semangat dan mengguatkan komitmen/kepercayaan
Menggambarkan keunikan organisasi
Cukup’ambitious’? (mempunyai cita-cita yang tinggi)
Berdasarkan Misi sekolah, maka telah ditetapkan visi bagi sekolah ini ialah:
VISI SEKOLAH
Sekolah __________________ akan menjadi Sekolah Cemerlang pada tahun 2013 di peringkat Zon Pudu.
E. PIAGAM PELANGGAN SEKOLAH
Piagam pelanggan ialah satu komitmen bertulis, jabatan/agensi Kerajaan terhadap penyampaian keluaran atau perkhidmatannya kepada pelanggan (termasuk stakeholders). Ia juga satu jaminan jabatan/agensi kerajaan untuk menyampaikan keluaran atau perkhidmatan mengikut standard kualiti yang ditetapkan. Selain itu piagam pelanggan juga merupakan standard kaliti yang dapat memenuhi kemahuan dan citarasa pelanggan. Orang ramai pula akan mendapat perkhidmatan yang cepat dan memuaskan seta pulangan dari segi nilai yang yang dikeluarkan. Ciri-ciri Piagam pelanggan:
Jelas
Senang disebar
Kebolehpercayaan
Praktikal
Khusus
Boleh ditambahbaik
Untuk menyediakan Piagam Pelanggan mestilah menggunakan garis panduan PKPA. Pernyataan piagam hendaklan ditulis berasaskan apakah perkhidmatan yang diinginkan oleh pelanggan ada bukan apa yang organisasi akan buat ( Yang sering bertukar menjadi matlamat kepada piagam pelanggan yang disediakan). Bagi perkhidmatan yang ada ukuran prestasi perkhidmatannya seperti tempoh masa, jumlah dan lain-lain lagi, mestilah dinyatakan secara spesifik. Piagam Pelanggan bagi sekolah ini adalah seperti berikut:
Kami warga sekolah ini dengan penuh tekad dan iltizam berikrar dan berjanji akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk:
1. Mencapai kecemerlangan sekolah ini dengan memastikan pembangunan intelektual dan sahsiah di kalangan pelajar.
2. Memastikan semua guru dan kakitangan sekolah ini mempunyai tahap profesionalisme dan kualiti kepimpinan yang tinggi.
3. Memastikan imej sekolah dan warga sekolah sentiasa tinggi.
4. Memberi perkhidmatan yang sentiasa mesra pelanggan.
5. Menangani sebarang aduan dengan cepat dan profesional.
6. Memastikan semua warga sekolah mengamalkan nilai kualiti cekap, cepat,cermat, tepat,hemah dan berkat setiap masa.
7. Mengamalkan prinsip kemunasabahan dalam semua urusan dan amalan.
3.3. Fasa 3. Analisis Persekitaran
Maklumat persekitaran dikumpul melalui semakan dokumen, rekod, kajian, soal selidik, temubual dan pemerhatian. Isu-isu yang terdapat dari maklumat yang terkumpul wujud hasil dari dalaman persekitaran sekolah sendiri yang merupakan faktor dalaman. Manakala isu yang datang dari luar persekitaran sekolah merupakan factor luaran. Faktor luaran dilihat dari aspek Politik(P), Ekonomi(E), Sosial(S) dan Teknologi(T)
Maklumat yang dikumpul, dianalisa menggunakan kaedah Analisis SWOT/SWOC. Ia memerlukan padanan factor dalaman iaitu Kekuatan(Strength) dan Kelemahan(Weakness) dengan factor luaran iaitu Peluang(Opportunities) dan Ancaman/Cabaran (Threats/ Challenges)
Analisis persekitaran dengan mrnggunakan kaedah Analisis SWOT dilakukan mengikut lapan bidang pengurusan seperti yang terdapat dalam Standard Kompetensi Kepengetuaan Sekolah Malaysia (SKKSM) iaitu:
Kurikulum
Kokurikulum
Hal Ehwal Murid
Kewangan
Pengurusan Pejabat
Persekitaran dan kemudahan Fizikal
Pembangunan Sumber Manusia dan;
Perhubungan Luar
Pengurusan dan Kepimpinan Organisasai
(a) Analisis Persekitaran Sekolah
Kekuatan ( Strength)
Kelemahan (Weakness)
S1(PKO) – Misi dan Visi jelas dan mudah
difahami oleh warga sekolah
S2(K) – Pencapaian akademik ditahap
baik
S3(KK) - Terdapat pelajar mewakili zon dan
negeri
S4(HEM) – Jumlah murid yang tidak ramai
dan mudah diurus
S5(KEW) – Pengurusan kewangan yang
sistematik dan cekap
S6(P.Pej) - Layanan kaunter yang cekap
S7(PF&I) – Kawasan sekolah yang sederhana
dan mudah diselenggara
S8(PSM) - Guru yang mahir dan
berpengalaman
S9(PL) - Hubungan baik dengan
agensi luar
W1(PKO) – Perancangan Strategik kurang
berkesan
W2(K) - Peratus lulus masih sederhana
W3(KK) - Pencapaian ditahap minimum
W4(HEM)- GPK HEM baru
W5(KEW)- Sumber kewangan terhad
W6(P.Pej) – Peralatan belum mencukupi
W7(PF&I) – Keceriaan sekolah ditahap
sederhana
W8(PSM) - Masih ada guru yang tidak
menguasai ICT
W9(PL) - Komunikasi ditahap sederhana
Peluang (Opportunities) Ancaman/Cabaran ( Threats/ Challenges)
O1 – Prasarana sekolah yang kondusif
O2 – Berdekatan dengan kediaman Ketua
Pengarah Pelajaran Malaysia yang
sedia membantu
O3 - Mudah mendapat sumber kewangan
dari PIBG
O4 - Terdapat banyak kemudahan awam dan
agensi luar yang berhampiran
O5 - Mudah mendapatkan bantuan tenaga
Mahir C1 – Kurang sokongan dari pihak luar.
C2 - Kurang mendapat perhatian dari
kalangan pemimpin setempat
C3 - Segelintir ibubapa berpendapatan
kurang dari RM1,000.00
C4 - Pengaruh negatif dari kawasan
sekitar
C5 - Tarikan pusat membeli belah
(b). Analisis Persekitaran Bidang
i. Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi
Kekuatan(Strength) Kelemahan(Weakness)
S1 - Visi dan misi
- mudah, jelas dan senang dihayati
- ada dipaparkan di sekolah
- maklumat visi dan misi telah dihebahkan
S2 - Pentadbir yang berpengalaman dan selalu menghadiri kursus pengurusan
S3 - SPI, PKPA mencukupi untuk rujukan
S4 - Pentadbir faham dan patuh kepada SPI , PKPA dan dasar2 KPM
S5 - Mengadakan mesyuarat pengurusan
S6 - Sentiasa membuat perancangan bersama GPK
S7 - Membuat pemantauan dan post- mortem
S8 - Ada membuat perkongsian maklumat W1- Visi dan misi tidak jelas serta tidak diperjelaskan
W2 - Visi dan misi tidak dipamerkan di tempat-tempat strategik
W3 – SPI. PKPA tiada dalam simpanan sekolah ( atau kurang )
W4 - Kurang buku / bahan rujukan di sekolah
W5 - Pentadbir dan staf tidak faham, kurang jelas dan tidak melaksanakan SKPM
W6 - Tiada pemantauan penggunaan bilik2 khas
W7 - Kurang kemudahan / peralatan
W8 - Kurang kerjasama antara warga sekolah
Peluang(Opportunities) Ancaman/Cabaran(T/C)
O1 - Bantuan kewangan dari PIBG dan Agensi luar
O2 - Kawasan / Ruang yang boleh digunakan
O3 - Pelbagai bahan bacaan di sekolah
O4 - Pihak luar menganjurkan kursus-kursus kepimpinan
O5 - Mendapat sokongan dan kerjasama untuk membuat penambahbaikan
O6 - Kursus2 anjuran pihak luar menepati keperluan pengurusan T1- Ibubapa kurang menyokong dan kurang memahami segala perancangan sekolah berdasarkan pekeliling KPM
T2 -Kurang hubungan yang baik dengan Agensi luar
T3 - Kursus2 anjuran pihak luar tidak menepati keperluan pengurusan
T4 - Peralatan yang dihantar tidak menepati keperluan
ii. Kurikulum
Kekuatan(Strength) Kelemahan(Weakness)
S1 - 100% guru terlatih
S2 Guru berpengalaman lebih 10 thn
melebihi 30 orang
S5 - Infrastruktur sekolah memuaskan
S6 - Semua bilik khas lengkap
S7 – Pengurusan panitia yang berkesan
W1 - Ada guru yang tidak mahir dalam
opsyen masing-masing dan tiada
inisiatif
W2 - Guru sering keluar berkursus
W3 - 10% murid kurang minat belajar
W4 – Penyeliaan P&P tidak mencukupi
W5 – Pencapaian 5A belum mencapai 30%
Peluang(Opportunities) Ancaman/Cabaran(T/C)
O1 - Sokongan padu dari PIBG
O2 - Ibubapa pentingkan pelajaran
anak-anak
C1 – Kurang dapat perhatian dan minat
murid
C2 – 30% keluarga murid
berpendapatan rendah
C3 – Kawasan persekitaran terdedah
dengan gejala social
iii.Kokurikulum
Kekuatan (Strength) Kelemahan (Weakness)
S1 – Dua orang guru adalah jurulatih dalam
permainan Bola sepak dan orientering
S2 - Dua orang pengadil peringkat zon
S3 - Seorang pegawai teknik peringkat
Kebangsaan, negeri dan zon
S4 - 85 % guru berminat dengan
Kokurikulum
S5 – Peralatan untuk Kokurikulum lengkap
W1 - Padang sekolah kurang sesuai digunakan
W2 - 15 % guru tidak berminat dalam
Kokurikulum
W3 - Ramai guru kurang mendapat
pendedahan dalam beberapa
permainan
W4 - 50 % guru tiada kemahiran
Peluang (Opportunities) Ancaman/Cabaran (T/C)
O2 – Sumbangan dari PIBG dan orang perseorangan
O3 – Banyak kemudahan sukan yang
berdekatan dengan sekolah
O4 - Berhampiran dengan Stadium Bolasepak dan Stadium Badminton Cheras.
C1 – Ibubapa kurang menggalakkan
anak-anak mereka aktif dalam
kokurikulum
C2 – Pengaruh gejala social di sekitar
sekolah
iv.Hal Ehwal Murid
Kekuatan (Strength) Kelemahan (Weakness)
S1 - Guru-guru ada semangat kekitaan
dan kerja berpasukan diamalkan
S2 - Bantuan SPBT, KWAPM, RMT, SBT
Baitulmal dan kebajikan sekolah
S3 - Program SSDM memudahkan guru
disiplin mengesan rekod salah laku
murid dan SMM menyenangkan guru
menyimpan dan mendapat maklumat
murid
S4 - Ramai guru yang mahir dalam ICT W1 - Terdapat 3 % murid yang tidak
mematuhi peraturan sekolah yang
serius
W2 - Pengawas kurang cekap
menjalankan tugas
W3 - Kesalahan yang berulang oleh
murid yang sama
W4 - Aktiviti pengukuhan disiplin kurang
Dijalankan
Peluang (Opportunities) Ancaman/Cabaran (T/C)
O1 – Bantuan kewangan daripada BAitulmal,orang perorangan dan ahli politik
kepada murid miskin
O2 – Sumber kewangan dari PIBG
dan agensi luar untuk menampung
aktiviti sekolah
O3 – Ibubapa mudah diajak berbincang
jika ada masaalah disiplin
O4 – Kemudahan HUKM yang
Berdekatan C1 – Kelewatan bantuan akibat
birokrasi
C2 – 20 % keluarga murid bertaraf
sosio-ekonomi rendah
C3 – Kawasan persekitaran terdedah
kepada gejala sosial
C4 – Tarikan siber café dan pusat
permainan video
v. Kewangan
Kekuatan (Strength) Kelemahan (Weakness)
S1 - Bilangan kakitangan pejabat
mencukupi
S2 - Pengagihan wang panitia yang cekap
S3 - Tiada audit berteguran
W1 - Sumber kewanganterhad
W2 - Prosedur kewangan kurang difahami
W3 - Sekolah bukan bertaraf Pusat
Tanggungjawab (PTJ)
W4 - Kelewatan murid membayar yuran
Peluang (Opportunities) Ancaman/Cabaran (T/C)
O1 – Mudah mendapat sumbangan
O2 – Terdapat waris berkerjaya dalam
bidang perakaunan
C! – Proses peruntukan JPWP lewat
C2 – Sebahagian kecil (5%) daripada
ibubapa enggan memberi
sumbangan kewangan untuk
menjayakan projek anjuran
pihak sekolah
C3 - Ibubapa menyalahguna bantuan
wang kerajaan yang disalurkan
melalui sekolah
vi. Pengurusan Pejabat
Kekuatan (Strength) Kelemahan (Weakness)
S1 - Guru Besar memunyai asas
pengurusan dan berpengalaman
S2 - Ruang pejabat yang kondusif
S3 - Staf pejabat mahir menggunakan
Teknologi terkini
W1 - Pengurusan stok dan inventori
yang tidak sistematik
W2 - Kakitangan kurang bermotivasi
W3 - Staf kurang arif tentang
Peraturan perkhidmatan
W4 - Kakitangan tidak begitu memahami
misi dan visi sekolah
Peluang (Opportunities) Ancaman/Cabaran (T/C)
O1 – Hubungan baik dengan JPWP
O2 – Sokongan padu dan kerjasama
PIBG memudahkan urusan pejabat
O3 – Terdapat waris staf sebagai pekerja
professional yang memudahkan
urusan dengan pihak luar
O4 – Lokasi sekolah terletak di kawasan
bandar – berhampiran dengan
Bank, Pejabat Pos dan Pejabat
Kerajaan
C1 – Persekitaran menarik minat staf
untuk membuat kerja sampingan
untuk menambah pendapatan
C2 – Sistem pengurusan pejabat yang
sering mengalami proses
penambahbaikan
vii. Persekitaran dan Kemudahan Fizikal
Kekuatan (Strength) Kelemahan (Weakness)
S1 - Bangunan mencukupi
S2 - 2 buah bilik makmal yang lengkap
(swasta)
S3 - Bilik darjah dan bilik khas
mencukupi dan lengkap
S4 - Kawasan sekolah yang kecil dan
mudah diselenggara
S5 - Pertandingan kebersihan kelas
diadakan setiap minggu
S6 - Pembersihan kawasan dan
keselamatan dilakukan oleh
Syarikat Swasta
W1 - Padang sekolah tidak rata
W2 - Gelanggang permainan yang terhad
W3 - Terletak di tepi jalan yang sibuk dan berhampiran dengan sekolah menengah
W4 - Guru kelas kurang menitikberatkan
kebersihan dan keceriaan
W5 - Pondok ilmu kurang diselanggara
W6 - Sistem saliran tidak sistematik
kerana terlalu usang
Peluang (Opportunities) Ancaman/Cabaran (T/C)
O1 – Mudah mendapat sumbangan
O2 – Agensi luar sedia memberi
bantuan kewangan
O3 – Terdapat ibubapa dan penjaga
yang mempunyai kemahiran
pertukangan dan perkebunan
O4 – Agensi luar seperti DBKL mudah
memberi kerjasama semasa
gotong-royong
C1 – Pemimpin setempat tidak dapat
memberi perhatian sepenuhnya
C2 – Sumbangan yang tidak menggalak
kan kerana ibubapa yang
berpendapatan rendah
C3 – Persekitaran terdedah kepada
ancaman keselamatan
viii. Pembangunan Sumber Manusia
Kekuatan (Strength) Kelemahan (Weakness)
S1 - Terdapat 50% guru berpengalaman
melebihi 10 tahun
S2 - 60% guru mahir ICT dan dapat
melaksanakan kursus dalaman
kepada guru-guru lain
S3 - Majoriti guru celik computer
S4 - Guru mencukupi dan terlatih
W1 - Bilangan guru wanita melebihi guru
lelaki menyebabkan sering
terdapat guru cuti bersalin
W2 - Guru yang lama enggan mengikuti
kursus yang dianjurkan oleh mana-
mana pihak
W3 - Kebajikan guru kurang diberi
perhatian
W4 - Pencapaian penilaian prestasi
di peringkat cemerlang kurang
Peluang (Opportunities) Ancaman/Cabaran (T/C)
O1 – Mendapat perhatian agensi Luar
seperti PEMADAM untuk mengadakan
perkembangan staf
O2 – Mendapat peruntukan dari JPWP
untuk pembangunan sumber
manusia
O3 – Ibubapa berpeluang berinteraksi
dengan staf semasa program
sekolah. C1 – Sumber kewangan yang tidak
mencukupi
C2 – Kelewatan mendapat guru ganti
ix. Perhubungan Luar
Kekuatan (Strength) Kelemahan (Weakness)
S1 - Hubungan baik dengan komuniti
S2 - Lokasi sekolah yang strategik dan
berhampiran dengan kemudahan
awam serta agensi luar
S3 - Kesediaan guru menjalankan aktiviti
anjuran agensi luar dan komuniti
S4 - Terdapat guru yang terlibat dengan
jawatankuasa masyarakat setempat W1 - Staf kurang berkomunikasi dengan
pihak luar untuk mendapatkan
bantuan dan sokongan
W2 - Kurang perancangan aktiviti yang
melibatkan komuniti
W3 - Penyebaran maklumat mengenai
program sekolah kepada ibubapa
dan komuniti kurang berkesan
W4 - Sekolah kurang menyertai aktiviti
yang dianjurkan oleh agensi luar
Peluang (Opportunities) Ancaman/Cabaran (T/C)
O1 - PIBG sedia memberi kerjasama dan
sumbangan bagi menjayakan
program sekolah ke arah
meningkatkan kecemerlangan
pelajar
O4 - Terdapat ibubapa dan penjaga yang
bekerja dengan agensi luar yang
berhampiran C1 - Pemimpin setempat tiada masa
untuk memberi perhatian kepada
program sekolah
C2 - Ibubapa kurang menghadrkan diri
dalam program sekolah contoh
gotong-royong, Hari Akademik atau
Mesyuarat Agung PIBG
C3 - Terdapat persaingan dari sekolah
berhampiran untuk mendapatkan
kerjasama dari agensi luar
C4 - Kekangan tugas oleh Pegawai
Perhubungan Polis yang
bertanggungjawab kepada sekolah
3.4 Fasa 4 : Isu Strategik, Matlamat, KPI dan Objektif Sekolah
Isu strategik ialah masalah yang ada atau peluang yang ada atau mempunyai potensi untuk memberi kesan ke atas prestasi sekolah atau stakeholder. Pendekatan untuk mengenalpasti isu strategik dengan menggunakan ‘the direct approach’ didapati dari semakan mandat, misi dan analisis persekitaran (SWOT).
Key Performance Indicators (KPI) adalah satu parameter yang boleh diukur. KPI juga dikenali sebagai penunjuk kejayaan membantu sekolah mentakrif dan mengukur kemajuan untuk mencapai matlamat organisasi. Maka KPI adalah kaedah mengukur pencapaian matlamat. Setiap KPI disertakan sasaran bersama. Pembinaan sasaran diunjurkan berasaskan “take off value” (TOV) semasa.
a. Isu Strategik, Matlamat KPI dan Sasaran
Bidang Isu Strategik Matlamat strategik Indikator Prestasi 2008
(TOV) 2009 2010 2011 2012 2013
Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi Misi dan Visi Sekolah kurang difahami Memperjelaskan kepada semua warga sekolah % Kefahaman warga sekolah meningkat
60%
70%
80 %
90%
95%
100%
Kurikulum
Prestasi akademik ditahap sederhana
Meningkatkan peratus pencapaian
% lulus keseluruhan
92.6%
93%
94%
95%
96%
100%
Kokurikulum Pencapaian kokurikulum ditahap minimum Meningkatkan pencapaian kokurikulum Bilangan memenangi pertandingan dalam zon
80
85
88
93
98
100%
Hal Ehwal Murid Sahsiah dan jati diri murid ditahap sederhana Meningkatkan sahsiah dan jati diri murid Bilangan salahlaku 80 85 90 94 98
100%
Kewangan Sumber kewangan terhad Meningkatkan sumber kewangan Bilangan program yang boleh menyumbangkan sumber kewangan
83
85
88
90
95
100%
Pentadbiran
Pejabat
Kelemahan pengurusan pejabat
Meningkatkan mutu pengurusan pejabat
Bilangan pelaksanaan progam yang dirancang
83
85
88
90
95
100%
Persekitaran dan Kemudahan fizikal
Keceriaan dan kemudahan ditahap sederhana
Meningkatkan keceriaan dan kemudahan dalaman persekitaran sekolah
Bilangan Pondok Ilmu, Bilik SPBT, PSS, Makmal Sains, Bengkel Kemahiran Hidup dan 5K
80
88
90
93
95
100
Pengurusan Sumber Manusia
Guru kurang motivasi
Meningkatkan budaya kerja dengan semangat kekitaan dan berpasukan
Bilangan kursus dalaman dan perkembangan staf
88
89
90
95
98
100
Perhubungan Luar
Perhubungan antara sekolah dan komuniti ditahap sederhana
Meningkatkan hubungan antara sekolah dan komuniti
% kehadiran ibubapa & komuniti dalam program sekolah
80%
83%
85%
88%
90%
100
b. Objektif
Objektif ialah sesuatu yang perlu dicapai berdasarkan sasaran yang ditetapkan. Ciri-ciri objektif yang baik biasanya boleh diukur, boleh dicapai, konsisten, berjangkamasa dan khusus. Objektif terdiri dari jangka panjang dan jangka pendek.
Bidang : Pengurusan Dan Kepimpinan Organisasi
Matlamat : Misi dan Visi Sekolah kurang difahami
Objektif
KPI Sasaran
Inisiatif
2008(TOV) 2009 2010 2011 2012 2013
Meningkatkan kefahaman Misi dan Visi % Kefahaman warga sekolah meningkat
60%
70%
80%
90%
95%
100% Sistem penghargaan, merit dan demerit
Bidang : Pengurusan Kurikulum
Matlamat : Meningkatkan peratus pencapaian
Objektif
KPI Sasaran
Inisiatif
2008
(TOV) 2009 2010 2011 2012 2013
Meningkatkan pencapaian dlm Peperiksaan UPSR % lulus keseluruhan
92.60%
93%
94%
95%
96%
100% Anugerah kecemerlangan
Bidang : Kokurikulum
Matlamat : Meningkatkan pencapaian kokurikulum
Objektif
KPI Sasaran
Inisiatif
2008(TOV) 2009 2010 2011 2012 2013
Meningkatkan penguasaan kemahiran murid Bilangan johan peringkat zon
80
85
88
93
98
100 Sijil penghargaan dan Imbuhan
Bidang : Pengurusan Hal Ehwal Murid
Matlamat : Meningkatkan sahsiah dan jati diri murid
Objektif
KPI Sasaran
Inisiatif
2008(TOV) 2009 2010 2011 2012 2013
Mengurangkan salahlaku murid Bilangan salahlaku
80
85
90
94
98
100 Sistem penghargaan, merit dan demerit
Bidang : Pengurusan Kewangan
Matlamat : Meningkatkan sumber kewangan
Objektif
KPI Sasaran
Inisiatif
2008(TOV) 2009 2010 2011 2012 2013
Mempelbagaikan program untuk menambah sumber
kewangan Bilangan program yang telah diadakan
83
85
88
90
95
100 Sijil penghargaan
Bidang : Pengurusan Pentadbiran Pejabat
Matlamat : Meningkatkan mutu pengurusan pejabat
Objektif
KPI Sasaran
Inisiatif
2008(TOV) 2009 2010 2011 2012 2013
Menyediakan peralatan pejabat mencukupi Bilangan program yang dilaksanakan
83
-
85
88
90
95
100 Tajaan ahli politik dan ahli perniagaan
Bidang : Pengurusan Persekitaran dan Kemudahan Fizikal
Matlamat : Meningkatkan keceriaan dan kemudahan dalaman persekitaran sekolah
Objektif
KPI Sasaran
Inisiatif
2008(TOV) 2009 2010 2011 2012 2013
Memenangi pertandingan keceriaan 5K Tahap yang ditetapkan oleh JPWP
80
88
90
93
95
100 Sijil dan penghargaan
Bidang : Pengurusan Sumber Manusia
Matlamat : Menanam semangat kekitaan dan berpasukan
Objektif
KPI Sasaran
Inisiatif
2008(TOV) 2009 2010 2011 2012 2013
Guru dan staf mengamalkan budaya kerja yang berkualiti Bilangan kursus dalaman
dan perkembangan staf 88 89 90 95 98 100 Kursus-kursus
Bidang : Pengurusan Perhubungan Luar
Matlamat : Menanam semangat berkomuniti
Objektif
KPI Sasaran
Inisiatif
2008(TOV) 2009 2010 2011 2012 2013
Meningkatkan penyertaan ibubapa dalam program sekolah ke arah
kecemerlangan % kehadiran ibubapa dan komuniti dalam program sekolah
80%
83%
85
88%
90%
100% Anugerah waris dan komuniti yang prihatin
Meningkatkan bilangan penyertaan agensi luar dalam program sekolah kea rah kecemerlangan
80%
86%
88
90%
95%
98% Sijil Penghargaan
5. Fasa 5. Penjanaan Strategi, Pelan Taktikal dan Pelan Operasi
a.Penjanaan Strategi Mengikut Bidang (Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi)
Strategi ini dijana menggunakan TOWS Matriks Bidang Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi iaitu berasaskan kepada analisis persekitaran bidang Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi
i. Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi
Kekuatan(Strength) Kelemahan(Weakness)
S1 - Visi dan misi
- mudah, jelas dan senang dihayati
- ada dipaparkan di sekolah
- staf yang mempunyai kepakaran melukis mural
- maklumat visi dan misi telah dihebahkan
S2 - Pentadbir yang berpengalaman dan selalu menghadiri kursus pengurusan
S3 - SPI, PKPA mencukupi untuk rujukan
S4 - Pentadbir faham dan patuh kepada SPI , PKPA dan dasar2 KPM
S5 - Mengadakan mesyuarat pengurusan
S6 - Sentiasa membuat perancangan bersama GPK
S7 - Membuat pemantauan dan post- mortem
S8 - Ada membuat perkongsian maklumat
W1- Visi dan misi tidak jelas serta tidak diperjelaskan
W2 - Visi dan misi tidak dipamerkan di tempat-tempat strategik
W3 – SPI. PKPA tiada dalam simpanan sekolah ( atau kurang )
W4 - Kurang buku / bahan rujukan di sekolah
W5 - Pentadbir dan staf tidak faham, kurang jelas dan tidak melaksanakan SKPM
W6 - Tiada pemantauan penggunaan bilik2 khas
W7 - Kurang kemudahan / peralatan
W8 - Kurang kerjasama antara warga sekolah
Peluang(Opportunities) Ancaman/Cabaran(T/C)
O1 - Bantuan kewangan dari PIBG dan Agensi luar
O2 - Kawasan / Ruang yang boleh digunakan
O3 - Pelbagai bahan bacaan di sekolah
O4 - Pihak luar menganjurkan kursus-kursus kepimpinan
O5 - Mendapat sokongan dan kerjasama untuk membuat penambahbaikan
O6 - Kursus2 anjuran pihak luar menepati keperluan pengurusan
C1 - Campurtangan ibubapa terhadap pembinaan Visi dan misi sekolah
C2 - Ibubapa kurang menyokong dan kurang memahami segala perancangan sekolah berdasarkan pekeliling KPM
C3 - Tiada hubungan yang baik dengan Agensi luar
C4 - Kursus2 anjuran pihak luar tidak menepati keperluan pengurusan
C5 - Peralatan yang dihantar tidak menepati keperluan
ii. Penjanaan Strategi Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi : TOWS Matrik
Dalaman
Luaran
KEKUATAN(S)
KELEMAHAN(W)
PELUANG(O) S-O
S1 ,O1,O2
Meningkatkan kefahaman visi dan misi kepada warga sekolah melalui paparan diruang-ruang dengan bantuan kewangan dari PIBG dan Agensi Luar. W-O
W8,O6
Meningkatkan kerjasama antara warga sekolah dengan bantuan kursus-kursus anjuran pihak luar.
ANCAMAN/CABARAN (T/C)
S-C
S2,C1, C2
Pentadbir yang berpengalaman dapat menangani kerenah dan campurtangan ibubapa
W-C
W8, C3
Meningkatkan kerjasama dan hubungan baik antara warga sekolah dan Agensi Luar.
iii.Objektif Bidang Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi
Jangka Panjang : Misi dan Visi tercapai
Jangka Pendek : Misi dan Visi difahami oleh semua
PENJANAAN PELAN TAKTIKAL BIDANG PENGURUSAN DAN KEPENTINGAN ORGANISASI
ISU STRATEGIK MATLAMAT OBJEKTIF INDIKATOR PRESTASI SASARAN
TOV
2008 2009 2010 2011 2012 2013
Misi dan Visi Sekolah kurang difahami Memperjelaskan kepada semua warga sekolah Misi dan Visi difahami dan tercapai % Kefahaman warga sekolah meningkat
60%
70%
80 %
90%
95
100%
Kurang kerjasama diantara warga sekolah dan Agensi Luar Meningkatkan kerjasama antara warga sekolah dengan bantuan kursus-kursus anjuran pihak luar. Wujud kesefahaman dan kerjasama % Gangguan dari pihak luar kurang
30%
25%
20%
15%
12
10%
b.Analisis Persekitaran untuk menjana Bidang Kurikulum
Kekuatan(Strength) Kelemahan(Weakness)
S1 - 100% guru terlatih
S2 - 50% guru berpengalaman lebih 10 thn
S3 - 2 orang Jurulatih Utama
S4 - Pencapaian semua subjek UPSR
100%
S5 - Infrastruktur sekolah memuaskan
S6 - Semua bilik khas lengkap
S7 – Pengurusan Panitia yang berkesan
W1 - Ada guru yang tidak mahir dalam
opsyen masing-masing dan tiada
inisiatif
W2 - 1 orang guru PPSMI
bermasaalah(saraf)
W3 - Jurulatih Utama sering keluar (thn 6)
W4 - Guru sering keluar berkursus
W5 - 10% murid kurang minat belajar
W6 – Penyeliaan P&P tidak mencukupi
W7 – Pencapaian 5A belum mencapai 30%
Peluang(Opportunities) Ancaman/Cabaran(T/C)
O1 – Ketua Pengarah Pelajaran memberi sokongan
O2 - Sumbangan kewangan mencukupi
O3 - Sokongan padu dari PIBG
O4 - Ibubapa pentingkan pelajaran
anak-anak C1 – Kurang dapat perhatian dan minat
murid
C2 – 10% keluarga murid
berpendapatan rendah
C3 – Kawasan persekitaran terdedah
dengan gejala sosial
C4 – Terdapat beberapa siber café dan
pusat permainan video
S1,O4,C3 – Ibubapa yang pentingkan pelajaran dan pembelajaran anak-anak dan juga dengan adanya guru-guru terlatih akan menghindarkan anak-anak dari pengaruh gejala sosial.
ii. Penjanaan Strategi Kurikulum : TOWS Matrik
Dalaman
Luaran
KEKUATAN(S)
KELEMAHAN(W)
PELUANG(O) S-O
S1,S4,O2,O3
Meningkatkan pencapaian semua subjek UPSR 100% dengan kemahiran guru terlatih dan kerjasama ibubapa dan juga telah mendapat sumber kewangan dari luar untuk aktiviti kecemerlangan akademik W-O
W7,O3,O4
Meningkatkan pencapaian 5A melalui sokongan padu PIBG dan juga kerjasama ibubapa yang pentingkan P & P anak-anak.
ANCAMAN/CABARAN (T/C)
S-C
S1,S2,C1 Memastikan P&P dijalankan dengan berkesan melalui perkongsian kemahiran dan pengalaman dikalangan guru di sekolah dan di luar sekolah supaya dapat menarik perhatian dan minat murid
W-C
Meningkatkan penglibatan ibubapa untuk murid yang kurang minat belajar dari terpengaruh dengan gejala sosial
iii.Objektif Bidang Kurikulum
Jangka Panjang : Peningkatan peratus kelulusan UPSR (30% 5A)
Jangka Pendek : Peningkatan kelulusan PKSR
iv.Senarai Strategi
Strategi 1
S1,S4,O2,03 – Meningkatkan pencapaian semua subjek UPSR ke 100% dengan kemahiran guru terlatih berserta program kemerlangan UPSR dan kerjasama antara guru, ibubapa dengan pelbagai aktiviti dari sumber kewangan yang mencukupi.
Strategi 2
W7,O3,O4 – Mempertingkatkan minat murid terhadap pelajaran melalui sokongan padu PIBG dan juga ibubapa yang pentingkan P & P anak-anak walaupun kawasan persekitaran terdedah dengan gejala social.
Strategi 3
S1,S2,C1 – Penyeliaan Pelajaran dan Pembelajaran yang mencukupi dan dengan adanya Jurulatih Utama dan pengurusan Panitia yang berkesan akan mempertingkatan prestasi UPSR dan juga menarik minat murid untuk tekun belajar.
Strategi 4
Meningkatkan penglibatan ibubapa untuk murid yang kurang minat belajar
dari terpengaruh dengan gejala sosial
Strategi 5
S2,S5,S6,W5 – Dengan infrastruktur dan bilik-bilik khas yang lengkap dan juga guru-guru yang berpengalaman lebih dari 10 tahun dapat menarik minat murid untuk belajar.
v. Penilaian Strategi :
KRITERIA-KRITERIA PEMILIHAN STRATEGI TERBAIK
KRITERIA PEMILIHAN Strategi 1 Strategi 2 Strategi 3 Strategi 4 Strategi 5
S1S4O2O3 W7O3O4 S1S2C1 S1O4C3 S2S5S6W5
a. Tahap kesukaran proses kerja 5 5 1 3 2
b. Kompentensi staf yang bertanggunjawab 5 5 1 3 2
c. Sumber kewangan dan kos pembiayaan terlibat 5 3 3 2 2
d. Kemudahan infrastruktur dan peralatan 5 5 2 2 1
e. Andaian keupayaan mengatasi halangan 4 4 2 2 1
f. Andaian hasil yang dijangkakan/impaknya untuk
mencapai objektif, matlamat, isu, misi dan visi 4 4 3 2 1
g. Akur/kepatuhan dengan mandat/arahan 5 4 2 2 2
h. Rekod keberkesanan pelaksana yang lepas 5 4 2 2 1
i. Kesesuian dengan persekitaran terkini 5 4 2 2 1
JUMLAH SKOR
43
38
18
20
13
KEPUTUSAN
1
2
4
3
5
vi. Senarai Penjanaan Strategi-Strategi Mengikut Keutamaan(Kurikulum)
BILANGAN
KOD
STRATEGI
1.
S1S4O2O3
Meningkatkan pencapaian semua subjek UPSR ke 100% dengan kemahiran guru terlatih dan kerjasama antara guru, ibubapa dengan pelbagai aktiviti dari sumber kewangan yang mencukupi.
2.
W7O3O4
Mempertingkatkan minat murid terhadap pelajaran melalui sokongan padu PIBG dan juga ibubapa yang pentingkan P & P anak-anak walaupun kawasan persekitaran terdedah dengan gejala social
3. S1O4C3 Ibubapa yang pentingkan pelajaran dan pembelajaran anak-anak dan juga dengan adanya guru-guru terlatih akan menghindarkan anak-anak dari pengaruh gejala sosial.
Dalam mengenalpasti analisis dalaman iaitu Kekuatan dan Kelemahan, aspek kelemahan sudah pasti akan diberikan tumpuan dengan teliti dalam proses penjanaan dan pemilihan strategi nanti. Bagi mengenalpasti analisis luaran pula iaitu Peluang dan Ancaman, kedua-dua aspek harus diambilkira dalam proses menjana strategi untuk perancangan strategik yang akan dijalankan kelak. Disini dipaparkan Analisis KLAP yang telah di senaraikan diatas dalam bentuk jadual:-
Kekuatan ( K )
Kelemahan ( L)
K1–Guru Besar yang cukup berpengalaman dan berwawasan.
K2–Guru-guru Penolong Kanan yang bertanggungjawab dan berdedikasi.
K3–Bilangan guru mencukupi – 100%
terlatih.
K4– 50% guru mempunyai sekurang- kurangnya 10 tahun pengalaman.
K5 – Lima orang guru adalah pemeriksa kertas.
K6 – Kebanyakan guru adalah sangat rajin dan sentiasa berusaha untuk tingkatkan kecemerlangan akademik.
K7 – Prasarana sekolah yang agak baik.
K8 – Kepimpinan dan pengurusan sekolah yang positif.
K9 – Sistem pengurusan kewangan yang baik.
K10 – Salah sebuah sekolah yang berada dalam “ranking” baik dalam zon Pudu.
L1 – Kawasan sekolah yang terhad berbanding kapasiti murid.
L2 – Sekolah satu sesi
L3 – Kurang guru opsyen Sains.
L4 – Bilangan guru lelaki dan wanita yang tidak seimbang Gangguan kehadiran guru yang ketara ( kursus, belajar, bersalin, sakit dll )
L6 – Peratus pencapaian dari segi kuantiti dalam UPSR masih tidak stabil.
L7 – Peratus pencapaian dari segi kualiti dalam UPSR masih perlu ditingkatkan.
L8 – Penguasaan kemahiran 3M masih perlu ditingkatkan.
L9 – Tahap penguasaan Bahasa Inggeris dan Matematik perlu ditingkatkan.
L10 – Blok bangunan kelas sempit yang tidak kondusif untuk pengajaran dan pembelajaran.
Jadual 8
Peluang ( P )
Ancaman ( A )
P1 – Persatuan Ibubapa Guru memberi sokongan dan kerapkali membiayai aktiviti kurikulum sekolah.
P2 – Berhampiran dengan kediaman Pengarah Pelajaran Malaysia.
P3 – Biro Akademik PIBG yang baru ditubuhkan telah menunjukkan kesungguhan membantu.
P4 – Terdapat Guru Pakar Daerah.
P5 – Ramai dari kalangan ibu bapa adalah kumpulan profesional dalam pelbagai bidang.
P6 – Banyak terdapat kemudahan awam kerana sekolah dalam kawasan bandar.
P7 – Mempunyai hubungan baik dengan
Jabatan Luar yang berdekatan.
A1 – Kehadiran ibubapa dalam aktiviti sekolah kurang menggalakkan.
A2 – Segelintir ibubapa kurang memberi perhatian kepada pembelajaran anak-anak. A3 – Blok bangunan baru yang tidak mencukupi.
A4 – Terdapat cyber cafe berdekatan sekolah
A5 – Perbekalan elektrik yang selalu
terganggu.
Jadual 9
b. Penjanaan Strategi Mengikut Bidang ( Kokurikulum)
Strategi ini menggunakan TOWS Matriks Bidang Kokurikulum iaitu berasaskan kepada analisis Kokurikulum
i. Analisis Persekitaran untuk menjana strategi Kokurikulum
Kekuatan (Strength) Kelemahan (Weakness)
S1 – Dua orang guru adalah jurulatih dalam permainan Bola Baling , Olahraga , bola sepak
S2 - Seorang pengadil peringkat Kebangsaan
S3 - Dua orang pegawai teknik peringkat Zon bagi Olahraga
S4 - 85 % guru berminat dengan
Kokurikulum
S5 – Peralatan untuk Kokurikulum lengkap W1 - Padang sekolah tidak sesuai
digunakan
W2 - 15 % guru tidak berminat dalam
Kokurikulum
W3 - Ramai guru kurang mendapat
pendedahan dalam beberapa
permainan
W4 - 50 % guru tiada kemahiran
W5 – 10% murid tidak hadir untuk
aktiviti kokurikulum
Peluang (Opportunities) Ancaman/Cabaran (T/C)
O1 – Terdapat ahli PIBG yang
Berminat dalam bidang kokurikulum
O2 – Sumbangan dari ahli korporat mudah diperolehi
O3 – Banyak kemudahan sukan yang
berdekatan dengan sekolah
O4 - Berhampiran dengan Stadium
Badminton, Cheras.
C1 – Ibubapa kurang menggalakkan
anak-anak mereka aktif dalam
kokurikulum
C2 – Pengaruh gejala sosial di sekitar
sekolah
ii. Penjanaan Strategi Kokurikulum : TOWS Matrik
Dalaman
Luaran
KEKUATAN(S)
KELEMAHAN(W)
PELUANG S-O
S1,S2,S3,O2,O3
Guru-guru yang terlibat sebagai pegawai sukan di peringkat zon dapat menjalankan pelbagai aktiviti dengan sumbangan dan kemudahan peralatan. W-O
W4,O2,O3,O4
Walaupun guru-guru tiada kemahiran yang mencukupi tetapi kemudahan sumber kewangan dengan peralatan yang lengkap dan Pusat Kecemerlangan Koko berdekatan dengan sekolah membuat mereka berusaha dan ada inisiatif.
ANCAMAN/CABARAN S-C
S4,S5,C1
Peralatan yang lengkap dan guru-guru yang berminat akan menambahkan galakan dari ibubapa supaya anak-anak mereka aktif dalam kkurikulum W-C
W5,C1
Penglibatan murid dengan dorongan ibubapa dan guru perlu ditingkatkan.
iii. Objektif Bidang Kokurikulum
Jangka Panjang : Mencapai kemenangan di peringkat negeri
Jangka Pendek : Mencapai kemenangan di peringkat zon
iv. Senarai Strategi
Strategi 1
S1,S2,S3,O2,O3
Guru-guru yang terlibat sebagai pegawai sukan di peringkat zon dapat menjalankan pelbagai aktiviti dengan sumbangan dan kemudahan peralatan di peringkat sekolah
Strategi 2
W4,O2,O3,O4
Walaupun guru-guru tiada kemahiran yang mencukupi tetapi kemudahan sumber kewangan dengan peralatan yang lengkap dan Pusat Kecemerlangan Kokurikulum berdekatan dengan sekolah membuat mereka berusaha dan ada inisiatif..
Strategi 3
W4,O2,O3,O4
Peralatan yang lengkap dan guru-guru yang berminat akan menambahkan galakan dari ibubapa supaya anak-anak mereka aktif dalam kokurikulum
Strategi 4
W5,C1
Penglibatan murid dalam ko-kurikulum dengan dorongan ibubapa dan guru perlu ditingkatkan.
Strategi 5
S4,S5,W5
Ramai guru berminat dan peralatan yang lengkap membuat murid juga berminat
v. PENILAIAN STRATEGI :
KRITERIA-KRITERIA PEMILIHAN STRATEGI TERBAIK
KRITERIA PEMILIHAN Strategi 1 Strategi 2 Strategi 3 Strategi 4 Strategi 5
S1,S2,S3,O2,O3 W4,O2,O3,O4 W4,O2,O3,O4
W5,C1
S4,S5,W5
a. Tahap kesukaran proses kerja 4 4 5 3 4
b. Kompentensi staf yang bertanggunjawab 3 3 5 2 3
c. Sumber kewangan dan kos pembiayaan terlibat 5 5 5 5 4
d. Kemudahan infrastruktur dan peralatan 5 5 5 5 5
e. Andaian keupayaan mengatasi halangan 4 5 4 2 3
f. Andaian hasil yang dijangkakan/impaknya untuk mencapai objektif, matlamat, isu, misi dan visi 4 4 4 3 3
g. Akur/kepatuhan dengan mandat/arahan 3 4 4 3 3
h. rekod keberkesanan pelaksana yang lepas 3 4 4 2 3
i. Kesesuian dengan persekitaran terkini 3 3 4 4 3
JUMLAH SKOR
34
42
40
29
31
KEPUTUSAN
3
1
2
5
4
vi. SENARAI PENJANAAN STRATEGI-STRATEGI MENGIKUT KEUTAMAAN(Kokurikulum)
BILANGAN
KOD
STRATEGI
1.
W4,O2,O3,O4
Walaupun guru-guru tiada kemahiran yang mencukupi tetapi kemudahan sumber kewangan dengan peralatan yang lengkap dan Pusat Kecemerlangan Kokurikulum berdekatan dengan sekolah membuat mereka berusaha dan ada inisiatif.
2.
W4,O2,O3,O4
Peralatan yang lengkap dan guru-guru yang berminat akan menambahkan galakan dari ibubapa supaya anak-anak mereka aktif dalam kokurikulum
3.
S1,S2,S3,O2,O3
Guru-guru yang terlibat sebagai pegawai sukan di peringkat zon dapat menjalankan pelbagai aktiviti dengan sumbangan dan kemudahan peralatan di peringkat sekolah
4.
S4,S5,W5
Penglibatan murid dalam ko-kurikulum dengan dorongan ibubapa dan guru perlu ditingkatkan.
5.
W5,C1
Ramai guru berminat dan peralatan yang lengkap membuat murid juga berminat
vii. PENJANAAN PELAN TAKTIKAL KOKURIKULUM
ISU STRATEGIK
MATLAMAT
OBJEKTIF
INDIKATOR PRESTASI
SASARAN
TOV
2009
2010
2011
2012
2013
Pencapaian kokurikulum ditahap minimum
Memastikan peningkatan dan pengekalan kejayaan yang telah dicapai
Bilangan kejayaan yang diperolehi di peringkat zon, negeri dan kebangsaan
Pada tahun 2010 bilangan kejayaan yang akan dicapai mengikut wajaran ialah 8:5:2
Zon
0
Negeri
1
Kebangsaan
2
2
2
2
4
3
2
5
4
2
6
5
2
8
6
2
iix. PELAN OPERASI ( Strategi 1)
Nama Program : Perkhemahan Intergrasi
Matlamat : Perkhemahan Intergrasi ini dilaksanakan untuk mengeratkan silatulrahim antara peserta.Untuk melatih murid mempunyai daya saing yang tinggi supaya boleh bertanding hingga ke peringkat Kebangsaan.
Objektif : Untuk memberi pendedahan kepada peserta bahawa mereka berpotensi menjadi insan yang berani dan berdisiplin dan menanam semangat berjuang dan rasa tanggungjawab terhadap tugas yang diamanahkan supaya ada semangat bertanding.
Tempoh : Ogos
Sasaran : Semua murid Pasukan Beruniform
Kos : RM8000.00
LANGKAH
PROSES KERJA
TANGGUNGJAWAB
TEMPOH
STATUS/PELAN KONTIGENSI
1.
Mesyuarat AJK Perkhemahan Intergrasi:
Guru Besar, GPK Kokurikulum,
Penyelaras program,
Ketua Unit Pasukan Beruniform
1 kali
Jika GB tiada, GPK Kokurikulum akan mempengerusikan mesyuarat.
2.
Mengedarkan surat kehadiran untuk peserta dan juga memberi taklimat kepada semua peserta.
GPK Kokurikulum,
Penyelaras Program
Ketua Unit Badan Beruniform
1 kali
Jika GPK Kokurikulum tiada, Penyelaras Program atau Ketua Unit boleh memberi taklimat.
3. Pengesahan penyertaan dan kebenaran dariibubapa Ketua Unit Badan Beruniform 1 kali
4. Perjumpaan dengan semua AJK dan guru untuk mendapatkan maklum balas tentang status program Guru Besar,
GPK Kokurikulum,
Penyelaras Program
Ketua Unit dan semua guru.
1 kali
5. Pelaksanaan program Guru Besar,
GPK Kokurikulum,
Penyelaras Program
Ketua Unit dan semua guru.
1 hari dan
1 malam
c. Penjanaan Strategi Mengikut Bidang ( Hal Ehwal Murid)
Strategi ini menggunakan TOWS Matriks Bidang Hal Ehwal Murid iaitu berasaskan kepada analisis Hal Ehwal Murid
i. Analisis Persekitaran untuk menjana strategi Hal Ehwal Murid
Kekuatan (Strength) Kelemahan (Weakness)
S1 - Jumlah murid yang ramai dan
Pelbagai status.
S2 - Guru-guru ada semangat kekitaan
dan kerja berpasukan diamalkan
S3 - Bantuan SPBT, KWAPM, RMT, SBT
Baitulmal dan kebajikan sekolah
S4 - Program SSDM memudahkan guru
disiplin mengesan rekod salah laku murid dan SMM menyenangkan guru menyimpan dan mendapat maklumat murid
S5 - Ramai guru yang mahir dalam ICT
untuk mengisi data dan maklumatmurid dengan lancar.
W1 - Terdapat 3 % murid yang tidak
mematuhi peraturan sekolah yang serius
W2 - Pengawas kurang cekap menjalankan tugas
W3 - Kesalahan yang berulang oleh
murid yang sama
W4 - Aktiviti pengukuhan disiplin kurang dijalankan
Peluang (Opportunities) Ancaman/Cabaran (T/C)
W1 - Terdapat 3 % murid yang tidak
mematuhi peraturan sekolah yang serius
W2 - Pengawas kurang cekap menjalankan tugas
W3 - Kesalahan yang berulang oleh
murid yang sama
W4 - Aktiviti pengukuhan disiplin kurang dijalankan
C1 – Kelewatan bantuan akibat
birokrasi
C2 – 20 % keluarga murid bertaraf
sosio-ekonomi rendah
C3 – Kawasan persekitaran terdedah
kepada gejala social
C4 – Tarikan siber café dan pusat
permainan video
ii. Penjanaan Strategi HAL Ehwal Murid : TOWS Matrik
Dalaman
Luaran
KEKUATAN(S)
KELEMAHAN(W)
PELUANG
S-O
S1,S2,O1,O2
Guru yang bersemangat kekitaan,kasih sayang dan kerja berpasukan dengan bilangan murid yang tidak ramai dapat menjalankan pelbagai program untuk meningkatkan sahsiah murid dengan bantuan kewangan PIBG
W-O
W2,W4,O1
Pengawas yang kurang cekap diberi banyak pendedahan kepada aktiviti pengukuhan disiplin dengan sumber kewangan orang perorangan
ANCAMAN/
CABARAN S-C
S3,S5,C1,C2
Bantuan untuk SPBT, KWAPM, RMT, SBT dapat dipercepatkan dengan kemahiran guru dalam mengendalikan data untuk 10% keluarga yang bertaraf sosio-ekonomi yang rendah
W-C
W3,W4,C4
Tarikan Cyber Café dan pusat permainan video dapat dikurangkan jika aktiviti pengukuhan disiplin dan sahsiah murid dapat dijalankan dengan lebih lancar tanpa birokrasi
iii. Objektif Bidang Hal Ehwal Murid
Jangka Panjang : Meningkatkan disiplin dan sahsiah murid diluar sekolah
Jangka Pendek : Meningkatkan disiplin dan sahsiah murid diperingkat sekolah
iv. Senarai Strategi
Strategi 1
S1,S2,O1,O2
Guru yang bersemangat kekitaan,kasih sayang dan kerja berpasukan dengan bilangan murid yang tidak ramai dapat menjalankan pelbagai program untuk meningkatkan sahsiah murid dengan bantuan kewangan PIBG
Strategi 2
W2,W4,O1
Pengawas yang kurang cekap diberi banyak pendedahan kepada aktiviti pengukuhan disiplin dengan sumber kewangan orang perorangan
Strategi 3
S3,S5,C1,C2
Bantuan untuk SPBT, KWAPM, RMT, SBT dapat dipercepatkan dengan kemahiran guru dalam mengendalikan data untuk 10% keluarga yang bertaraf sosio-ekonomi yang rendah
Strategi 4
W3,W4,C4
Tarikan Cyber Café dan pusat permainan video dapat dikurangkan jika aktiviti pengukuhan disiplin dan sahsiah murid dapat dijalankan dengan lebih lancar tanpa birokrasi
Strategi 5
S1,W3
Kesalahan yang berulang dari murid yang sama tidak ramai kerana bilangan murid diseluruh sekolah tidak ramai
ix. PELAN OPERASI ( Strategi 1)
Nama Program : Kempen Budi Bahasa dan Nilai-nilai Murni
Matlamat : Melahirkan warga sekolah yang mempunyai keperibadian dan sahsiah yang mulia.
Objektif : Meningkatkan disiplin dan sahsiah murid di peringkat sekolah dan luar sekolah
Tempoh : Satu minggu
Sasaran : Semua warga murid SK Alam Damai
Kos : RM130.00
LANGKAH PROSES KERJA TANGGUNGJAWAB TEMPOH STATUS/PELAN KONTIGENSI
1
Mesyuarat Jawatankuasa.
Guru Besar, Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid , Guru Bimbingan dan Kaunseling dan semua Guru yang mengajar Pendidikan Moral
I kali
Jika ketiadaan Guru Besar, Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Pelajar akan mengambil alih.
2.
Menyebarkan kepada semua murid berkenaan pertandingan ini dengan diberitau objektifnya sekali
Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid
1 kali
Jika tiada GPK Hala Ehwal Murid, Guru Bimbingan dan Kaunseling akan mengambil alih
3.
Pemilihan untuk wakil kelas akan dimulakan
Guru Bimbingan dan Kaunseling akan maklumkan kepada semua Guru Kelas tentang pemilihan murid tersebut
-
Guru Kelas
4.
Kempen di mulakan
Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid, Guru Bimbingan dan Kaunseling, Guru Kelas dan Guru yang mengajar Pendidikan Moral
-
Guru Pendidikan Moral
6. Fasa 6. Pelaksanaan Strategi(Implementasi)
Fokus
Kepimpinan dan Pengurusan Strategi
- Amalan POLC
Penyebaran dan ‘Internal Marketing’ Pelan Strategik
- Hebahan maklumat dalam perhimpunan, papan kenyataan, surat edaran, brosur, poster, pamphlet
Pengurusan Perubahan
- Taklimat,kursus dalaman dan luaran, latihan teori dan amali
Pembinaan Pasukan
- Jawatankuasa Induk, Kerja dan Pelaksana
Pengukuran dan Penilaian
- Penggunaan KPI
- Borang Pengukuran Prestasi dan Maklumbalas
Fasa 7. Penilaian Prestasi dan Penambahbaikan berterusan
Penyediaan Borang pengukuran dan Maklum balas.
4. RUMUSAN
Sekolah ini adalah merupakan salah sebuah sekolah yang mempunyai kedudukan yang agak baik dalam akademik dalam Zon Pudu cuma prestasi pencapaian dalam UPSR dari segi kuantiti dan kualiti agak kurang konsisten. Ia berada di dalam zon agresif berdasarkan Analisis Matrik Empat Penjuru Sekolah (EPS). Sekolah mempunyai sumber manusia yang boleh digembeling dan perhatian pihak berpengaruh seperti Nazir, Pejabat Pendidikan Daerah, Jabatan Pelajaran Negeri boleh membantu pihak pengurusan sekolah berusaha untuk meningkatkan kualiti P&P guru seterusnya boleh membantu hasrat sekolah untuk merealisasikan harapan meningkatkan pencapaian UPSR yang berkualiti dan juga meningkatkan kuantiti kelulusan. Sekolah juga mempunyai persekitaran yang stabil serta mempunyai beberapa kelebihan berbanding dengan sekolah lain.
5. PENUTUP
Pada hari ini, konsep strategik telah digunakan dengan begitu meluas dalam dunia perniagaan dan korporat. Banyak syarikat telah berjaya dalam dunia yang mereka ceburi hasil penggunaan konsep perancangan strategik.
Dalam dunia pendidikan pula, konsep perancangan strategik ini bukanlah merupakan sesuatu yang baru. Ia telah diperkenalkan sejak awal tahun 80an lagi menerusi konsep buku biru ataupun lebih dikenali dengan nama blueprint atau perancangan lima tahun. Bagi sesetengah institusi pendidikan, perancangan blue print ini telah menghasilkan kejayaan dan mencapai matlamat yang diimpi-impikan. Namun demikian, terdapat juga institusi yang menemui kegagalan mungkin kerana perancangan yang diatur tidak begitu strategik dan ianya lenyap ditelan oleh arus perubahan.
Oleh itu, untuk mencapai kejayaan dalam perancangan strategik yang telah disediakan ini, penulis ingin memberi cadangan enam gagasan untuk mencapai kecemerlangan.
Cadangan 6 Gagasan untuk Kecemerlangan sekolah ini :
1. Pihak pengurusan harus membuat kajian terperinci organisasi mengenai perjalanan P&P, pelajar, penjaga dan persekitaran untuk meningkatkan pencapaian akademik.
2. Pihak pentadbir perlu bijak menjana sumber-sumber yang ada secara maksima, mempelajari dan mengaplikasikan teori-teori kepimpinan dan pengurusan.
3. Guru Besar harus berani membuat perubahan, inovasi serta kreatif dalam menzahirkan kecemerlangan.
4. Guru Besar harus memupuk budaya ilmu supaya guru lebih pragmatik dan dinamik semasa menjalankan tugas.
5. Setiap pelajar mempunyai potensi, tetapi perlu diberi bimbingan, teknik belajar dan menjawab soalan dengan betul serta diberi motivasi.
6. Guru Besar jangan sekali-kali berasa puas hati dengan pencapaian dan usaha guru tanpa membuat pengawasan serta penyeliaan yang rapi.
Bibliografi
Abd. Rahim Abd. Rashid ( 2000 ). Wawasan & Agenda Pendidikan. Kuala Lumpur: Utusan Publication.
Ahmad Othman ( 1994 ). Ke Arah Mewujudkan Sekolah Yang Berkesan: Peranan
Pengetua. Wawasan, September: 4-22
Edaris Abbu Bakri ( 2004 ) Pengurusan Strategik : Konsep Dan Aplikasi untuk
Pendidikan. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Ibrahim Mamat ( 2001 ). Pengetua Sekolah Menangani Isu Dan Cabaran Kepimpinan.
Kuala Lumpur. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Kimbrough, R, B., & Nunnery, M. Y. ( 1983 ) . Educational Adminstration : An
Introduction. New York: Mac Millan Publishing.
Koontz, H., Weihrich, H., ( 1989 ). Management. New York: Mc Graw-Hill Book Co.
Mohd Salleh Lebar ( 2000 ). Pentadbiran Pendidikan & Pendidikan Di Malaysia.
Petaling Jaya: Longman.
Robiah Sidin ( 1989 ). Asas Pentadbiran Pendidikan. Kuala Lumpur: Pustaka Cipta
Sdn.Bhd.
Zaidatul Akmaliah Lope Pihie ( 2001 ). Pentadbiran Pendidikan. Kuala Lumpur: Fajar
Bakti.
Zainal Abidin Mohamed ( 1999 ). Pengurusan Strategik di Sektor Pendidikan. Serdang: Universiti Putra Malaysia.
0 comments:
Post a Comment