“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Sunday, November 30, 2014

FLIPPED CLASSROOM

1.0 PENGENALAN 

 “Flipped classroom” ialah satu konsep pedagogi yang menggantikan kuliah dalam kelas dengan peluang-peluang untuk meneroka dan mengkaji bahan-bahan yang di luar bilik darjah melalui klip video dan bacaan. 
Masa pengajaran satu hala berubah menjadi persekitaran pembelajaran bimbingan-inkuiri yang berpusatkan pelajar di mana pelajar digalakkan untuk melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti-aktiviti seperti pembinaan pengetahuan, perbincangan kolaboratif dan penyelesaian masalah. Penyelidikan yang dijalankan di sekolah menengah mendapati flipped classroom mempunyai kesan positif ke atas persepsi pelajar sendiri, dilaporkan juga bahawa pelajar lebih suka kaedah pengajaran yang diterbalikkan daripada kaedah kuliah tradisional. Pelajar mempercayai mereka belajar dengan lebih berkesan melalui pendekatan ini.  
Hasil penyelidikan mengatakan bahawa pelajar lebih suka melibatkan diri dalam aktiviti hands-on, daripada menghadiri kuliah. Apabila kuliah kelas digantikan dengan rakaman video dan bahan-bahan lain atas talian, pelajar mempunyai tahap keyakinan yang lebih tinggi dalam kebolehan menyelesaikan masalah di samping mempunyai kawalan yang lebih besar ke atas kadar dan kaedah di mana pembelajaran berlaku.

2.0 SEJARAH

Sebagai satu konsep, pengajaran flip adalah lanjutan daripada pendekatan “community of enquiry” yang dihasratkan oleh John Dewey pada lewat abad kesembilan belas. Intipati pengajaran flip dapat dilihat dalam unsur-unsur teras fahaman pedagogi Dewey :

 “... I believe that the child should be stimulated and controlled in his work through the life of the community. I believe that under existing conditions far too much of the stimulus and control proceeds from the teacher, because of neglect of the idea of the school as a form of social life. The teacher is not in the school to impose certain ideas or to form certain habits in the child, but is there as a member of the community to select the influences which shall affect the child and to assist him in properly responding to these influences...”

Bermula pada tahun 2000, Universiti Wisconsin-Madison menggunakan perisianeTeach untuk menggantikan kuliah kursus sains komputer dengan video daripada pensyarah dan slaid yang diselaraskan. Pada tahun 2011, dua pusat telah dibina di Wisconsin Collaboratory for Enhanced Learning untuk memberi tumpuan kepada flipped dan blended learning. 

Pada tahun 2007, Jeremy Strayer menerbitkan penyelidikan disertasi dijalankan di The Ohio State University bertajuk "The effects of the classroom flip on the learning environment: A comparison of learning activity in a traditional classroom and a flip classroom that used an intelligent tutoring system ". Kajian ini menekankan kepentingan cara pengendalian aktiviti dalam dan luar kelas serta kesan positif dan negatifnya terhadap penglibatan pelajar dalam menyelesaikan tugas-tugas kursus.

3.0 KAJIAN FLIPPED CLASSROOM 

Menurut Dean N. Shimamoto (2012) dalam jurnal antarabangsa yang berjudul Implementing a Flipped Classroom: An Instructional Module menyimpulkan bahawa flipped classroom mempunyai peluang untuk membawa kepada peralihan ketara dalam cara arahan yang disampaikan. Menggunakan teknologi, guru sekarang dapat memberikan alternatif untuk model belajar berasaskan tradisional dengan menerapkan kaedah penggabungan pembelajaran yang menggabungkan manfaat dari arahan langsung dan pembelajaran aktif untuk melibatkan para pelajar dalam proses pembelajaran.

Menurut Amy Roehl dan Shweta Linga (2013) dalam jurnal antarabangsa yang berjudul The Flipped Classroom: An Opportunity To Engage Millennial Students Through Active Learning Strategies bahawa untuk memperkenalkan beberapa strategi baru yang dipindahkan dari pemikiran guru dan murid, guru perlu melakukan kajian dengan alternatif strategi dikelas. Sebagai instruktor yang akan menggunakan strategi baru, ini sangat penting dalam dunia pendidikan yang dicerminkan dalam pembelajaran yang berkesan. Keaktifan belajar dan strategi pembelajaran flipped classroom yang menggunakan teknologi, murid-murid akan mengembangkan kemampuan berfikir kreatif mereka lebih tinggi.

Menurut Richard Pierce, EdD, and Jeremy Fox (2012) dalam American Journal of Pharmaceutical Education yang berjudul Instructional Design And Assessment Vodcasts And Active-Learning Exercises In A "Flipped Classroom" Model Of A Renal Pharmacotherapy Module menyimpulkan bahawa menerapkan model flipped classroom untuk pembelajaran modul farmakoterapi buah pinggang mengakibatkan prestasi pelajar semakin meningkat dan persepsi pelajar baik tentang pendekatan pengajaran. Beberapa faktor yang mungkin telah menyumbang terhadap peningkatan nilai pelajar termasuk: pelajar-pengantara kenalan dengan isi kuliah sebelum di kelas, penanda aras dan penilaian formatif diberikan selama modul, dan aktiviti kelas berjalan interaktif interaktif.

Menurut Lius Tirtasanjaya dkk (2012) dalam jurnal antarabangsa yang berjudul Assessing The Effectiveness of Flipped Classroom Pedagogy in Promoting Students 'Learning Experience dalam penemuan mereka menunjukkan bahawa pelaksanaan model flipped classroom dalam persekitaran pengkomputeran satu ke satu akan bermakna dengan melayarinya lebih lanjut. Lebih fokus boleh diletakkan pada kelas kemampuan campuran dan kemampuan yang lebih tinggi. Perancangan dapat lebih disempurnakan baik untuk kegiatan rumah dan aktiviti kelas. Salah satu pembaikan yang mungkin termasuk membezakan soalan membimbing digunakan dalam kegiatan rendah di bawah soalan dalam taksonomi Bloom untuk kegiatan rumah dan soalan tatanan yang lebih tinggi untuk aktiviti kelas.

Menurut Cara A. Marlowe (2012) dalam kajian beliau yang berjudul The Effect Of The Flipped Classroom On Student Achievement And Stress menunjukkan bahawa kesan dari flipped classroom dan perbezaan berkaitan dipelajari untuk mengukur kesan pada prestasi pelajar dan mahasiswa tahap stres. Untuk semester kedua tahun senior mereka, pelajar menonton video ceramah di luar kelas dan tugas diselesaikan selama waktu kelas. Pelajar melaporkan tahap stres yang lebih rendah dalam jenis persekitaran kelas berbanding dengan kelas-kelas lain. Sementara nilai semester menunjukkan perbaikan, nilai ujian tidak menunjukkan peningkatan yang ketara. Secara keseluruhan, perasaan positif pelajar terhadap rawatan dan menikmati manfaat yang berkaitan untuk boleh memilih tugas mereka sendiri dan meneroka konsep-konsep yang mereka dapati menarik lebih mendalam.

STRATEGI FLIPPED CLASSROOM

Menurut Graham Brent (2013) Flipped classroom merupakan strategi yang boleh diberikan oleh pendidik dengan cara mengurangkan jumlah arahan langsung dalam amalan mengajar mereka sambil memaksimumkan interaksi satu sama lain. Strategi ini menggunakan teknologi yang menyediakan tambahan yang menyokong bahan pembelajaran bagi pelajar yang boleh diakses secara online. Hal ini membebaskan waktu kelas yang sebelumnya telah digunakan untuk pembelajaran.

Pengajar menerima pakai model flipped classroom untuk memberikan pembelajaran kelas atau kandungan pengajaran sebagai pekerjaan rumah. Dalam persiapan untuk kelas, pelajar diwajibkan untuk melihat video pembelajaran. Menurut Tucker dalam Amy Roehl (2013) pelajar memanfaatkan masa di kelas untuk bekerja menyelesaikan masalah, pembangunan konsep, dan terlibat dalam pembelajaran kolaboratif.

Sedangkan menurut Natalie (2012) Strategi flipped classroom menyokong banyak manfaat. Sebahagian besar seolah-olah menjadi keuntungan yang masuk akal (misalnya meningkatkan waktu arahan lebih menarik) terutama untuk mengajar mereka dalam tetapan campuran yang terdiri dari beberapa kombinasi tatap muka dan Arahan talian. Namun strategi ini juga mempunyai keterbatasan. Pertama, kualiti video mungkin sangat buruk. Kedua, mengingat bahawa pelajar boleh melihat video ceramah pada komputer mereka sendiri, keadaan di mana mereka kemungkinan melihat video ceramah menjadi pembelajaran yang tidak berkesan (misalnya pelajar boleh melihat video sambil menonton permainan baseball atau mendengar muzik). Ketiga, pelajar tidak menonton atau memahami video kerana itu mereka tidak siap atau belum cukup bersedia untuk kegiatan tatap muka. Keempat, pelajar mungkin perlu banyak penopang untuk memastikan mereka memahami materi yang disampaikan dalam video. Kelima, pelajar tidak mampu mengajukan soalan kepada pengajar atau rakan-rakan mereka jika menonton video saja.

Walaupun ada banyak keterbatasan dengan strategi flipped classroom dan tidak ada kajian empirikal untuk menyokong penggunaannya, laporan anekdot oleh banyak pengajar mempertahankan bahawa hal itu boleh digunakan sebagai strategi mengajar yang berharga pada setiap tahap pendidikan, bergantung peserta didik, sumber daya, dan masa seseorang. Selain itu seolah-olah sesuai untuk penegetahuan mengajar yang prosedur, salah satu daripada empat jenis pengetahuan umum yang dijelaskan dalam Taksonomi Bloom yang telah diperbaiki menurut Anderson dkk dalam Natalie (2012). Pengetahuan prosedur adalah pengetahuan tentang bagaimana melakukan sesuatu. Oleh kerana itu video ceramah flipped classroom tentang bagaimana menyelesaikan permasalahan di mana seorang pengajar menjelaskan dan model bagaimana menyelesaikan jenis masalah akan menjadi baik dalam penggunaan strategi ini. Pengetahuan prosedur yang kompleks juga boleh diajar menggunakan strategi flipped classroom walaupun penopang dan potongan kandungan akan sangat penting tidak hanya untuk memastikan bahawa video pendek, tetapi juga untuk memastikan bahawa semua langkah prosedur diperkenalkan mencukupi sehingga pelajar benar-benar memahami.

Dari huraian diatas dapat dibuat kesimpulan mengenai kelebihan dan kekurangan penerapan flipped classroom, 

KELEBIHAN FLIPPED CLASSROOM

1.  Memberi peluang kepada pelajar untuk  perbincangan dan interaksi dalam dan di luar             kelas.
2.  Memberi maklum balas serta-merta untuk guru-guru dan pelajar.
3. Bahan - bahan pembelajaran dalam pelbagai format sesuai dengan gaya                              pembelajaran pelajar yang berbeza.
4. Lebih banyak masa digunakan untuk berinteraksi dengan pelajar dan bukannya                    untuk memberi kuliah. 
5. Memberi peluang pembelajaran yang mencukupi untuk pelajar verbal dan pelajar                visual.
6. Guru dapat menyesuaikan diri dengan lebih mudah dengan pelbagai gaya                              pengajaran.
7. Pelajar membuat refleksi tentang pembelajaran mereka dan mengatur senarai                   soalan mengenai apa yang mengelirukan mereka.
8. Pelajar dapat meningkatkan kemahiran elektronik yang membantu dalam apa-apa             media berasaskan komputer. 
9. Pelajar boleh mengulang-ulang video tersebut hingga ia benar-benar faham isi pelajaran, tidak seperti pada pembelajaran biasa, apabila murid kurang mengerti maka guru perlu menjelaskan lagi hingga pelajar dapat mengerti sehingga kurang berkesan.
10. Pelajar dapat mengakses video tersebut dari mana-mana tempat asalkan mempunyai sambungan internet yang cukup, bahkan boleh dimuat turun dan lebih puas untuk menontonnya berulang-ulang.
11. Pelajar diminta untuk mempelajari bahan di rumah dan di kelas, serta dapat lebih memfokuskan kepada kesukaran dalam memahami isi pelajaran ataupun kemampuannya dalam menyelesaikan soal-soal berkaitan dengan isi pelajaran tersebut.

KELEMAHAN FLIPPED CLASSROOM

1. Tidak semua pelajar boleh mempunyai akses kepada komputer di rumah  atau di luar sekolah.
2. Sesetengah pelajar tidak memainkan peranan dalam perbincangan  berkumpulan kerana rasa malu dan segan. 
3. Tugasan kumpulan kecil memerlukan tahap pemantauan yang berkesan daripada guru.
4. Untuk menonton video, sekurang-kurangnya diperlukan satu unit komputer atau laptop. Hal ini akan menyulitkan pelajar yang tidak mempunyai komputer / laptop, mereka harus ke siber cafe untuk mengakses video tersebut.
5. Diperlukan sambungan internet yang laju untuk mengakses video tersebut. Adakalanya sambungan internetnya amat lambat, terutama apabila fail tersebut bersaiz besar, maka akan memerlukan masa yang cukup lama untuk membuka atau memuat turun. 
6.  Pelajar mungkin perlu banyak mengulang – ulang paparan web untuk memastikan mereka memahami isi kandungan yang disampaikan dalam video dan pelajar tidak mampu mengajukan soalan kepada pengajar atau rakan-rakan mereka jika menonton video saja.
7. Flipped classroom hanya boleh dilaksanakan di sekolah yang pelajarnya sudah mempunyai cara dan prasarana yang sudah memadai memandangkan pada strategi ini menuntut pelajar untuk menonton video tutorial di rumah.

LANGKAH - LANGKAH PEMBELAJARAN FLIPPED CLASSROOM 

1. Sebelum berjumpa murid di kelas, pelajar diminta untuk belajar sendiri di rumah mengenai isi pelajaran untuk pertemuan seterusnya, dengan menonton video pembelajaran hasil guru itu sendiri ataupun video pembelajaran dari hasil upload orang lain.
2. Pada pembelajaran di kelas, peserta / murid dibagikan menjadi beberapa kumpulan yang saling membantu.
3. Peranan guru ketika pembelajaran belajar berlangsung adalah memudahkan berlangsungnya perbincangan dengan kaedah kooperatif learning. Di samping itu, guru juga akan menyiapkan beberapa soalan dan penilaian dari bahan tersebut.
4. Guru memberikan kuiz / ujian sehingga pelajar sedar bahawa aktiviti yang mereka lakukan bukan hanya permainan, tetapi merupakan proses belajar, serta guru berperanan  sebagai fasilitator dalam membantu pelajar dalam pembelajaran serta menyelesaikan soal soal yang berkaitan dengan isi pelajaran.

PERBEZAAN ANTARA PENGAJARAN TRADISIONAL DAN FLIPPED CLASSROOM


CONTOH AKTIVITI 

1. Objek pembelajaran (Learning Object)
2. e- Nota (e-notes).
3. Pembelajaran Kerjasama Berkumpulan (Collaborative Classroom)
4. Pelengkap Kandungan (Complementary e – contents)
5. Penilaian (Practikal)

LAMAN WEB DAN APLIKASI DICADANGKAN UNTUK PENGAJARAN FLIPPED CLASSROOM

1. 9Slides 
Satu cara yang baik untuk guru-guru untuk membuat persembahan interaktif dan petunjuk untuk pelajar mereka "dibalik pembelajaran". 
2. Answer Pad
Alat penilaian muktamad untuk guru-guru untuk menggunakan peranti mudah alih mereka atau pelayar untuk mengukur pembelajaran pelajar. 
3. Ask3 
Aplikasi iPad yang hebat untuk menjadikan iPad anda menjadi papan putih dan merakam. Ini membolehkan guru untuk mewujudkan pengajaran berpandu (dengan menambah teks / lukisan / riwayat) yang pelajar boleh lihat di rumah. Pelajar kemudian boleh menggunakan aplikasi dalam kelas untuk menjawab setiap soalan lain sebelum meminta guru, manakala guru-guru boleh menggunakannya untuk menilai pembelajaran pelajar. 
4. BoomWriter 
Sebuah laman web yang sangat baik yang inovatif yang membolehkan pelajar melibatkan diri kreativiti mereka dengan melengkapkan bab buku / cerita dan kemudian mempunyai pelajar-pelajar lain mengundi di mana seseorang itu perlu dimasukkan ke dalam pembelajaran yang telah siap
5. Educreations
Seseorang guru bukan sahaja boleh mewujudkan sekumpulan pelajaran  sebagai petunjuk, mereka juga boleh menghantar bahan di web untuk pelajar-pelajar mereka untuk melihat di rumah sebagai  pengajaran flipped classroom. 

6. GoClass
Aplikasi web yang membolehkan pendidik untuk mewujudkan pengajaran dan kemudian menilai pembelajaran pelajar dalam masa sebenar. Juga, pelajar boleh melihat pelajaran di rumah pada peranti mudah alih mereka dan belajar pada kadar mereka sendiri. 
7. Knowmia 
Adakah salah satu laman yang paling popular / aplikasi untuk mencipta dan mencari video pengajaran untuk pelajar. Ringkasnya, Knowmia adalah salah satu cara yang terbaik dan paling mudah untuk "flip kelas". 
8. Math File Folder Games
Sebuah laman web / syarikat besar untuk pendidikan permainan iOS Matematik yang boleh digunakan untuk mewujudkan Abad ke-21 "Pusat Math". Ini adalah cara yang baik untuk menggunakan aplikasi pendidikan untuk mengukuhkan "dibalik pembelajaran". 
10. MentorMob
Sebuah laman web yang hebat untuk para pendidik untuk membuat senarai pembelajaran petunjuk bahawa pelajar boleh digunakan di rumah untuk pembelajaran kendiri. 
11. Nearpod
Penyelesaian hebat semua dalam-satu untuk peranti mudah alih dalam pendidikan. Guru boleh menggunakannya untuk mewujudkan pengajaran yang menarik yang pelajar boleh lakukan dari rumah.


CARTA ALIR PERSEDIAAN PEMBELAJARAN FLIPPED CLASSROOM


KESIMPULAN
Pendekatan Flipped Classroom beerti semua sumber (teori) pembelajaran akan dipelajari oleh pelajar secara atas talian dan segala perbincangan melibatkan pengukuhan akan dijalankan secara bersemuka. Pendekatan ini bermaksud, guru / pensyarah tidak menggunakan konsep pengajaran bersemuka tidak lagi digunapakai sepenuhnya. Peranan guru/ pensyarah kini adalah membantu pelajar memahami konsep  melalui Flipped Classroom. Kaedah pengajaran guru kini adalah membantu pelajar memahami konsep dan teori melalui kaedah merancang, mengelola, menyokong dan membantu pembelajaran. Suatu pembelajaran yang mantap perlu dirancang oleh murid untuk membantu pelajar memperolehi pengalaman pembelajaran yang terbaik melalui flipped classroom.

Namun begitu, beberapa faktor perlu difikirkan bersama supaya pembelajaran Flipped Classroom dapat dijalankan dengan sempurna iaitu;
1. Pemikiran
2. Teknologi
3. Kemahiran.


RUJUKAN

B. Milman, Natalie. 2012. The Flipped Classroom Strategy What is it and How Can it Best be Used?. Jurnal Antarabangsa Volume 9, Issue 3: The George Washington University.
Cara A. Marlowe. 2012. The Effect Of The Flipped Classroom On Student Achievement And Stress. Montana: Montana State University.
Johnson, Graham Brent. 2013. Student Perceptions Of The Flipped Classroom. Columbia: The University Of British Columbia.
Lioe, Luis Tirtasanjaya, Teo Chin Wen, dkk. 2012. Assessing the effectiveness of flipped classroom pedagogy in promoting students 'learning experience. NYGH Research Journal.
Pierce, Richard EdD and Jeremy Fox, PharmD. 2012. Instructional Design And Assessmentvodcasts And Active-Learning Exercises In A "Flipped Classroom" Model Of A Renal Pharmacotherapy Module. American Journal of Pharmaceutical Education 2012; 76 (10) Article 196.
Roehl, Amy, Shweta Linga dkk. 2013. The Flipped Classroom: An Opportunity To Engage Millennial Students Through Active Learning Strategies. Texas: Christian University Jurnal Antarabangsa Vol. 105. No. 2. 2013 JFCS.
Shimamoto, Dean N. 2012. Implementing a Flipped Classroom: An Instructional Module. Hawaii Amerika Syarikat: Department of Educational Technology University of Hawaii Manoa.

3 comments:

Unknown said...

terima kasih atas nota ini..
saya minta kebenaran tuan salin bahan ini untuk rujukan.
jazakallahu kk

Unknown said...

Tq tuan.Terimakasih atas perkongsian ini dan izinkan sy menyalin link bahan ini untuk rujukan di facebook sy

Cikgu Nasuha said...

terima kasih atas perkongsian. Mohon izin untuk dijadikan rujukan bagi kajian saya ya.

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB