“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Sunday, November 30, 2014

PENGURUSAN DISIPLIN MURID

1. PENYATAAN DASAR

Pada menjalankan kuasa-kuasa yang diberi oleh seksyen 116 Ordinan Pelajaran, 1957, Menteri dengan ini membuat peraturan-peraturan yang berikut:

1. Peraturan ini boleh dinamakan Peraturan-peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah ), 1959 dan hendaklah dipakai bagi semua sekolah selain daripada-

(a) sekolah yang dikecualikan daripada pendaftaran di bawah seksyen 114 ( 2 ) Ordinan dan
(b) sekolah gaya pos.

2. TUJUAN

2.1 Menanam kesedaran tentang betul dan salah ke dalam diri murid, menghalang dan mengelakkan dari berkelakuan yang tidak dikehendaki, serta diikuti dengan cara larangan berkelakuan demikian bersama dengan cara mengenakan hukuman sekiranya larangan itu tidak dipatuhi. 

2.2 Menentukan kelicinan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah serta dapat mewujudkan iklim sekolah yang kondusif

3. PELAKSANAAN DASAR

3.1 Peraturan - Peraturan Pendidikan di bawah kawalan Ketua Pendaftar Sekolah dan Guru yang berkuatkuasa pada masa ini bagi mengawal disiplin murid adalah Peraturan-Peraturan Pelajaran ( Disiplin Sekolah ) 1959 [Education ( School Discipline ) Regulations, 1959] yang digubal di bawah Ordinan Pelajaran 1957 ( Education Ordinance, 1957 ).

3.2 Pelaksanaan Peraturan - Peraturan Pelajaran ( Disiplin Sekolah) 1959 dilaksanakan dengan berpandukan kepada

i. Buku Panduan Tatacara Disiplin Sekolah untuk Guru Besar dan Guru ( DBP 1988 );

ii. Surat Pekeliling Ikhtisas yang dikeluarkan dari masa ke semasa;

iii. Peraturan-peraturan disiplin yang digubal di peringkat sekolah.


3.3 Akta Pendidikan 1996 telah berkuatkuasa pada 1 Januari 1998, setelah Peraturan-Peraturan Pendidikan yang digubal di bawah Akta dan Ordinan Pelajaran dikaji dan digubal semula oleh Jawatankuasa Teknikal Penggubalan yang dianggotai oleh wakil-wakil Jabatan, Bahagian dan Penasihat Undang-Undang KPM.

3.4 Pengurusan Disiplin yang dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia pada masa kini adalah berpandukan kepada Buku-buku Panduan Disiplin dan Surat-surat Pekeliling Ikhtisas seperti;

i. Buku Panduan Am Disiplin Sekolah-Sekolah ( 1981 )
ii. Buku Panduan Bagi Ibu Bapa Mengenai Disiplin Murid-Murid Sekolah ( 1982 )
iii. Buku Panduan Tatacara Disiplin Sekolah Untuk Guru Besar dan Guru ( 1988 )
iv. Buku Panduan Disiplin Untuk Pelajar-Pelajar (1988 )
v. Buku Panduan Bagi Mengatasi Masalah Ponteng di Sekolah ( 1994 )
vi. Buku Panduan Pengurusan Menangani Buli di Sekolah ( 2005 )

3.5 Surat-Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Malaysia berkaitan pengurusan disiplin.

3.5.1 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.6/1968 : Pembuangan Murid-Murid daripada Sekolah Kerana Kelakuan Curang

3.5.2 Tambahan kepada Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.6/1968 dan 8/1968

3.5.3 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/1972 : Peraturan-Peraturan ( Tatatertib Sekolah) Pelajaran 1959

3.5.4 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 6A/1975 : Disiplin Murid-Murid Menghisap Rokok

3.5.5 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.9/1975: Disiplin di Sekolah. Peraturan-Peraturan Sekolah Untuk Murid

3.5.6 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 2/1976 : Potongan Rambut Murid-Murid

3.5.7 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 11/1976 : Mengharamkan Semua Jenis Permainan Judi di Sekolah-Sekolah

3.5.8 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 9/1977 : Menganjur dan Menjual Loteri di Sekolah-sekolah

3.5.9 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 4/1982 : Permainan "Pin-Table, Video Game, Game Watch"

3.5.10 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1983 : Pakaian Seragam Murid-Murid Sekolah

3.5.11 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 6/1983 : Larangan Bermain Bahan-Bahan Letupan

3.5.12 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 8/1983 : Mengenakan hukuman Biasa Terhadap Murid-Murid yang Melakukan Perbuatan Salah laku yang Tidak Dinyatakan dalam Peraturan-Peraturan Pelajaran

3.5.13 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 8/1985 : Pakaian Seragam Murid-Murid Sekolah (Pindaan)

3.5.14 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 7/1986: Langkah-Langkah Keberkesanan Disiplin Sekolah

3.5.15 Surat Pekeliling ikhtisas Bil 8/1988 : Keselamatan Diri Pelajar Di Sekolah

3.5.16 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1992 : Pemakaian Tudung/Mini Telekung bagi Pelajar-Pelajar Perempuan

3.5.17 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1993 : Lapor Kepada Polis Salah Laku Yang Berbentuk Jenayah

3.5.18 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 6/1993 : Pakaian Seragam Sekolah

3.5.19 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 6/1995 : Menangani Masalah Ponteng Di Sekolah

3.5.20 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 7/1995 : Tatacara Mengenakan Tindakan dan Hukuman Terhadap Pelajar-Pelajar Sekolah

3.5.21 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/1996 : Penampilan Diri Pelajar, Kekemasan dan Kerapian Berpakaian

3.5.22 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1996 : Pelaksanaan Kuasa Hukuman dan hukuman Di Sekolah

3.5.23 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/1997 : Hukuman Ke Atas Murid Menghisap Rokok

3.5.24 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 5/1997 : Sekolah Sebagai Kawasan Larangan Merokok

3.5.25 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/1998 : Keselamatan Diri Pelajar Di Sekolah

3.5.26 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 16/1998 : Menangani Kegiatan Gengster Di Sekolah

3.5.27 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 18/1998 : Penggunaan Budi Bicara Ketika Mengambil Tindakan

3.5.28 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/1999 : Keselamatan Diri Murid Dalam Perjalanan Pergi dan Balik Sekolah

3.5.29 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 11/2000 : Membanteras Jenayah Di kalangan Murid Sekolah

3.5.30 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/2001 : Pemantapan Pengurusan Disiplin di Sekolah

3.5.31 Surat pekeliling Ikhtisas Bil. 9/2001 : Penglibatan Pelajar Dengan Kegiatan Negatif

3.5.32 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 4/2002 : Pelaksanaan Program Sekolah Selamat

3.5.33 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 5/2002 : Lawatan Sekolah Pada Hari Persekolahan

3.5.34 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 7/2003 : Kuasa Guru Merotan Murid

3.5.35 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/2003 : Penggunaan Buku Log Bagi tujuan Memantau Laku Musnah ( Vandalisme ) Di kalangan Murid-Murid Sekolah

3.5.36 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 5/2006 : Penubuhan Kelab Pencegahan Jenayah Di Semua Sekolah Rendah dan Menengah Kerajaan dan Bantuan Kerajaan

3.5.37 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/2009 : Penguatkuasaan Larangan Membawa Dan Mengguna Telefon Bimbit Oleh Murid Di Sekolah.

3.6 Pelaksanaan Dasar Pengurusan Disiplin (Dasar Baru)

3.6.1 Pada tahun 2004, YB. Menteri Pelajaran telah meminta agar kaedah dan pelaksanaan pengurusan disiplin murid perlu dimantapkan. Ini disebabkan latar belakang punca masalah ini adalah pelbagai. Pendekatan yang digunakan perlu secara holistik iaitu melibatkan pelbagai pihak termasuk agensi kerajaan yang lain, badan-badan bukan kerajaan, PIBG dan pihak-pihak lain yang berkaitan.

3.6.2 Sehubungan dengan itu diwujudkan Jawatankuasa Induk Menangani Gejala Disiplin Murid, Kementerian Pelajaran bertujuan untuk memberi ruang kerjasama semua pihak bagi membendung masalah disiplin murid. Melalui penglibatan semua pihak, jawatankuasa ini telah dapat melaksanakan aktiviti bersama secara lebih berkesan. 

3.6.3 Pada Tahun 2004 juga dua Nota Kabinet telah dibentangkan oleh YB. Menteri Pelajaran untuk makluman Jemaah Menteri berkaitan tindakan yang sedang dan telah diambil oleh Kementerian Pelajaran dalam menangani masalah disiplin di sekolah. Pada 26 April 2006, YB. Menteri Pelajaran telah membentangkan satu memorandum kepada Jemaah Menteri berkaitan Menangani Gejala Disiplin Di Sekolah dan pelaksanaan program-program yang dirancang di bawah Jawatankuasa Induk Menangani Gejala Disiplin Murid dan empat Jawatankuasa Bertindak.

3.6.4 Jemaah Menteri telah bersetuju dengan cadangan KPM untuk mendapatkan bantuan dan kerjasama daripada semua kementerian dan agensi €“agensi kerajaan yang berkaitan terutama dalam isu-isu disiplin yang berada di luar bidang kuasa dan kepakaran Kementerian Pelajaran, malah telah memutuskan agar pertubuhan €“ pertubuhan bukan kerajaan ( NGO ), masyarakat, ibu bapa perlu dilibatkan sepenuhnya di samping penggemblengan media massa juga perlu dilakukan dalam usaha ini.

3.6.5 Empat Jawatankuasa Bertindak yang diwujudkan merupakan jawatankuasa kerja yang melibatkan pelbagai pihak dalam mendapatkan input, pandangan serta pelaksana secara menyeluruh dan holistik. Jawatankuasa Bertindak tersebut adalah;

a. Jawatankuasa Bertindak Menangani Isu-Isu Di sekolah yang akan berfokus kepada aspek-aspek kurikulum, kokurikulum, personel dan pengurusan sekolah.

b. Jawatankuasa Bertindak Melalui Aspek Perundangan dan Penguatkuasaan memberi perhatian khusus kepada usaha menambah baik, memperkemas dan memantapkan peruntukan dan penguatkuasaan peraturan dan undang-undang di dalam serta di luar kawasan sekolah.

c. Jawatankuasa Bertindak Melalui Pendekatan Psikologi dan Kesihatan akan memfokuskan kepada aspek psikologi, kesihatan dan pengurusan sekolah.

d. Jawatankuasa Bertindak Melalui Pendekatan Masyarakat akan bertanggungjawab kepada perkara yang melibatkan ibu bapa dan PIBG, kementerian dan agensi lain, NGO, wakil rakyat dan pengurusan sekolah.

3.6.6 Isu disiplin murid merupakan salah satu agenda yang diberi fokus dan telah diinstitusikan dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan ( 2006-2010 ) di bawah Teras Kedua : Membangunkan Modal Insan dalam aspek Pengukuhan Disiplin Pelajar.

4. KRITERIA PELAKSANAAN

4.1 Meningkatkan dan memantapkan program dan tindakan di bawah Jawatankuasa Induk menangani Gejala Disiplin Murid dan empat Jawatankuasa Bertindak, Kementerian Pelajaran Malaysia.

4.1.1 Jawatankuasa Bertindak Menangani Isu-Isu Di Sekolah
4.1.2 Jawatankuasa Bertindak Dalam Aspek Perundangan dan Penguatkuasaan
4.1.3 Jawatankuasa Bertindak Melalui Pendekatan Psikologi dan Kesihatan
4.1.4 Jawatankuasa Bertindak Bagi Pendekatan Kemasyarakatan
4.2 Pemantapan mekanisme Pemantauan dan Data Disiplin
4.2.1 Sistem Aduan Disiplin Murid
4.2.2 Sistem Salah Laku Disiplin Murid ( SSDM )
4.2.3 Pasukan Pemantau ( Flying Squad )
4.2.4 Sistem Kawalan Disiplin Murid [ Merit de merit (e-Disiplin)] dalam proses rintis
4.3 Meningkatkan dan memperluaskan usaha permuafakatan bersama agensi luar. 
4.3.1 Agensi Kerajaan Yang lain
4.3.2 Badan Bukan Kerajaan ( NGO ) termasuk PIBG
4.4 Pemantapan Pengurusan Disiplin Sekolah
4.4.1 Penguatkuasaan Peraturan-Peraturan Pelajaran ( Disiplin Sekolah ) 1959
4.4.2 Penggubalan Peraturan-Peraturan Pendidikan ( Disiplin Murid ) 2007
4.4.3 Jawatankuasa Disiplin Sekolah
4.4.4 Buku Panduan Pengurusan Disiplin
4.4.5 Pelaksanaan Aktiviti Berasas Sekolah ( School Base )
4.4.6 Kemahiran Guru Disiplin, Guru Bimbingan dan Kaunseling dan Guru Warden Asrama

5. TARIKH KUATKUASA DASAR

Selain daripada pengekalan Surat Pekeliling Ikhtisas yang tersebut di atas, transformasi terhadap pengurusan dan pelaksanaan disiplin murid bermula pada tahun 2004.

0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB