“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Sunday, November 30, 2014

TOPIK 07 - PENDEKATAN FELDMAN

Pendekatan mendalami karya seni seperti ini dibentuk oleh Edmund B. Feldman, bermula dengan guru menyoal pelajar soalan-soalan mudah tentang apa yang mereka nampak dan kemudiannya berakhir dengan satu bentuk kritikan seni yang komprehensif. Pendekatan ini mengandungi empat komponen – deskripsi, analisis, interpretasi dan pertimbangan. Namun demikian, ini bukanlah satu turutan logik yang mesti. Komponen-komponen tersebut boleh dijalin dan digunakan dalam pelbagai urutan. Guru boleh menggunakan pendekatan ini bagi memperkenalkan sesuatu karya dengan cara yang fleksibel sesuai dengan pengalaman dan kesediaan sumber pelajar.

Deskripsi

Komponen ini biasa menjadi titik permulaan untuk melihat dan memperkatakan sesuatu tentang sebuah karya seni,berfokus kepada melihat apa yang ada dalam karya tersebut, dan apa yang berlaku. Guru boleh menanyakan tentang huraian @deskripsi isi pengutaraan (subject matter) ( contohnya: portret, landskap, peristiwa sejarah, kehidupan kota, dll) atau unsur-unsur seni (warna, garisan, rupa). Yang lebih penting ialah memulakan perkongsian impresi tentang karya yang terlibat yang paling nyata terdapat pada imejnya. Yang dikenal bukan sahaja bahagian faktual karya malah juga merujuk kepada kualiti bahagian-bahagian tersebut (kelembutan, kekerasan, keterbukaan, dinamik), pelajar mampu membuat respon secara berkesan pada pandangan pertama tentang apa yang mereka lihat.

Analisis

Komponen ini adalah lanjutan daripada deskripsi, bergerak ke arah bahagian-bahagian yang telah pun dikenal pasti. Guru memulakan analisis dengan menggalakkan murid mengenal keseluruhan ciri yang menguasai karya, termasuk mood dan rasa ekspresif dalam karya. Analisis selanjutnya menghalusi persepsi dengan memfokus kepada cara pelukis menggunakan prinsip rekaan (contohnya: keseimbangan, ulangan, dsb) untuk menjadikan karya itu padu dan penuh. Analisis melengkapkan inventori memerhati apa yang terdapat pada karya melalui deskripsi.

Interpretasi

Sebaik sahaja pelajar memberi perhatian dan mengenal pasti apa yang terdapat pada karya, mereka akan mula membuat spekulasi tentang maksud karya. Guru boleh memotivasikan pelajar dengan menyoal mereka “Apakah cuba digambarkan atau maksudnya pada anda?” Sememangnya menentukan makna atau mesej karya itu bukan satu kerja yang mudah, dan bukan satu interpretasi sahaja yang ada. Pengkritik seni yang cekap sering berbeza pendapat dalam hal ini. Namun, melalui bimbingan dan latihan seseorang pelajar itu akan menjadi semakin mahir menyelesaikan masalah interpretasi. Ini adalah satu lagi peluang bagi setiap pelajar mendapatkan jawapan, walau jawapan tersebut perlu dicabar oleh guru supaya pelajar dapat menghalusi apa yang mereka lihat dan fikir terhadap kandungan yang sedang diperhatikan.

Pertimbangan

Bahagian kaedah memahami karya yang paling sukar adalah membentuk pengertian tentang nilai dan keutamaannya. Di sini bermulalah usaha untuk membezakan antara pilihan dan pertimbangan. Pemilihan adalah laporan subjektif yang menandakan kesukaan atau sebaliknya. Usaha begini adalah paling sesuai untuk menguji/mencirikan cita rasa seseorang, tetapi tidak mampu merangkumi impak yang lebih besar karya ke atas masyarakat. Pertimbangan adalah usaha untuk menggunakan kriteria (seperti yang dikemukakan oleh teori seni seperti formalisme atau ekspresionisme) yang menepati karya tertentu. Dalam lain-lain perkataan, pertimbangan melibatkan menawarkan sebab atau alasan bagi meletakkan merit karya berasaskan nilai dan keutamaan (Contoh: Mona Lisa, Kubisme, dsb)

0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB