“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Sunday, November 30, 2014

TOPIK 04 : Kritikan Seni dan Pertimbangan Estetik

Pernahkah anda terlibat dalam menonton filem yang anda rasakan seolah-olah anda merasakan ia sebahagian daripada aksi? Pernahkah anda menonton wayang kesukaan beberapa kali sehingga ingat dialognya? Jika demikian, anda telah terlibat dalam kerja-kerja seni

Selepas anda menyaksi satu program TV yang baru, barangkali anda berbincang dengan rakan-rakan. Anda mungkin mengesyorkan mereka menonton episode berikutnya – atau menasihati mereka supaya tidak merugikan masa. Apa pun anda telah membuat satu pertimbangan tentang cerita tersebut dan membuta keputusan tentang mengapa cerita itu gagal atau berjaya. Anda telah bertindak sebagai seorang pengkritik

Terdapat pengkritik professional yang muncul di TV dan menulis ulasan di akhbar atau majallah. Mereka menceritakan kepada anda tentang filem baru, pertunjukan TV baru, video, dan buku. Mereka membicarakan sesuatu tentang plot, kualiti lakonan dan pemgarahan, dan pendapat mereka tentang karya pada keseluruhannya. Anda tidak selalunya bersetuju dengan pendapat mereka kerana kriteria anda, atau standard penilaian anda mungkin sangat berbeza daripada standard pengkritik professional.

Dalam sesi ini anda mempelajari tentang kritikan seni, satu sistem yang tersusun dalam pengkajian hasil seni. Anda akan belajar tentang estetik, falsafah atau kajian tentang sifat keindahan dan seni. Selepas anda belajar langkah-langkah pengkritikan, anda sendiri akan mampu mengkritik karya seni. Apabila anda belajar pelbagai teori estetik untuk menilai merit sesuatu karya, anda akan mampu membentuk pendapat anda sendiri tentang sesuatu karya dengan lebih yakin.

Objektif

Selepas menamatkan sesi ini, anda akan dapat :
 Menjelaskan tujuan kritikan seni
 Menggunakan langkah-langkah pengkritikan
 Memulakan sendiri mengkritik karya seni
 Menerangkan teori estetik seni: Imitasionalisme, Formalisme, dan Emosionalisme
 Mengetahui apa yang perlu diperhati semasa membuat pertimbangan objek berfungsi

ISTILAH YANG DAPAT DIPELAJARI

Pengalaman estetik
Estetik
Analisis
Kritikan Seni
Kriteria
Deskripsi
Kualiti Reka Bentuk
Emosionalisme
Kualiti Ekspresif
Formalisme
Imitationalisme
Interpretasi

Impresi Pertama
Mary Cassatt tergolong dalam kumpulan pelukis dipanggil impressionis. Pelukis dalam kumpulan ini melukis di luar studio untuk menggambarkan kesan cahaya matahari dalam subjek mereka. Apakah yang anda Nampak dalam lukisan Cassatt yang menandakan bahawa ia telah dilukis di luar rumah? Cari bahagian-bahagian lukisan yang menunjukkan pelukis ini cuba merakamkan kesan cahaya matahari. Bagaimanakah sapuan berus digunakan bagi mendapatkan impresi cahaya yang ditapis? Perhatikan cara wanita memegang kanak-kanak digambarkan. Apakah yang cuba disampaikan tentang hubungan wanita dengan kanak-kanak itu?

TOPIK 04 – PERTIMBANGAN ESTETIK Kualiti literal

Mengapa Pelajari Kritikan Seni?
Apakah yang anda fikir apabila mendengan perkataan kritikan? Adakah fikir bahawa ia bermaksud sesuatu yang negatif? Ini adalah tidak benar. Satu kritikan boleh menjadi satu penyataan yang positif. Apabila anda membeli pakaian, anda cuba pelbagai jenis. Anda bertindak menggunakan criteria tersendiri bagi menentukan pakaian mana yang dilihat cantik dipakai dan sesuai dengan anda. Anda sebenarnya telah membentuk criteria anda sendiri dalam memilih baju melalui pengalaman peribadi anda.

Apabila andan melihat Nancy Grave’s Rheo , anda mungkin terkeliru. Anda mungkin tidak punya cukup pengalaman untuk membentuk satu set criteria bagi menilai karya ini. Jika anda seperti kebanyakan manusia lain, anda tidak tahu apa yang hendak perkatakan. Anda mungkin takut menyebut benda yang salah.
Kritikan seni bukanlah sukar. Sebenarnya, ia boleh menyeronokkan. Paling tidak, ia dapat menjadikan pengajian seni itu kurang bermistri dan lebih logikal

Kritikan seni adalah satu sistem tersusun dalam melihat dan bercakap tentang seni. Siapa saja boleh melakukannya. Anda tidak perlu menjadi pakar. Sebaliknya anda cuma perlukan mata untuk melihat dan otak untuk berfikir tentang apa yang anda lihat.

Jika anda melihat sesuatu karya tanpa berfikir, maka tidak ada apa yang anda perhatikan. Sebaliknya jika anda berfikir tentang apa yang anda lihat, anda mula membina satu kemahiran percepsi dan dapat mempelajari sesuatu dengan lebih banyak.

Pengalaman hidup anda sendiri akan membantu anda memahami setiap karya seni. Jelasnya, kandang-kandang tidak sesiapa yang dapat melihat seperti apa yang anda lihat pada sesuatu karya seni. Anda mungkin menanggapi idea dalam karya seni yang tidak pernah terfikir malah oleh pelukis sendiri. Ini bukan bererti a anda salah, sebaliknya, ia adalah kesan kekuatan sebuah karya yang mampu menampakkan makna tertentu kepada setiap orang.

Melihat dengan Teliti

Pada imbasan awal, ia merupakan satu lukisan tentang rupa, garisan dan warna yang mudah atau bersahaja. Perhatikan semula, apakah jenis rupa yang anda nampak, Apakah saiznya? Apakah warna yang anda lihat? Di manakah ia? Apakah jenis tekstur yang dilukis di atas rupa-rupa yang kecil? Adakah ini mengingatkan anda tentang sesuatu? Perhatikan bagaimana rupa-rupa itu disusun. Rupa-rupa itu seolah-olah terapung di atas yang lain, namun tidak terdapat bayang-bayang. Bagaimanakah anda mendapati cara Graves mengujudkan ilusi ini?

Mempelajari kritikan seni akan membantu anda menginterpretasi karya seni. Ini akan memberikan anda keyakinan untuk berbincang tentang sesuatu karya tanpa merasa risau tentang apa orang lain fikirikan. Ia akan membantu anda menyusun pemikiran anda. Anda akan membina satu kefahaman dan daya apresiasi yang lebih kukuh terhadap semua jenis dan stail seni.

Bila anda pelajari bahasa seni, anda mampu “menyelam” ke dalam setiap objek seni. Semakin dalam anda selam, semakin meningkat rasa ketinggian anda terhadap karya. Ini akan menjadikan pengalaman estetik anda, atau interaksi pribadi anda dengan dengan karya seni lebih bererti dan mengesankan. Karya tersebut menjadi sebagai daripada ingatan anda. Daripada situ anda cara anda berintaksi dengan imej-imej visual yang lain leibh berkesan

AKTIVITI

Menguji respon pribadi
1. Mengaplikasi kemahiran. Tunjukkan satu lukisan e.g. kucing kepada sekurang-kurangnya tiga rakan. Suruh setiap mereka fikir dan buatkan interpretasi tentang lukisan tersebut. Kemudian, tanyakan apakah yang mereka rasa tentang kucing

2. Cabaran selanjutnya. Rakamkan respon yang anda terima. Tanyakan mereka yang tidak merasakan bahawa ini bukanlah satu karya yang menarik secara estetik dan berikan alas an anda. Laporkan dapatan anda dalam perbincangan kelas.

0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB