“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Sunday, November 30, 2014

Pengimbasan Estetik Seni Visual

Pengimbasan Estetik Seni Visual

·         Pendekatan  pengimbasan estetik adalah satu cara memulakan kajian terhadap hasil seni – catan, arca, litograf, dan sebagainya
·         Tujuan pengimbasan adalah untuk menyediakan satu pendekatan yang mudah dan manasabah terhadap sesuatu hasil seni
·         Pendekatan ini direka bagi melibatkan pelajar dalam melihat sebenar apa yang ada dalam sesuatu karya seni dengan menganalisis dan membicarakan sifat-sifat deria, formal, teknikal dan ekspresif
·          

SIFAT DERIA

·         Sesuatu yang dapat diperhatikan oleh satu atau lebih deria
·         Melihat hasil seni dan mengenal pasti ciri- ciri khusus pada garisan, rupa, warna, tekstur, kegelapan dan kecerahan (unsure-unsur seni)
·         Contoh.
·         “Bolehkah anda tunjukkan dan ceritakan beberapa garisan dalam catan ini?”
·         “Di manakah warna-warna sejuk, panas dan cerah?”
·         “Lihat pada rupa yang paling besar dalam catan ini, adakah rupa tersebut bulat, sama saiznya dengan rupa empat persegi bujur?”

SIFAT  FORMAL

·         Menganalisis hasil karya untuk menentukan bagaiman seniman/pelukis menyusun dan menyatukan karyanya supaya bahagian-bahagian komposisi sama-sama menyatakan idea dan/atau perasaan.
·         Kesatuan organik –  setiap bahagian karya adalah perlu. Tiada yang boleh tertinggal tanpa mencacatkan karya tersebut
·         Tema dan variasi – sesetengah ciri diulang untuk memberikan/melahirkan karakter/sifatnya
·         Ulangan – unsur seni seperti warna, garisan, rupa diulang dalam pelbagai cara
·         Kontra – penggunaan unsur yang berlawanan pada benda yang bersisian, contoh, warna cerah dan gelap, rupa lebar dan kecil
·         Imbangan – keseimbangan berasaskan unsur-unsur yang sama (simetri) – atau dicapai/diperoleh melalui penggunaan bahagian yang tidak sekata (bukan simetri)
·         Penguasaan – satu ciri yang diberikan keutamaan lebih daripada aspek lain dalam sesebuah karya
·         Irama – ulangan biasa sesuatu bentuk atau gaya, saranan tentang pergerakan melalu corak berulang
·         Contonya:
·         “Di manakah pelukis meletakkan idea yang penting dalam catan ini?”

·          “Adakah terdapatnya warna atau rupa yang berulang?”
·         “Di manakah anda melihat ulangan berlaku dalam catan ini?
·         “Cari bahagian dalam catan ini di mana pelukis menggunakan kontra untuk membantu kita melihat rupa yang penting?”
·         “Lihat pada keseimbangan catan ini”
·         “Apakah jenis keseimbangan yang digunakan oleh pelukis, simetri atau bukan simetri?”


SIFAT TEKNIKAL

·         Mengetahui apakah media yang digunakan oleh pelukis (cat minyak, cat air, pastel warna, arang, kertas), alat dan perkakas (berus, pensil, mesen cetak) dan cara benda-banda tersebut digunakan untuk menghasilkan sebuah karya (lakaran, ukiran, catan, cetakan)
·         Contoh:
·          “Bagaimanakah pengarca ini mengukirkan tekstur yang kasar pada batu mamar untuk menghasilkan rupa rambut yang kembang di kepala?”
·         Bagaimana pengukir ini menggunakan tanda-tanda atau urat kayu bagi menimbulkan ciri karya ini?”


SIFAT EKSPRESIF

·         Bertindak balas dengan sifat  ekspresif karya, iaitu; pembangkitan rasa dan perasaan pada karya
·         B ahasa mood – bentuk yang menyatakan rasa dan perasaan seperti sedih, ceria, garang atau lembut, ketenangan dan keresahan
·          Bahasa dinamik dan bertenaga – bentuk mengekspresif rasa ketegangan, konflik, kesantaian
·         Bahasa Idea dan Keunggulan – peristiwa social, perspektif psikologi atau politik seperti kebangsawanan, keberanian, harapan, kasih sayang
·         Contoh:

·          “Bagaimanakah adunan warna dan rupa dan cara unsur-unsur ini disusun  menyumbang kepada mood keseluruhan catan ini?

·         “Apakah yang diceritakan oleh catan ini tentang idea utama seperti kebebasan, peperangan?


____________________________________________

·         Bertindak balas secara kritikal terhadap karya seni  memerlukan sedikit makluamt dan pengetahuan latar belakang
·         Tindak balas berlaku terhadap karya seni dalam tiga segi:

1.    Sejarah – menentukan sifat karya dan kandungan ekspresif karya seni dalam konteks sejarah, aliran, jangkamasa, budaya
2.    Rekreatif – memahami secara imaginative apa yang cuba dinyatakan oleh pelukis menerusi sesuatu karya tertentu
3.    Penilaian/judicial – menganggarkan nilai sesuatu karya menerusi tiga criteria – tahap kemerlangan formal, kebenaran media/baha dan alat, dan keutamaannya



0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB