“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Sunday, November 30, 2014

TOPIK 08 - PENDEKATAN MITTLER

Strategi yang diketengahkan oleh Gene Mittler ini adalaah berdasarkan teori Jerome Bruner. Mengandungi empat peringkat penelitian, strategi ini boleh digunakan oleh guru terutama pada peringkat sekolah menengah. Dengan menggunakan empat peringkat tersebu sebagai panduan, guru dapat mengarahkan pelajar kepada aktiviti kritikan dan sejarah seni

Peringkat 1 – Keputusan Pramatang

Pada peringkat ini pelajar terlibat dengan pengimbasan paling asas visual langsung sesuatu karya bagi memahami unsur permukaan dan bentuk impresi karya secara keseluruhan. Peringkat ini dipanggil peringkat“pramatang” kerana ia dijalankan dengan cara yang agak spontan, tanpa keperluan khusus sebagai bimbingan atau wawasan yang teliti. Matlamat guru adalah menggerakkan pelajar ke peringkat yang lebih tinggi secepat mungkin

Peringkat 2- Mencari Isyarat Dalaman

Pada peringkat ini pelajar memulakan usaha aktif untuk meneliti dan membincang karya dan dengan berbuat demikian menjadi biasa dengan operasi kritikan. Operasi ini bermula mengikut Pendekatan Feldman iaitu deskripsi, analisis, interpretasi, dan pertimbangan. Kesemua operasi ini melibatkan pencarian strategi yang pada akhirnya membantu pelajar mengenal pasti kualiti karya. Dengan mempelajari cara melihat karya seni, pelajar dapat memahami cara untuk mendapatkan maklumat yang lebih banyak tentang karya tersebut. Dengan menggunakan pendekatan Feldman, pelajar terus juga didedahkan dengan teori seni yang lebih luas (imitasionalisme, formalisme, emosionalisme) supaya mereka mengetahui bukan sahaja objek seni malah apa jua hal lain yang patut dicari

Peringkat 3 – Mencari Isyarat Luaran

Usaha pencarian diteruskan tetapi sekarang lebih berfokus kepada operasi sejarah seni atau isyarat “luaran” yang tidak semestinya terdapat pada karya itu sendiri, tetapi bergantung kepada pengetahuan tambahan. Sebagai ilustrasi perbezaan, dalam deskripsi atau fasa peringkat 2, perhatian adalah tertumpu kepada menyenarai hal benda (subject matter) dan unsur-unsur seni yang terdapat pada karya. Tetapi dalam deskripsi fasa peringkat 3, pelajar menentukan bila, bagaimana, dan oleh siapa karya itu
disempurnakan (sejarah seni). Dalam peringkat ini, pelajar mengetahui bagaimana orang lain menilai dan membuat pertimbangan karya-karya yang sama, ditambah dengan keputusan tentatif sendiri tentang maksud/makna dan merit yang dibina oleh pelajar pada peringkat yang terdahulu. Transisi daripada kritikan seni kepada sejarah seni dipermudahkan dengan menggunakan operasi yang sama (deskripsi, analisis, dll) meski pun focus nya telah berubah.

Peringkat 4- Keputusan Terakhir

Setelah selesai dengan beberapa operasi asas kritikan dan sejarah seni, pelajar lebih bersedia untuk membina dan menyokong keputusan (dipanggil “ terakhir” tetapi tidak kekal, oleh kerana pertimbangan mungkin berubah) . Tujuan peringkat ini adalah untuk menekankan bahawa pemahaman dan penghargaan terhadap karya seni itu memerlukan pembentukan keputusan yang manasabah dan tidak formal dicapai melalui proses pembelajaran. Untuk menguatkan pertimbangan dengan alasan yang kukuh diperoleh menerusi dua sumber dalaman dan luaran adalah hasil daripada keseluruhan strategi ini

0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB