“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Wednesday, December 10, 2014

Kaedah Pengajaran Abad ke-21

Kaedah Pengajaran Abad ke-21
- Pembentangan
- Demonstrasi
- Latihan dan Amalan

Kaedah Pengajaran Abad ke-21

 Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran bermaksud menggunakan ICT secara terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan proses dan pengajaran dan pembelajaran (P&P).



Pendidikan abad Ke-21 merupakan anjakan paradigma dalam proses P&P oleh guru yang mengintegrasikan bahan daripada pelbagai sumber yang berasaskan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) untuk keberkesanan sesuatu proses P&P.



Dalam erti kata lain, proses P&P pada abad yang ke 21 memanfaatkan  penggunaan ICT.

 1)Pembentangan

Pembentangan membenarkan pelajar untuk menyebarkan ilmu dari hasil penyelidikan atau dapatan sesuatu kajian dengan lebih berkesan.



Kelebihan Penggunaan Pendekatan ICT Pembentangan:

Membantu pelajar membina makna yang tidak terdapat dalam pembacaan mahupun dalam penulisan.
Membentuk keyakinan diri, kecerdasa fikiran pelajar dan meningkatkan keberkesanan berkomunikasi.
Boleh digunakan dalam semua bidang pembelajaran.
 Kelemahan Penggunaan Pendekatan ICT Pembentangan:

Fakta atau perkara penting boleh jadi terkeliru atau hilang apabila tidak ada pengawasan oleh guru.
Pembentangan yang dilakukan akan memakan masa yang lama.
 Contoh Bahan:

e-Pembentangan



2) Demonstrasi
Demonstrasi atau dikenali sebagai kaedah tunjuk cara merupakan satu kaedah pembelajaran dengan menunjukkan contoh atau membuat uji kaji, memerlukan penglibatan guru dan pelajar secara praktikal serta memerlukan lisan (penerangan) yang jelas, pemerhatian dan pendengaran yang baik.

 Kelebihan Penggunaan Pendekatan ICT Demonstrasi:

Menarik perhatian pelajar supaya tidak bosan.
Meningkatkan daya ingatan pelajar.
Meningkatkan keyakinan pelajar untuk menjalankan sesuatu aktiviti.
Membolehkan pelajar mencontohi sesuatu perlakuan dengan lebih mudah.
 Kelemahan Penggunaan Pendekatan ICT Demonstrasi:

Lebih tertumpu kepada peralatan yang digunakan semasa mengajar.
Memerlukan fokus dan perhatian yang secukupnya daripada murid.
Guru terlalu banyak bercakap sehingga tumpuan murid beralih dari memerhatikan apa yang didemonstrasikan kepada penerangan guru.
 Contoh Bahan:

e-Demonstrasi



3)Latihan dan Amalan

Merupakan suatu proses memperolehi dan memperbaiki kemahiran, pengetahuan dan sikap yang diperlukan untuk mempertingkatkan prestasi kerja. Untuk mengukur tahap kecerdasan pelajar terhadap sesuatu subjek latihan dan amalan perlu dilaksanakan dalam proses P&P.

 Kelebihan Penggunaan Pendekatan ICT Latihan & Amalam:

Membina keyakinan diri pelajar.
Kaedah bersesuaian untuk isi kandungan pengajaran yang memerlukan ikutan dan ulangan.
Memerlukan penglibatan semua pelajar.
 Kelemahan Penggunaan Pendekatan ICT Demonstrasi:

Mengehadkan kebebasan pelajar untuk berfikir dan mereka perlu lebih memberi penumpuan dalam proses P&P.
Mewujudkan perasaan bosan dalam kalangan pelajar.
 Contoh Bahan:

e-Latihan

0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB