Kaedah Pengajaran Abad ke-21
- Pembelajaran Berasaskan Masalah
- Pembelajaran berasaskan Projek
1)Pembelajaran Berasaskan Masalah
Merupakan kaedah pembelajaran yang menggunakan masalah sebenar yang relevan serta bermakna sebagai fokus dalam proses pembelajaran. Bertujuan untuk memberi peluang kepada pelajar agar menjadi lebih produktif, berusaha sendiri untuk mencari ilmu pengetahuan dan dapat bertukar-tukar fikiran dengan lebih berkesan tentang masalah yang berkaitan.
Objektif Pembelajaran Berasaskan Masalah
Pelajar akan dapat:
Belajar menyelesaikan masalah dalam realiti permasalahan yang sebenar.
Menguasai kemahiran pemikiran aras tinggi (high order thinking skills).
Kemahiran menyelesaikan masalah.
Kemahiran mencari maklumat dari pelbagai bidang pengajian.
Kemahiran pembelajaran secara kendiri (Self-Directed Learning Skills).
Kemahiran bekerja secara berkumpulan.
Menguasai kemahiran berkomunikasi yang berkesan.
Modul Pembelajaran Berasaskan Masalah ( Pbl )
Pembelajaran berasaskan masalah adalah merupakan satu pendekatan pembelajaran yang digunakan bersandarkan kepada penyelesaian masalah yang akan diberikan oleh pensuarah kepada pelajar. Permasalahan yang akan diberi kepada pelajar akan dirangka dan dirancang terlebih dahulu agar setiap strategi yang diambil oleh pelajar untuk menyelesaikan masalah tersebut akan dapat meliputi keseluruhan kurikulum yang ada.
Pembelajaran berasaskan masalah adalah disokong oleh konsep pembelajaran secara kendiri bagi memudahkan para pensyarah dan pelajar melalui proses pembelajaran yang lebih berkesan dan efaktif. Pembelajaran berasaskan masalah adalah merangkumi cabaran kepada keadaan penyelesaian masalah sebenar berkaitan topik yang dibincangkan, melibatkan peggunaan akal dan fikiran yang kritikal dan sepenuhnya, kemahiran meyelesaikan pemasalahan yang berkaitan, memenuhi keperluan dan disiplin kerja atau tugasan, pembelajaran yang kendiri, gerak kerja berpasukan dan menguasai kemahiran komunikasi, serta bertanggungjawab dan gigih dalam menyelesaikan sebarang masalah yang berkaitan.
Dengan menggunakan modul ini, guru dan pelajar akan dapat;
Menyediakan bahan pengajaran dan pembelajaran secara terarah dan memenuhi kehendak modul
Mengenal dan mempraktikkan Kaedah Pembelajaran berasaskan masalah dengan menggunakan model dan teori yang terbaru.
Menyelesaikan masalah berkaitan proses pemahaman pelajar dengan mudah dan tersusun.
Memudahkan pelajar dan guru melalui proses pembelajaran dan pengajaran yang lebih sistematik dan mudah.
Kelebihan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah:
Membantu pelajar mencapai tahap pembelajaran yang spesifik untuk menjadikan mereka berkebolehan dan berkemampuan
Meningkatkan pemikiran yang rasional dan kritis.
Dapat membentuk pelajar yang mampu menyelesaikan masalah
Pelajar lebih berkeyakinan & berketrampilan
Memberi pembelajaran yang lebih bermakna
Kelemahan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah:
Tidak boleh dilaksanakan dengan menyeluruh & berkesan
Pelajar yang lambat dalam pelajaran akan hadapi masalah & kerumitan
Memerlukan masa yang panjang.
Kaedah ini tidak akan berjaya sekiranya pelajar tersebut hanya menggunakan langkah-langkah penyelesaian masalah yang dihafal daripada nota-nota guru @ buku
Contoh bahan:
E-solving
2) Pembelajaran berasaskan Projek
Merupakan satu aktiviti pembelajaran yang menggunakan kaedah pemusatan murid di mana guru memberikan satu projek untuk dijalankan oleh pelajar. Kaedah ini juga telah diubahsuai daripada kaedah menyelesaikan masalah dan juga berkait rapat dengan kaedah lain seperti kaedah permainan, kerja praktikal, penyelesaian masalah dan luar kelas. Pelajar akan berpeluang merasai sendiri pengalaman pembelajaran dengan melakukan sendiri aktiviti-aktiviti pembelajaran. Dalam lain perkataan, ia merupakan salah satu model pendidikan yang mengutamakan projek dalam pengajaran dan pembelajaran.Proses pembelajaran yang berfokuskan tugasan amali secara sistematik/terancang dalam jangka masa tertentu.
Kelebihan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek:
Menekankan pembelajaran kendiri serta amalan penerokaan oleh murid.
Menambahkan minat & motivasi pelajar.
Menggalakkan inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran
Dapat mengembangkan sikap tanggungjawab & inisiatif kepada pelajar.
Membina pengetahuan & pengalaman
Lebih fleksibel dalam pembelajaran
Kelemahan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek:
Memerlukan lebih daripada satu jangka masa pengajaran.
Berisiko dalam melakukan kesalahan
Bahan dan sumber adalah terhad
Pelajar berkemungkinan terpesong daripada objektif-objektif yang telah ditetapkan
Rangkaian jalur lebar yang terhad
Contoh bahan:
E-project
Wednesday, December 10, 2014
Home »
PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN
» Kaedah Pengajaran Abad ke-21
Kaedah Pengajaran Abad ke-21
Label
2023 - BPSM
5S
6 ASPIRASI MURID PPPM
Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM
BAHAN JPN SELANGOR
BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016
BINA WEB
BUDAYA SEKOLAH
Buku Program
CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024
Catatan Peribadi Admin
CIRI-CIRI P&P BERKESAN
CONTOH EVIDENS SKPMg2
Creativity & Innovation in Education
FIZIKAL SEKOLAH
GAMBAR PKPGB
GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM
Garis Panduan
Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023
GMGBM 2018
GURU BESAR
I-THINK
ICT
INOVASI DAN KREATIVITI
JADUAL WAKTU PKPGB
KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA
KALENDAR 2016
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017
KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA
Kinicki Krietner
KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR
KOMUNIKASI
Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat
KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015
KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER
KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK)
MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
Melindungi Masa Instruksional (MMI)
MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN
Myportfolio Guru Besar 2018
Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019
NILAI - NILAI MURNI
Nostalgia Hidupku
NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN
ORGANISASI SEKOLAH
PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH
PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI
PAET3101 : ETIKA PERGURUAN
Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018
PBPPP
PBS
PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN
PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum
PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation)
PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH
PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM
PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN
PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
PEKELILING
PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM
PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
PEMIMPIN TMK 2018
PENGALAMAN PEMBELAJARAN
PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH
PENGURUSAN DI SWASTA
PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH
PENGURUSAN KOKURIKULUM
PENGURUSAN PEJABAT
PENGURUSAN RISIKO
PENGURUSAN SEKOLAH
PENGURUSAN STRATEGIK
PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN
PERANCANGAN STRATEGIK
PERLEMBAGAAN PIBG
PIPPK
PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN
PPPM
PSIKOLOGI PERKEMBANGAN
PST6
RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT / RPH 2017
RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017)
RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017)
SEKOLAH BERKESAN
SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI
SKPMg2
SOSIOLOGI PENDIDIKAN
SWOT
SWOT HAL EHWAL MURID
TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH
TAKSONOMI BLOOM
TANGGUNGJAWAB GURU BESAR
TATATERTIB
TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017
TQM
TUGAS GURU BESAR
UPSR 2016
VIDEO
VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU
VIDEO PKPGB
0 comments:
Post a Comment