“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Tuesday, December 2, 2014

PEMAHAMAN MURID TENTANG NILAI MORAL

Pendahuluan

Pendidikan Moral ialah satu program yang mendidik murid supaya menjadi insan yang bermoral atau berakhlak mulia dengan menekankan aspek perkembangan pemikiran moral, perasaan moral dan tingkahlaku moral. Pendidikan Moral di sekolah rendah memberi tumpuan kepada usaha memupuk kekuatan kerohanian dan kemoralan murid melalui penghayatan dan amalan nilai-nilai murni masyarakat Malaysia yang terdapat dalam agama, tradisi dan adat resam pelbagai kaum di negara ini. Dengan itu murid dapat membina satu panduan hidup yang membolehkan mereka menjadi insan yang bermoral. Ini membolehkan mereka menjadi individu yang bertanggungjawab moral dan sosial terhadap segala keputusan dan tindakan yang dilakukan.

Pengajaran nilai berfokus pada Model Insan Menyeluruh yang meliputi tiga dimensi moral yang saling berkaitan iaitu pemikiran moral, perasaan moral dan tindakan moral. Pemahaman nilai-nilai moral, menerima dan menunjukkan komitmen terhadapnya serta mengamalkannya dalam kehidupan harian membolehkan seseorang murid mencapai tahap kematangan moral.

Pengertian Istilah Nilai

Menurut Kamus Dewan, nilai bermaksud darjat, kualiti, mutu atau taraf. Dari sudut Pendidikan Moral, nilai merujuk kepada suatu konsep asas di mana masyarakat menilai atau mengukur perilaku seseorang atau kelompok orang sebagai baik, berharga atau bernilai yang boleh atau harus dicontohi, dihormati dan disanjung.

Objektif Kajian

Kajian ini bertujuan untuk meninjau setakat mana pemahaman, penerimaan dan komitmen murid-murid terhadap nilai-nilai murni seperti mana terdapat dalam Pendidikan Moral yang mereka pelajari di sekolah. Kemudian perbandingan dibuat untuk melihat perbezaan pemahaman murid-murid tentang konsep nilai-nilai murni antara murid-murid Tahun 3 ( peringkat umur 10 tahun ) dengan murid-murid Tahun 6 ( peringkat umur 12 tahun ).

Soalan Kajian

Apakah yang anda faham tentang nilai tanggungjawab?

Butiran Kajian

Kajian ini dilaksanakan di SK Taman Skudai Baru 2, Johor Bahru pada 23 April 2014.
Seramai 20 orang murid dari Tahun 3 Arif dan 20 orang murid lagi dari Tahun 6 Arif dipilih menjadi responden. Semua murid diberi masa selama 30 minit untuk menjawab soalan dalam bentuk karangan atau ayat-ayat. Contoh penulisan murid seperti dalam lampiran.

Dapatan Kajian

Setelah dibaca penulisan murid-murid, berikut disenaraikan pemahaman murid-murid tentang nilai tanggungjawab.

Jadual 1 :

Bil Tanggungjawab Seperti Yang Terdapat Dalam Karangan Murid Bilangan Murid
Tahun 3 Tahun 6
1 Belajar Bersungguh-Sungguh 8 16
2 Elak Vandalisme 9
3 Kekemasan Dan Kebersihan Diri 12 17
4 Membantu Ibu Bapa / Keluarga 9 13
5 Membantu Orang Dalam Kesusahan 12
6 Menghormati Ahli Keluarga 11
7 MenghormatiAnggota Masyarakat 9
8 Menghormati / Membantu Guru 4 15
9 Menjaga Kebersihan Dan Keceriaan Alam Sekitar 10
10 Menjaga Kebersihan Kelas / Rumah 1 14
11 Menjaga Keselamatan Diri 4 11
12 Menjaga Nama Baik Keluarga 12
13 Menjaga Nama Baik Sekolah 7 10
14 Menjaga disiplin 13

Analisa kajian

Analisis jawapan penulisan murid-murid menunjukkan bahawa murid-murid Tahun 3 mentafsirkan tanggungjawab utama mereka sebagai menjaga kekemasan dan kebersihan diri (12 kenyataan), belajar bersungguh-sungguh (8 kenyataan), membantu ibu bapa dan keluarga (9 kenyataan) dan menjaga nama baik sekolah (7 kenyataan).Manakala terdapat 4 kenyataan yang mengatakan menghormati dan membantu guru serta menjaga keselamatan diri. Menjaga kebersihan kelas atau rumah menduduki kenyataan terendah iaitu 1 kenyataan.

Bagi murid Tahun 6, tahap pemahaman nilai tanggungjawab adalah lebih ketara. Kekemasan dan kebersihan diri (17 kenyataan), belajar bersungguh-sungguh (16 kenyataan) serta menghormati dan membantu guru (15 kenyataan) merupakan tanggungjawab utama mereka; Tanggungjawab mereka yang lain merangkumi menjaga kebersihan kelas atau rumah (14 kenyataan), menjaga disiplin dan membantu ibu bapa atau keluarga (13 kenyataan), membantu orang dalam kesusahan serta menjaga nama baik sekolah (12 kenyataan), menghormati ahli keluarga serta menjaga keselamatan diri (11 kenyataan), menjaga kebersihan dan keceriaan alam sekitar serta menjaga nama baik sekolah (10 kenyataan) dan mengelakkan vandalisme serta menghormati anggota masyarakat (9 kenyataan).

Perbandingan Pemahaman Tentang Nilai Tanggungjawab

Data-data seperti dalam Jadual 1 telah menunjukkan perbezaan yang ketara dalam pemahaman konsep tanggungjawab antara murid Tahun 3 (berumur 10 tahun) dengan murid-murid Tahun 6 (berumur 12 tahun). Bagi murid-murid Tahun 3, konsep tanggungjawab itu didapati berkisar sekitar diri murid-murid itu sendiri dan orang-orang yang dekat dengan mereka seperti ahli keluarga, guru-guru dan sekolah. Fenomena ini jelas apabila didapati kenyataan yang utama ditulis oleh murid-murid ialah seperti menjaga kekemasan dan kebersihan diri (12 orang), membantu ibu bapa atau keluarga (9 orang), belajar bersungguh-sungguh (8 orang) serta menjaga nama baik sekolah (7 orang) sebagai tanggungjawab mereka.

Bagi murid-murid Tahun 6, pemahaman konsep tanggungjawab mereka lebih meluas dan merentasi fokus pada diri dan keluarga mereka sahaja. Data menunjukkan bahawa mereka sedar akan tanggungjawab pada dirinya. Lebih daripada 80% murid Tahun 6 memberi kenyataan bahawa mereka bertanggungjawab untuk belajar bersungguh-sungguh (16 orang), menjaga kekemasan dan kebersihan diri (17 orang) dan menjaga disiplin ( 13 orang ). Begitu juga mereka perlu membantu ibu bapa (13 orang ) serta menjaga nama baik keluarga (12 orang ).

Selain itu, mereka menunjukkan bahawa mereka juga bertanggungjawab terhadap orang lain atau masyarakat dan alam sekeliling mereka. Ini jelas dapat dilihat apabila lebih 50% murid memberi kenyataan mereka perlu membantu orang dalam kesusahan ( 12 orang ), menghormati atau membantu guru ( 15 orang ) dan menjaga kebersihan dan keceriaan alam sekitar ( 10 orang ).

Kesimpulan
Kajian ini telah menunjukkan perbezaan yang sangat ketara dalam tahap pemahaman konsep tanggungjawab antara murid Tahun 3 dengan murid Tahun 6. Perbezaan ini boleh dilihat sebagai perbezaan tahap kematangan murid. Pemahaman murid-murid Tahun 3 yang masih mentah itu lebih bersifat individualistik. Ini bermakna mereka lebih berfokus kepada dirinya serta orang-orang yang dekat dengan mereka sahaja. Manakala murid-murid Tahun 6 yang lebih matang itu memperlihatkan sifat lebih prihatin di mana selain daripada diri sendiri mereka juga peka dengan tanggungjawab mereka terhadap masyarakat dan alam sekitar.

0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB