teknologi dan media dalam pengajaran
- Penglibatan Pelajar dengan komputer
- Penglibatan Pelajar menggunakan web 2.0
- P&P berasaskan komputer
Suatu pendekatan menggunakan komputer .Ini tidak bermakna bkomputer yang mengajar pelajar tetapi guru menggunakan komputer dengan semaksimum mungkin sebagai alat penyampaian pengajarannya. Hanya sebagai satu teknik menggabungkan kelebihan guru dengan penggunaan komputer. Proses P&P berbantukan komputer menumpukan kepada cara & strategi persembahan maklumat yang digunakan bagi memindahkan ianya kepada ilmu pengetahuan yang bermakna serta bermanafaat kepada pelajar.
Teks isi pelajaran yang panjang boleh diringkaskan @ dipersembahkan semula menggunakan media-media yang lebih menarik & bersifat lebih dinamik.
Komputer
CPU : Suis kuasa : set elektrikal yang menghubungkan komputer dengan litar kuasa
Memori
Bekalan kuasa : menukarkan AC jepada DC
Cakera keras : dikenali sebgai mass storage (alat storan massa)
Pemacu Disket : fungsi untuk penempatan perisian, pemindahan fail-fail antara sisstem dan back-up
Pemacu CD-ROM @ Compact Disk Read Only Memory: satu cara penyimpanan data
Port siri dan selari : mouse, modem dan lain-lain menggunakan port siri untuk berhubung dengan komputer, port siri adalah dwihaluan & port selari untuk penyambungan komponen dengan komputer.
Kad video (display card) : berfungsi mengawal monitor dan antaramuka.
Kad bunyi : dilengkapi dengan DSP (Digital Signal Processor), 3D sound & surround sound adalah jenis terbaru
Modem : menyambungkan komputer dengan telefon, jenis internal dan ezternal
Monitor: komponen utama dan berfungsi sebagai paparan
Tetikus : fungsi menunjukkan arah den mengarahkan, jenis trackball, lighr pen, drawing tablet dan sebagainya
Papan kekunci : penghubung pengguna dengan komputer
Pembesar suara :membantu mengguatkan suara dan menghasilkan bunyi lebih menarik
Aksesori : CD- writer, scanner, printer, mic, joystick
- P&Pmenggunakan web 2.0
Internet dapat menyediakan sumber yang begitu luas kepada guru & pelajar untuk meneroka, mencari bahan pengajaran, rujukan serta penyelidikan. Portal-portal pendidikan yang disediakan sama ada portal tempatan @ luar dapat memberi kefahaman yang lebih kepada pelajar dalam sesuatu mata pelajaran.
Contoh: dalam eksperimen sains, guru hanya menunjukkan satu eksperimen sekali sahaja tetapi melalui portal pendidikan mereka boleh berulang kali mencubanya. Tambahan pula setiap bahan di dalam portal sentiasa dikemaskini & pelajar dapat banyak bahan baru berbanding dengan buku teks yang diperbaharui lima tahun sekali. Melalui penggunaan komunikasi elektronik (e mail), net meeting, chat room & sebagainya, guru & pelajar dapat bertukar-tukar idea sesama sendiri @ dengan guru & pelajar dari sekolah yang lain.
1)E-book
Merupakan singkatan daripada perkataan electronic book. Ia adalah dalam bentuk elektronik iaitu berbentuk digital dari sebuah buku yang biasanya diterbitkan dalam bentuk tercetak namun ianya adalah berbentuk digital. Penggunaan e-book adalah salah satu versi elektronik dari sebuah buku tercetak yang dapat dibaca pada sebuah personal computer atau peralatan lain yang direka khusus untuk membaca e-book.
Kelebihan Penggunaan Pendekatan ICT E-book:
Memudahkan pencarian atribut teks melalui perisian buku teks digital yang terdapat di dalam e-book
Menggalakkan perkongsian ilmu melalui pertukaran nota dalam perisian e-book oleh para pelajar
Dapat dimanfaatkan oleh orang yang tidak boleh membaca dengan pengunaan sistem audio visual
Kelemahan Penggunaan Pendekatan ICT E-Book:
Peningkatan dalam penggunaan elektrik
Mengurangi penghayatan dalam kaedah membaca
E-book boleh diserang oleh virus
Wednesday, December 10, 2014
Home »
PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN
» Teknologi dan media dalam pengajaran
Teknologi dan media dalam pengajaran
Label
2023 - BPSM
5S
6 ASPIRASI MURID PPPM
Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM
BAHAN JPN SELANGOR
BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016
BINA WEB
BUDAYA SEKOLAH
Buku Program
CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024
Catatan Peribadi Admin
CIRI-CIRI P&P BERKESAN
CONTOH EVIDENS SKPMg2
Creativity & Innovation in Education
FIZIKAL SEKOLAH
GAMBAR PKPGB
GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM
Garis Panduan
Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023
GMGBM 2018
GURU BESAR
I-THINK
ICT
INOVASI DAN KREATIVITI
JADUAL WAKTU PKPGB
KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA
KALENDAR 2016
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017
KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA
Kinicki Krietner
KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR
KOMUNIKASI
Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat
KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015
KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER
KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK)
MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
Melindungi Masa Instruksional (MMI)
MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN
Myportfolio Guru Besar 2018
Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019
NILAI - NILAI MURNI
Nostalgia Hidupku
NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN
ORGANISASI SEKOLAH
PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH
PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI
PAET3101 : ETIKA PERGURUAN
Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018
PBPPP
PBS
PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN
PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum
PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation)
PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH
PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM
PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN
PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
PEKELILING
PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM
PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
PEMIMPIN TMK 2018
PENGALAMAN PEMBELAJARAN
PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH
PENGURUSAN DI SWASTA
PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH
PENGURUSAN KOKURIKULUM
PENGURUSAN PEJABAT
PENGURUSAN RISIKO
PENGURUSAN SEKOLAH
PENGURUSAN STRATEGIK
PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN
PERANCANGAN STRATEGIK
PERLEMBAGAAN PIBG
PIPPK
PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN
PPPM
PSIKOLOGI PERKEMBANGAN
PST6
RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT / RPH 2017
RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017)
RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017)
SEKOLAH BERKESAN
SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI
SKPMg2
SOSIOLOGI PENDIDIKAN
SWOT
SWOT HAL EHWAL MURID
TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH
TAKSONOMI BLOOM
TANGGUNGJAWAB GURU BESAR
TATATERTIB
TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017
TQM
TUGAS GURU BESAR
UPSR 2016
VIDEO
VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU
VIDEO PKPGB
0 comments:
Post a Comment