Kaedah Pengajaran Abad ke-21
- Permainan
- Simulasi
- Discovery
1)Permainan
Merupakan satu kaedah yang menarik & menyeronokkan bagi pelajar. Digunakan oleh guru untuk memenuhi masa yang terluang. Unsur-unsur lain seperti hiburan dan keseronokan yang terdapat dalam permainan akan merangsang pelajar untuk menyelesaikan masalah yang diberi tanpa menyedari bahawa ia perlu mengaplikasikan konsep-konsep atau kemahiran-kemahiran yang telah dipelajarinya terlebih dahulu. Seterusnya ia akan dapat membantu pelajar dalam melatih kemahiran mereka untuk menyelesaikan masalah.
Kelebihan Penggunaan Pendekatan ICT Permainan:
Memperkembangkan kemahiran pendidikan imaginasi , pertimbangan , sintesis & perhubungan secara lisan.
Memberi kesan yang kuat kepada daya ingatan pelajar.
Menolong mengatasi masalah pelajar yang berbeza kebolehan .
Boleh digunakan dalam semua bidang pembelajaran.
Kelemahan Penggunaan Pendekatan ICT Permainan:
Pelajar akan menjadi leka dan tidak memberi tumpuan sepenuhnya terhadap objektif dalam permainan tersebut
Memerlukan kos yang tinggi untuk menyediakan peralatan permainan berasaskan teknologi
Contoh bahan:
Video-game based learning
2) Simulasi
Merupakan suatu kaedah dalam melakonkan sesuatu situasi berkaitan isu ataupun permasalahan. Penggunaan kaedah simulasi dengan perkembangan teknologi berlaku apabila dapat mewujudkan situasi dengan menggunakan teknologi agar menyerupai keadaan sebenar dalam bentuk yang dipermudahkan dan diringkaskan agar permasalahan yang berkaitan lebih mudah di fahami dan diselesaikan. Simulasi memberikan gambaran kepada pelajar menerusi alam maya dan membawa pelajar kepada realiti dunia yang sebenar.
Kelebihan Penggunaan Pendekatan ICT Simulasi:
Pelajar dapat mempraktikan kemahiran sedia ada dengan kemahiran baru.
Memberi peluang kepada pelajar memikirkan cara penyelesaian masalah secara spontan.
Proses pembelajaran adalah lebih berkesan kerana pelajar boleh bersedia dengan rapi dengan persekitaran pembelajaran yang lebih menyeronokkan.
Memberi peluang kepada pelajar untuk mencuba sesuatu dalam keadaan yang selesa.
Dapat meningkatkan kemahiran pertuturan mereka & interaksi di antara mereka.
Kelemahan Penggunaan Pendekatan ICT Simulasi:
Situasi yang diwujudkan mungkin di luar pengalaman pelajar.
Hanya pelajar yang terlibat sahaja akan mendapat faedah dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Contoh bahan:
E-simulasi
3) Penerokaan (Discovery)
Kaedah ini berlaku apabila ICT digunakan sebagai medium untuk ;Mengakses dtau mencari maklumat daripada CD atau internet, mengkaji sesuatu fenomena secara simulasi atau melihat demonstrasi sesuatu kejadian yang babaknmya boleh dikawal. Dalam kaedah ini murid boleh mengawal dan menentukan maklumat yang diterima. Kaedah penerokaan ini sesuai digunakan dalam situasi berikut ;pembelajaran berbentuk inkuiri penemuan, penyelesaian masalah kehidupan sebenar, aktiviti berkaitan Kajian Masa Depan dan aktiviti pembelajaran berbentuk simulasi.
Penggunaan ICT dikata untuk pembelajaran penerokaan apabila digunakan oleh murid sebagai medium untuk:
membolehkan mereka mencari dan mencapai maklumat (daripada CD-ROM, Internet, portal maklumat dll.)
mengalami, mempelajari dan mengkaji sesuatu fenomena secara simulasi
melihat demontrasi sesuatu kejadian yang urutan babaknya boleh dikawal oleh murid pada bila-bila masa murid memerlukannya.
Dalam pembelajaran penerokaan, murid berkuasa mengawal dan menentukan maklumat yang diterimanya melalui alatan ICT.Ini berbeza dengan pembelajaran tutorial dimana murid hanya menerima bahan pelajaran yang dikawal dan ditentukan oleh sistem.
ICT Digunakan Untuk Pembelajaran Penerokaan
Pendekatan ini amat serasi dan menyokong pendekatan constructivism .iaitu teori pembelajaran yang menekankan kepada pemikiran kritis, penyelesaian masalah, pengalaman pembelajaran yang authentic, social negotiation of knowledge dan kolaborasi . Pelajar-pelajar di dalam kelas Geografi, boleh merujuk kepada World Facts Book yang boleh dicapai di laman web Central Intelligence Agency (CIA), atau kepada ensaiklopedia dalam talian seperti Encarta melalui Internet, Capaian juga boleh dibuat di rumah, untuk tujuan ulangkaji.
Bagi mengatasi masalah kelambatan capaian, guru boleh meminta bantuan guru yang mahir komputer untuk membuat pendua (mirror) kandungan laman ini ke dalam cakera keras tempatan dengan menggunakan perisian pendua web seperti HTTrack.Selain daripada mencapai maklumat terus daripada Internet, guru juga boleh menggunakan maklumat yang disimpan di dalam CD-ROM seperti Ensaiklopedia, pangkalan data, dan lain-lain maklumat yang boleh diperolehi di pasaran. Pembelajaran penerokaan boleh dilaksanakan samada secara bersendirian atau berkumpulan.Penetapan masa perlu diberikan perhatian oleh guru kerana tanpa kawalan, aktiviti pembelajaran boleh memakan masa yang terlalu panjang.
Kelebihan Penggunaan Pendekatan ICT Penerokaan:
Memberi peluang kepada pelajar untuk menentukan haluan dan kemajuan pembelajaran masing-masing.
Mendorong pelajar terlibat secara lebih aktif dalam pembelajaran.
Memberi peluang kepada pelajar untuk menangani masalah sebenar di dalam kelas.
Memberi peluang kepada guru melaksanakan pendekatan moden dalam pendidikan seperti pemulihan, pelbagai kecerdasan dan lain-lain.
Kelemahan Penggunaan Pendekatan ICT Penerokaan:
Proses pengajaran dan pembelajaran akan memakan masa yang agak lama
Lazimnya pelajar akan mendapat rumusan yang berlainan daripada yang dirancang.
Contoh bahan:
E-discovery
Wednesday, December 10, 2014
Home »
PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN
» Kaedah Pengajaran Abad ke-21
Kaedah Pengajaran Abad ke-21
Label
2023 - BPSM
5S
6 ASPIRASI MURID PPPM
Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM
BAHAN JPN SELANGOR
BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016
BINA WEB
BUDAYA SEKOLAH
Buku Program
CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024
Catatan Peribadi Admin
CIRI-CIRI P&P BERKESAN
CONTOH EVIDENS SKPMg2
Creativity & Innovation in Education
FIZIKAL SEKOLAH
GAMBAR PKPGB
GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM
Garis Panduan
Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023
GMGBM 2018
GURU BESAR
I-THINK
ICT
INOVASI DAN KREATIVITI
JADUAL WAKTU PKPGB
KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA
KALENDAR 2016
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017
KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA
Kinicki Krietner
KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR
KOMUNIKASI
Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat
KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015
KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER
KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK)
MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
Melindungi Masa Instruksional (MMI)
MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN
Myportfolio Guru Besar 2018
Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019
NILAI - NILAI MURNI
Nostalgia Hidupku
NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN
ORGANISASI SEKOLAH
PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH
PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI
PAET3101 : ETIKA PERGURUAN
Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018
PBPPP
PBS
PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN
PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum
PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation)
PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH
PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM
PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN
PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
PEKELILING
PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM
PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
PEMIMPIN TMK 2018
PENGALAMAN PEMBELAJARAN
PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH
PENGURUSAN DI SWASTA
PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH
PENGURUSAN KOKURIKULUM
PENGURUSAN PEJABAT
PENGURUSAN RISIKO
PENGURUSAN SEKOLAH
PENGURUSAN STRATEGIK
PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN
PERANCANGAN STRATEGIK
PERLEMBAGAAN PIBG
PIPPK
PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN
PPPM
PSIKOLOGI PERKEMBANGAN
PST6
RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT / RPH 2017
RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017)
RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017)
SEKOLAH BERKESAN
SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI
SKPMg2
SOSIOLOGI PENDIDIKAN
SWOT
SWOT HAL EHWAL MURID
TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH
TAKSONOMI BLOOM
TANGGUNGJAWAB GURU BESAR
TATATERTIB
TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017
TQM
TUGAS GURU BESAR
UPSR 2016
VIDEO
VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU
VIDEO PKPGB
0 comments:
Post a Comment