PENDAHULUAN
Pendidikan Moral ialah satu program yang
mendidik murid supaya menjadi insan yang bermoral atau berakhlak mulia dengan
menekankan perkembangan pemikiran moral , perasaan moral dan tingkahlaku moral.
Pendidikan moral di sekolah rendah memberi
penumpuan kepada usaha memupuk kekuatan kerohanian dan kemoralan murid melalui
penghayatan dan amalan nilai-nilai murni masyarakat Malaysia yang terdapat
dalam agama , tradisi dan adat resam pelbagai kaum di negara ini. Dengan itu murid dapat membina satu panduan
hidup yang membolehkan mereka menjadi individu yang bertanggungjawab moral dan
sosial terhadap segala keputusan dan tindakan yang dilakukan .
Beberapa prinsip utama telah dikenal pasti
sebagai panduan dalam melahirkan insan yang menyeluruh dari segi jasmani,
intelek, emosi, rohani dan sosial.
Prinsip-prinsip itu adalah:
i.
Bertanggunggjawab pada diri,
keluarga dan orang lain
ii.
Berpegang teguh pada ajaran agama
iii.
Prihatin terhadap alam sekitar
iv.
Mengekalkan keamanan dan
keharmonian hidup
v.
Bersemangat patriotik
vi.
Menghormati hak asasi manusia; dan
vii.
Mengamalkan prinsip demokrasi
dalam kehidupan
Untuk membolehkan murid memahami, menghayati
serta mengamalkan prinsip-prinsip tersebut lima bidang pembelajaran telah
dikenal pasti iaitu nilai berkaitan dengan perkembangan diri, , diri dan
keluarga, diri dan masyarakat, diri dan alam sekitar serta diri dan
negara. Selain aspek kerohanian dan
kemanusiaan, bidang pembelajaran itu juga menekankan aspek kemasyarakatan dan
kebudayaan.
Salah satu nilai yang berkaitan
dengan perkembangan diri murid ialah nilai berterima kasih.
NILAI MURNI : BERTERIMA KASIH
Berterima kasih ialah perasaan dan
perlakuan untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu
jasa, sumbangan dan pemberian.Dalam hal ini murid-murid perlu menekankan
tentang jasa dan bakti masyarakat
dikenang dalam semua bidang. Mereka
perlu menghargai tokoh-tokoh dan anggota masyarakat yang berjasa.
Dalam hal ini soal selidik telah dijalankan
kepada 30 murid menggunakan 2 eviden iaitu:
i.
Karangan tentang kepentingan ‘Amalan Ucapan
Berterima Kasih’ dan
ii.
Lembaran kerja “Menghargai mereka yang berjasa
EVIDEN HASIL PENULISAN KARANGAN (LAMPIRAN
1)
Berdasarkan semakan
penulisan Karangan ‘ Kepentingan Amalan Ucapan Berterima Kasih’ (Rujuk Lampiran
1) Karangan Contoh berkaitan tahap pemahaman murid-murid seramai 30 orang dapat
dirumuskan bahawa mereka kebanyakannnya mengetahui tentang kepentingan ucapan
tersebut. Berikut ialah respon yang
diperoleh dari murid-murid tentang kepentingan dan manfaat amalan baik ‘berterima kasih’:
1. Dapat mengeratkan hubungan silaturrahhim sesama rakan , guru-guru dan
masyarakat.
2. Keperluan ucapan sebagai tanda menghargai guru yang mencurahkan ilmu
pengetahuan dan kemahiran.
3. Sebagai menghargai ilmu yang diberikan guru sejak kecil hingga dewasa.
4. Sebagai menghargai orang yang memberi pinjaman harta benda kepada
seseorang.
5. Berterima kasih sebagai tanda kesopanan seseorang dengan seseorang yang
lain.
6. Ucapan terima kasih diucap untuk beroleh pahala dari Allah
subhanahuataala dan beroleh kebarkatan hidup.
7. Amalan berterima kasih oleh seseorang maka mereka akan terus dihormati
dan dikasihi dalam kalangan masyarakat.
8. Mengucapkan terima kasih tidak mengenal tahap kaya atau miskin, senang
atau susah.
9. Menjadikan seseorang akan sentiasa disenangi oleh rakan-rakan sahabat
andai.
10. Memantapkan Agama Islam dan berkembang luas kesan daripada dakwah
dengan membudayakan amalan berterima kasih.
11. Ucapan terima kasih hendaklah diucap dengan cara bermanis muka dan
suara lembut ketika berkomunikasi.
EVIDEN LEMBARAN
KERJA (LAMPIRAN 2)
DOMAIN MENGHARGAI MEREKA YANG BERJAYA
Berdasarkan semakan
Lembaran Kerja domain‘ menghargai mereka
yang berjaya’ berkaitan tahap pemahaman murid-murid seramai 30 orang dapat
dirumuskan bahawa mereka kebanyakannnya mengetahui setiap sumbangan perlu ada
penghargaan.
Berikut ialah respon
yang diperoleh dari murid-murid tentang sumbangan dan penghargaan:
1.
Perkhidmatan Jawatan Polis
1.1 Sumbangan yang dicurahkan perlu dihargai dengan kenaikan pangkat .
1.2 Perkhidmatan untuk negara perlu dihargai dengan pengiktirafan pingat
2.
Perkhidmatan Guru
2.1 Sumbangan guru menyampaikan ilmu dan dihargai dengan belajar
bersungguh-sungguh oleh murid.
2.2 Guru mencurah pelbagai ilmu dan
dihargai dengan memberi hadiah semasa hari guru.
2.3 Memberi pengetahuan kepada murid dan dihargai dengan cuba mendapatkan
keputusan terbaik.
2.4 Peranan guru mendidik untuk menjadi insan berguna dibalas dengan
penghormatan oleh masyarakat.
3.
Ahli Sukan
3.1 Berlari pantas dan bersungguh-sungguh dan dihargai dengan penerimaan
hadiah.
3.2 Beroleh mata yang tinggi dan dihargai dengan piala pusingan
4.
Seorang Doktor
4.1 Seorang doktor memberi rawatan kepada pesakit dan menerima ucapan terima kasih
4.2 Doktor memberi nasihat kepada pesakit dan diucapkan terima kasih
4.3 Doktor memberi ubat kepada
pesakit dan dihargai dengan ucapan terima kasih.
RUMUSAN
Daripada
pemerhatian dan penilaian yang dibuat berdasarkan 2 bentuk eviden yang
diberikan kepada murid-murid mendapati mereka faham akan penggunaan terima
kasih untuk siapa, di mana dan bagaimana fungsinya. Mereka boleh menulis karangan dengan memberi
hujah pemahaman yang jelas dan mencatat sumbangan serta penghargaan yang seharusnya diberikan kepada
pihak polis, guru ,ahli sukan dan seorang doktor. Bagaimanapun kemahiran sosial dalam konteks
komunikasi di kalangan murid perlu diperhebat mengikut pelbagai situasi supaya
murid lebih terdedah dan mengamalkan dalam rutin kehidupan harian mereka.
0 comments:
Post a Comment