“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Tuesday, December 2, 2014

MENILAI TAHAP PEMAHAMAN MURID TENTANG NILAI BERKAITAN DIRI (BERTERIMA KASIH)

PENDAHULUAN

   Pendidikan Moral ialah satu program yang mendidik murid supaya menjadi insan yang bermoral atau berakhlak mulia dengan menekankan perkembangan pemikiran moral , perasaan moral dan tingkahlaku moral.

   Pendidikan moral di sekolah rendah memberi penumpuan kepada usaha memupuk kekuatan kerohanian dan kemoralan murid melalui penghayatan dan amalan nilai-nilai murni masyarakat Malaysia yang terdapat dalam agama , tradisi dan adat resam pelbagai kaum di negara ini.  Dengan itu murid dapat membina satu panduan hidup yang membolehkan mereka menjadi individu yang bertanggungjawab moral dan sosial terhadap segala keputusan dan tindakan yang dilakukan .

   Beberapa prinsip utama telah dikenal pasti sebagai panduan dalam melahirkan insan yang menyeluruh dari segi jasmani, intelek, emosi, rohani dan sosial.  Prinsip-prinsip itu adalah:
i.                    Bertanggunggjawab pada diri, keluarga dan orang lain
ii.                  Berpegang teguh pada ajaran agama
iii.                Prihatin terhadap alam sekitar
iv.                 Mengekalkan keamanan dan keharmonian hidup
v.                   Bersemangat patriotik
vi.                 Menghormati hak asasi manusia; dan
vii.               Mengamalkan prinsip demokrasi dalam kehidupan

   Untuk membolehkan murid memahami, menghayati serta mengamalkan prinsip-prinsip tersebut lima bidang pembelajaran telah dikenal pasti iaitu nilai berkaitan dengan perkembangan diri, , diri dan keluarga, diri dan masyarakat, diri dan alam sekitar serta diri dan negara.  Selain aspek kerohanian dan kemanusiaan, bidang pembelajaran itu juga menekankan aspek kemasyarakatan dan kebudayaan.

            Salah satu nilai yang berkaitan dengan perkembangan diri murid ialah nilai berterima kasih.



NILAI MURNI :   BERTERIMA KASIH

    Berterima kasih ialah perasaan dan perlakuan untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu jasa, sumbangan dan pemberian.Dalam hal ini murid-murid perlu menekankan tentang jasa dan bakti masyarakat  dikenang dalam semua bidang.  Mereka perlu menghargai tokoh-tokoh dan anggota masyarakat  yang berjasa.

    Dalam hal ini soal selidik telah dijalankan kepada 30 murid menggunakan 2 eviden iaitu:
i.                     Karangan tentang kepentingan ‘Amalan Ucapan Berterima Kasih’ dan
ii.                   Lembaran kerja “Menghargai mereka yang berjasa


EVIDEN HASIL PENULISAN KARANGAN (LAMPIRAN 1)

Berdasarkan semakan penulisan Karangan ‘ Kepentingan Amalan Ucapan Berterima Kasih’ (Rujuk Lampiran 1) Karangan Contoh berkaitan tahap pemahaman murid-murid seramai 30 orang dapat dirumuskan bahawa mereka kebanyakannnya mengetahui tentang kepentingan ucapan tersebut.  Berikut ialah respon yang diperoleh dari murid-murid tentang kepentingan dan manfaat amalan baik  ‘berterima kasih’:

1.      Dapat mengeratkan hubungan silaturrahhim sesama rakan , guru-guru dan masyarakat.
2.      Keperluan ucapan sebagai tanda menghargai guru yang mencurahkan ilmu pengetahuan dan kemahiran.
3.      Sebagai menghargai ilmu yang diberikan guru sejak kecil hingga dewasa.
4.      Sebagai menghargai orang yang memberi pinjaman harta benda kepada seseorang.
5.      Berterima kasih sebagai tanda kesopanan seseorang dengan seseorang yang lain.
6.      Ucapan terima kasih diucap untuk beroleh pahala dari Allah subhanahuataala dan beroleh kebarkatan hidup.
7.      Amalan berterima kasih oleh seseorang maka mereka akan terus dihormati dan dikasihi dalam kalangan masyarakat.
8.      Mengucapkan terima kasih tidak mengenal tahap kaya atau miskin, senang atau susah.
9.      Menjadikan seseorang akan sentiasa disenangi oleh rakan-rakan sahabat andai.
10.  Memantapkan Agama Islam dan berkembang luas kesan daripada dakwah dengan membudayakan amalan berterima kasih.
11.  Ucapan terima kasih hendaklah diucap dengan cara bermanis muka dan suara lembut ketika berkomunikasi.

EVIDEN LEMBARAN KERJA (LAMPIRAN 2)
 DOMAIN MENGHARGAI MEREKA YANG BERJAYA
Berdasarkan semakan Lembaran Kerja  domain‘ menghargai mereka yang berjaya’ berkaitan tahap pemahaman murid-murid seramai 30 orang dapat dirumuskan bahawa mereka kebanyakannnya mengetahui setiap sumbangan perlu ada penghargaan. 

Berikut ialah respon yang diperoleh dari murid-murid tentang sumbangan dan penghargaan:

1.      Perkhidmatan Jawatan Polis
1.1  Sumbangan yang dicurahkan perlu dihargai dengan kenaikan pangkat .
1.2  Perkhidmatan untuk negara perlu dihargai dengan pengiktirafan pingat

2.      Perkhidmatan Guru
2.1  Sumbangan guru menyampaikan ilmu dan dihargai dengan belajar bersungguh-sungguh oleh murid.
2.2   Guru mencurah pelbagai ilmu dan dihargai dengan memberi hadiah semasa hari guru.
2.3  Memberi pengetahuan kepada murid dan dihargai dengan cuba mendapatkan keputusan terbaik.
2.4  Peranan guru mendidik untuk menjadi insan berguna dibalas dengan penghormatan oleh masyarakat.


3.      Ahli Sukan
3.1  Berlari pantas dan bersungguh-sungguh dan dihargai dengan penerimaan hadiah.
3.2  Beroleh mata yang tinggi dan dihargai dengan  piala pusingan

4.      Seorang Doktor
4.1  Seorang doktor memberi rawatan kepada pesakit  dan menerima ucapan terima kasih
4.2  Doktor memberi nasihat kepada pesakit dan diucapkan terima kasih
4.3  Doktor  memberi ubat kepada pesakit dan dihargai dengan ucapan terima kasih.


RUMUSAN


     Daripada pemerhatian dan penilaian yang dibuat berdasarkan 2 bentuk eviden yang diberikan kepada murid-murid mendapati mereka faham akan penggunaan terima kasih untuk siapa, di mana dan bagaimana fungsinya.  Mereka boleh menulis karangan dengan memberi hujah pemahaman yang jelas dan mencatat sumbangan serta  penghargaan yang seharusnya diberikan kepada pihak polis, guru ,ahli sukan dan seorang doktor.  Bagaimanapun kemahiran sosial dalam konteks komunikasi di kalangan murid perlu diperhebat mengikut pelbagai situasi supaya murid lebih terdedah dan mengamalkan dalam rutin kehidupan harian mereka.

0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB