“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Tuesday, December 2, 2014

SEJAUH MANAKAH FAHAM TENTANG NILAI-NILAI MURNI?

1.0      Pengenalan
Pendidikan Moral ialah mata pelajaran teras untuk murid bukan beragama Islam di peringkat sekolah rendah. Mata pelajaran ini yang memberi tumpuan pada pemupukan, penghayatan dan amalan nilai-nilai murni masyarakat Malaysia bertujuan melahirkan murid yang berilmu pengetahuan, berperibadi mulia, serta rela dan sanggup berbakti kepada masyarakat dan negara. Kandungan Sukatan Pelajaran Pendidikan Moral Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah merangkumi aspek diri, keluarga, masyarakat, alam sekitar dan negara.

Pendekatan pengajaran nilai membantu guru memahami dan merancang pengajaran moral. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P d P), terdapat empat perkara asas yang perlu diberikan penekanan, iaitu: membina kefahaman terhadap nilai, membina kesedaran perasaan, menjelaskan dan menghuraikan nilai serta membuat keputusan dan memberikan justifikasi. Terdapat pelbagai pendekatan P d P yang boleh digunakan oleh guru.   

Pengertian Nilai - Nilai diertikan sebagai satu konsep yang dijadikan asas oleh masyarakat untuk melihat, mengukur atau membuat pilihan terhadap sesuatu perkara, darjat, mutu, kualiti dan taraf perilaku dan benda mengenai seseorang atau kelompok orang sebagai baik, berharga dan bernilai.

Bertanggungjawab bermaksud kesanggupan diri seseorang untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna.

2.0   Kajian Nilai Murni “Bertanggungjawab  Terhadap Diri dan Keluarga”
Saya telah menjalankan satu kajian ringkas terhadap murid–murid tahun 6 di SK Damansara Jaya (1) berkaitan pemahaman mereka mengenai nilai – nilai murni iaitu “Bertanggungjawab Terhadap Diri dan Keluarga”  


2.1   Bilangan Responden
Seramai 10 orang murid Pendidikan Moral , kelas 6 Kreatif telah pilih bagi menjalankan kajian ini.

2.2   Kaedah Kajian
Semua murid tersebut dikehendaki menyenaraikan amalan-amalan bertanggungjawab terhadap diri dan keluarga mengikut pemahaman masing – masing.

2.3  Rumusan daripada hasil murid
Item
Senarai Amalan-amalan Bertanggungjawab
Peratus  murid
yang terlibat
1
Memberi tumpuan semasa guru mengajar
70%
2
Mengulangkaji pelajaran
70%
3
Memastikan kebersihan diri dijaga
80%
4
Sentiasa mengamalkan disiplin yang baik
60%
5
Belajar bersungguh-sungguh
70%
6
Mengamalkan cara pemakanan yang seimbang dan sihat
50%
7
Sentiasa berbudi bahasa
60%
8
Mematuhi peraturan sekolah
80%
9
Menjaga kesihatan diri
50%
10
Menjaga keselamatan diri
70%
11
Menyiapkan kerja/projek sekolah mengikut masa yang diberi
60%
12
Menghormati ibu bapa, guru-guru dan rakan-rakan
60%
13
Membantu ibu bapa mengemas rumah
40%
14
Membantu menjaga kebersihan kelas dan kawasan sekolah
60%
15
Menghormati agama dan kaum yang lain
30%

Hasil kerja daripada murid telah dianalisa, didapati 80% murid menyatakan bahawa tanggungjawab mereka yang utama adalah memastikan kebersihan diri dijaga (Item 3) dan mereka juga menyatakan amalan mematuhi peraturan sekolah (Item 8) merupakan amalan yang utama. Ini mungkin berlaku kerana pengurusan sekolah amat menitikberatkan pelajarnya mematuhi peraturan sekolah serta kebersihan diri murid dijaga daripada aspek pakaian, kasut, kuku yang bersih dan pendek serta penjagaan rambut yang pendek serta kemas.   


Di samping itu, 70% daripada mereka mempunyai amalan-amalan baik terhadap pembelajaran seperti memberi tumpuan semasa guru mengajar (Item 1) , mengulangkaji pelajaran (Item 2),  dan belajar bersungguh-sungguh (Item 5) dan juga kesedaran tanggungjawab mereka terhadap menjaga keselamatan diri (Item 10).  

Namun begitu, tahap kesedaran tanggungjawab murid terhadap pentingnya menjaga kesihatan diri (Item 9) dan mengamalkan cara pemakanan yang seimbang dan sihat (Item 6) adalah pada peringkat sederhana (50%). Ini mungkin berlaku kerana pada tahap umur ini, amalan ini kurang diberi penekanan kerana  mereka yang masih muda. Tahap umur muda ini juga mempengaruhi pemahaman serta tahap kesedaran yang rendah (30%) kanak-kanak terhadap perlunya menghormati agama dan kaum yang lain (Item 15)

Di samping itu, amalan membantu ibu bapa di rumah(Item 13) juga agak sederhana iaitu sebanyak 40%. Tahap ini agak rendah mungkin disebabkan oleh oleh kehidupan agak mewah dengan rumahtangga yang ada pembantu rumah di sekitar kawasan di Petaling Jaya. Kanak-kanak tidak diasuh untuk membantu ibu bapa dengan kerja-kerja di rumah seperti menyapu lantai dan sebagainya.

Amalan-amalan pada item (4,7,11,12 & 14) adalah pada peringkat sederhana iaitu tahap kesedaran mengamalkan  disiplin yang baik, sentiasa berbudi bahasa dan menghormati ibu bapa, guru-guru dan rakan-rakan. Semenjak seya bertukar ke sekolah ini, saya telah memulakan budaya memberi sapaan (greetings) di kalangan murid-murid dengan guru-guru. Tambahan pula dengan amalan sekolah penyayang, hubungan yang mesra dan akrab ternampak berlaku di kalangan warga di sekolah ini.  

3.0  Kajian Nilai Kebersihan Fizikal dan Mental
Item
Senarai Amalan Kebersihan Fizikal dan Mental
Peratus  murid
yang terlibat
1
Menjaga kebersihan rambut
90%
2
Memakai pakaian dan kasut  yang bersih
100%
3
Memastikan kebersihan gigi- memberus sekurang-kurang 2 kali sehari
90%
4
Sentiasa menjaga kuku jari dan kaki agar pendek dan bersih
90%
5
 Memberus gigi dengan betul
90%
6
Mengamalkan amalan rehat dan tidur yang mencukupi
70%
7
Mempunyai pemikiran yang sihat dan positif
80%
8
Memikirkan perkara yang baik dan berfaedah
90%

3.1   Rumusan Nilai Kebersihan Fizikal dan Mental
Secara keseluruhannya, tahap amalan kebersihan fizikal di kalangan murid-murid sekolah ini adalah amat tinggi, iaitu  90% bagi Item 1,3,4 & 5. Murid-murid mengutamakan kebersihan fizikal dari aspek penjagaan rambut, kuku serta gigi. Kesemua responden mengutamakan juga kekerapan memberus gigi menjamin kebersihan mulut.

Di samping itu, tahap amalan kebersihan mental agak memuaskan iaitu ketiga-tiga item
(7, 8 & 9) berada di tahap melebihi 70%. Kesedaran mengamalkan pemikiran yang sihat dan berfikiran positif mendorong murid-ke arah pemupukan nilai-nilai murni .



4.0  Kesimpulan
Amalan nilai – nilai murni murid-murid  di SK Damansara Jaya(1) adalah di atas tahap sederhana. Hasil daripada analisis serta dapatan ini, telah menyedarkan diri saya sebagai Guru Besar untuk melakukan perubahan di sekolah dalam menyemai nilai – nilai murni yang bersepadu dan menyeluruh supaya  penekanan kepada nilai murni bagi menyedarkan murid akan peranan dan tanggungjawab mereka sebagai rakyat yang maju dan masyarakat berilmu.


Cara penyerapan nilai – nilai murid dalam pembelajaran dan pengajaran (PdP) oleh guru perlu dilihat ketika pemantauan seberapa kerap yang mungkin. Penilaian nilai murni seperti amalan-amalan baik ini akan terus saya lakukan supaya semua murid di sekolah ini terdidik dengan keluhuran dan seterusnya merealisasikan hasrat pendidikan Negara untuk melahirkan insan yang hormonis dan seimbang dari aspek jasmani, emosi ,rohani,  intelek dan juga berkemahiran bersosial.

0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB