Definisi Kurikulum
Kurikulum adalah rancangan pendidikan yang sentiasa mengalami perubahan. Ia juga ialah rancangan untuk pembelajaran.
Di Malaysia, setiap sekolah mengikut kurikulum adalah sama yang dirancang oleh Pusat Perkembangan Kurikulum.
Melalui kurikulum ini, pihak sekolah membekalkan ilmu & pengalaman pembelajaran pada orang ramai.
Kurikulum & sekolah saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.
Guru mainkan peranan penting dalam pelaksanaan kurikulum.
KONSEP KURIKULUM
Dokumentasi khas & panduan.
Tumpuan kepada kaedah penyampaian.
Program pengajian yang merujuk kepada mata pelajaran
Membentuk pengalaman pembelajaran terancang.
Konsep yang tersirat.
MATLAMAT/ OBJEKTIF KURIKULUM
Garis panduan & penentu sempadan ilmu.
Penyampaian maklumat ikut peringkat.
Relevan & sesuai dengan kehendak semasa.
Membina modal insan abad ke 21.
Melahirkan insan seimbang.
Kurikulum yang sama – ideologi masyarakat yang sekata dan bersatu.
Melahirkan insan yang sayang & cintakan tanah air.
FALSAFAH PENDIDIKAN KURIKULUM
Idealisme : Ilmu diperolehi dari kebolehan berfikir.
Realisme : Kebenaran adalah apa yang dapat dilihat
Paramatisme : Idea yang dapat dipraktikkan adalah benar.
Perianelisme : Pendidikan adalah berada dalam keadaan tetap.
Essentialisme : Kurikulum dan guru adalah faktor penting dalam pembelajaran
Progressivesme : Pembelajaran berlaku berdasarkan perubahan dan kemajuan
Rekonstrutionalisme : Penerapan t/jawab sosial dan lahir masyarakat berilmu
Eksistentialisme :Pendidikan melalui persekitaran. Guru bantu murid meneroka.
DEFINISI KOKURIKULUM
Kokurikulum merupakan satu saluran pembelajaran yang berasaskan gerakerja yang terancang.
Gerakerja ini merupakan lanjutan daripada proses pengajaran & pembelajaran di dalam bilik darjah. Oleh itu,aktiviti-aktiviti kokurikulum dapat menyediakan peluang kepada pelajar untuk menambah, mengukuh & mengamalkan pengetahuan, kemahiran serta nilai-nilai yang telah dipelajari di dalam bilik darjah.
Gerakerja kokurikulum dikelompokkan kepada tiga kumpulan iaitu:
A. Unit Badan Beruniform
B. Persatuan/Kelab
C. Sukan/Permainan
OBJEKTIF GERAKERJA KOKURIKULUM
1. Membentuk pelajar berkualiti, berdaya maju & berani menghadapi cabaran.
2. Mempertingkatkan kecekapan kepimpinan & berkomunikasi dengan berkesan.
3. Mengembangkan & meningkatkan lagi daya intelek serta pemikiran yang rasional,
kritis & kreatif.
4. Memperolehi ilmu pengetahuan , menguasai kemahiran serta dapat mengamalkan
dalam kehidupan seharian
5.Menyedari tentang kepentingan kesihatan diri & sentiasa berusaha untuk memeliharanya.
RASIONAL GERAKERJA KOKURIKULUM
1. Mengamalkan & mengukuhkan ilmu pengetahuan yang diperolehi di bilik darjah.
2. Memupuk & mengeratkan hubungan di kalangan pelajar & antara sekolah dengan
masyarakat.
3. Mengisi masa lapang dengan aktiviti-aktiviti yang menyeronokkan, berfaedah serta
memelihara kesihatan fizikal & mental.
4. Membantu pelajar melengkapkan bidang akademik dengan memupuk kesedaran tentang pemilihan kerjaya.
5. Memberi peluang kepada pelajar melengkapi bidang akademik dengan memupuk sikap yakin kepada diri sendiri & berdikari.
Definisi Kurikulum Tersembunyi
Kurikulum ini merupakan pengalaman pembelajaran yang dipelajari secara tidak langsung oleh pelajar dan kesannya adalah di luar kawalan guru.
Pembelajaran sampingan berlaku disebabkan cara kurikulum itu disusun & kaedah-kaedah pengajaran yang diterapkan oleh guru & persekitaran di sekolah.
Kurikulum tersembunyi juga adalah segala amalan-amalan di sekolah yang kadangkala dilakukan tanpa difikirkan tujuannya.
Kurikulum tersembunyi sangat penting dalam menghasilkan suasana pembelajaran yang mengambil kira pelbagai aspek kepelbagaian sosio-budaya & ini secara tidak langsung memberikan implikasi kepada pelajar tanpa mengira kaum.
Ciri-ciri Kurikulum tersembunyi @ tersirat
1) Merangkumi semua pengalaman pembelajaran yang didiperolehi pelajar yang mana mereka belajar.
Alam persekolahan ialah suatu pengalaman murid yang menyeronokan, menakutkan & tempat mereka berjumpa serta berinteraksi dengan rakan-rakan yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan budaya.
Contoh: pengalaman pembelajaran pada peringkat awal sistem persekolahan formal & berterusan.
2) Boleh menjadi objektif pembelajaran tetapi hasil pembelajarannya bersifat relatif & sukar diukur secara kuantitatif.
Relatif meliputi ideologi, keyakinan,nilai budaya masyarakat yang mempengaruhi sekolah.
Ini bermakna masyarakat yang menetapkan pengetahuan yang harus diwarisi & yang tidak perlu diwariskan pada generasi muda yang memimpin dan menerajui masyarakat yang membawa implikasi pengaruh pada pelajar sepanjang persekolahan. .
Contoh: sistem pengurusan kelas, ruang kelas,aturan yang diterapkan & sebagainya.
3) Merangkumi nilai-nilai yang dibentuk bersama oleh pelaksana kurikulum samada guru & murid.
Contoh: guru menerapkan sifat kerjasama dalam aktiviti berkumpulan. Secara tidak langsung dapat diterapkan ke dalam diri pelajar sepanjang proses P&P berlaku.
4) Berbeza-beza bergantung kepada lokasi, persekitaran & latar belakang pelaksana kurikulum.
Boleh menyatukan pelajar pelbagai kaum.
Contoh: mengadakan pertandingan permainan tradisional boleh menyatukan murid pelbagai kaum. Dengan ini pelajar dapat mengenali permainan tradisional kaum masing-masing & secara tidak langsung hubungan antara kaum dapat dieratkan.
5) Terdiri daripada jenis @ kategori yang berbeza-beza mengikut tahap pembelajaran & matlamat kurikulum itu sendiri.
Berperanan membentuk perubahan fungsi sosial pendidikan.
Contoh: apabila guru mengadakan aktiviti kelas secara berkumpulan, guru membahagikan kumpulan untuk menggalakkan interaksi antara pelajar yang berlainan kaum.
DEFINISI PERANCANGAN
Perancangan bermaksud perbuatan, tindakan & usaha yang dijalankan dalam merancang sesuatu.
DEFINISI PERANCANGAN KURIKULUM
Suatu cara pemilihan kurikulum & pengatur rancangan sesudah mendapat segala fakta, data, unjuran & juga kesesuaian dalam semua nilai-nilai profesional.
Untuk merancang kurikulum, adalah penting untuk memberikan kenyataan @ huraian matlamat dibuat dengan tepat, jelas & logik.
Peringkat perancangan kurikulum:
a) Peringkat awal
– untuk menonjolkan, membeza dan menyemarakkan rangsangan yang mana rangsangan boleh wujud dalam suasana sosial, politik, pemikiran pihak pentadbir, pengajar mahupun pelajar.
b) Peringkat kedua
– untuk bertindak agar gerak balas akan berterusan & sesuai.
Fungsi Perancangan Kurikulum
Mengesan & memilih kemudahan @ sumber-sumber dalam persekitaran institusi, universiti yang bersesuaian.
Merapatkan jurang perbezaan kurikulum yang mungkin mengakibatkan tindakan yang berat sebelah.
Mengelak daripada pertindihan kurikulum.
Mengelak daripada gerak balas kurikulum yang keterlaluan, tidak penting & tidak bersesuaian.
Mengkaji & memilih kurikulum.
Menentukan keutamaan & memilih kurikulum.
Mengelak daripada mewujudkan kurikulum yang tidak mempunyai kekuatan @ tidak boleh dilentur.
Memperbetulkan keutamaan setelah mendapat maklum balas dalam penilaian.
Mentafsir kehendak, keupayaan serta kemampuan institusi berkenaan.
Wednesday, December 10, 2014
Label
2023 - BPSM
5S
6 ASPIRASI MURID PPPM
Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM
BAHAN JPN SELANGOR
BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016
BINA WEB
BUDAYA SEKOLAH
Buku Program
CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024
Catatan Peribadi Admin
CIRI-CIRI P&P BERKESAN
CONTOH EVIDENS SKPMg2
Creativity & Innovation in Education
FIZIKAL SEKOLAH
GAMBAR PKPGB
GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM
Garis Panduan
Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023
GMGBM 2018
GURU BESAR
I-THINK
ICT
INOVASI DAN KREATIVITI
JADUAL WAKTU PKPGB
KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA
KALENDAR 2016
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017
KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA
Kinicki Krietner
KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR
KOMUNIKASI
Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat
KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015
KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER
KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK)
MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
Melindungi Masa Instruksional (MMI)
MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN
Myportfolio Guru Besar 2018
Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019
NILAI - NILAI MURNI
Nostalgia Hidupku
NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN
ORGANISASI SEKOLAH
PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH
PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI
PAET3101 : ETIKA PERGURUAN
Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018
PBPPP
PBS
PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN
PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum
PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation)
PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH
PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM
PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN
PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
PEKELILING
PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM
PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
PEMIMPIN TMK 2018
PENGALAMAN PEMBELAJARAN
PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH
PENGURUSAN DI SWASTA
PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH
PENGURUSAN KOKURIKULUM
PENGURUSAN PEJABAT
PENGURUSAN RISIKO
PENGURUSAN SEKOLAH
PENGURUSAN STRATEGIK
PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN
PERANCANGAN STRATEGIK
PERLEMBAGAAN PIBG
PIPPK
PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN
PPPM
PSIKOLOGI PERKEMBANGAN
PST6
RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT / RPH 2017
RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017)
RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017)
SEKOLAH BERKESAN
SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI
SKPMg2
SOSIOLOGI PENDIDIKAN
SWOT
SWOT HAL EHWAL MURID
TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH
TAKSONOMI BLOOM
TANGGUNGJAWAB GURU BESAR
TATATERTIB
TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017
TQM
TUGAS GURU BESAR
UPSR 2016
VIDEO
VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU
VIDEO PKPGB
0 comments:
Post a Comment