ABSTRAK
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau
penggunaan Information Communication Technology (ICT) dalam pengajaran dan
pembelajaran di kalangan guru prasekolah swasta. Aspek yang telah dikaji bagi
menjawab persoalan kajian iaitu kesediaan guru prasekolah swasta menggunakan
ICT dalam pengajaran dan pembelajaran mereka. Sampel kajian terdiri daripada sepuluh
orang guru prasekolah swasta yang mengajar di salah sebuah prasekolah swasta di
daerah Hulu Langat. Kajian ini menggunakan teknik soal selidik iaitu kaji
selidik terhadap guru yang dipilih
secara rawak. Analisis data dilakukan dengan menggunakan analisis kualitatif.
Dapatan kajian mendapati guru - guru pra sekolah swasta kurang menggunakan ICT
dalam pengajaran dan pembelajaran. Ini adalah disebabkan oleh faktor - faktor
luaran seperti kemudahan ICT yang tidak sempurna dan ketidaksesuaian isi
pengajaran yang telah tersedia. Namun begitu guru – guru prasekolah swasta positif dalam sikap mereka ke arah menggunakan
ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Beberapa usul telah dikemukakan kepada
pihak pengurusan yang terlibat bagi memantapkan lagi penggunaan ICT dalam pengajaran
dan pembelajaran di pra sekolah tersebut.
KANDUNGAN
KANDUNGAN MUKASURAT
BAB I : PENGENALAN
1.0.
Pendahuluan 1
1.1.
Penyataan Masalah 3
1.2. Objektif
Kajian 6
1.3.
Persoalan Kajian 6
1.4.
Batasan Kajian 7
1.5. Definisi
/ Istilah 7
1.6. Kepentingan
Kajian 7
BAB II : TINJAUAN LITERATUR
2.0.
Pendahuluan 8
BAB III : KAEDAH KAJIAN
3.0. Pengenalan 10
3.1.
Reka bentuk Kajian 10
3.1.1.
Penyelidikan Deskriptif 11
3.2. Sampel
Kajian 11
3.3. Pengumpulan
Data 11
3.4. Kaedah
Analisis Data 12
BAB IV : PENGANALISAAN DATA
4.0. Pengenalan 12
4.2. Profil
Sampel 12
4.2.1. Latar
Belakang Responden 13
4.2.2.
Penggunaan ICT Dalam P&P 14
4.2.3.
Sikap Guru Terhadap ICT 14
4.2.4. Masalah Dihadapi Dalam Pengggunaan ICT 15
BAB 5 : RUMUSAN
5.0.
Perbincangan 17
5.1.
Rumusan 18
5.2. Cadangan
Untuk Kajian Selanjutnya. 20
Rujukan 21
Lampiran 22
BAB I
PENGENALAN
1.0. Pendahuluan
Pendidikan prasekolah merujuk
kepada Akta Pendidikan 1996 ialah program pendidikan bagi murid yang berumur
dari 4 hingga 6 tahun (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2013). Program dan
kegiatannya mengikut garis panduan kurikulum prasekolah yang berlandaskan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan, yang diluluskan oleh Menteri di bawah Seksyen
22. Tujuan pendidikan prasekolah ialah untuk memperkembangkan potensi kanak - kanak
secara menyeluruh dalam aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial
melalui persekitaran pembelajaran yang selamat, menyuburkan serta aktiviti yang
menyeronokkan, kreatif dan bermakna. Ini adalah untuk meningkatkan kemahiran
dan keyakinan diri dengan keadaan semasa, boleh menangani cabaran dan
tanggungjawab di sekolah rendah kelak (Kurikulum, 2010).
Dalam pendidikan prasekolah, guru
harus menggunakan pelbagai pendekatan aktiviti yang sesuai dengan perkembangan
diri, kebolehan, keupayaan, bakat serta minat murid. Guru perlu menjalankan
aktiviti yang melibatkan murid secara aktif supaya pembelajaran menjadi lebih
bermakna, berkesan dan menggembirakan. Aktiviti tersebut perlu dirancang dan
dikelolakan secara teliti dan sistematik bagi menjamin setiap murid mendapat
peluang yang sama serta memperolehi pelbagai pengalaman pembelajaran sebenar
sama ada secara individu, secara kelas ataupun secara kumpulan.
Penggunaan teknologi maklumat dan
komunikasi (Information and Communications echnology atau ICT) dalam pengajaran
dan pembelajaran prasekolah swasta merupakan salah satu cara untuk meningkatkan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran prasekolah.
Kanak - kanak hari ini adalah generasi komputer (Papert, 1996). Teknologi boleh
memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan
pembelajaran kanak - kanak
(Haugland & Wr ight, 1997). ICT menawarkan pendekatan baru untuk belajar
dan penguasaan kemahiran baru. Oleh itu kanak - kanak perlulah didedahkan
kepada ICT dengan cara yang bermakna.
Jika ICT tidak sepenuhnya
diintegrasikan ke dalam kurikulum secara keseluruhan, ia boleh meninggalkan
kesan negatif ke atas kreativiti kanak - kanak (Haugland, 1992). Menyedari
hakikat ini, Pada tahun 2002, program ICT (KPM, 2003) prasekolah diberikan
keutamaan dan dijadikan sebahagian elemen penting di mana ia bukan sahaja telah
diambil kira sebagai salah satu komponen dalam Kurikulum Prasekolah Kebangsaan (KPK)
malah pendekatan pengajaran dan pembelajaran menggunakan ICT juga diutamakan. Perkara ini
juga perlu diikuti oleh semua pra sekolah swasta.
Pada tahun 2008/2009 KPK disemak semula.
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) yang digubal diguna pakai mulai
Januari 2010. KSPK digubal dengan memberikan penekanan kepada standard
kandungan dan standard pembelajaran yang patut diketahui dan boleh dilakukan
oleh kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun. Standard kandungan dan standard
pembelajaran berpaksikan pengetahuan, kemahiran asas serta nilai dalam enam
tunjang pembelajaran. Tunjang-tunjang pembelajaran KSPK terdiri daripada (a)
komunikasi, (b) kerohanian, sikap dan nilai, (c) kemanusiaan, (d) sains dan
teknologi, (e) perkembangan fizikal dan estetika, dan (f) ketrampilan diri.Kurikulum
KSPK merupakan kurikulum yang berbentuk modular di mana ia merupakan satu
kurikulum yang kandungannya diorganisasikan dan seterusnya disampaikan dalam
bentuk bahagian atau unit yang dikenali sebagai modul. Terdapat dua jenis modul
iaitu modul teras dan modul bertema. Modul teras terdiri daripada mata
pelajaran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina/Bahasa Tamil,
Pendidikan Islam/Pendidikan Moral dan Matematik. Modul bertema pula merupakan
modul bersepadu yang erangkumi unsur unsur dalam keenam - enam tunjang
pembelajaran dan juga unsur kreatif, kritis dan inovatif. Modul Bertema dibina
menggunakan isu kehidupan/peristiwa seharian kanak -kanak. Guru prasekolah
digalakkan menggunakan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran. merentas kurikulum.
Pendekatan ICT digunakan untuk membantu proses pengajaran
dan pembelajaran, memperolehi
maklumat, berinteraksi dengan bahan untuk belajar sendiri dan bersama rakan
sebaya dan memperkayakan pengalaman pembelajaran. Bagi menjayakan rancangan
ini, Kementerian Pelajaran telah membekalkan kelas prasekolah kerajaan dengan
sistem komputer dan perisian untuk digunakan oleh pelajar - pelajar prasekolah
dan diharapkan menjadi ikutan oleh pihak pra sekolah swasta (Lim Keat Heng,
2007).
1.1. Penyataan
Masalah
Penggunaan ICT
telah menjadi agenda penting dalam sistem pendidikan masa kini termasuk di
prasekolah swasta. Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran kini telah
diiktiraf sebagai salah satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran dalam kelas
prasekolah di samping lain -lain pendekatan pengajaran dan pembelajaran prasekolah.
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Pelajaran,
berkata kurikulum baru yang digubal menggabungkan elemen kreativiti, inovasi
dan kemahiran hidup dalam proses pengajaran dan pembelajaran, membabitkan semua
mata pelajaran, adalah sebahagian agenda kerajaan untuk menyediakan pendidikan
berkualiti untuk semua. Tan Sri Muhyiddin berkata usaha untuk menggabungkan
lebih banyak aspek kreativiti dan inovasi dalam sistem pendidikan negara tidak
akan sempurna tanpa dimasukkan peranan ICT. Beliau berkata penggunaan ICT dalam
proses pengajaran dan pembelajaran telah membolehkan pembelajaran interaktif,
yang lebih berkesan dan merangsang minda. (Kosmo Online, April 14, 2010).
Namum
begitu, di Malaysia pendekatan ICT masih belum mendapat perhatian yang
menggalakkan seperti di negara - negara barat. Dapatan daripada Pelan Rancangan
Pendidikan 2001-2010 mendapati antara tahun 1996 -2000, daripada 30% guru yang menghadiri
kursus ICT hanya segelintir yang menggunakan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran. Di negara barat pula, penggunaan ICT agak terkenal. Sebagai
contoh di negara barat, kebiasaannya ICT seperti video, televisien, perisian
multimedia digunakan untuk melibatkan kanak - kanak prasekolah secara aktif
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Internet juga digunakan untuk
membantu pengajaran dan pembelajaran. Sebagai contoh, laman web Public
Broadcasting Service (PBS) iaitu laman PBS Kids menyediakan pembelajaran
literasi yang baik untuk kanak -kanak berumur 3 hingga 6 tahun. Di sini ,
mereka dapat membaca dan juga mempunyai pelbagai aktiviti. Selain itu, laman
National Geographic Kids membekalkan maklumat tentang geografi, penjelajahan,
kraf, aktiviti sains dan teknologi untuk kanak - kanak (Bergen, 2001).
Terdapat
banyak cara dan teknik guru prasekolah boleh mengintegrasikan ICT dalam pengajaran
dan pembelajaran. Salah satu caranya ialah menggunakan perisian yang sesuai
dengan perkembangan kanak -kanak untuk mencapai objektif pelajaran. Guru perlu
kreatif dan bijak dalam memilih bahan ICT yang digunakan dalam pengajaran dan
pembelajaran. Guru boleh menggunakan ‘freeware’ yang sesuai dengan perkembangan
kanak -kanak untuk melengkapi aktiviti -aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam
prasekolah dan menjadikan pengalaman belajar kanak -kanak prasekolah lebih
seronok dan bermakna (Bergen, 2001). Jika dilihat senario ini di Malaysia, guru
prasekolah kurang mengintegrasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran atas
alasan kekangan masa, kemudahan ICT yang tidak lengkap atau terhad bagi
menampung bilangan pelajar yang ramai. Guru prasekolah perlu berusaha mencari
jalan untuk mempertingkatkan lagi penggunaan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran supaya kanak - kanak prasekolah akan mendapat manfaat yang
maksimum daripadanya.Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan
cabaran untuk guru prasekolah (Myhre, 1998). Pendekatan ICT dalam pengajaran
dan pembelajaran harus dirancang dan dilaksanakan sesuai dengan usia, minat dan
tahap perkembangan kanak -kanak. Keberkesanan ICT dalam pendidikan prasekolah
bergantung kepada pengetahuan, kemahiran dan sikap guru prasekolah (Haugland
& Wright, 1997). Guru adalah agen utama dalam inovasi pendidikan. Mereka
merupakan salah satu faktor utama dalam mengadopsi, mengintegrasikan, dan
menggunakan ICT di sekolah (Nash & Moroz, 1997). Sikap guru adalah
berkaitan rapat dengan keberkesanan penggunaan ICT dalam kelas kerana mereka
mempengaruhi pengalaman ICT kanak - kanak di persekitaran sekolah (Simonson,
1995).
Kesediaan
guru prasekolah untuk mengintegasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan
faktor yang menentukan kejayaan dan keberkesanan penggunaan ICT dalam pengajaran
dan pembelajaran KSPK. Oleh itu, boleh dikatakan bahawa keberkesanan penggunaan
ICT dalam pengajaran dan pembelajaran banyak bergantung kepada guru. Ini
membawa kepada masalah seterusnya iaitu berkaitan dengan sikap guru terhadap
penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Sikap guru memainkan
peranan yang penting bagi memastikan ICT digunakan secara efektif dan juga
mempengaruhi tahap keyakinan guru terhadap penggunaan komputer dalam bilik
darjah (Delcourt & Kinzie, 1993).
Ramai guru
yang mengalami perasaan gelisah apabila mereka perlu menggunakan komputer dalam
kurikulum (Woodrow, 1991). Sikap negatif iaitu kurang keyakinan diri dan
kekurangan guru berkemahiran komputer merupakan halangan serius kepada
pengintegrasikan komputer ke dalam bilik darjah. (Dupagne & Krendl, 1992).
1.2. Objektif Kajian
Beberapa objektif
yang ingin dicapai dalam kajian ini adalah seperti berikut;
a.
Mengenal pasti penggunaan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran dalam kalangan guru prasekolah swasta.
b. Mengenal
pasti masalah yang dihadapi dalam penggunaan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran di prasekolah swasta.
c. Mengenalpasti
sikap guru prasekolah swasta dalam penggunaan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran.
1.3. Persoalan
Kajian
Kajian ini dijalankan supaya penyelidik
dapat menghuraikan beberapa persoalan iaitu;
1.3.1 Adakah guru menggunaan ICT dalam pengajaran
dan pembelajaran di prasekolah swasta?
1.3.2 Apakah masalah – masalah yang dihadapi dalam pengajaran
dan pembelajaran menggunakan ICT di prasekolah swasta?
1.3.3 Apakah sikap guru prasekolah swasta
mempengaruhi dalam penggunaan ICT ?
1.4. Batasan Kajian
Kajian ini merupakan kajian tinjauan di mana dapatan
tentang penggunaan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran dalam kalangan guru diperolehi
melalui soal selidik merangkumi sikap dan masalah penggunaannya.
1.5. Definisi / Istilah
Teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) ditakrifkan
sebagai teknologi yang digunakan oleh individu untuk mengumpul data dan
menganalisis data menjadi maklumat berguna dan bermakna, serta untuk
menghasilkan maklumat dalam pelbagai bentuk seperti teks,grafik, suara, animasi
dan maya. Data dan maklumat sentiasa diperlukan untuk tujuan tertentu seperti
bagi tujuan peningkatan ilmu pengetahuan, pengalaman, kemahiran dan kemampuan.
Teknologi komunikasi membolehkan individu atau kelompok individu bertukar data
dan maklumat dalam ruang waktu dan tempat yang tidak terbatas, dengan cepat dan
dalam masa yang sama melalui rangkaian setempat atau global (RozinaJamaludin,
2000). Penguasaan pengetahuan dan kemahiran ICT di kalangan guru swasta dapat
meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaranmereka.
1.6. Kepentingan Kajian
Melalui kajian
yang dijalankan, penyelidik dapat menghuraikan faktor dan juga ciri-ciri
terbaik agar;
1.6.1. Boleh dijadikan rujukan kepada
sekolah-sekolah harian biasa.
1.6.2 Boleh dijadikan
panduan oleh pihak pentadbir pendidikan di prasekolah swasta untuk mengatasi
pelbagai masalah melibatkan penggunaan dan pengurusan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran di samping merangka langkah-langkah penambahbaikan ke atas
pengurusan ICT sedia ada.
BAB II
TINJAUAN
LITERATUR
2.0 Pendahuluan
Kebanyakan
guru prasekolah swasta di Malaysia kurang menggunakan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran disebabkan masalah yang mereka hadapi. Hannafin dan Savenye telah
mengenal pasti beberapa faktor yang menyebabkan guru enggan menggunakan ICT
dalam pengajaran dan pembelajaran iaitu, kelemahan reka bentuk perisian,
skeptisisme tentang keberkesanan komputer dalam meningkatkan hasil
pembelajaran, kurang sokongan pentadbiran, masa dan usaha yang diperlukan untuk
belajar teknologi dan bagaimana menggunakannya untuk mengajar, dan takut
kehilangan kuasa mereka di kelas kerana pengajaran dan pembelajaran berpusatkan
pelajar (Hannafin, 1999; Savenye, 1993). Masalah yang menyumbang kepada
kegagalan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaranperlu ditangani bagi
memastikan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran prasekolah
mencapai objektif dan matlamatnya.
Woodrow
(1991) dalam kajiannya mendapati guru akan mengalami perasaan gelisah apabila
mereka perlu menggunakan komputer dalam kurikulum. Corston dan Colman (1996)
dan Hohmann (1994) juga mendapati guru yang berasa kurang yakin dan gelisah
lebih cenderung untuk mempunyai sikap negatif terhadap penggunaan ICT dalam pengajaran
dan pembelajaran dan mereka tidak akan menggunakan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran. Kurang keyakinan apabila menggunakan ICT serta kurang pengetahuan
dan kemahiran ICT dalam kalangan guru merupakan masalah utama dalam
pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Guru yang mempunyai
sikap positif terhadap penggunaan ICT boleh menggunakan ICT secara lebih
efektif.Sikap guru memainkan peranan penting dalam pengintegrasian ICT dalam pengajaran
dan pembelajaran. Ini merupakan satu isu yang perlu ditangani bagi memastikan
keberkesanan dan kejayaan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran.
Tsitouridou dan Vryzaz (2003) telah mengkaji sikap guru
prasekolah terhadap penggunaan ICT. Dapatan kajian mereka menunjukkan sikap
guru dipengaruhi oleh penggunaan komputer di rumah, pengalaman dan kemahiran
komputer serta kursus komputer yang dihadiri. Guru yang mempunyai komputer di
rumah mempunyai pengalaman dan kemahiran komputer dan pernah mengikuti kursus
komputer tidak berasa gelisah dan mempunyai sikap positif terhadap penggunaan
ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Kumpulan guru ini akan lebih cenderung
menggunakan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Persepsi guru juga
memainkan peranan penting dalam menentukan sikap positif terhadap penggunaan
ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Dapatan kajian menunjukkan persepsi dan
sikap guru boleh berubah sekirannya guru diberi latihan atau kursus ICT.
Sikap
guru juga merupakan satu faktor yang menentukan keberkesanan penggunaan ICT
dalam pengajaran dan pembelajaran. Menurut Dawes (1999), guru perlu mempunyai
kemahiran komputer terlebih dahulu sebelum mengintegrasikan ICT dalam pengajaran
dan pembelajaran. Malah, mereka juga perlu mengikuti perkembangan dan perubahan
ICT dalam pendidikan. Guru memainkan peranan penting dalam menentukan
keberkesanan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran dan seterusnya memastikan
objektif KSPK tercapai walaupun mengajar di peringkat pra sekolah swasta.
Kesimpulannya,
amalan menggunakan ICT adalah merupakan salah satu faktor bagi menarik menarik
minat murid untuk belajar. Pihak
pengurusan, guru-guru serta murid saling berperanan bagi mencapai matlamat
kecemerlangan institusi pendidikan itu.
Apa pun kaedah yang digunakan, semuanya adalah untuk kejayaan anak-anak
didik kita.
BAB III
KAEDAH
KAJIAN
3.0 Pengenalan
Kajian ini dilakukan bertujuan untuk mengenalpasti
penggunaan ICT yang djalankan oleh sebuah sekolah prasekolah dalam mempastikan
kelangsungan kualiti pengajaran dan pembelajaran. Penyelidik akan menerangkan
tentang kaedah-kaedah penyelidikan, rekabentuk penyelidikan, kaedah pengumpulan
data dan kaedah penganalisian data. Kajian ini akan dijalankan terhadap seorang sepuluh
orang guru prasekolah swasta.
3.1 Rekabentuk
Kajian
Kajian ini merupakan satu kajian deskriptif menggunakan
rekabentuk tinjauan dengan mengumpul data dalam masa dua minggu hasil daripada
maklum balas sampel kajian yang melibatkan guru-guru prasekolah swasta di
daerah Hulu Langat, Selangor. Oleh kerana kajian ini berbentuk tinjauan, maka
instrumen soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data daripada responden.
Soalan soal selidik yang digunakan adalah seperti yang dicadangkan oleh
Mohd.Najib Ghafar (1999) iaitu responden dikehendaki memilih respon berdasarkan
skala Likert yang telah ditetapkan.
3.1.1 Kajian
Deskriptif
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk
memberi penerangan yang sistematik
mengenai fakta dan
ciri-ciri sesuatu populasi atau bidang yang diminati secara fakta dan
tepat seperti satu
tinjauan pendapat umum untuk menilai sikap pengundi terhadap
pilihanraya atau
satu kajian tinjauan mengenai keperluan perkhidmatan bimbingan dan
kaunseling disektor
korporat.
Oleh itu, terdapat banyak perkara yang
perlu dititikberatkan semasa melakukan kajian yang merangkumi beberapa proses
seperti merancang, mengembangkan alat, mengenalpasti data, mengumpul data,
menganalisis data serta menyebarkan data. Semua proses ini perlu dilakukan
mengikut langkah yang teratur agar proses penyelidikan dapat berjalan secara
teratur dan sistematik.
3.2 Sampel Kajian
Untuk
mendapatkan hasil yang maksimum, sesuatu kajian haruslah merangkumi keseluruhan
individu yang terlibat. Sampel kajian
dalam kajian ini melibatkan 10 orang
guru prasekolah swasta, maka sampel bagi kajian ini ialah populasi sebenar.
3.3 Pengumpulan
data
Sampel
kajian terdiri daripada 10 orang guru di prasekolah swasta yang dipilih secara
rawak. Borang soal selidik dihantar kepada responden melalui e-mel. Instrumen
kajian adalah berdasarkan kepada soal selidik dengan skala 4 sela (tidak
setuju, kurang setuju, setuju, dan sangat setuju). Soal selidik yang dibina
adalah adaptasi daripada soalan-soalan yang terdapat di dalam beberapa jurnal
yang lepas (Bergen, 2001; Levin & Wadmany, 2006; Tsitouridou & Vryzas,
2003). Dalam borang soal selidik terdapat empat bahagian iaitu, latar belakang
responden, penggunaan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran, dan masalah dan sikap dalam penggunaan ICT. Data yang
diperolehi dikumpul dan dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif
iaitu kekerapan dan peratus untuk menentukan sikap, keberkesanan penggunaan ICT
dalam pengajaran dan pembelajaran, dan keseriusan masalah yang dihadapi.
3.4 Kaedah
Analisis Data
Pada asasnya, penganalisisan data dalam penyelidikan sosial bertujuan
menjelaskan perkaitan antara pembolehubah-pembolehubah dan merupakan
satu-satunya kaedah teknikal yang dapat menghasilkan rumusan-rumusan bagi
sesuatu kajian (Bakri,2003). Bagi memahami kaedah di atas, penerangan lanjut bagi setiap kaedah penganalisisan tersebut adalah perlu.
BAB IV
PENGANALISAAN DATA
4.0 Pengenalan
Di dalam bab ini, penyelidik membincangkan hasil dapatan yang telah
diperoleh melalui soal selidik yang dijalankan secara langsung ke atas sepuluh seorang
responden dari sebuah prasekolah swasta yang dipilih. Hasil keputusan dalam
kajian ini bertujuan untuk menjawab persoalan-persoalan kajian yang telah
dikemukakan dalam bab 1.
4.2.1 Latar belakang responden
a.
Taburan responden mengikut jantina
5 orang responden terdiri daripada 5 orang
perempuan manakala 5 orang responden
terdiri daripada lelaki. Namun, perbezaan jantina tidak akan dikaji dalam
kajian ini.
b.
Kelayakan akademik
Seramai 3 seorang responden berkelulusan akademik SPM,
2 orang berkululusan STPM dan selebihnya 5 orang responden mempunyai kelayakan
akademik Ijazah Sarjana Muda.
c.
Pengalaman mengajar
Lima (5) orang responden mempunyai pengalaman
mengajar kurang dari 1 tahun, 2 orang responden mengajar 2 - 5 tahun, 1 orang
responden mengajar 6-9 tahun dan 2 orang responden mempunyai pengalaman mengajar
lebih daripada 10 tahun.
d.
Kelulusan / Kelayakan dalam bidang
komputer
Hanya 4 orang responden mempunyai sijil kursus
Microsoft Office serta sijil daripada kursus anjuran KPM and selebihnya 6 orang
responden tidak mempunyai sebarang kelulusan / kelayakan bidang komputer
e.
Memiliki komputer / laptop atau tidak
Kesemua responden memiliki komputer / laptop
f.
Pernah menghadiri kursus komputer
Lima (2) orang responden tidak menghadiri kursus
komputer dalam masa 3 tahun kebelakangan dan 8 orang responden menghadiri
kursus komputer (1-3 hari) dalam masa 3 tahun kebelakangan ini.
g.
Guna komputer dalam P&P
Tujuh belas (7) orang responden menggunakan
komputer dalam P&P dan 3 orang responden tidak menggunakan komputer dalam
P&P.
h.
Kekerapan penggunaan komputer
Seorang (1) responden guna komputer 2 -3 kali
seminggu, 3 orang responden guna komputer seminggu sekali, 2 orang responden
guna sebulan sekali dan 4 orang responden tidak pernah menggunakan komputer dalam
P&P
4.2.2 Penggunaan ICT dalam P&P
Bagi objektif kajian pertama mengenai penggunaan
ICT dalam P&P hampir 96% responden yakin mampu menghidupkan dan mematikan
komputer dengan betul, 92% responden pula boleh mengawal dan menggunakan mouse
dengan baik serta 70% responden tahu cara untuk membuat penyambungan wayar RGB
LCD ke komputer; 62% responden tahu yakin dengan kebolehan menyambungkan kabel
bagi membolehkan komputer beroperasi 60% tahu fungsi komponen komputer.
Dari segi amalan penggunaan ICT dalam P&P,
hanya 47% responden menggunakan perisian komputer untuk menyediakan bahan
P&P. Sementara 57% pula sentiasa mencari maklumat dengan menggunakan
internet, mahir guna CD interaktif serta sering guna LCD untuk tujuan P&P.
4.2.3 Sikap Guru Terhadap
Penggunaan ICT
Dalam objektif kedua kajian ini mengenai sikap
guru terhadap penggunan komputer didapati 93% percaya penggunaan komputer dapat
membantu murid memahami pelajaran dan menarik minat murid untuk belajar ; 93% setuju
komputer boleh meringankan tugas guru; 85% yakin bahawa mereka boleh
menggunakan komputer dengan baik dan 82% responden setuju bahawa menggunakan
komputer dalam P& P amat menyeronokkan murid - murid; 78% responden juga
bersetuju pengajaran menggunakan komputer amat menyenangkan; 57% boleh guna komputer
dalam pengajaran; 57% setuju objektif pengajaran mudah tercapai dengan
menggunakan komputer; 50% setuju komputer dapat memperkembang intelek; 43% akan
guna komputer jika dipaksa oleh pihak pentadbir serta; 43% akan guna komputer
dalam pengajaran jika tahu mengendalikannya; hanya 40% sering guna komputer
dalam P&P.
4.2.4 Masalah yang dihadapi dalam
penggunaan ICT
Untuk objektif ketiga kajian ini mendapati 98%
responden setuju komputer selalu rosak
dan sukar mendapatkan bantuan teknikal sekiranya berlaku kerosakan. Selain itu,
97% responden setuju bilangan komputer tidak mencukupi bagi membolehkan guru
menggunakannya. Hanya 53% responden kurang mahir menggunakan perisian komputer,
43% kurang mahir guna LCD, takut jika LCD rosak dan perlu bertanggungjawab
terhadap kerosakan. Hanya 17% responden tidak berpeluang mengikuti kursus
komputer.
BAB V
RUMUSAN
5.0 Perbincangan
Daripada dapatan yang diperolehi melalui
penganalisaan data, jelas menunjukkan Kajian ini penting kerana memberi
gambaran sejauh mana guru prasekolah swasta menggunakan ICT dalam pengajaran
dan pembelajaran, melihat perubahan sikap guru prasekolah serta masalah yang
dihadapi dalam penggunaan ICT. Dapatan kajian seterusnya dapat memberi petunjuk
bentuk dan jenis kandungan latihan atau kursus yang diperlukan oleh guru prasekolah
swasta bagi meningkatkan lagi tahap pengetahuan mereka tentang kemahiran ICT
serta teknik atau pendekatan ICT dalam P&P yang boleh digunakan untuk
meningkatkan keberkesanan P&P.
Keberkesanan penggunaan ICT dalam P&P
diyakini dapat membantu mencapai objektif pelaksanaan. Dari aspek sikap guru,
85% responden yakin bahawa mereka boleh menggunakan komputer dengan baik dan
82% responden setuju bahawa menggunakan komputer dalam P&P amat
menyeronokkan murid -murid; 78% responden juga bersetuju pengajaran menggunakan
komputer amat menyenangkan. Dapatan ini menunjukkan peratusan keyakinan
responden tidak seimbang dengan peratusan penggunaan ICT. Malangnya, penggunaan
komputer dalam P&P masih tidak menggalakkan iaitu sebanyak 56% sahaja jika
dibandingkan dengan kekerapan penggunaan walaupun responden mengetahui dan
percaya menggunakan komputer dapat membantu murid memahami pelajaran.
Kesimpulan yang boleh dibuat ialah guru prasekolah swasta sedar manfaat
penggunaan ICT dalam P&P tetapi mereka sendiri menolak penggunaannya serta
kurang menggunakan ICT merentas kurikulum.
Dari segi kesediaan guru prasekolah,
dapatan kajian mendapati 67% daripada responden tidak mempunyai kemahiran yang
meyakinkan dalam bidang komputer. Hanya 33% sahaja responden yang mempunyai
tahap kemahiran yang tinggi dalam bidang tersebut. Dalam situasi ini guru tidak
boleh dipersalahkan kerana tidak mempunyai kesediaan dalam penggunaan ICT dalam
P&P. Sepatutnya guru perlu mempunyai inisiatif sendiri untuk melengkapkan
diri dengan ilmu yang berkaitan dengan ICT sejajar dengan perkembangan
teknologi; 83% responden hanya diberi latihan kursus jangka pendek iaitu satu
hingga tiga hari sahaja. Kursus ini hanya mampu memberi pengetahuan paling asas
berkaitan dengan ICT kepada responden. Kursus ini tidak cukup untuk meyakinkan
guru prasekolah swasta menggunakan kemahiran asas yang dimiliki dalam P&P
dalam kelas. Dapatan ini ada kaitan dengan penggunaan komputer dalam P&P.
Penggunaan komputer yang rendah disebabkan kemahiran guru pada tahap yang paling
asas. Guru sepatutnya menghadiri latihan atau kursus sekurang-kurangnya sekali
dalam masa 6 bulan bagi membolehkan mereka menguasai kemahiran komputer yang
terbaru dan terkini. Dapatan kajian ini mempunyai persamaan dengan dapatan
kajian yang dijalankan oleh Corston dan Colman (1996) dan Hohmann (1994) yang menyatakan
guru kurang kemahiran dan pengetahuan komputer kurang yakin dan seterusnya
tidak akan menggunakan komputer dalam P&P.
Dapatan kajian menunjukkan 57% responden
menggunakan ICT dalam P&P sama ada di dalam kelas mahupun di makmal
komputer. Ini mungkin disebabkan penggunaan ICT dalam proses P&P memudahkan
kerja guru dan objektif pengajaran lebih mudah difahami oleh murid - murid.
Dari segi kekerapan penggunaan ICT, hanya 17%
responden menggunakannya 2-3 kali seminggu di dalam bilik darjah dan hanya 23%
responden menggunakannya sekali seminggu. Dapatan juga menunjukkan 43%
responden tidak menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran. Dapatan
ini amat mengecewakan kerana tidak setimpal dengan jumpah bayaran prasekolah
swasta yang lebih mahal berbanding prasekolah milik kerajaan.
Dapatan kajian juga mendapati guru - guru yang
tidak menggunakan komputer terdiri daripada guru yang mempunyai pengalaman
mengajar lebih dari 10 tahun. Hal ini kerana ledakan teknologi berlaku dengan
begitu pantas. Guru tersebut hanya mempelajari kemahiran teknologi seperti OHP dan
projektor yang sudah tidak relevan digunakan pada masa ini. Dari segi kebolehan
penggunaan ICT, hampir 96% responden yakin menekan butang “on” dan “off” untuk
menghidupkan komputer, 92% responden pula boleh mengawal dan menggunakan
tetikus dengan baik , 60% tahu fungsi komponen komputer dan 62% responden tahu
membuat sambungan kabel bagi membolehkan komputer beroperasi serta 70%
responden tahu cara untuk membuat penyambungan wayar RGB LCD ke komputer.
5.1 Rumusan
Analisis
dan dapatan kajian ini secara keseluruhannya mendapati guru prasekolah swasta
mempunyai
kemahiran komputer, kebolehan dan keupayaan menggunakan komputer.
Mereka
juga sedar bahawa penggunaan ICT dalam P&P dapat menarik minat murid
untuk
belajar serta memperkembang intelek mereka. Akan tetapi kemudahan ICT yang
rendah
kurang menggalakkan dan memotivasikan guru prasekolah menggunakan ICT
dalam
P&P. Penggunaan ICT juga dipengaruhi oleh tempoh perkhidmatan guru. Guru
yang lebih
lama berkhidmat kurang menggunakan ICT dalam P&P kerana kurang
didedahkan
dengan ICT ketika mereka bekerja berbanding dengan guru yang baru. Guru
prasekolah
swasta sebenarnya tidak ada alasan tidak menggunakan ICT dalam P&P.
Terdapat
banyak agensi kerajaan dan swasta yang sentiasa menganjurkan kursus –
kursus
komputer supaya guru guru prasekolah swasta menerima ilmu pengetahuan dan
kemahiran
ICT yang terkini.
Perubahan
sikap guru juga tidak begitu mempengaruhi penggunaan ICT di bilik darjah
Penggunaan
ICT di prasekolah swasta masih kurang meyakinkan. Namun begitu
perubahan
yang sedikit dalam sikap guru menunjukkan sikap guru masih boleh diubah
sedikit
demi sedikit pada masa depan dengan memberi latihan atau kursus ICT bagi
membina
keyakinan dan kemahiran guru terhadap ICT dalam P&P. Guru prasekolah
swasta perlu
sedar ICT akan menjadi sebahagian pendekatan P&P pada masa kini dan
akan
datang. Pengunaan ICT dalam bilik darjah sangat penting untuk mempersiapkan
kanak - kanak
prasekolah untuk masa depan mereka. Sebagai guru prasekolah,adalah
penting
untuk mengetahui keperluan kanak - kanak prasekolah. Oleh itu,persediaan dan
pengalaman
awal kanak - kanak memerlukan pembelajaran yang terancang, menarik dan
relevan dengan
perkembangan semasa serta dapat memenuhi keperluan individu kanak –
kanak
tersebut. Bagi memastikan ICT digunakan secara efektif, guru prasekolah swasta
perlu
lebih kreatif dan fleksibel dalam pengajaran mereka. Mereka harus peka pada
tahap
perkembangan
dan ciri - ciri peribadi setiap kanak - kanak dan mengubah suai teknik
pengajaran
mereka mengikut keperluan kanak - kanak tersebut. Guru prasekolah juga
perlu mempunyai
persepsi dan sikap positif terhadap penggunaan ICT dalam P&P.
Guru
prasekolah swasta perlu bijak dan kreatif dalam penggunan ICT di kelas
prasekolah
selaras dengan matlamat KSPK iaitu memperkembangkan potensi kanak -
kanak
secara menyeluruh dan bersepadu dalam aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan
sosial
melalui persekitaran pembelajaran yang selamat, menyuburkan serta aktiviti yang
menyeronokkan,
kreatif dan bermakna. Penggunaan ICT yang berkesan membolehkan
ICT
digunakan sebagai alat P&P yang dapat dimanfaatkan bagi pembangunan
akademik
dan
perkembangan sosial kanak - kanak.
5.2 Cadangan untuk kajian
selanjutnya
Untuk mendapatkan satu jawapan yang lebih jelas
dan mantap supaya boleh dijadikan satu panduan yang lebih khusus dan menyeluruh
oleh guru-guru, penyelidik mencadangkan agar :
i.
Pada
kajian akan datang, kajian ini boleh dibuat perbandingan dengan kajian-kajian
di tempat lain, supaya dapat dilihat adakah kekerapan dan kaedah yang digunakan oleh sampel-sampel lain
mempunyai kesamaan dengan sampel dalam kajian ini.
ii.
Skop
kajian ini diperluaskan lagi dengan penambahan bilangan lokasi kajian, bilangan
populasi dan bilangan sampel supaya dapat dilihat kekerapan dan kesamaan dari
segi jawapan oleh responden.
iii.
Untuk
mendapat kajian yang skopnya besar, penyelidik juga boleh menjalankan kajian
ini dengan teknik soal selidik, iaitu menggunakan soalan-soalan untuk
mengetahui respon ibu bapa dan penjaga di prasekolah swasta.
RUJUKAN
1. Azizi Yahaya (2007).Menguasai Penyelidikan dalam Penyelidikan
. Kuala Lumpur : PTS
Professional Publishing
Sdn Bhd.
2. Dawes, L.
(1997).Teaching talk. Dlm. R. Wegerif, R. & P. Scrimshaw (Penyt.),Computers
and talk in the primary
classroom. Clevedon: Multilingual Matters.
3. Dupagne, M., &
Krendl, K. A. (1992).Teachers’ attitudes toward computers: A review of
the literature .Journal
of Research and Computing in Education , 24(3), 420-430
4. Kassim bin Abbas
(2006).Media Dalam Pendidikan.
Universiti Pendidikan Sultan Idris.
5. Kementerian Pendidikan
Malaysia. (2013). Konsep pendidikan prasekolah. Dimuat turun daripada
http://www.moe.gov.my/my/prasekolah
6.
Kurikulum,B. P.(2010).Kurikulum Standard Pra Sekolah
Kebangsaan 2010 (KSPK).Dimuat turun daripada http://www.moe.gov.my/bpk/v2/index.php?option=com_weblinks&view=category&id=74&Itemid
=376&lang=en
7.
Simonson, M. (1995).Instructional technology: Past, present, and future (hh. 365-373).
Englewood, CO: Libraries Unlimited
2 comments:
mohon untuk saya jadikan rujukan utk tesis saya. tq
pengkaji nama siapa
Post a Comment