“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Wednesday, December 10, 2014

Model ASSURE

Model ASSURE
Semua guru yang melaksanakan tugas dengan penuh komited perlu mengetahui APA yang hendak dilakukan dan BAGAIMANA merancang sesuatu pengajaran dan melaksanakannya. Reka bentuk pengajaran (RP) adalah antara aspek yang penting dalam menghasilkan sebuah pengajaran yang berkesan.
Model ASSURE MODEL BERORIENTASIKAN BILIK DARJAH
Model RP berskala kecil yang tertumpu kepada perancangan bagi satu pengajaran.
AS S U R E A Analyse Learner (Analisis Pelajar) State Objective (Nyatakan Objektif) Select Method, Media & Materials (Pilih kaedah, media dan bahan) Utilise Media and Materials (Gunakan media dan bahan) Require Learner Perticipation (Dorong penglibatan pelajar) Evaluate & Revise (Nilai dan Semak)
Ciri-ciri umum, dekskripsi umum tentang umur, tahap/tingkatan dan latar belakang sosio-ekonomi Kompentensi khusus peringkat masuk , berkaitan dengan penegtahuan dan kemahiran sedia ada pelajar dan kandungan pelajaran Stail pembelajaran,menerangkan bagaimana seseorang itu menanggapi, berinteraksi dan bertindak balas dengan persekitaran. Analyse Learner (Analisis Pelajar)
Objektif pembelajaran bukan bertujuan menyekat pelajar untuk belajar, cuma ia merupakan tahap yang minium tentang apakah yang sepatutnya dipelajari oleh pelajar daripada pengajaran yang dijalankan. Objektif harus difokuskan kepada apakah pengetahuan, kemahiran dan sikap yang baru dipelajari. State Objective (Nyatakan Objektif)
Keberkesanan pengajaran bergantung kepada pemilihan kaedah, media dan bahan , ia melibatkan TIGA langkah utama, iaitu : Memilih kaedah Memilih media Mereka bentuk media Select Method, Media & Materials (Pilih kaedah, media dan bahan)
Memilih Kaedah Kaedah yang digunakan dalam satu pengajaran terdapat beberapa peringkat dalam pengajaran yang memerlukan beberapa kaedah yang berbeza. Kaedah yang dipilih berkait rapat dengan objektif, kandungan pelajaran dan kumpulan sasaran.
Memilih media Pemilihan media berasaskan kriteria iaitu : Sepadan dengan kurikulum Maklumat tepat dan terkini Bahasa dengan jelas dan tepat Menarik minat dan mencetuskan motivasi pelajar Menggalakkan penglibatan pelajar Mempunyai teknikal kualiti yang baik Terdapat bukti keberkesanannya. Bebas daripada biasa Mempunyai buku panduan yang lengkap
Mereka Bentuk Media Terdapat 7 perkara yang perlu diambil kira, iaitu : Objektif Pelajar Kos Kepakaran teknikal Peralatan Fasiliti masa
Penggunaan media dan bahan dalam pengajaran adalah fasa yang amat kritikal kerana walau secanggih atau secantik manapun media yang dihasilkan, jika ia gagal digunakan dengan baik, ia akan memberi kesan yang negatif kepada pembelajaran. Utilize Media and Materials (Gunakan media dan bahan)
Bagi mempastikan bahawa proses pembelajaran berlaku, pelajar perlu dilibatkan dalam aktiviti pembelajaran seperti membuat latihan , perbincangan, latih tubi, kuiz dan projek. Penglibatan pelajar yang aktif membantu guru mencapai objektif yang dikehendaki. Require Learner Participation (Dorong penglibatan pelajar)
Penilaian ialah proses membuat pertimbangan nilai tentang sesuatu perkara. Keputusan penilaian akan mempengaruhi keputusan yang diambil terhadap perkara yang dinilai. Sebelum pengajaran, analisis pelajar perlu di lakukan untuk disesuaikan dengan kandungan, kaedah dan media yang digunakan. Evaluate & Revise (Nilai dan Semak)
Rumusan
Walaupun terdapat banyak model RP, semuanya mempunyai kepentingan dan tunjang proses yang sama, yang mana : Menentukan keperluan pelajar. Menentukan matlamat dan objektif, Membina prosedur dan penilaian. Mereka bentuk dan memilih strategi penyampaian. Mencuba sistem pengajaran. Menilai keseluruhan sistem.













0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB