Model ASSURE
Semua guru yang melaksanakan tugas dengan penuh komited perlu mengetahui APA yang hendak dilakukan dan BAGAIMANA merancang sesuatu pengajaran dan melaksanakannya. Reka bentuk pengajaran (RP) adalah antara aspek yang penting dalam menghasilkan sebuah pengajaran yang berkesan.
Model ASSURE MODEL BERORIENTASIKAN BILIK DARJAH
Model RP berskala kecil yang tertumpu kepada perancangan bagi satu pengajaran.
AS S U R E A Analyse Learner (Analisis Pelajar) State Objective (Nyatakan Objektif) Select Method, Media & Materials (Pilih kaedah, media dan bahan) Utilise Media and Materials (Gunakan media dan bahan) Require Learner Perticipation (Dorong penglibatan pelajar) Evaluate & Revise (Nilai dan Semak)
Ciri-ciri umum, dekskripsi umum tentang umur, tahap/tingkatan dan latar belakang sosio-ekonomi Kompentensi khusus peringkat masuk , berkaitan dengan penegtahuan dan kemahiran sedia ada pelajar dan kandungan pelajaran Stail pembelajaran,menerangkan bagaimana seseorang itu menanggapi, berinteraksi dan bertindak balas dengan persekitaran. Analyse Learner (Analisis Pelajar)
Objektif pembelajaran bukan bertujuan menyekat pelajar untuk belajar, cuma ia merupakan tahap yang minium tentang apakah yang sepatutnya dipelajari oleh pelajar daripada pengajaran yang dijalankan. Objektif harus difokuskan kepada apakah pengetahuan, kemahiran dan sikap yang baru dipelajari. State Objective (Nyatakan Objektif)
Keberkesanan pengajaran bergantung kepada pemilihan kaedah, media dan bahan , ia melibatkan TIGA langkah utama, iaitu : Memilih kaedah Memilih media Mereka bentuk media Select Method, Media & Materials (Pilih kaedah, media dan bahan)
Memilih Kaedah Kaedah yang digunakan dalam satu pengajaran terdapat beberapa peringkat dalam pengajaran yang memerlukan beberapa kaedah yang berbeza. Kaedah yang dipilih berkait rapat dengan objektif, kandungan pelajaran dan kumpulan sasaran.
Memilih media Pemilihan media berasaskan kriteria iaitu : Sepadan dengan kurikulum Maklumat tepat dan terkini Bahasa dengan jelas dan tepat Menarik minat dan mencetuskan motivasi pelajar Menggalakkan penglibatan pelajar Mempunyai teknikal kualiti yang baik Terdapat bukti keberkesanannya. Bebas daripada biasa Mempunyai buku panduan yang lengkap
Mereka Bentuk Media Terdapat 7 perkara yang perlu diambil kira, iaitu : Objektif Pelajar Kos Kepakaran teknikal Peralatan Fasiliti masa
Penggunaan media dan bahan dalam pengajaran adalah fasa yang amat kritikal kerana walau secanggih atau secantik manapun media yang dihasilkan, jika ia gagal digunakan dengan baik, ia akan memberi kesan yang negatif kepada pembelajaran. Utilize Media and Materials (Gunakan media dan bahan)
Bagi mempastikan bahawa proses pembelajaran berlaku, pelajar perlu dilibatkan dalam aktiviti pembelajaran seperti membuat latihan , perbincangan, latih tubi, kuiz dan projek. Penglibatan pelajar yang aktif membantu guru mencapai objektif yang dikehendaki. Require Learner Participation (Dorong penglibatan pelajar)
Penilaian ialah proses membuat pertimbangan nilai tentang sesuatu perkara. Keputusan penilaian akan mempengaruhi keputusan yang diambil terhadap perkara yang dinilai. Sebelum pengajaran, analisis pelajar perlu di lakukan untuk disesuaikan dengan kandungan, kaedah dan media yang digunakan. Evaluate & Revise (Nilai dan Semak)
Rumusan
Walaupun terdapat banyak model RP, semuanya mempunyai kepentingan dan tunjang proses yang sama, yang mana : Menentukan keperluan pelajar. Menentukan matlamat dan objektif, Membina prosedur dan penilaian. Mereka bentuk dan memilih strategi penyampaian. Mencuba sistem pengajaran. Menilai keseluruhan sistem.
0 comments:
Post a Comment