Kaedah Pengajaran Abad ke-21
- Tutorial
- Discussion
- Pembelajaran kolaboratif
1)Tutorial
Menurut kaedah ini ICT digunakan untuk menyampaikan kandungan pembelajaran berdasarkan urutan yang telah ditetapkan. Secara umum perisian berasaskan pembelajaran tutorial ini mengandungi mempersembahkan maklumat, membimbi ng,.memberi latihan dan menilai pencapaian. ICT dikatakan untuk pembelajaran tutorial apabila digunakan untuk menyampaikan kandungan pelajaran berdasarkan urutan yang telah ditetapkan. Pembelajaran tutorial ini merangkumi
Pembelajaran ekspositori
Demonstrasi sesuatu fenomena yang ditunjukkan dan dikawal urutan babaknya oleh sistem,
Latihan atau latihtubi yang disampai dan dikawal oleh sistem.
Alat ICT yang selalu digunakan untuk pembelajaran tutorial ialah komputer dan perisian pendidikan sama ada yang disimpan di dalam CD-ROM, cakera keras ataupun laman web. Istilah Computer Assisted Instruction (CAI). digunakan untuk menggambarkan penggunaan komputer dalam P&P. Kemudiannya istilah Intelligent Computer Assisted Instruction atau Intelligent Tutoring System digunakan seiring dengan perkembangan yang berlaku dalam rekabentuk perisian pendidikan yang berciri kecerdasan.Ciri ini melahirkan perisian pendidikan yang berupaya menyesuai maklumat yang disampai dengan kemampuan dan keperluan murid. Dengan perkembangan ICT, perisian kursus yang terdapat pada hari ini hampir semuanya berciri multimedia. Mempersembahkan maklumat
Membimbing
Menyediakan / memberi latihan
Menilai pencapaian
Kelebihan Penggunaan Pendekatan ICT Tutorial:
Penggunaan ICT dapat mengindividukan pembelajaran
Penggunaan ICT membolehkan murid belajar berdasarkan kemampuan mereka sendiri.
Penggunaan ICT meningkatkan motivasi pelajar.
Pelajar boleh belajar tanpa pengawasan atau dengan pengawasan guru yang minimum.
Kelemahan Penggunaan Pendekatan ICT Tutorial:
mengakibat pembaziran masa dan tenaga
menghalang penggunaan kemudahan ICT yang lebih produktif
menjurus ke arah penyalahgunaan kemudahan ICT
mengakibat lebih banyak masa diperlu oleh pelajar untuk mempelajari sesuatu
Contoh Bahan:
e-Tutorial
2)Perbincangan
Perbincangan formal pada abad ke-21 melibatkan laman-laman web yang direka khas untuk perbincangan di antara guru & pelajar seperti melalui media What'sApp, WeChat, Facebook, Wiggio dan sebagainya.
Kelebihan Penggunaan Pendekatan ICT Perbincangan:
Meningkatkan kemahiran pelajar untuk mengeluarkan pendapat & berkomunikasi antara satu sama lain.
Pelajar dapat menguasai kemahiran mendengar & memahami sesuatu perbincangan.
Mengekal minat & penglibatan pelajar
Menggalakkan pelajar berkolaborasi& bertukar pendapat.
Kelemahan Penggunaan Pendekatan ICT Perbincangan:
Perbincangan adalah terhad dan tidak menyeluruh apabila pelajar tidak melibatkan diri.
Memerlukan rangkaian internet dan kelajuan akses yang maksimum untuk melakukan perbincangan secara live (serentak).
Contoh Bahan:
e-Perbincangan
3) Pembelajaran kolaboratif
Kaedah pembelajaran ini berasaskan kepada satu idea bahawa pembelajaran yang melibatkan tingkah laku sosial yang berlaku melalui perbincangan atau komunikasi fizikal. Kaedah ini bermaksud bekerja bersama-sama bagi mencapai sesuatu objektif yang ditetapkan secara bersama. Ia merujuk kepada penggunaan kaedah kumpulan-kumpulan kecil bagi memaksimakan hasil pembelajaran. Ia memerlukan penglibatan pelajar secara aktif dalam setiap aktiviti kolaborasi Semua individu terlibat dalam menyelesaikan masalah di samping dapat memupuk semangat kerjasama dalam setiap kumpulan. Jika terdapat sebarang permasalahan dalam pembelajaran, pelajar perlu menyelesaikannya di dalam kumpulan. Pembelajaran lebih bermakna & bermanfaat kepada pelajar.
Kelebihan Pendekatan Pembelajaran Kolaboratif:
Memupuk semangat kerjasama
Mencetuskan kemahiran penyelesaian masalah.
Kemudahan berkomunikasi.
Kemudahan mendapatkan maklumat dan menyebarkan maklumat
Memberi peluang kepada murid untuk menentukan haluan dan kemajuan pembelajaran masing-masing.
Mendorong murid terlibat secara lebih aktif dalam pembelajaran.
Kelemahan Pendekatan Pembelajaran Kolaboratif:
Pelajar mudah leka dengan aplikasi lain
Guru semakin malas kerana semuanya berada di hujung jari.
Penggunaan kos yang terlalu tinggi
Perlu pemantauan terhadap pembelakaran pelajar
Kurang penglibatan pelajar menyebabkan aktiviti kolaborasi tidak dijalankan dengan baik
Contoh bahan:
Facebook, Twiiter, Wiggio dan lain-lain
Wednesday, December 10, 2014
Home »
PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN
» Kaedah Pengajaran Abad ke-21
Kaedah Pengajaran Abad ke-21
Label
2023 - BPSM
5S
6 ASPIRASI MURID PPPM
Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM
BAHAN JPN SELANGOR
BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016
BINA WEB
BUDAYA SEKOLAH
Buku Program
CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024
Catatan Peribadi Admin
CIRI-CIRI P&P BERKESAN
CONTOH EVIDENS SKPMg2
Creativity & Innovation in Education
FIZIKAL SEKOLAH
GAMBAR PKPGB
GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM
Garis Panduan
Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023
GMGBM 2018
GURU BESAR
I-THINK
ICT
INOVASI DAN KREATIVITI
JADUAL WAKTU PKPGB
KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA
KALENDAR 2016
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017
KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA
Kinicki Krietner
KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR
KOMUNIKASI
Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat
KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015
KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER
KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK)
MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
Melindungi Masa Instruksional (MMI)
MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN
Myportfolio Guru Besar 2018
Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019
NILAI - NILAI MURNI
Nostalgia Hidupku
NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN
ORGANISASI SEKOLAH
PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH
PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI
PAET3101 : ETIKA PERGURUAN
Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018
PBPPP
PBS
PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN
PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum
PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation)
PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH
PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM
PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN
PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
PEKELILING
PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM
PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
PEMIMPIN TMK 2018
PENGALAMAN PEMBELAJARAN
PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH
PENGURUSAN DI SWASTA
PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH
PENGURUSAN KOKURIKULUM
PENGURUSAN PEJABAT
PENGURUSAN RISIKO
PENGURUSAN SEKOLAH
PENGURUSAN STRATEGIK
PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN
PERANCANGAN STRATEGIK
PERLEMBAGAAN PIBG
PIPPK
PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN
PPPM
PSIKOLOGI PERKEMBANGAN
PST6
RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT / RPH 2017
RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017)
RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017)
SEKOLAH BERKESAN
SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI
SKPMg2
SOSIOLOGI PENDIDIKAN
SWOT
SWOT HAL EHWAL MURID
TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH
TAKSONOMI BLOOM
TANGGUNGJAWAB GURU BESAR
TATATERTIB
TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017
TQM
TUGAS GURU BESAR
UPSR 2016
VIDEO
VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU
VIDEO PKPGB
0 comments:
Post a Comment