PENGENALAN
Terdapat
beberapa cara untuk mewujudkan keselamatan harta benda di dalam pejabat bagi
mengelakkan pejabat daripada menghadapi kehilangan atau kerugian yang besar.
Adalah menjadi tanggungjawab sesebuah pejabat untuk mengawal segala aset yang
dimilikinya. Untuk mengelakkan daripada berlakunya penipuan atau sebarang
tindak laku yang tidak baik adalah sangat sukar, tetapi segala usaha perlu
dilakukan bagi mengurangkan kejadian tidak diingini ke tahap yang paling minima
dengan memperkenalkan langkah-langkah tertentu.
MENGURANGKAN
KERUGIAN DI PEJABAT
Terdapat
beberapa cadangan yang boleh dibuat bagi mengurangkan kerugian pejabat seperti
mengadakan pemeriksaan dalaman, pengurusan wang tunai yang cekap, pemeriksaan
panjar wang runcit, mengawal keluar masuk cek, mewujudkan pengauditan dalaman
dan sebagainya.
PEMERIKSAAN
DALAMAN
Apakah
yang dimaksudkan dengan pemeriksaan dalaman. Pemeriksaan dalaman adalah
merupakan satu bentuk amalan dan prosedur yang perlu dibentuk oleh pihak
pengurusan bagi mengurangkan kesilapan biasa yang berlaku disebabkan oleh
penipuan dan kecurian di pejabat. Pemeriksaan ini perlu dilakukan oleh pegawai
biasa yang wujud di dalam sesebuah jabatan. Dengan erti kata lain, pegawai yang
dilantik daripada mana-mana unit untuk membuat pemeriksaan tertentu di
unit-unit lain. Untuk melaksanakan tugas pemeriksaan dalaman ini, beberapa
prinsip kerja seperti mana yang disarankan oleh Eyre perlu dipatuhi terlebih
dahulu.
·
Pegawai-pegawai yang melaksanakan tugas harian
tentang apa yang perlu dilaksanakan di samping mempunyai kuasa untuk
melaksanakan kerja yang telah diamanahkan.
·
Seboleh-bolehnya, tugas-tugas yang berkaitan
dengan wang dan barangan hendaklah diasingkan terus daripada mereka yang
membuat rekod-rekod kewangan. Sebagai contoh, pengutip wang tidak boleh menjadi
orang yang memasukkan butiran ke dalam akaun.
·
Organisasi perlu mewujudkan suatu system
dimana staf boleh ditukarkan ke tempat kerja yang lain. Dengan cara demikian,
mana-mana ketidakjujuran akan mudah dikesan.
·
Segala bentuk kewangan dan barangan hanya
boleh dikeluarkan atau ditunaikan setelah mendapat kelulusan pihak yang telah
diberi kuasa dan sebarang akaun tidak boleh diberikan kepada mereka yang tidak
diberi kuasa melaksanakannya.
·
Semua bornag-borang yang digunakan untuk
membuat pesanan, invois jualan dan sebagainya hendaklah dinomborkan secara
bersiri dan disimpan dengan baik supaya pemeriksaan boleh dibuat untuk melihat
apa-apa kehilangan nombor. Semua boring yang telah rosak perlu dibuat tanda
pembatalan pada salinan-salinan resit atau boring dan sebagainya yang biasa
dikelipkan bersama oleh mereka yang bertanggungjawab. Ini adalah untuk
mengelakkan penipuan penggunaan salinan boring dan pada masa yang sama pekerja
tidak dibenarkan memusnahkan boring-borang yang telah rosak itu.
·
Apabila pesanan, segala resit dan pembayaran
hendaklah dilakukan oleh dua pihak yang berlainan. Begitu juga apabila membuat
penjualan dan pengutipan wang, dua pihak terlibat mestilah terdiri daripada dua
orang yang berlainan.
·
Pemeriksaan
mengejut perlu dilakukan dari semasa ke semasa untuk memastikan sama ada
wang dan lain-lain barangan berharga diuruskan terutama sekali apabila tempat
berkenaan adalah jauh daripada ibu pejabat.
PENGURUSAN
WANG TUNAI
Keselamatan
pejabat juga turut mengambil kira keluar masuk ke dalam pejabat. Oleh itu,
sebarang wang tunai yang diterima di pejabat, sama ada ia berbentuk wang tunai,
cek dan sebagainya hendaklah dimasukkan ke dalam bank pada hari yang sama ia
diterima. Pada masa yang sama juga, sebarang bentuk kiriman wang pos dan cek
yang diterima tanpa dimasukkan palang oleh pelanggan, maka adalah menjadi tugas
kepada kerani kewangan untuk memasukkan tanda palang terhadap nota berkenaan.
Sebaliknya,
organisasi juga tidak menggalakkan mana-mana jurujual untuk membuat sebarang
pungutan wang daripada pelanggan. Walau bagaimanapun, jika keadaan mendesak,
jurujual boleh dibenarkan berbuat demikian tetapi pelanggan hendaklah diberi
resit sementara daripada jurujual sementara menunggu untuk memperolehi resit
asal dimasukkan ke dalam akaun bank yang berhampiran pada hari yang sama di
mana akaun tersebut telah dibuka. Seboleh-bolehnya, jurujual hendaklah
menasihati pelanggan supaya membayar wang terus ke dalam akaun jabatan.
Bagi
mana-mana ansuran yang perlu dipungut dari satu tempat ke satu tempat yang
lain, maka organisasi hendaklah memperkenalkan satu prosedur khas bagi
mengurangkan peluang-peluang untuk menggelapakan yang telah dikutip. Satu
bentuk penjelasan yang lengkap perlu diberikan oleh pengutip wang jika berlaku
apa-apa kehilangan wang kutipan dan boleh dikenakan tindakan kerana
kecuaiannya.
Bagi
mana-mana organisasi yang mempunyai cawangan yang perlu pula menerima apa-apa
pembayaran dari pelanggan, maka setiap kutipan hendaklah dimasukkan ke dalam
akaun bank pada tiap-tiap hari dan setiap penyata atau resit kemasukan wang ke
dalam bank hendaklah diperolehi. Adalah
menjadi tanggungjawab pegawai di peringkat cawangan memastikan bahawa
jumlah yang dibuat kutipan adalah bersamaan dengan apa yang tertera pada penyata
dibank. Pemeriksaan berkala daripada kakitangan yang didatangkan dari ibu
pejabat perlu dilakukan dari semasa ke semasa untuk memastikan tiada kejadian
penipuan berlaku. Jika berlaku penipuan, laporan perlu dibuat kepada pihak
pengurusan di ibu pejabat.
Mana-mana
pembayaran yang dilakukan oleh pelanggan terutamanya yang berkaitan dengan
hal-hal sewa beli, maka pengenalan daripada pihak pembayar hendaklah
diperolehi. Pembayar hendaklah diberikan satu resit pengesahan pembayaran.
Pegawai seterusnya hendaklah membuat perbandingan terhadap jumlah wang yang
telah dikutip dengan amaun yang dicatatkan pada resit. Bagi mana-mana
pembayaran yang luarbiasa seperti bayaran tunggakan, maka resit hendaklah
dikeluarkan terus oleh ibu pejabat.
PEMBAYARAN
CEK
Mana-mana
pembayaran hanya akan dibuat terhadap invois-invois yang dibenarkan sahaja.
Segala pembayaran akan dicatatkan ke dalam dokumen tetap untuk mengelakkan
risiko membuat bayaran berkali-kali. Hanya dalam keadaan-keadaan yang tidak
dapat dielakkan sahaja, semua pembayaran hendaklah dibuat dalam bentuk cek
walaupun jumlahnya adalah kecil. Pembayaran dalam bentuk tunai adalah sangat
tidak digalakkan. Namun demikian, segala pembayaran hendaklah menggunakan cek
yang berpalang sahaja bagi menggelakkan sebarang penipuan.
MENGAWAL
PANJAR WANG RUNCIT
Bagi
membuat apa-apa pembayaran kecil, satu pihak hendaklah dilantik untuk menjaga
panjar awing runcit. Segala urusan pembayaran akan direkodkan ke dalam buku
panjar wang runcit. Pemeriksaan berkala perlu dilakukan dari semasa ke semasa
untuk memeriksa baki jumlah wang yang ada dan ia mestilah bersamaan dengan
rekod yang dicatatkan dalam buku panjar wang runcit. Tiada pembayaran akan
dibuat sehinggalah resit pembayaran ditandatangani oleh staf yang telah diberi
kuasa untuk melaksanakan perbelanjaan dan resit tersebut perlu disimpan oleh
staf yang dibenarkan untuk membuat tuntutan bagi mendapatkan semula wang yang
telah dibayar. Tiada sebarang wang boleh dimasukkan ke dalam panjar wang runcit
kecuali wang yang telah digunakan iaitu setelah ia dibuat rekupmen. Sebarang
perbuatan untuk meningkatkan jumlah yang telah ditetapkan untuk sesuatu jumlah
panjar wang runcit adalah tidak dibenarkan.
PENGAUDITAN
DALAMAN
Ia
adalah sebagai sebahagian daripada system untuk mengawal kewangan dalam pejabat
yang bertujuan untuk memeriksa sama ada oleh kakitangan audit yang tidak
terlibat langsung dengan kerja-kerja kewangan yang hendak diauditkan. Dalam
erti kata lain, juruaudit mestilah terdiri daripada kakitangan yang berlainan
dengan mereka yang menjalankan kerja-kerja kewangan. Antara tugas-tugas yang
perlu dilaksanakan oleh juruaudit adalah seperti berikut:
·
Untuk memeriksa bahawa segala rekod-rekod
kewangan telah dilaksanakan dengan betul dan sempurna.
·
Untuk memeriksa segala perbelanjaan, sama ada
perbelanjaan atau modal dibelanjakan mengikut prosedur yang telah ditetapkan.
·
Untuk memeriksa bahawa segala usaha-usaha
dalaman telahpun dibuat dengan sebaik mungkin bagi mengelakkan sebarang
kesilapan dan penipuan telah dipatuhi dengan cukup baik.
·
Untuk memastikan bahawa segala harta tetap
telah dijaga dengan baik dan hanya dilupuskan dengan cara yang telah
ditetapkan.
·
Untuk memastikan bahawa tidak wujud sebarang
penyelewengan dalam membuat apa-apa pembayaran seperti gaji dan perbelanjaan
berkaitan.
Walaupun
tugas ini sebenarnya adalah merupakan tugas yang akan dilaksanakan oleh
juruaudit luaran, namun sebagai langkah berjaga-jaga ia perlu dilaksanakan bagi
menjaga kepentingan sekolah. Tugas audit dalaman adalah bertanggungjawab kepada
pihak pengurusan bagi memastikan bahawa segala prosedur telah dijalankan juga
oleh audit luaran seperti mana dikehendaki loeh undang-undang syarikat.
KESELAMATAN
DATA
Menurut
Shelly, Cashmen dan Waggoner (1992), keselamatan data merujuk kepada melindungi
data daripada hilang atau disalahgunakan. Hal ini adalah penting kerana salah
guna atau kehilangan data boleh member kesan yang buruk kepada organisasi. Bagi
sesetengah orang, maklumat tentang sejarah kredit dan transaksi kewangan adalah
sesuatu yang sulit. Ramai orang tidak suka maklumat kewangannya diketahui oleh
orang lain.
Segala
maklumat yang disimpan dalam organisasi mempunyai nilai yang tinggi seperti
mana juga aset atau harta benda sekolah. Dengan demikian ia mestilah dilindungi
dengan sempurna. Apabila data-data penting seperti senarai nama murid dan
lain-lain musnah atau hilang disebabkan oleh kebakaran dan kejadian alam yang
tidak diingini akan menyebabkan kesukaran pihak sekolah untuk menggunakannya
ketika diperlukan.
Sebagai
satu perlindungan kepada kejadian yang tidak diigini tersebut, beberapa langkah
perlu dilakukan bagi memastikan organisasi tidak mengalami kemusnahan maklumat
yang dimaksudkan. Menurut Keeling, Kallaus dan Neuner (1978), antara teknik
yang boleh digunakan untuk member perlindungan terhadap keselamatan maklumat
adalah seperti berikut:
Perumah
khas
Tindakan
yang boleh dimainkan oleh pihak pengurusan ialah dengan mewujudkan perumah khas
(peti besi) yang boleh mengurangkan peluang kebakaran untuk sistem fail atau
penubuhan bilik kebal sama ada di dalam atau di luar premis pejabat. Semua cd
dan bahan-bahan maklumat yang mudah terbakar hendaklah disimpan di dalam tempat
yang tidak mudah terbakar
Penyalinan
Ini
adalah satu tindakan untuk mewujudkan salinan terhadap rekod-rekod penting agar
salinan yang dibuat boleh disimpan di tempat-tempat lain yang terpencil
berasingan dari rekod-rekod asal. Antara cara yang boleh digunakan adalah
dengan menggunakan alat cd.,pendrive dan
lain-lain.
0 comments:
Post a Comment