“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Tuesday, December 2, 2014

Teori Pengalaman Pelbagai Edmund Burke Feldman : My Father and The Astronaut

Teori Pengalaman Pelbagai Edmund Burke Feldman
                    Berdasarakan terori pengalaman pelbagai Dr Edmund Feldman , terdapat 4 lngakah dalam proses kritikan seni iaitu :
1.                  deskripsi
2.                  analisis
3.                  interpretasi
4.                  penilaian
1)    Deskripsi
Ø  Pada peringkat pertama ini, apresiasi dilakukan dengan memberi gambaran nyata tentang sesuatu iaitu berdasarkan apa yang dilihat  Gambaran berdasarkan apa yang dilihat termasuk elemen sensori seperti warna , garisan ,bentuk dan ruang atau dalam erti kata lain penekanan diberikan kepada unsur seni.
Ø     Penekanan diberikan kepada asas seni reka
Ø     Pengkritik perlu mengenalpasti ciri-ciri fizikal karya seperti imej dan bentuk pada 
            karya seni tampak
Ø     Elemen asas seni reka dinilai dan dikupas
Ø     Pemerhatian tentang imej benda, subjek kajian dan penggunaan unsure-unsur seni                    
            dinilai dengan mendalam
Ø     Kritikan deskripsi boleh dijadikan panduan dan rujukan serta membantu
            pengkarya.
Ø     Melihat pada gaya karya , contohnya gaya realistic, suruelistik dan lain-lain.
2)    Analisis
Ø  Maksud : penyelidikan atau penghuraian seperti masalah dan keadaan untuk mengetahui pelbagai aspek komposisi yang digunakan secara terperinci dan mendalam
Ciri-ciri:
Ø  Pengkrikitik perlu menganalisis komposisi yang digunakan dalam sesebuah karya,
Ø  Menganalisis secara terperinci untuk mengetahui bagaimana prinsip-prinsip seni digunakan dan dihubungkan dengan proses dan teknik, imej atau bentuk, isi dan makna serta bentuk dan ruang dan mencari pertalian persoalan idea dan perasaan mendalam sesebuah karya.
Ø  Contoh, fokus dan penegasan imej imbangan antaranya ruang dan warna
Ø  Kesesuaian objek dalam objek
Ø  Kontra dan imej
3)    Interpretasi
Ø  Maksud : tafsiran ,penjelasan memperihalkan tentang makna, tujuan , implikasi bagi sesuatu perkara. 
Ciri-ciri :
Ø  Mengkaji kualiti ekspresif seniman
Ø  Mengkaji makna yang disampaikan melalui karya
Ø  Merujuk kepada penyataan perasaan
Ø  Melibatkan mood dan idea dalaman
Ø  Penyataan perasaan digunakan untuk menterjemahkan maksud dan makna karya seni
4)    Penilaian
Ø  Maksud : renungan tentang kebaikkan atau masalah bagi sesuatu perkara sebagai  dasar bagi sesuatu keputusan melalui perhitungan dan pemerhatian.
Ø  Berbentuk memberi pandangan , pendapat dan membuat keputusan terhadap sesuatu karya.
Ø  Pandangan yang diberikan berdasarkan penilaian ilmiah yang mempunyai bukti-bukti kajian yang lengkap dan terperinci.
Ø  Pandangan yang diberikan tidak bersifat peribadi
Ø  Pertimbangan berbentuk formalism, ekspresivisme dan instrumentalisme.
Ø  Pertimbangan dari sudut formalism ialah berasaskan aspek keindahan
Ø  Ekspresif adalah keupayaan menyampaikan perasaan dan idea.
Ø  Instrumentalisme bermaksud pertimbangan berdasarkan keberkesanan karya sebagai satu alat dalam konteks seperti institusi , masyarakat dan negara,



Tajuk : My Father and The Astronaut

Pelukis : Ibrahim Hussein

Media : Ibrahim Hussein Teknik campuran , Catan , Catakkan Saring

Teknik: ( Analisis )
Campuran, catan dan cetakan saring

Hal benda:  ( Diskripsi )
2 figura
i. tidak berbaju tetapi berkain pelikat
ii. angkasawan yang lengkap tetapi berlatarbelakangkan pemandangan kampung

Mesej: ( Interpritasi )
- ada duit dipeha
- tahun 1969, bapanya masih tidak percaya pada kejayaan manusia dibulan
- kisah kebuluran di Baling
- kontroversi dengan bapa
- nilai sosial 

Gaya: ( Diskripsi )

- realistik dengan gabungan teknik catan dan cetakan

Sebab-sebab karya berjaya: ( Penilaian )
- mampu meyampaikan mesej dengan jelas tentang paradigma masyarakat yang tidak     mahu maju.

Intepretasi

Pada pandangan saya Ibrahim Hussein telah berjajarkan imej bapanya dengan angkasawan adalah untuk membandingkan gaya hidup asian dan barat,  mereka adalah berbeza bahawa gaya hidup asian lebih kepada gaya hidup yang mudah, tetapi gaya hidup barat adalah lebih rumit kerana mereka melibatkan banyak perkara. Ini mengaitkan bagaimana pakaian bapa Ibrahim Hussein yang melambangkan mudah, kerana mereka berasal dari keluarga miskin , berdasarkan bapa yang digambarkan dalam karya seni , berbanding dengan gambar angkasawan kelihatan dengan pakaian yang  baik yang melambangkan kekayaan angkasawan itu . Maka jelaslah bahawa kehidupan Barat lebih mewah daripada Asian jika dibandingkan pada masa itu.

Diskripsi

                      Perkataan yang dekat kepada bapa Ibrahim Hussein, menggambarkan kehidupan artis yang mungkin terkemuka, dan meriwayatkan jenis persekitaran yang beliau membesar Walaupun perkataan yang dekat kepada angkasawan itu jauh dari luar kehidupan semasa tetapi terdapat perbezaan besar antara kedua-dua belah perkataan, dalam sudut pandangan saya, boleh dilihat sebagai artis yang cuba untuk memberitahu kami bagaimana dia bercita-cita untuk memulakan perjalanan baru masa depannya dengan lebih cerah. Seperti yang diketahui daripada latar belakang angkasawn yang  cerah dan lebih bertenaga disekitar angkasawan , berbanding dengan latar belakang yang membosankan di sekitar bapa Ibrahim Hussein , inilah yang mungkin mewakili status kemiskinan beliau pada masa itu.

Analisis

                      Karya seni imej bapa Ibrahim Hussein ( di sebelah kiri) , berpakaian dengan hanya sehelai kain diikat di sekeliling pinggang , dan seolah-olah kelihatan tertekan , tidak gembira dan letih. Sebelahnya (di sebelah kanan ) adalah angkasawan yang berpakaian dengan kemas dan lebih teratur, menjurus dan beraksesori lebih daripada bapa Ibrahim Hussein.

                      Warna pudar digunakan untuk latar belakang keseluruhan umum. Sedikit ke arah latar belakang bapa Ibrahim Hussein, latar belakangnya adalah gelap , berbanding dengan latar belakang ke arah angkasawan , yang lebih cerah sedikit, dan kurang suram . Angkasawan digambarkan itu bahawa ia menonjol lebih dalam karya seni , dengan menggunakan warna-warna terang seperti biru dan warna hijau dalam warna latar belakang kelilingnya. Manakala untuk latar belakang bapa Ibrahim Hussein , warna yang digunakan adalah sama sebagai latar belakang keseluruhan , oleh itu menjadikan bapa Ibrahim Hussein kurang jelas dan luar biasa..

                      Artis yang telah memilih untuk menggambarkan imej beliau seperti yang menghadap muka hadapan lukisan itu. Beliau juga tidak memberi perhatian kepada dimensi  lukisan , oleh itu karya seni adalah lebih 2 -Dimensi dari 3 -Dimensi .

                       Bahan yang digunakan untuk karya seni pada dasarnya hanya akrilik. Cara artis lukisan bantuan imej mewujudkan kesan yang sedikit kabur pada lukisan , menjadikan hasil seni yang kelihatan lebih kabur di tepi subjek . Sebahagiannya untuk ' meninggalkan latar belakang ' dan meletakkan fokus utama pada bapa Ibrahim Hussein dan angkasawan sebaliknya.

Penilaian/ Kesimpulan

                           Sememangnya semua pihak mempunyai perasaan cinta kepada seni dan warisannya. Menanamkan tanggungjawab untuk pemeliharaan dan penjagaannya terletak pada semua pihak. Menghayati dan mengkritik sesuatu karya seni mmerlukan satu disiplin yang khusus. Menilai sesuatu karya yang tidak mengikuti etika yang sebenarnya menjuruskan pengemar seni kepada satu garis pemisahan yang besar. Pengemar perlu bersedia menyiapkan diri untuk diterima sebagai penhayat seni yang baik. Melihat dan memberi tafsiran yang dangkal sudah tidak boleh diterima lagi.
                            Kesimpulannya, sikap keterbukaan menerima kritikan perlu ada pada diri semua seniman kita. Berfikiran terbuka dan sanggup berdepan dengan sebarang kritikan dapat mengikis sifat ego dan sombong sesetengah pelukis. Dengan cara ini, pelukis akan sentiasa berusaha untuk memperbaiki segala kelemahan yang ada pada dirinya. Sama ada dengan cara menambahkan lagi ilmu pengetahuannya, menyambung pendidikan seninya atau menimba pengalaman dengan cara bergaul dengan semua ahli masyarakat terutamanya masyarakat pelukis.
                 Dari pengertian ini dapatlah disimpulkan bahawa bidang kritikan kesusasteraan juga boleh dirujuk kepada pengertian kritikan seni. Kritikan seniman merupakan satu usaha untuk menilai hasil-hasil ciptaan seseorang seniman dengan cara sistematik serta bertujuan untuk mengembangkan nilai-nilai yang berfikiran baik untuk tatapan generasi akan datang. Akhir sekali, dengan adanya kerjasama yang jitu antara pengkritik seni dengan seniman, maka dunia seni tanah air kita menjadi bertamabah rancak.

Rujukan :




0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB