Pendahuluan
Negotation atau
rundingan berlaku apabila dua pihak sedang berusaha untuk mencari satu
penyelesaian yang boleh diterima oleh kedua-dua pihak. Sebagai seorang
pengurus, perundingan merupakan situasi yang paling rumit yang perlu mereka
hadapi sepanjang kerjaya mereka. Perundingan diadakan kerana adanya konflik
atau ketidaksetujuan keinginan atau keperluan antara dua pihak yang berlainaan.
Dalam sekolah, ia berlaku di antara Guru Besar dengan staf, guru, pelajar,
pembekal, ibu bapa serta pihak-pihak jabatan atau kementerian. Ia juga perlu
dilakukan jika terdapat situasi yang tidak terduga. Seperti dalam kes
orang kurang siuman ini.
Seterusnya rundingan akan berlaku apabila sesorang merasa terdapat perbezaan yang tidak secocok dan keadaan ini akan menyebabkan pertentangan atau kekacauan. Sekiranya seseorang itu merasa wujud perbezaan tidak kira sama ada perbezaan itu benar-benar wujud atau tidak, konflik telah wujud. Apabila berlakunya dua atau lebih motif tidak dapat dipuaskan kerana yang satu lagi menganggu yang lain maka wujudlah konflik sekiranya dibiarkan secara berterusan. Maka konflik yang kecil akan menjadi besar dan boleh mengakibatkan kesan yang negatif terhadap organisasi malah ianya akan wujud perkara-perkara yang tidak diingini dan luar jangkaan organisasi.
Seterusnya rundingan akan berlaku apabila sesorang merasa terdapat perbezaan yang tidak secocok dan keadaan ini akan menyebabkan pertentangan atau kekacauan. Sekiranya seseorang itu merasa wujud perbezaan tidak kira sama ada perbezaan itu benar-benar wujud atau tidak, konflik telah wujud. Apabila berlakunya dua atau lebih motif tidak dapat dipuaskan kerana yang satu lagi menganggu yang lain maka wujudlah konflik sekiranya dibiarkan secara berterusan. Maka konflik yang kecil akan menjadi besar dan boleh mengakibatkan kesan yang negatif terhadap organisasi malah ianya akan wujud perkara-perkara yang tidak diingini dan luar jangkaan organisasi.
Konsep
Negotiation
Perundingan merupakan satu proses di mana pihak-pihak yang
terlibat perlu mencari penyelesian terhadap perdebatan (dispute), persetujuan
dengan tindakan-tindakan yang dipilih, berunding untuk kelebihan seseorang
individu ataupun secara kolektif supaya dapat menghasilkan ‘outcomes’ yang
positif kepada kedua-dua pihak. Ia juga dianggap sebagai satu bentuk alternatif
dalam penyelesian perdebatan (alternative dispute resolution). Melalui definisi
ini kita dapati bahawa perundingan berlaku dalam semua situasi dalam kehidupan
seseorang dari pergaulan harian sehingga kes-kes guaman dimahkamah.
Perundingan bukan bertujuan mengalahkan, mengintimidasikan,
mahupun mengarah pihak lawan, tetapi lebih berarah mencari penyelesaian masalah
dengan mencari persetujuan dengan menitikberatkan semua keperluan serta
kehendak pihak yang terlibat. Skil perundingan adalah skil yang amat
diperlukan. Ia harus diperolehi melalui pengetahuan dalam teori dan amalan
perundingan yang mantap. Demi menguruskan sesuatu ‘dispute’ dengan berkesan
serta koperatif seseorang harus mempunyai ciri-ciri:
i.Empati
ii.Daya kesabaran
iii. Penilaian terhadap limitasi pihak lawan
iv. Kebolehan memberi konsesi tanpa menjejaskan kedudukan
sendiri
v. Bersikap adil
vi. Kebolehan menjangka titik penyelesaian pihak lawan
vii. Pendekatan yang inovatif
Menurut Tim Hindle (1998), menyatakan bahawa:”Negotiation
occurs when someone else has what you want and you are prepared to bargain for
it, and vise versa. Negotiation takes place every day between family members,
with shopkeepers, and almost continuously in the workplace”.
Kemahiran berunding ialah kebolehan seseorang individu
mendapatkan persetujuan dari pihak lawan mengenai sesuatu perkara yang
dirunding bagi tujuan tertentu sama ada untuk kepentingan dirinya atau untuk
kepentingan bersama. Manakala Katz & Kahn (1978) melaporkan bahawa
kebanyakan perunding berpendapat bahawa fokus yang penting adalah cara proses
perundingan itu dilaksanakan. Perlaksanaan biasanya menggunakan teknologi yang
spesifik bersamaan sistem komunikasi dan sumber maklumat yang baik.
Brown, Pryzwansky dan Schulte (1987), pula
menekankan ruang rujuk perundingan kepada khidmat kemanusiaan. Ianya sesuai
dengan pendapat Lippitt (1978). Perundingan dikatakan merupakan khidmat
kemanusiaan yang mementingkan proses penyelesaiaan masalah itu secara sukarela.
Khidmat perundingan boleh ditamatkan sama ada oleh perunding atau konsultinya.
Di samping itu, asas proses perundingan bertujuan untuk membantu konsulti
memperkembangkan kemahiran dan sikapnya supaya boleh berfungsi dengan lebih
berkesan terhadap pihak yang ia bertanggungjawab. Seseorang perunding yang
berkesan perlu memahami bagaimana manusia akan menyesuaikan diri dan menyesuaikan
semula apa yang mereka katakan semasa rundingan berasaskan kepada kelakuan
pihak lawan dan apa jangkakan akan dilakukan oleh pihak lawan.
Ia umpama bermain catur. Kedua-dua pihak akan ada teknik dan taktik yang diperakui sebagai berkesan. Namun, pada ketika manakah teknik dan taktik itu boleh menikam pihak lawan, itulah jurus yang perlu dikuasai. Dua orang profesional yang berunding, pasti mempunyai buah pukul yang hebat.
Ia umpama bermain catur. Kedua-dua pihak akan ada teknik dan taktik yang diperakui sebagai berkesan. Namun, pada ketika manakah teknik dan taktik itu boleh menikam pihak lawan, itulah jurus yang perlu dikuasai. Dua orang profesional yang berunding, pasti mempunyai buah pukul yang hebat.
Bagi seorang amatur, apabila dapat apa yang dihajati dalam sesuatu
rundingan, tentu si amatur itu fikir dia sudah berjaya. Siapa tahu nasibnya
malang, jika pihak kedua itu sebenarnya seorang profesional, barangkali dia
telah dapat kelebihan tanpa disedari oleh si amatur yang mungkin sudah siap
tersenyum puas.
Supaya kelihatan intelektual, buku Robert B. Maddux, Successful Negotiation:
Effective Win-Win Strategies and Tactics. Mempunyai banyak perkara
penting.Antaranya dalam berunding perlu gunakan jurus gema (echoing).
Caranya, ulang balik apa yang ditawarkan oleh pihak lawan dalam bentuk soalan.
Paling tidak, akan ada tiga kebaikan.
- Tawaran akan
diperbaik oleh pihak lawan kalau dia rasakan nada anda berperisa negatif.
- Pihak lawan mungkin
akan menjustifikasikan tawarannya itu – memperlihatkan kewajaran tawaran
tersebut dari sudut lain. Dari situ, anda masih boleh mencari buah pukul
daripada justifikasinya itu, sama ada wajar atau tidak.
- Gema memberikan anda
kesempatan untuk fikirkan tawaran balas. Jika pula si pihak lawan gemakan
tawaran anda, sila beringat awal-awal dan bertegas dengan
tawaran itu. Jangan tertipu dengan teknik sendiri
yang dimanipulasikan kembali olehnya. Ketegasan anda akan berikan dia tiga
pilihan; terima, tolak ataupun cadangkan alternatif.
Ciri-Ciri Rundingan
Terdapat dua atau lebih pihak,
individu, kumpulan atau organisasi dimana wujudnya konflik keinginan dan
keperluan antara dua atau lebih pihak dan pihak-pihak ini perlu mencari jalan
untuk menyelesaikan konflik mereka. Sekiranya konflik ini tidak diatasi maka
daripada permasalahan yang kecil akan menjadi besar dan mengakibatkan
berlakunya ketegangan antara kedua belah pihak. Oleh itu pihak-pihak berkenaan perlu berunding yang
mana lebih suka kepada pendamaian dan satu keputusan yang diterima oleh
kedua-dua belah pihak sama ada menang-menang atau menang- kalah.
Rundingan yang berjaya akan melibatkan persetujuan tentang apa yang boleh
dilihat, penyelesaian apa yang tidak dapat dilihat sama ada secara langsung
atau tidak langsung kedua-dua pihak semasa rundingan. Dalam perundingan yang
dibuat, kedua-dua belah pihak mengharapkan “give and take” iaitu mengharapkan
pihak lain akan mengubahsuaikan atau mengkompromi atau mengalah dalam
permintaan mereka.
Dalam buku Teach Yourself Negotiating, karangan Phil Baguley, dijelaskan
tentang definisi perundingan iaitu suatu cara untuk menetapkan keputusan yang
dapat disepakati dan diterima oleh dua pihak dan menyetujui apa dan bagaimana
tindakan yang akan dilakukan pada masa hadapan. Justeru itu dalam perundingan
komunikasi merupakan perkara yang penting. Ia merupakan cara asas kerjasama dan
kordinasi dari berbagai-bagai tenaga menusia diperolehi, kerjasama dan
kordinasi memerlukan permindahan dan penerimaan mesej antara manusia supaya
setiap orang mengetahui apa orang lain mahu mereka lakukan.
Sinopsis Kes
Loceng sekolah 1.15
tengah hari berbunyi menandakan waktu persekolahan Sekolah Kebangsaan Buah
Rambai telah tamat. Cikgu Suhaizi yang
mengajar mata pelajaran jadual terakhir telah keluar awal 10 minit dari bilik
darjah Tahun Enam Cempaka menuju ke bilik gerakan untuk bermesyuarat. Tiba-tiba seorang murid berlari ke arahnya
sambil berteriak menyatakan sekumpulan murid dari Tahun Enam Cempaka seramai 9
orang sedang bergaduh dan mencederakan seorang murid di kawasan tempat letak
basikal. Apabila Cikgu Suhaizi bergegas
ke tempat kejadian, beliau telah meleraikan pergaduhan tersebut. Amir, murid yang dipukul telah pengsan dan
kelihatan perutnya berdarah kerana ditikam dengan objek tajam. Tanpa berlengah, Cikgu Suhaizi telah membawa
murid tersebut ke bilik guru berhampiran tanpa memaklumkan kejadian tersebut
kepada guru disiplin dan guru besar.
Keesokkannya, bapa murid yang cedera iaitu En. Saman datang ke sekolah
menyatakan beliau telah membuat laporan polis dan ingin menuntut gantirugi atas
peristiwa tersebut.
Perbincangan Kes
Plaintif mengemukakan dakwaan TORT untuk meminta ganti rugi
Apakah Isu Perundangan yang timbul ?
Isu-Isu
Perundangan
Isu 1
Adakah
En Suhaizi mempunyai kewajipan berjaga-jaga terhadap Amir?
Sokongan Kes
Zazlin Zahira Hj. Kamarulzaman (Budak)
menuntut melalui bapa dan penjaganya Hj. Kamarulzaman Bin Mohd Ali lawan Louis
Marie Neube Rt. Ambrose a/l J. Ambrose
& 2 lagi [1994] 4 CLJ 637.
Fakta Kes :
Defendan pertama, seorang guru muzik
Tahun 1 telah mengadakan gerakan ‘Gerabak Kereta api’ : di mana murid-murid
membuat pergerakan mengikut rentak muzik. Sebelum
aktiviti dimulakan, Defendan pertama telah mengingatkan murid-murid supaya
tidak tolak-menolak antara satu sama lain, berlari ataupun keluar dari barisan
masing-masing. Semasa melakukan pergerakan mengelilingi bilik darjah, plaintif terjatuh
dan tangan kanannya patah. Bapa plaintif selaku penjaganya telah menuntut ganti
rugi atas kecederaan yang dialami oleh anaknya.
Keputusan
Kehakiman :
Hakim Mahkamah
Tinggi, Yang Arif
Datuk Hj. Mokhtar Bin Hj. Sidin. memutuskan bahawa sebagai seorang guru,
defendan pertama mempunyai kewajipan berjaga-jaga terhadap plaintif dan
berkewajipan bertindak menjaga keselamatan murid-murid yang berada di bawah
penyeliaannya.
Yang Arif
berpendapat bahawa perhubungan khas antara guru dengan murid telah mewujudkan
satu keadaan di mana seseorang guru mempunyai kewajipan berjaga-jaga terhadap
muridnya. Oleh itu, guru terpaksa mengambil langkah-langkah yang munasabah
untuk menjaga keselamatan muridnya.
Aplikasi
Sebagai seorang guru, En Suhaizi
mempunyai kewajipan berjaga-jaga terhadap semua pelajar di bawah jagaannya
termasuk Amir. Sebelum meninggalkan kelas En Suhaizi berkewajipan memastikan
semua murid telah mendapat perlindungan yang munasabah dari pelbagai bentuk
ancaman. Tahap penyeliaan perlu mengambil kira faktor umur, keadaan dan jumlah
murid dalam kelas.
Namun
di dalam kes ini, En Suhaizi selaku defenden telah gagal melaksanakan satu
pendekatan yang sesuai dengan tindakan mengambil langkah berjaga-jaga. Ini
dapat dilihat dalam kes Mohamed Raihan bin Ibrahim Lwn Government of
Malaysia & Anor.
Di dalam kes ini, guru berkenaan di dapati
melakukan kesalahan kerana tidak berada hampir dengan tempat kejadian bagi
menggelakkan sebarang komplikasi yang mungkin berlaku. Selaku guru, tindakan
beliau mengambil risiko dengan membiarkan murid 6 Cempaka dengan tiada
pengawasan sewajarnya.
Kewajipan
berjaga-jaga wujud apabila faktor berikut wujud, iaitu
- Kerugian atau kecederaan dapat dijangka secara
munasabah.
- Terdapat
sesuatu hubungan rapat dan kaitan langsung antara plaintif dengan
defendan.
Di dalam kes ini, berlaku kecederaan kepada Amir
selaku plaintif yang mempunyai hubungan yang rapat iaitu di antara guru dan
murid dan secara tidak langsung terdapat unsur ’In Loco Parentis’ terhadap Amir yang perlu dilaksanakan oleh Encik
Suhaizi. Encik Suhaizi juga terbabit dengan kesalahan tidak mengambil kewajipan
langkah berjaga-jaga kerana secara cuai telah mendedahkan pelajar 6 Cempaka
terhadap situasi yang berbahaya tanpa pengawasan yang munasabah. Ini kerana
terdapat pelajar yang membawa senjata tajam kesekolah tanpa disedari oleh
beliau. Beliau juga tidak memberikan arahan yang mencukupi ketika meninggalkan
kelas 6 Cempaka kepada pihak yang berautoriti seperti guru lain atau seorang
dewasa yang boleh mengawal keselamatan pelajar Tahun Enam Cempaka.
Kecederaan pada Amir mungkin tidak
terjadi jika mereka diawasi dengan lebih teliti dan En Suhaizi perlu mengetahui
tentang ancaman yang mungkin terjadi dengan ketiadaan beliau dan meninggalkan
kelas di dalam risiko yang boleh dianggarkan. Dengan keadaan murid yang telah
berusia 12 tahun seharusnya Encik Suhaizi sedia maklum akan risiko yang bakal
dihadapi oleh pelajar Tahun Enam Cempaka. Di dalam kes Zazlin sebagai
contohnya, pihak hakim telah membebaskan guru berkenaan kerana pihak hakim
berpendapat terdapat hubungan berjaga-jaga terhadap muridnya kerana guru
berkenaan ada bersama-sama plaintif, namun di dalam isu En Suhaizi beliau tiada
untuk mengambil langkah-langkah yang munasabah bagi mengelakkan insiden ini dari
berlaku atau meminimakan kemungkinan terjadinya kes seperti ini.
Rumusan.
Encik Suhaizi
secara cuai telah tidak mengambil langkah berjaga-jaga terhadap Amir.
Isu 2
Adakah En Suhaizi telah melaksanakan kewajipan berjaga-jaga
terhadap Amir?
Sokongan Kes
•
Government
of Malaysia & Ors lwn Jumat Bin Mahmud &Anor(1977) 2 MLJ 103
Fakta Kes :
Seorang pelajar telah mencucuk peha kawannya
dengan pin, yang tajam mangsa/ plaintif telah berpusing ke belakang lalu mata
kanannya terkena pensil yang tajam.Akibatnya pembedahan mata telah dijalankan
tetapi akhirnya ia menjadi buta. Plantif dan bapanya telah menuntut ganti rugi
.
Keputusan
Kehakiman :
Mereka telah berjaya di peringkat mahkamah
tinggi, guru tingkatan didapati cuai kerana tidak menyediakan penyeliaan yang
mencukupi atau munasabah, tetapi Yang Arif Suffian L.P. Raja Azlan Shah F.J,
& Wan Suleiman F.J, berpendapat defenden tidak bersalah dan telah menerima
rayuan tersebut.
Aplikasi :
Sebagai seorang guru yang
bertugas semasa berlakunya kemalangan tersebut En Suhaizi mempunyai kewajipan
untuk memberi arahan yang munasabah kepada murid 6 Cempaka sebelum beliau
menghadiri mesyuarat sekolah. Arahan yang jelas, tepat, bahasa yang mudah dan
menggunakan istilah yang tidak mengelirukan pelajar tidak dilaksanakan oleh En
Suhaizi. Seharusnya penyeliaan yang minimum seperti memberitahu rakan sejawat
di kelas sebelah supaya menolong mengawal kelasnya perlu dilakukan. Risiko
meninggalkan kelas tanpa pengawasan dan kewajipan berjaga-jaga terhadap murid
yang umurnya muda adalah tinggi, ini ditambah lagi terdapat sekumpulan pelajar
yang pembuli yang boleh menyebabkan masalah disiplin. Meninggalkan kelas
tersebut tanpa “constant supervision” dan arahan yang jelas serta munasabah ,
walaupun 10 minit yang terakhir adalah cuai . Sepatutnya En Suhaizi perlu lebih
“in loco parentis” sebagai penganti ibubapa. Pihak sekolah juga turut sama
mempunyai ‘liabiliti vikarius’ di atas kemalangan yang dialami oleh Amir.
Isu 3
Adakah En Suhaizi telah memberi arahan yang munasabah?
Sokongan Kes
1
Kiern-Price vs Kent County Council[2002] EWCA 1539
Fakta Kes
Seorang murid
berumur 14 tahun yang sedang berdiri di tepi tiang gol telah mendapat
kecederaan serius akibat daripada bola kulit yang terkena mukanya. Ketika itu waktu
persekolahan belum bermula dan plaintif juga tidak bermain bola tetapi duduk
berhampiran dengan tiang gol.
Keputusan Kehakiman
Hakim mendapati bagi kecuaian
tindakan, pihak sekolah telah tidak mengambil langkah yang berpatutan bagi
mengenepikan kewajiban mereka di dalam menguatkuasakan arahan mengharamkan bola
kulit bagi menghindari risiko yang jelas dan kecederaan yang boleh diramal. Kehakiman juga mendapati tindakan pihak
sekolah mengharamkan penggunaan bola kulit masih tidak memadai kerana penguatkuasaan
tidak dilaksanakan.
Aplikasi
En Suhaizi perlu, disamping memberi
arahan kepada muridnya mengambil tindakan lain yang munasabah seperti
menempatkan guru lain atau autoriti lain bagi mengawasi kelas berkenaan dan
sebagai langkah berjaga-jaga terhadap keselamatan murid sehingga mereka berada
di luar kawasan sekolah. Tahap pengawasan ketika ini adalah berkaitan dengan
selain arahan yang dikeluarkan namun ianya mestilah diikuti dengan tindakan
pengawasan yang munasabah sebagai seorang dewasa yang mengawal sekumpulan
pelajar yang masih ditahap tidak mempunyai pemikiran yang cukup untuk
mengetahui buruk atau baik tindakan mereka.
Merujuk kepada Kes Kiern – Price vs Kent
County (2002) EWCA Civ 1539;Edu LJ 4(37), seorang responden iaitu Darly Kent-Price
yang berumur 14 tahun telah cedera teruk di mata terkena sebiji bola kulit di
kawasan sekolah , kemalangan berlaku jam 8.40am 7 Julai 1978, 5 minit sebelum
sekolah bermula, pada ketika itu guru tidak melakukan pengawasan. Namun pihak mahkamah
memutuskan tanggungjawab penyeliaan pada murid yang berada di dalam kawasan
sekolah sama ada di dalam atau di luar waktu adalah di bawah tanggungjawab
pihak sekolah. Ini meliputi langkah-langkah menjaga kesihatan dan keselamatan
dalam semua keadaan .
Penyeliaan yang constant diperlukan antara
dua waktu rehat tetapi tidak semestinya perlu ketika waktu awal persekolahan.
Mengikut Dyson LJ, “…In my judgment, a
school owes to all pupils who are lawfully on its premises, the general duty to
take such measures to care for their health and safety as are reasonable in all
the circumstances” Di dalam kes ini
walaupun pihak pembelaan telah mengemukakan beberapa tindakan memberi arahan
secara lisan dan bertulis tentang pengharaman penggunaan bola kulit, namun
pihak mahkamah mendapati tiada unsur pencegahan berkesan yang dilaksanakan
melalui penguatkuasaan.
Rumusan
En Suhaizi mempunyai kewajipan memberi arahan
yang jelas dan “constant” terhadap
murid-murid 6 Cempaka serta penguatkuasaan yang berkesan.
Isu 4
Adakah kecederaan
Amir di sebabkan kecuaian En Suhaizi?
Sokongan Kes
Government of
Malaysia & Ors. V. Jumat Bin Mahmud & Anor. (1977). 2MLJ103).
Fakta Kes :
Seorang pelajar berumur 11 tahun
yang berada dalam darjah lima tercedera kerana
tercucuk pensel yang dipegang oleh rakan setelah beliau memusingkan kepadanya
secara mengejut setelah dicucuk dengan pin oleh rakannya. Akibatnya berlaku
kecederaan dibahagian matanya.
Keputusan Kehakiman :
Hakim Mahkamah
Rayuan, Yang Arif Hakim Raja Azlan memutuskan bahawa andaian yang menyatakan
kecuaian guru mengawasi kelas menyebabkan kecederaan pelajar tidak boleh
diterima kerana pengawasan guru belum pasti dapat mengelakkan kecederaan.
Apabila murid
nakal menyebabkan kecederaan, ini tidak bererti pengurusan guru tidak wujud
sama sekali berlaku. Hubungan berkaitan dengan kurangnya pengawasan dan
kecederaan ke atas murid adalah andaian semata-mata.
Mahkamah Rayuan menerima
rayuan dan menolak keputusan terdahulu
yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi.
Aplikasi
Bagi menentu kecederaan Amir akibat
kecuaian Encik Suhaizi di dalam melaksanakan kewajipan, pihak plaintif perlu ada bukti yang
menunjukkan bahawa guru telah gagal mengambil langkah yang munasabah untuk
melindungi Amir dari kecederaan dan di
dalam kes ini En Suhaizi gagal untuk memenuhi aspek ini, iaitu tiada di kelas
semasa kejadian berlaku. Dilihat di dalam kes Government of Malaysia &
Ors. V. Jumat Bin Mahmud & Anor
dapat dilihat bahawa pihak defenden iaitu guru kelas berada di dalam kelas dan
tidak menjangka perlakuan yang akan berlaku. Hakim Raja Azlan Shah dengan jelas
menyatakan bahawa pensil bukanlah merupakan peralatan yang membahayakan pelajar
di dalam kelas. Liabiliti akan wujud jika kecederaan tersebut boleh
diramalkan secara munasabah dan Encik Suhaizi secara cuai telah gagal mengambil langkah berjaga-jaga yang
munasabah.
Menurut
Yang Arif Raja Azlan Shah ; walaupun guru
berkewajipan berjaga-jaga namun begitu kewajipan itu tidak memberi jaminan
perlindungan seratus peratus terhadap sebarang kecederaan dan bahaya. Namun bagi kes Encik Suhaizi pernyataannya
adalah sebaliknya.
Peraturan-peraturan
Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993, Perintah Am Bab D, Perkara 4 (2)
Seseorang pegawai tidak boleh:
a.
Membelakangkan tugas awamnya demi kepentingan
persendirian.
e.
Kurang
cekap atau kurang usaha.
g.
Tidak bertanggungjawab
j.
Cuai dalam melaksanakan tugas-tugasnya
Keselamatan Diri
Pelajar Semasa Pengajaran Pendidikan Jasmani Serta Kegiatan Kokurikulum dan
Sukan Di dalam dan Luar Sekolah.
Perkara 3.6
3.6.1 Sebarang
kemalangan atau kederaan yang berlaku hendaklah disiasat dan dilaporkan kepada
Pengetua/ Guru Besar dengan segera.
Di dalam isu ini, apa yang boleh dilihat
adalah unsur kecuaian Encik Suhaizi dari aspek penyeliaan kelas dan kegagalan
melaporkan kejadian dengan segera kepada pihak pengurusan sekolah adalah
berkaitan dengan Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan
Tatatertib) 1993, Perintah Am Bab D.
Menurut
Kamus Random House, (1997), kecuaian adalah
kegagalan mengambil tindakan berjaga-jaga untuk melindungi individu lain
sepertimana yang dikehendaki oleh undang-undang. Kecuaian berlaku sama ada
ketika seseorang melakukan sesuatu perbuatan di mana ia tidak harus melakukan
ataupun sengaja tidak melakukan perbuatan apabila ia patut melakukannya.
Konsep
liability vikarius yang merujuk
kepada keadaan di mana pihak majikan dianggap turut bertanggungjawab terhadap
kesalahan pekerjanya dalam sesuatu kes kecuaian juga boleh diaplikasikan di
sini. Ini bermakna apabila seorang pekerja sedang bertugas pada waktu kejadian
kecuaian itu berlaku, pihak majikan kepada pekerja tersebut juga terpaksa
membayar ganti rugi. Tambahan pula kejadian berlaku apabila Encik Suhaizi
dikehendaki menghadirkan diri ke mesyuarat yang diadakan oleh pihak sekolah.
Beberapa aspek kecuaian perkhidmatan
telah dapat dilihat daripada pelbagai aspek terutama di dalam kewajipan
berjaga-jaga.
1. Di antara kecuaian yang telah dilakukan oleh
En Suhaizi adalah tidak mematuhi prosedur tindakan yang perlu diambil oleh
seorang penjawat awam di dalam kes kemalangan dan kecederaan seperti di dalam
arahan perkhidmatan.
2. Sekiranya kecederaan yang dialami oleh Amir
adalah akibat daripada kecuaiannya sendiri. Pihak mahkamah berkemungkinan besar
akan menolak tuntutan plaintif. Namun terdapat unsur kecuaian defenden di dalam
perkara ini.
Rumusan
Kecederaan Amir adalah kerana kecuaian En Suhaizi dari segi penyeliaan dan
pengendalian kelas beliau semasa P&P.
Isu 5
Adakah En Suhaizi telah mengambil langkah
pengawasan yang munasabah terhadap sekumpulan muridnya ?
Sokongan Kes
Chittock v Woodbridge School [ 1957 ] 1 WLR
582
Fakta Kes
Chittock, seorang pelajar Tingkatan
Enam, 17 ½ tahun, mengalami kecederaan ketika menyertai aktiviti menggelongsor
ais yang dianjurkan oleh Woodbridge
School ke pergunungan Alps dengan pelajar yang berumur 14 tahun. Walaupun
mereka sepatutnya tidak menyertai percutian ini, namun di atas persetujuan
bersama dengan ibubapa tiga orang murid senior termasuk Chittock turut serta. Chittock
telah menyaman pihak sekolah kerana kecuaian dalam pengawasan keselamatan
pelajar di mana beliau telah mengalami
kecederaan semasa sedang menggelongsor ais.
Keputusan
Kehakiman.
Mahkamah
rayuan menolak keputusan Mahkamah Rendah dengan menyatakan bahawa kecederaan
yang dialami oleh Chittock adalah akibat kecuaiannya sendiri kerana menggelungsur
di tempat larangan serta terdapatnya unsur bahawa Chittock
bersetuju untuk menyertai program ini dan tanpa pengawasan dari pihak
sekolah semasa melakukan aktiviti.
Aplikasi Kes.
Sekiranya
Amir dan pihak terlibat mengingkari arahan dan peraturan keselamatan serta
pengawasan yang munasabah yang telah diambil oleh En Suhaizi, kemungkinan
kesalahan dari aspek kecuaian akan dapat diminimumkan namun di dalam isu ini
terdapat kecuaian yang telah dilakukan oleh En Suhaizi. Di dalam kes Chittock,
pihak kehakiman telah melepaskan pihak defenden dari dipertanggungjawabkan
kerana terdapatnya unsur ’Non Fit Injuria’ sebelum mereka
dibenarkan menyertai program berkenaan. Namun di dalam kes Encik Suhaizi plaintif merupakan seorang pelajar yang dari
segi umurnya masih perlu pengawasan yang optimum sebagai langkah berjaga-jaga.
Di dalam sokongan Perkhidmatan jelas
dinyatakan tentang beberapa aspek kesalahan yang terkandung di dalam Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil 7/1986
•
Langkah-langkah
Keberkesanan Disiplin Sekolah.
•
Masalah
disiplin termasuk kejadian menyerang guru & rakan-rakan sebaya merupakan
satu tindakan salahlaku yang berat.
Tindakan sembilan pelajar yang menyerang Amir merupakan satu kesalahan yang berat
dan boleh di ambil tindakan di bawah Kanun Keseksaan, Seksyen 336 yang
menyatakan bahawa :-
barangsiapa melakukan apa-apa
perbuatan dengan sebegitu gopoh
atau cuai hingga membahayakan nyawa manusia, atau keselamatan
diri
orang lain, hendaklah diseksa dengan penjara selama tempuh
yang boleh sampai tiga bulan,
atau denda yang boleh sampai
lima ratus ringgit, atau
kedua-duanya.
Dalam kes ini, En Suhaizi mempunyai
kewajipan berjaga-jaga terhadap Amir dan murid-murid 6 Cempaka. Terdapat bukti yang menunjukkan bahawa terdapat
hubungan antara kecederaan Amir dengan
tindakan Encik Suhaizi adalah melepasi had kewajipan berjaga-jaga yang perlu
dilakukan oleh En Suhaizi.
Rumusan
Encik Suhaizi telah gagal mengambil langkah
pengawasan yang munasabah.
Refleksi Kes.
Berdasarkan
kes ini, pihak plaintif mempunyai peratusan
yang tinggi di dalam memenangi kes ini jika di bawa ke mahkamah. Justeru
itu, berdasarkan hujah-hujah yang telah dikemukakan di dalam pernyataan di atas
adalah lebih baik jika pihak sekolah mengambil pendekatan untuk menyelesaikan
kes ini diluar mahkamah serta perbincangan yang akan memberi satu konsep ‘Win-Win Situation’ Ini kerana di dalam aspek tort keempat-empat unsur seperti 1.Wujud
kewajipan berjaga-jaga antara guru/sek & pelajar; 2. Kewajipan berjaga-jaga
dimungkiri akibat guru /sek gagal mematuhi tahap berjaga-jaga yang diperlukan; 3.
Kemungkiran kewajipan menyebabkan pelajar mengalami kerugian, atau kecederaan; 4.
Hubungan rapat (proximity)
antara tingkah laku guru/sek dengan kecederaan pelajar adalah berkaitan
dan boleh berjaya dibuktikan di dalam
mahkamah. Menurut Tie, 2002
Istilah
tort boleh ditakrifkan sebagai satu kesalahan yang dilakukan
oleh seseorang defenden di mana plaintif
berjaya membuktikan
kesalahan itu akan mendapat gantirugi di dalam
mahkamah sivil.
Dalehan dalam tindakan tort seperti Non Fit Injuria di mana seseorang yg telah memberikan kebenaran utk
diperlakukan sesuatu ke atas dirinya tidak boleh kemudiannya mengadu mengenai
hal itu adalah tidak berkaitan di dalam isu ini. Namun elemen-elemen seperti kecuaian dan kegagalan
mengambil kewajipan berjaga-jaga akan berjaya dibuktikan. Di sini plaintif
mendapat musibah akibat kecuaian defenden melindunginya dari ancaman dari rakan
sebaya. Di samping itu unsur Liabiliti
Vikarius akan dapat diimplementasikan ke atas seseorang untuk tort yg dilakukan oleh
seseorang yang lain. Hubungan istimewa
di antara majikan dan
pekerja di dalam membenarkan
tindakan untuk mengarah atau tindakan dilakukan oleh pekerja dalam bidang
pekerjaannya adalah berkaitan dan pihak sekolah kemungkinan akan dinamakan
sebagai defenden kedua di dalam tuntutan Tort ini kelak.
Bibliografi.
Tie, F.H (2002) Undang-Undang Pendidikan di Malaysia
Shah Alam:Fajar Bakti Sdn Bhd
Kamus
Undang-Undang (1995) Shah Alam : Fajar Bakti Sdn Bhd
Lowe, G (1976) The Liability of Teachers and School
Authorities for Injuries Suffered by Students.
The University of
Queensland Law Journal
13(1),28
Education Law
Journal (2000) Case Reports (Cabutan
Nota Isu Perundangan Di Sekolah)
0 comments:
Post a Comment