1. Pengisahan (Narration)
- Pengisahan adalah:
- Satu penceritaan.
- Melibatkan fiksi dan bukan fiksi
- Menceritakan apa yang berlaku
- Cenderung adanya konflik dalam pengisahan
- Banyak seni tumbuh daripada pengisahan
- Contoh: Laocoon
2. DESKRIPSI
- Dalam deskripsi kita sering menyatakan “ bagaimana seseorang, tempat, atau benda ditanggapi oleh lima deria”
- Ini membawa implikasi bahawa hanya benda yang nyata sahaja boleh dihurai.
- Namun demikian, terdapat benda yang tidak nyata, contohnya, rasa dan perasaan.
- Kadang-kadang , watak tidak nyata pelukis lebih penting dihuraikan daripada penampilannya.
- Jadi, adalah menjadi satu penyataan deskriptif untuk mengatakan, contohnya, bahawa “Caravaggio adalah seorang yang temperamental.”
- Kita boleh menceritakan aksi, seperti teknik celupan dan sembahan Jackson Pollock
- Kita juga boleh menceritakan tentang konteks sejarah penghasilan sesuatu karya
- Sehinggakan mendedahkan pendapat seseorang adalah juga satu penulisan deskriptif , seperti “Picasso mencemuh seni bukan representasi, dengan mengatakan bahawa ia adalah satu yang tak masuk akal untuk mengerjakan sesuatu tanpa subjek yang dikenali”
- Dalam hal demikian, anda bercerita tentang pendapat seseorang atau anda sendiri.
- Hanya dengan mengenengahkan pendapat anda sendiri, anda dapat membabitkan diri dalam satu perbahasan atau penjelasan
3. PENJELASAN (EXPOSITION)
- Dalam penjelasan (kadang-kadang dipanggil analisis) kita, menginterpretasi, menimbang, dan membuat spekulasi.
- Penjelasan melibatkan membuat kesimpulan (inferences)
- Satu-satu kesimpulan itu adalah rumusan yang diperoleh daripada fakta, tetapi bukan fakta itu sendiri
- Ia adalah satu tekaan atau teori, tetapi bijak, berdasarkan bukti dan keadaan yang manasabah
- Satu-satu kesimpulan itu adalah hasil daripada takulan induktif.
- Penakulan induktif bergerak daripada sesuatu yang khusus kepada yang umum. dipanggil lonjakan induktif.
- Kesimpulan kita dianggap sah apabila disokong oleh fakta untuk meyakinkan masyarakat yang terdidik, simpati, namun skeptik. Jika kesimpulan kita tidak berdasarkan bukti yang cukup, kita dituduh sebagai “jumping to conclusions,”
Interpretasi, spekulasi, tentang sebab musabab, kesan dan penilaian adalah tiga pendekatan dalam membuat kesimpulan mengenai karya seni, tentang apa yang menyebabkan pelukis membuat sesuatu pilihan, atau tentang nilai sesuatu karya
Contoh esei penjelasan oleh Aldous Huxley berjudul “Variations on El Greco,” yang melibatkan interpretasi:
And what did El Greco want to say? The answer can only be inferred; but to me, at least, it seems sufficiently clear. Those faces with their uniformly rapturous expression, those hands clasped in devotion or lifted towards heaven, those figures stretched out to the point where the whole inordinately elongated anatomy becomes a living symbol of upward aspiration – all these bear witness to the artist’s constant preoccupation with the ideas of mystical religion. His aim is to assert the soul’s capacity to come, through effort and through grace, to ecstatic union with divine Spirit. This idea of union is more and more emphatically stressed as the painter advance in years. The frontier between earth and heaven, which clearly defined in such works as The Burial of Count Orgaz and The Dream of Phillip II, grows fainter and finally disappears. In the latest version of Christ’s Baptism, there is no separation of any kind. The forms and colours flow continuously from the bottom of the picture to the top. The two realms are totally fused.
- Kita tidak semestinya menginterpretasi karya El Greco sama seperti yang dibuat oleh Huxley, namun kita boleh menerima interpretasi beliau sebagai satu yang sah. Masih terdapat ruang untuk lebih daripada satu interprestasi dibuat pada kebanyakan karya seni, dan semuanya boleh digandingkan. Walau bagaimanapun, tidak semua interpretasi mempunyai kesahan yang sama. Yang penting setiap interpretasi perlu disokong oleh bukti.
4. PENGHUJAHAN (ARGUMENT)
- Penghujahan adalah satu bentuk wacana yang mengambil kira perbezaan pandangan yang berlawanan tetapi berlandaskan bukti logik yang jelas.
- Apabila kita berhujah, kita bukan sahaja wajib mempertahankan pendapat atau pendirian, tetapi juga perlu mampu menyangkal pendapat atau pendirian lawan
- Sesetengah hujah ditulis sebagai penyangkalan interpretasi orang lain. Contohnya, Sigmund Freud, yang sering terlibat dalam penganalisisan seni, menulis eseinya tentang Moses (Nabi Musa) oleh Michelangelo. Interpretasi yang biasa ialah arca merakam masa sejarah tertentu, apabila Moses melihat kaumnya menari di sekeliling lembu emas dan hampir bangkit dengan kemarahan dan memecahkan kepingan kitabnya. Interpretasi Freud menyangkal interpretasi demikian dan mendakwa bahawa baginda berhasrat untuk terus duduk dengan tenang menahan marahnya. Freud mengasaskan hujah beliau pada beberapa bukti, terutamanya pada posisi tangan kanan Moses.
- Kadang-kadang, perkataan hujahan sering digunakan dengan secara longgar bagi membawa maksud “ isi utama” atau “tesis”. Orang bercakap tentang “hujah dasar” dengan merujuk kepada isi penting sesuatu penulisan, walau pun penulisan tersebut bukan berbentuk penghujahan kerana langsung tidak ada sangkalan yang dibuat.
- Pastikan anda memahami maksud “penghujahan” mengikut apa yang dikendaki oleh sesuatu tugasan.
0 comments:
Post a Comment