“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Sunday, November 30, 2014

TOPIK 10 - EMPAT KAEDAH BERBICARA TENTANG KARYA SENI

1. Pengisahan (Narration)

  • Pengisahan adalah:
  • Satu penceritaan. 
  • Melibatkan fiksi dan bukan fiksi 
  • Menceritakan apa yang berlaku  
  • Cenderung adanya konflik dalam pengisahan
  • Banyak seni tumbuh daripada pengisahan
  • Contoh:  Laocoon

2. DESKRIPSI

  • Dalam deskripsi kita sering menyatakan “ bagaimana seseorang, tempat, atau benda ditanggapi oleh lima deria” 
  • Ini membawa implikasi bahawa hanya benda yang nyata sahaja boleh dihurai. 
  • Namun demikian, terdapat benda yang tidak nyata, contohnya, rasa dan perasaan. 
  • Kadang-kadang , watak tidak nyata pelukis lebih penting dihuraikan daripada penampilannya. 
  • Jadi,  adalah menjadi satu penyataan deskriptif  untuk mengatakan, contohnya, bahawa “Caravaggio adalah seorang yang temperamental.”  
  • Kita boleh menceritakan aksi, seperti teknik  celupan dan sembahan Jackson Pollock
  • Kita juga boleh menceritakan tentang konteks sejarah penghasilan sesuatu karya 
  • Sehinggakan mendedahkan pendapat seseorang adalah juga satu penulisan deskriptif , seperti  “Picasso mencemuh seni bukan representasi, dengan mengatakan bahawa ia adalah satu yang tak masuk akal untuk mengerjakan sesuatu  tanpa subjek yang dikenali” 
  • Dalam hal demikian, anda bercerita tentang pendapat seseorang atau anda sendiri. 
  • Hanya dengan mengenengahkan pendapat anda sendiri, anda dapat membabitkan diri dalam satu perbahasan atau penjelasan
3. PENJELASAN (EXPOSITION)

  • Dalam penjelasan (kadang-kadang dipanggil analisis) kita, menginterpretasi, menimbang, dan membuat spekulasi.
  • Penjelasan melibatkan membuat kesimpulan (inferences) 
  • Satu-satu kesimpulan itu adalah rumusan yang diperoleh daripada fakta, tetapi bukan fakta itu sendiri 
  • Ia adalah satu tekaan atau teori, tetapi bijak, berdasarkan bukti dan keadaan yang manasabah
  • Satu-satu kesimpulan itu adalah hasil daripada takulan induktif. 
  • Penakulan induktif bergerak daripada sesuatu yang khusus kepada yang umum. dipanggil lonjakan induktif.  
  • Kesimpulan kita dianggap sah apabila disokong oleh fakta untuk meyakinkan masyarakat yang terdidik, simpati, namun skeptik. Jika kesimpulan kita tidak berdasarkan bukti yang cukup, kita dituduh sebagai “jumping to conclusions,”
Interpretasi, spekulasi, tentang sebab musabab, kesan dan penilaian adalah tiga pendekatan dalam membuat kesimpulan mengenai karya seni, tentang apa yang menyebabkan pelukis membuat sesuatu pilihan, atau tentang nilai sesuatu karya 

Contoh esei penjelasan oleh Aldous Huxley berjudul “Variations on El Greco,”  yang melibatkan interpretasi:
And what did El Greco want to say? The answer can only be inferred; but to me, at least, it seems sufficiently clear. Those faces with their uniformly rapturous expression, those hands clasped in devotion or lifted towards heaven, those figures stretched out to the point where the whole inordinately elongated anatomy becomes a living symbol of upward aspiration – all these bear witness to the artist’s constant preoccupation with the ideas of mystical religion. His aim is to assert the soul’s capacity to come, through effort and through grace, to ecstatic union with divine Spirit. This idea of union is more and more emphatically stressed as the painter advance in years. The frontier between earth and heaven, which clearly defined in such works as The Burial of Count Orgaz and The Dream of Phillip II, grows fainter and finally disappears. In the latest version of Christ’s Baptism, there is no separation of any kind. The forms and colours flow continuously from the bottom of the picture to the top. The two realms are totally fused.

  • Kita tidak semestinya menginterpretasi karya El Greco sama seperti yang dibuat oleh  Huxley, namun kita boleh menerima interpretasi beliau sebagai satu yang sah. Masih terdapat ruang untuk lebih daripada satu interprestasi  dibuat pada kebanyakan karya seni, dan semuanya boleh digandingkan.  Walau bagaimanapun, tidak semua interpretasi  mempunyai kesahan yang sama. Yang penting setiap interpretasi perlu disokong oleh bukti.
4. PENGHUJAHAN (ARGUMENT)

  • Penghujahan adalah satu bentuk wacana yang mengambil kira perbezaan pandangan yang berlawanan tetapi berlandaskan  bukti logik  yang jelas. 

  • Apabila kita berhujah, kita bukan sahaja wajib mempertahankan pendapat atau pendirian, tetapi juga perlu mampu menyangkal pendapat atau pendirian lawan

  • Sesetengah hujah ditulis sebagai penyangkalan interpretasi orang lain. Contohnya, Sigmund Freud, yang sering terlibat dalam penganalisisan seni, menulis eseinya tentang Moses (Nabi Musa) oleh Michelangelo. Interpretasi yang biasa ialah arca merakam masa sejarah tertentu, apabila Moses melihat kaumnya menari di sekeliling lembu emas dan hampir bangkit dengan kemarahan dan memecahkan kepingan kitabnya. Interpretasi Freud menyangkal interpretasi demikian dan mendakwa bahawa baginda berhasrat untuk terus duduk dengan tenang  menahan marahnya. Freud mengasaskan hujah beliau pada beberapa bukti, terutamanya pada posisi tangan kanan Moses.  

  • Kadang-kadang, perkataan hujahan sering digunakan dengan secara longgar bagi membawa maksud “ isi utama” atau “tesis”. Orang bercakap tentang “hujah dasar” dengan merujuk kepada isi penting sesuatu penulisan, walau pun penulisan tersebut bukan berbentuk penghujahan kerana langsung tidak ada  sangkalan yang dibuat. 
  • Pastikan anda memahami maksud “penghujahan” mengikut apa yang dikendaki oleh sesuatu tugasan.

0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB