Strategi yang diketengahkan oleh Gene Mittler ini adalaah berdasarkan teori Jerome Bruner. Mengandungi empat peringkat penelitian, strategi ini boleh digunakan oleh guru terutama pada peringkat sekolah menengah. Dengan menggunakan empat peringkat tersebu sebagai panduan, guru dapat mengarahkan pelajar kepada aktiviti kritikan dan sejarah seni
Peringkat 1 – Keputusan Pramatang
Pada peringkat ini pelajar terlibat dengan pengimbasan paling asas visual langsung sesuatu karya bagi memahami unsur permukaan dan bentuk impresi karya secara keseluruhan. Peringkat ini dipanggil peringkat“pramatang” kerana ia dijalankan dengan cara yang agak spontan, tanpa keperluan khusus sebagai bimbingan atau wawasan yang teliti. Matlamat guru adalah menggerakkan pelajar ke peringkat yang lebih tinggi secepat mungkin
Peringkat 2- Mencari Isyarat Dalaman
Pada peringkat ini pelajar memulakan usaha aktif untuk meneliti dan membincang karya dan dengan berbuat demikian menjadi biasa dengan operasi kritikan. Operasi ini bermula mengikut Pendekatan Feldman iaitu deskripsi, analisis, interpretasi, dan pertimbangan. Kesemua operasi ini melibatkan pencarian strategi yang pada akhirnya membantu pelajar mengenal pasti kualiti karya. Dengan mempelajari cara melihat karya seni, pelajar dapat memahami cara untuk mendapatkan maklumat yang lebih banyak tentang karya tersebut. Dengan menggunakan pendekatan Feldman, pelajar terus juga didedahkan dengan teori seni yang lebih luas (imitasionalisme, formalisme, emosionalisme) supaya mereka mengetahui bukan sahaja objek seni malah apa jua hal lain yang patut dicari
Peringkat 3 – Mencari Isyarat Luaran
Usaha pencarian diteruskan tetapi sekarang lebih berfokus kepada operasi sejarah seni atau isyarat “luaran” yang tidak semestinya terdapat pada karya itu sendiri, tetapi bergantung kepada pengetahuan tambahan. Sebagai ilustrasi perbezaan, dalam deskripsi atau fasa peringkat 2, perhatian adalah tertumpu kepada menyenarai hal benda (subject matter) dan unsur-unsur seni yang terdapat pada karya. Tetapi dalam deskripsi fasa peringkat 3, pelajar menentukan bila, bagaimana, dan oleh siapa karya itu
disempurnakan (sejarah seni). Dalam peringkat ini, pelajar mengetahui bagaimana orang lain menilai dan membuat pertimbangan karya-karya yang sama, ditambah dengan keputusan tentatif sendiri tentang maksud/makna dan merit yang dibina oleh pelajar pada peringkat yang terdahulu. Transisi daripada kritikan seni kepada sejarah seni dipermudahkan dengan menggunakan operasi yang sama (deskripsi, analisis, dll) meski pun focus nya telah berubah.
Peringkat 4- Keputusan Terakhir
Setelah selesai dengan beberapa operasi asas kritikan dan sejarah seni, pelajar lebih bersedia untuk membina dan menyokong keputusan (dipanggil “ terakhir” tetapi tidak kekal, oleh kerana pertimbangan mungkin berubah) . Tujuan peringkat ini adalah untuk menekankan bahawa pemahaman dan penghargaan terhadap karya seni itu memerlukan pembentukan keputusan yang manasabah dan tidak formal dicapai melalui proses pembelajaran. Untuk menguatkan pertimbangan dengan alasan yang kukuh diperoleh menerusi dua sumber dalaman dan luaran adalah hasil daripada keseluruhan strategi ini
0 comments:
Post a Comment