Pengenalan
Pertumbuhan bahasa – sistem bertulis untuk merakam, pemikiran rasional mula menguasai dunia berfungsi sebagai label, membolehkan manusia mengasingkan daripada pengalamannya dan manganalisis, juga menjadikan mereka menceraikan diri daripada alam semulajadi.
Apabila pengetahuan dan komunikasi meningkat, manusia mula hidup dalam peranan yang berpengkhususan, membawa erti pemisahan dan keterasingan daripada alam semula jadi
Melalui sejarah sejarah yang panjang ini, sesetengah manusia menemui kaedah yang membantu mereka merapatkan semula menerusi alam rasional.
- Menggunakan teknik untuk sengaja melahirkan ciri dalaman, meningkatkan kuasa visual
- Mencapai satu keadaan, disebut secara umumnya sebagai relaksasi, kesatuan minda, lamunan @ hayalan – untuk menimbulkan kesan kepada alam untuk sembuh dan bersatu dengan “Tuhan”
Alam Semula Jadi dan Estetiksme
Kurun ke19 – orang/pengusaha industri, menggunakan kaedah kapitalis yang kompetitif untuk meneksploitasi persekitaran dan menyebabkan banyak kekecohan dan kerosakan
- Semakin ramai manusia sensitif – mula menggeruni sekiranya kekayaan tidak menawarkan kehidupan yang lebih baik, membolehkan mereka mengamalkan keupayaan yang kreatif dan apresiatif serta meneruskan aspirasi, dunia akan kontang daripada keindahan dan kemanusiaan
John Ruskin pernah menyebut bahawa:
“Industri telah mengubah setiap sungai di England menjadi saluran kotor, sehingga anda tidak lagi dapat menyucikan anak melainkan dengan air hujan. Malah itu pun kotor"
Ciri dan Pengaruah Zaman Takulan
- Fasa dalam aktiviti intelektual dipengaruhi oleh sikap sains
- Unsur kemanusiaan hampir pupus daripada kehidupan
- Manusia percaya bahawa mereka telah Berjaya mendapatkan system yang sempurna – meliputi kerajaan, ekonomi, seni, masyarakat, dan malan ugama – namun dianggap ketiadaan peribadi dan emosi kemanusiaan
- Keseluruhan sistem telah diledaki Revolusi
Sejarah Perkembangan Primitivisme
- Kemunculan semula idea “ekspresi diri”
1910 – Roger Fry menganjurkan pameran Pasca Impresionisme, termasuklah karya Henry Rousseau (1844-1910) seorang pelukis “primitif” Perancis
- Keseluruhan kaitan antara seni kanak-kanak dan seni manusia primitfi dan persoalan sama ada latih dalam seni diperlukan
- Kesedaran meningkat tentang merit estetik seni irri ive dan perkembangan apresiasi irri seni moden
- Faktor lain yang menyumbang kepada peningkatan pengiktirafan terhadap seni kanak-kanak
- Seni kanak-kanak sebagai relevan kepada kefahaman keseluruhan keutamaan kebebasasn dan kejujuran rasa dalam seni
- Penolakan tanggungjawab moral, dan
- Asumpsinya ialah imaginasi seni pada dasarnya adalah jujur tidak seperti “sikap kotor” imaginasi kalangan peniaga.
Jean Jacques Rousseau adalah pengarang “ Kontrak Sosial” -1762
- Mengasaskan falsafah keindividualan
- Mendakwa bahawa sains dan tamadun telah memisahkan manusia dari alam; lantas, naluri sepatutnya menjadi panduan.
- “Balik kepada alam”
- “Kebuasan mulia” (Noble Savage)
Masyarakat Eropah telah mengalami tuntutan terhadap interpretasi baru tentang manusia dan alam.
- Kebangkitan semula “pemujaan dan rasa” – untuk menjadi asas kepada puisi, drama, seni, dan musik keasyikan
- Memberikan manusia kebebasan untuk menyuarakan keasyikan mereka
- Semua jenis subjek dan pengalaman, yang dahulunya dianggap cita rasa buruk, sekarang didapati dalam ekspresi seni
- Terdapat pembaharuan minat terhadap alam, landskap, cerita rakyat
Terminologi Primitivisme
Terdapat beberapa jenis primitivisme
- Seni oleh manusia prasejarah atau bukan Eropah (sering menyarankan ketidak tepatan dan etnosentrik?
- Merujuk kepada subjek dan bentuk yang dipinjam daripada sumber bukan Barat
o Contoh: Gauguin – motif Tahiti
o Picsso Picasso – Arca Afrika
- Idea – sebahagian besar daripada sentimental Kebuasan Mulia – sebagai satu kejadian yang hebat terkandung oleh tamadun, dipopularkan oleh Rousseau
- Penaklukan besar-besaran di Asia, Afrika dan Oceania yang membawa budaya asing kepada bangsa Eropah
- Seni dan kraf manusia luar Eropah membawa kepada seniman alternative ekspresif, bukan naturalistic kepada tradisi ilusionisitk yang berada dalam seni Barat sejak Renaissance
- Keinginan untuk mengekspresi kebenaran yang mengatasi ketepatan penampakan adalah asas kepada Modernisme
- Seni bukan Barat menyediakan ramai seniman Eropah dengan model untuk seni emotif dan antirasional
- Keinginan mendesak untuk mengisi seni dengan ketulinan emosi dan spiritual membezakan modern daripada seni Victoria, yang cuba mengajar atau mengalihkan pemerhati
- Untuk menyampaikan rasa secara tulin, pelukis moden berpaling kepada bentuk dan rupa primitive yang banyak
Motif/Ciri
- Menjelaskan hubungan prasejarah antara seni, ugama dan magik
- Boleh menghidupkan semula tempah penyembahan prasejarah
- Lambakan pengimajaan serupa kanak-kanak
- Merangkumkan keghairahan untuk lari daripada kedewasaan dan tanggung jawab manusia “bertamadun”
Sunday, November 30, 2014
Label
2023 - BPSM
5S
6 ASPIRASI MURID PPPM
Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM
BAHAN JPN SELANGOR
BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016
BINA WEB
BUDAYA SEKOLAH
Buku Program
CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024
Catatan Peribadi Admin
CIRI-CIRI P&P BERKESAN
CONTOH EVIDENS SKPMg2
Creativity & Innovation in Education
FIZIKAL SEKOLAH
GAMBAR PKPGB
GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM
Garis Panduan
Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023
GMGBM 2018
GURU BESAR
I-THINK
ICT
INOVASI DAN KREATIVITI
JADUAL WAKTU PKPGB
KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA
KALENDAR 2016
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017
KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA
Kinicki Krietner
KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR
KOMUNIKASI
Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat
KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015
KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER
KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK)
MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
Melindungi Masa Instruksional (MMI)
MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN
Myportfolio Guru Besar 2018
Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019
NILAI - NILAI MURNI
Nostalgia Hidupku
NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN
ORGANISASI SEKOLAH
PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH
PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI
PAET3101 : ETIKA PERGURUAN
Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018
PBPPP
PBS
PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN
PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum
PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation)
PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH
PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM
PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN
PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
PEKELILING
PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM
PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
PEMIMPIN TMK 2018
PENGALAMAN PEMBELAJARAN
PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH
PENGURUSAN DI SWASTA
PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH
PENGURUSAN KOKURIKULUM
PENGURUSAN PEJABAT
PENGURUSAN RISIKO
PENGURUSAN SEKOLAH
PENGURUSAN STRATEGIK
PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN
PERANCANGAN STRATEGIK
PERLEMBAGAAN PIBG
PIPPK
PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN
PPPM
PSIKOLOGI PERKEMBANGAN
PST6
RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT / RPH 2017
RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017)
RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017)
SEKOLAH BERKESAN
SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI
SKPMg2
SOSIOLOGI PENDIDIKAN
SWOT
SWOT HAL EHWAL MURID
TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH
TAKSONOMI BLOOM
TANGGUNGJAWAB GURU BESAR
TATATERTIB
TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017
TQM
TUGAS GURU BESAR
UPSR 2016
VIDEO
VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU
VIDEO PKPGB
0 comments:
Post a Comment