“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Sunday, November 30, 2014

TOPIK 12 PRIMITIVISME

Pengenalan


Pertumbuhan bahasa – sistem bertulis untuk merakam, pemikiran rasional mula menguasai dunia berfungsi sebagai label, membolehkan manusia mengasingkan daripada pengalamannya dan manganalisis, juga menjadikan mereka menceraikan diri daripada alam semulajadi.

Apabila pengetahuan dan komunikasi meningkat, manusia mula hidup dalam peranan yang berpengkhususan, membawa erti pemisahan dan keterasingan daripada alam semula jadi

Melalui sejarah sejarah yang panjang ini, sesetengah manusia menemui kaedah yang membantu mereka merapatkan semula menerusi alam rasional.

- Menggunakan teknik untuk sengaja melahirkan ciri dalaman, meningkatkan kuasa visual

- Mencapai satu keadaan, disebut secara umumnya sebagai relaksasi, kesatuan minda, lamunan @ hayalan – untuk menimbulkan kesan kepada alam untuk sembuh dan bersatu dengan “Tuhan”

Alam Semula Jadi dan Estetiksme

Kurun ke19 – orang/pengusaha industri, menggunakan kaedah kapitalis yang kompetitif untuk meneksploitasi persekitaran dan menyebabkan banyak kekecohan dan kerosakan

- Semakin ramai manusia sensitif – mula menggeruni sekiranya kekayaan tidak menawarkan kehidupan yang lebih baik, membolehkan mereka mengamalkan keupayaan yang kreatif dan apresiatif serta meneruskan aspirasi, dunia akan kontang daripada keindahan dan kemanusiaan

John Ruskin pernah menyebut bahawa:
“Industri telah mengubah setiap sungai di England menjadi saluran kotor, sehingga anda tidak lagi dapat menyucikan anak melainkan dengan air hujan. Malah itu pun kotor"

Ciri dan Pengaruah Zaman Takulan

- Fasa dalam aktiviti intelektual dipengaruhi oleh sikap sains
- Unsur kemanusiaan hampir pupus daripada kehidupan
- Manusia percaya bahawa mereka telah Berjaya mendapatkan system yang sempurna – meliputi kerajaan, ekonomi, seni, masyarakat, dan malan ugama – namun dianggap ketiadaan peribadi dan emosi kemanusiaan
- Keseluruhan sistem telah diledaki Revolusi

Sejarah Perkembangan Primitivisme
- Kemunculan semula idea “ekspresi diri”
1910 – Roger Fry menganjurkan pameran Pasca Impresionisme, termasuklah karya Henry Rousseau (1844-1910) seorang pelukis “primitif” Perancis
- Keseluruhan kaitan antara seni kanak-kanak dan seni manusia primitfi dan persoalan sama ada latih dalam seni diperlukan
- Kesedaran meningkat tentang merit estetik seni irri ive dan perkembangan apresiasi irri seni moden
- Faktor lain yang menyumbang kepada peningkatan pengiktirafan terhadap seni kanak-kanak
- Seni kanak-kanak sebagai relevan kepada kefahaman keseluruhan keutamaan kebebasasn dan kejujuran rasa dalam seni
- Penolakan tanggungjawab moral, dan
- Asumpsinya ialah imaginasi seni pada dasarnya adalah jujur tidak seperti “sikap kotor” imaginasi kalangan peniaga.

Jean Jacques Rousseau adalah pengarang “ Kontrak Sosial” -1762
- Mengasaskan falsafah keindividualan
- Mendakwa bahawa sains dan tamadun telah memisahkan manusia dari alam; lantas, naluri sepatutnya menjadi panduan.
- “Balik kepada alam”
- “Kebuasan mulia” (Noble Savage)
Masyarakat Eropah telah mengalami tuntutan terhadap interpretasi baru tentang manusia dan alam.
- Kebangkitan semula “pemujaan dan rasa” – untuk menjadi asas kepada puisi, drama, seni, dan musik keasyikan
- Memberikan manusia kebebasan untuk menyuarakan keasyikan mereka
- Semua jenis subjek dan pengalaman, yang dahulunya dianggap cita rasa buruk, sekarang didapati dalam ekspresi seni
- Terdapat pembaharuan minat terhadap alam, landskap, cerita rakyat

Terminologi Primitivisme

Terdapat beberapa jenis primitivisme
- Seni oleh manusia prasejarah atau bukan Eropah (sering menyarankan ketidak tepatan dan etnosentrik?
- Merujuk kepada subjek dan bentuk yang dipinjam daripada sumber bukan Barat
o Contoh: Gauguin – motif Tahiti
o Picsso Picasso – Arca Afrika
- Idea – sebahagian besar daripada sentimental Kebuasan Mulia – sebagai satu kejadian yang hebat terkandung oleh tamadun, dipopularkan oleh Rousseau
- Penaklukan besar-besaran di Asia, Afrika dan Oceania yang membawa budaya asing kepada bangsa Eropah
- Seni dan kraf manusia luar Eropah membawa kepada seniman alternative ekspresif, bukan naturalistic kepada tradisi ilusionisitk yang berada dalam seni Barat sejak Renaissance
- Keinginan untuk mengekspresi kebenaran yang mengatasi ketepatan penampakan adalah asas kepada Modernisme
- Seni bukan Barat menyediakan ramai seniman Eropah dengan model untuk seni emotif dan antirasional
- Keinginan mendesak untuk mengisi seni dengan ketulinan emosi dan spiritual membezakan modern daripada seni Victoria, yang cuba mengajar atau mengalihkan pemerhati
- Untuk menyampaikan rasa secara tulin, pelukis moden berpaling kepada bentuk dan rupa primitive yang banyak

Motif/Ciri
- Menjelaskan hubungan prasejarah antara seni, ugama dan magik
- Boleh menghidupkan semula tempah penyembahan prasejarah
- Lambakan pengimajaan serupa kanak-kanak
- Merangkumkan keghairahan untuk lari daripada kedewasaan dan tanggung jawab manusia “bertamadun”

0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB