Plato “Seni adalah satu peniruan.”
A. Peniruan Zahir
Persoalan
o Mengapakah catan atau arca yang membawa kesan keserupaan model asal menakjubkan kita?
o Mengapa pelukis meniru apa yang dapat dilihat oleh mata atau yang dapat dirakam oleh kamera?
Penjelasan dan Andaian
Hampir setiap orang menganggap bahawa representasi yang tepat adalah dasar seni.
Seni terawal memang mempunyai ciri representasi yang tinggi, tepat dengan kecantikan.
Kanak-kanak cuba meniru objek secara tepat, meski pun mereka kurang berjaya daripada pandangan orang dewasa.
Imitasi adalah sebahagian daripada usaha mengenali alam.
Kecenderungan meniru realiti melambangkan usaha untuk mengawal realiti. Pada peringkat kesedaran yang lebih dalam, kecenderungan kita melukis kepala supaya ia nampak hidup adalah sebahagian daripada usaha untuk menguasai kehidupan.
Melukis sesuatu objek berulang-ulang membentuk keyakinan terhadap kebolehan diri untuk mengawalnya.
Kita fikir bahawa kita kurang menjadi mangsa kepada peristiwa yang tidak menentu dalam dunia yang kurang kita fahami sekiranya kita membentuk imej yang cukup tepat untuk menggantikan karya agung yang kita tangani.
Satu hasil yang naturalistik mungkin menakjubkan kerana kita menyanjungi kemahiran seorang seniman.
o Peniruan yang berjaya sebagai kesan seni sering menakjubkan ramai orang.
o Ramai yang seronok dengan lukisan yang “mengelirukan mata”
B. Imitasi – penjelasan lanjut
o Ketepatan imitasi boleh muncul daripada keperhatinan terhadap penceritaan. Daripada mulanya, seni berperanan dalam menghubungkan maklumat.
o Meski pun photojournalism telah banyak menggantikan seniman sebagai perakam peristiwa , pelukis terus melahirkan karya yang mengandungi maklumat kepada pemerhati menerusi deskripsi dan representasi naturalistik.
o Seni menyampaikan drama yang menyentuh perasaan tentang kehidupan manusia biasa, objek dan tempat Rekabentuk satu gambar dicantum dengan kemahiran/ketrampilan representasi pelukis mengujudkan impak psikologi.
C. Imitasi sebagai Penyataan Fakta
o Kadang-kadang seni digunakan oleh pelukis/seniman untuk menumpukan perhatian pada subjek, tidak pada cara gambar diolah.
o Pendekatan ini boleh membawa implikasi sifat rendah hati kerana pelukis sebagai orang yang memilih, menyusun dan mempersembahkan realiti boleh berselindung diri dalam proses tersebut.
o Rasa ingin berselindung muncul kerana pelukis ingin mengujudkan visi, tindakan melihat, sebagai bahagian yang paling penting dalam pengalaman seni.
Sunday, November 30, 2014
Home »
PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH
» TOPIK 11 IMITATIONALISME
TOPIK 11 IMITATIONALISME
Label
2023 - BPSM
5S
6 ASPIRASI MURID PPPM
Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM
BAHAN JPN SELANGOR
BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016
BINA WEB
BUDAYA SEKOLAH
Buku Program
CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024
Catatan Peribadi Admin
CIRI-CIRI P&P BERKESAN
CONTOH EVIDENS SKPMg2
Creativity & Innovation in Education
FIZIKAL SEKOLAH
GAMBAR PKPGB
GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM
Garis Panduan
Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023
GMGBM 2018
GURU BESAR
I-THINK
ICT
INOVASI DAN KREATIVITI
JADUAL WAKTU PKPGB
KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA
KALENDAR 2016
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017
KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA
Kinicki Krietner
KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR
KOMUNIKASI
Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat
KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015
KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER
KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK)
MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
Melindungi Masa Instruksional (MMI)
MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN
Myportfolio Guru Besar 2018
Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019
NILAI - NILAI MURNI
Nostalgia Hidupku
NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN
ORGANISASI SEKOLAH
PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH
PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI
PAET3101 : ETIKA PERGURUAN
Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018
PBPPP
PBS
PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN
PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum
PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation)
PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH
PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM
PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN
PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
PEKELILING
PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM
PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
PEMIMPIN TMK 2018
PENGALAMAN PEMBELAJARAN
PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH
PENGURUSAN DI SWASTA
PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH
PENGURUSAN KOKURIKULUM
PENGURUSAN PEJABAT
PENGURUSAN RISIKO
PENGURUSAN SEKOLAH
PENGURUSAN STRATEGIK
PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN
PERANCANGAN STRATEGIK
PERLEMBAGAAN PIBG
PIPPK
PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN
PPPM
PSIKOLOGI PERKEMBANGAN
PST6
RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT / RPH 2017
RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017)
RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017)
SEKOLAH BERKESAN
SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI
SKPMg2
SOSIOLOGI PENDIDIKAN
SWOT
SWOT HAL EHWAL MURID
TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH
TAKSONOMI BLOOM
TANGGUNGJAWAB GURU BESAR
TATATERTIB
TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017
TQM
TUGAS GURU BESAR
UPSR 2016
VIDEO
VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU
VIDEO PKPGB
0 comments:
Post a Comment