1.0 PENGENALAN
Sekolah merupakan agen yang penting dalam pembinaan generasi masa depan (Rahimah Haji Ahmad, 2005). Kejayaan sesebuah sekolah bergantung kepada corak kepimpinan yang diamalkan di sekolah itu (Hussein Mahmood, 2005; Mortimore, 1997).Kepimpinan yang berkesan adalah asas kepada penambahbaikan sekolah yang berterusan (Muijs & Harris, 2007; Simkins, Sisum & Muhammad Memon, 2003). Ramai mempercayai bahawa pengurusan sekolah hanya diwarnai oleh kepimpinan pengetua sahaja (Abdul Shukor Abdullah, 2004) tanpa menyedari bahawa kepimpinan semua warga sekolah juga turut menyumbang ke arah kejayaan sesebuah sekolah (Hussein Mahmood, 2005).
Pada dasarnya kepimpinan sekolah diterajui oleh kumpulan pentadbir yang diterajui oleh Pengetua, Penolong Kanan Pentadbiran, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid, Penolong Kanan Petang, Penolong Kanan Kokurikulum dan Guru-guru Kanan Mata Pelajaran. Dalam hal yang sedemikian,rundingcara di sekolah meliputi penyelesaian masalah warga sekolah, membimbing dan membantu klien membuat keputusan menangani krisis, mengembangkan persefahaman kendiri, meningkatkan ketahanan emosi semasa menghadapi konflik dalaman atau memperbaiki dan mempertingkatkan hubungan interaksi dengan individu lain. Keperluan kemahiran rundingcara menjadi satu kaedah dalam kepimpinannya amat penting kepada pentadbir untuk mempertingkatkan kestabilan organisasi demi mencapai prestasi yang gemilang.
2.0 DEFINISI
(i) Rundingcara
Rundingcara ialah proses menolong dalam pertemuan yang melibatkan perhubungan dua
hala di antara pegawai rundingcara dengan individu yang memerlukan bimbingan dan jalan
penyelesaian.
(ii) Kemahiran
Kemahiran adalah kebolehan membuat sesuatu dengan betul (berkesan) dan cepat.(cekap)
3.0 MASALAH –MASALAH UMUM YANG MEMERLUKAN KEMAHIRAN RUNDINGCARA
(I) Masalah Kepimpinan
Pentadbiran dan pengurusan di sekolah adalah berkait dengan bidang kepemimpinan. Guru besar adalah orang yang memainkan peranan penting dalam melaksanakan tugas dalam bidang pentadbiran di sekolah. Guru besar adalah pentadbir, pengurus dan yang lebih mustahak di situ adalah seorang pemimpin. Sebagai seorang pentadbir yang melibatkan diri dalam pentadbiran pendidikan, maka ia perlu kepada proses kerjasama di antara dua orang atau lebih yang berasaskan kepada rasional yang tertentu untuk mencapai tujuan yang telah ditentukan sebelumnya. Pentadbiran secara amnya tertumpu kepada hal-hal yang sebahagian besar berhubung dengan pembahagian kerja dan penyelarasan perhubungan untuk melahirkan kecekapan dalam organisasi. Konsep sesebuah pentadbiran, tidak akan lari daripada aspek kesepakatan. Tanpa melibatkan proses kerjasama, maka pentadbiran dalam erti kata sebenar tidak akan berlaku di sekolah.
(II) Masalah Guru
Masalah yang melibatkan guru biasanya adalah masalah seperti guru yang datang lewat ke sekolah atau enggan dan lambat masuk ke kelas untuk memulakan pengajaran. Walaupun telah beberapa kali ditegur oleh guru besar dan pihak pentadbir, masalah tersebut tetap berulang. Ia menjadi cabaran kepada guru besar dan pihak pentadbir untuk melaksanakan pentadbiran dengan melibatkan sekumpulan pekerja di bawahnya dengan cara yang disenangi.
(III) Masalah Disiplin Pelajar
Masalah salah laku yang ditunjukkan oleh pelajar banyak ragam, seperti datang
lambat ke sekolah, ponteng kelas, mencalarkan kereta guru, tidak memakai lencana
sekolah dan tidak menghormati guru. Semuanya melibatkan masalah disiplin yang kecil
dan masih boleh diperbaiki dan boleh dikatakan pelajar ini pelajar nakal. Tetapi lain
pula halnya dengan memukul guru, mengugut bunuh, merokok, menghisap dadah atau
ganja, merompak dan banyak lagi yang belum didedahkan. Ini bukan lagi perbuatan
nakal, ini namanya samseng atau gangster. Bukan seorang dua yang membuat kerja ini
tetapi semestinya berkumpulan. Kumpulan inilah yang dikatakan kumpulan samseng.
Dari samseng kecil-kecilan akhirnya menjadi kongsi gelap. Masalah disiplin di sekolah kini
adalah pada tahap yang sangat membimbangkan
(IV) Masalah Hubungan Luar
Masalah yang dihadapi oleh golongan pentadbiran sekolah kadang kala turut melibatkan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG). PIBG adalah organisasi penting kepada sesebuah sekolah yang berperanan sebagai rakan kongsi sekolah dalam menyelesaikan masalah, birokrasi dan pelbagai isu yang timbul. Badan ini juga bertindak sebagai wadah, forum, dan khidmat bakti untuk kemajuan serta pembanguan murid dan sekolah. Ini turut melibatkan sistem pentadbiran dan pengurusan sekolah, akademik, disiplin, sistem pemantauan dan penilaian. Namun masalah akan timbul apabila berlaku perbezaan pendapat di antara PIBG dan pihak pentadbir sekolah. PIBG dan sekolah itu sendiri mempunyai perancangan yang berbeza dan inginkan yang terbaik untuk kemajuan sekolah. Menjadi masalah dan timbul kekangan kepada pihak pentadbir sekolah untuk memenuhi semua permintaan PIBG apabila PIBG itu sendiri kurang faham tentang keadaan sekolah yang dinaunginya. Ada sesetengah sekolah yang PIBG tidak memberi kerjasama yang baik kepada sekolah sebaliknya membantah keputusan guru besar dan kadangkala mendesak pihak sekolah untuk menjalankan sesuatu program atau apa yang telah dirancang PIBG.
4.0 KEPENTINGAN RUNDINGCARA
Kemahiran berunding atau juga berbincang adalah dirujuk kepada keupayaan yang
membolehkan seseorang mencapai sesuatu persetujuan. Kemahiran ini diperlukan apabila dua
orang yang mengharapkan hanya satu perkara antara satu sama lain.
Kenapa Pentadbir sekolah kurang kemahiran berunding?
Kekurangan kemahiran berunding disebabkan oleh:
Kurangnya pengalaman
Tidak matang
Peluang untuk berbincang kurang
Kurang yakin dengan diri
Terlalu merendah diri
Apa akan terjadi apabila seorang pentadbir sekolah kurang kemahiran berunding?
Beliau akan menghadapi masalah seperti tidak:
Mencapai apa yang telah kita harapkan
Berpuas hati dengan apa yang telah kita ada
Berkeyakinan pada diri sendiri
Mempunyai harga diri
5.0 CIRI-CIRI RUNDINGCARA
1. Matlamat Rundingcara ialah untuk membantu mempertingkatkan kedua-dua pihak iaitu
perunding dan sistem klien. Perunding mungkin boleh membantu meningatkan keyakinan,
kemahiran dan pengetuahuan perunding supaya dapat mengendalikan klien dengan lebih
berkesan. Dalam situasi yang lain pula, program intervensi itu boleh dilaksanakan terus
kepada sistem klien.
2. Pada suatu ketika dalam proses perundingan, perundi atau klien diberi keutamaan
bergantung kepada situasi.
3. Perundingan boleh diberikan oleh perunding luaran yang berasingan daripada organisasi
atau sebagai perunding dalaman iaitu sebahagian daripada ahli organisasi.
4. Penyertaan dalam perundingan adalah secara sukarela.
5. Perundi bebas untuk melaksanakan atau tidak syor / cadangan perunding.
6. Perhubungan perundi-perundi adalah sama taraf dari segi kuasa tetapi berlainan dari segi keterlusan.
7. Perhubungan perundi-perundi adalah sementara untuk sesuatu sesi, program atau projek.
Perunding bukan bertujuan untuk menggantikan perundi.
8. Di dalam kebanyakan situasi, perundingan dijalankan secara bekerjasama dan komplimetari kepada perundi.
6.0 LANGKAH-LANGKAH KEMAHIRAN RUNDINGCARA
Kenalpasti apa yang kita perlukan
Luahkan pendapat kita
Sediakan perancangan diri
Kenal pasti keperluan rakan kita
Mendengar dengan sepenuh jiwa
Ajukanlah masalah
Berikan pengetahuan bukan menggertak atau mengugut
Sentiasa bersabar
Bertolak ansur dengan kreatif
Fikirkan rakan kita adalah seperti kawan karib
Ceburkan diri dalam pelbagai aktiviti
Terima tanggung jawab jika terpilih
7.0 INDIVIDU YANG MEMERLUKAN KHIDMAT RUNDINGCARA
Berikut adalah individu yang memerlukan khidmat rundingcara:-
• Mengalami tekanan (stress) / konflik
• Sukar berinteraksi
• Ingin berkongsi masalah
• Memerlukan pengukuhan emosi
Memerlukan bimbingan /panduan
• Ingin memahami peraturan /prosedur
• Ingin mempertingkatkan kemahiran diri
• Memulihkan perhubungan dengan ahli keluarga
• Memahami diri sendiri, pasangan dan ahli keluarga
• Mengenalpasti masalah
8.0 TANGGUNGJAWAB PEGAWAI RUNDINGCARA TERHADAP KLIEN
• Pegawai Rundingcara bertanggungjawab untuk mengutamakan kepentingan klien,
sama ada klien individu atau klien kelompok.
• Pegawai Rundingcara hendaklah menghormati privasi klien dan merahsiakan segala
maklumat yang diperolehi semasa rundingcara melainkan maklumat yang akan
membahayakan klien atau orang di persekitarannya. Pegawai Rundingcara hendaklah
memahami dan menghormati latar belakang sosiobudaya klien.
• Semasa menjalankan sesi kaunseling, Pegawai Rundingcara hendaklah memelihara
kesejahteraan fizikal dan psikologi klien dan tidak memperalatkan klien untuk kepentingan diri sendiri sama ada dari aspek kewangan, seksual, emosi dan sebagainya.
• Pegawai Rundingcara hendaklah menjalankan sesi rundingcara dengan hikmah dan
adil serta tidak dipengaruhi oleh keadaan atau klien.
• Pegawai Rundingcara hendaklah membimbing klien ke arah pembentukan sikap
bertanggungjawab terhadap tingkah lakunya. Pegawai Rundingcara juga perlu
menghormati keputusan atau penentuan kendiri yang dibuat oleh klien.
• Pegawai Rundingcara hendaklah berkhidmat dengan penuh dedikasi, ikhlas, jujur
dan membuktikan kemahiran serta kecekapannya.
• Pegawai Rundingcara tidak boleh mengamalkan, mempersetujui atau menggalakkan
diskriminasi berasaskan ras, jantina, agama, status, ideologi, kecacatan fizikal,
mental atau diskriminasi dalam bentuk apa-apa pun.
• Pegawai Rundingcara hendaklah menjelaskan kepada klien mengenai keperluan
proses dan implikasi perkhidmatan rundingcara secara jelas dan difahami oleh klien.
• Pegawai Rundingcara hendaklah mencapai persetujuan dengan kliennya di peringkat
awal sesi rundingcara mengenai batasan umur kerahsiaan. Persetujuan antara Pegawai
Rundingcara dengan klien mengenai kerahsiaan boleh disemak semula dan diubah dengan
persetujuan bersama.
• Dalam kes yang jelas terbukti bahawa klien atau orang lain berada dalam keadaan
bahaya, Pegawai Rundingcara hendaklah menggunakan budi bicaranya untuk
menjaga kepentingan klien dan orang yang terlibat.
• Pegawai Rundingcara tidak digalakkan memberikan perkhidmatan rundingcara
kepada saudara mara, kawan karib atau sesiapa yang mempunyai hubungan intim
dengannya atau mempunyai hubungan dengan pihak pentadbirannya yang membuat
penilaian.
• Pegawai Rundingcara tidak dibenarkan meninggalkan sesi rundingcara seperti yang
dijadualkan tanpa alasan yang munasabah.
• Pegawai Rundingcara tidak boleh menghalang klien yang hendak menamatkan sesi
kaunseling atau ingin bertukar kepada Pegawai Rundingcara yang lain.
• Pegawai Rundingcara hendaklah memastikan bahawa kliennya tidak menjalani
rundingcara dengan Pegawai Rundingcara yang lain pada masa yang sama. Sekiranya
mengikut pertimbangan Pegawai Rundingcar klien memerlukan perkhidmatan luar daripada
bidang kepakarannya Pegawai Rundingcara hendaklah merujuk klien tersebut kepada pihak
yang berkenaan.
• Pegawai Rundingcara hendaklah menjalankan sesi rundingcara di tempat yang selesa dan
‘private’. Klien tidak seharusnya diperhatikan oleh orang luar melainkan dengan kebenarannya termasuk juga sesi rundingcara yang dirakam atau dipitavideokan.
9.0 TANGGUNGJAWAB PEGAWAI RUNDINGCARA TERHADAP RAKAN PEGAWAI RUNDINGCARA
• Pegawai Rundingcara hendaklah saling berusaha meningkatkan tahap kecekapan
profesionalisme masing-masing.
• Pegawai Rundingcara hendaklah menunjukkan sikap menghormati, adil dan terbuka
terhadap rakan Pegawai Rundingcara.
• Pegawai Rundingcara bertanggungjawab untuk mencegah, mendedahkan serta
memperbetulkan perlakuan rakan Pegawai Rundingcara yang tidak beretika.
• Pegawai Rundingcara hendaklah bersedia untuk mempertahan, membantu dan
membela rakan Pegawai Rundingcara yang teraniaya akibat tuduhan dan tohmahan
perlakuan yang tidak beretika.
10. CONTOH KES RUNDINGCARA
(I) Membuat rundingcara dengan ibu bapa / penjaga murid dalam usaha menjayakan peningkatan prestasi akademik dan kemenjadian pelajar. Contoh:Pentadbir dengan ibu bapa murid Kelas Pemulihan Khas dalam urusan pembelajaran yang berkesan.Contoh:Masalah disiplin (ponteng,menghisap rokok,bergaduh ,mencuri dan sebagainya)
(II) Membuat rundingcara dengan guru-guru dan staf sokongan .
Contoh: Perselisihan faham antara staf
(III) Membuat rundingcara dengan ahli-ahli NGO dalam usaha pembangunan sekolah.
Contoh: Karnival Tabung Kebajikan Amal untuk penyelenggaraan dewan, kantin dan sebagainya.
Contoh: Hari Kantin untuk mengutip tabung pelajar miskin
11.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya, penentu kepada kejayaan pentadbiran sekolah bukan hanya berlandaskan teori sahaja, tetapi kesemuanya berasaskan kepada kebijaksanaan guru besar itu sendiri dan peka dengan keadaan sekelilingnya. Mencari punca masalah dan menyelesaikan berasaskan kepada punca-punca yang dikenalpasti adalah penting.
Sebagai seorang guru besar, sudah semestinya mahu menjadi seorang pemimpin yang berkesan. Seorang guru besar yang berkesan akan melahirkan guru, murid, dan sekolah yang berkesan. Guru besar adalah teras kepada pengurusan pendidikan di sekolah. Jika guru besar sudah tidak mempunyai kreadibiliti dan karisma yang tinggi, maka suasana sekolah akan turut pincang. Sekolah adalah merupakan ‘duta wawasan’ yang merupakan sebuah negara kecil yang perlu segala-galanya. Pemimpin dan pengikut hendaklah sentiasa taat mentaati dan menghargai di antara satu sama lain.
Dengan wujudnya sifat kepimpinan yang berkesan maka pengurusan dan pentadbiran di sekolah akan tercapai seperti yang diharapkan oleh setiap masyarakat dan kerajaan.Barisan pentadbir harus menyedari bahawa kaunselor sekolah melibatkan diri dalam perkhidmatan bimbingan dan menyediakan perkhidmatan seumpama itu bagi guru dan ibu bapa. Tujuan utama perundingan adalah untuk membantu dua kumpulan ini menjadi lebih berkesan dalam urusan mereka dengan kanak – kanak dan remaja. Biasanya, pendekatan perundingan adalah dengan menumpukan perhatian terhadap tingkahlaku guru atau ibu bapa dalam interaksi mereka dengan pelajar. Kebanyakan kaunsleor melibatkan diri dalam urusan perundingan atas permintaan guru, ibu bapa atau pentadbir sekolah. Alasan yang biasanya diberikan ialah pelajar tidak membuat kerja sekolah, tidak mempunyai akhlak yang baik serta hubungan yang kurang baik dengan rakan sebaya.
Barisan pentadbir atau golongan professional menganggap perundingan sebagai perubahan sistem atau menganggap perunding sebagai agen perubahan di sekolah, mengambarkan perspektif mengenai perundingan yang sukar diterima dengan mudah atau dilaksanakan oleh kaunselor sekolah.
RUJUKAN
Zulkifli Yusuf ( 1988), Panduan Khidmat Bimbingan ( untuk guru dan bakal guru ). Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
http://pengurusankonflikperundingan.blogspot.com/
http://eprints.utm.my/6175/1/NorhayatiAhmad2008_PerananProsesKerjaTanggungjawabKaunselor.pdf
http://eprints.utm.my/6175/1/NorhayatiAhmad2008_PerananProsesKerjaTanggungjawabKaunselor.pdf
http://pengajian-ipg.blogspot.com/2013/02/masalah-semasa-mejalankan-kerja-kerja.html
http://www.iab.edu.my/sn19/KertasFinal/Ganesan_Anandan.pdf
0 comments:
Post a Comment