Dalam sesi kritikan perkara-perkara berikut boleh digunakan sebagai panduan. Oleh kerana pendekatan ini agak holistik, penentuan sebenar markah bergantung kepada kebijaksanaan pensyarah yang terlibat. Pelajar boleh dinilai berasaskan kepada kebolehan mereka tentang:
1. Kefahaman tentang penggunaan media, teknik dan proses.
a. Mengetahui perbezaan antara bahan, teknik dan proses
b. Menghurai bagaimana bahan, teknik dan proses yang berlainan menimbulkan respons yang berbeza.
c. Menggunakan media, teknik dan proses dapat menyampaikan idea, pengalaman dan cerita yang berbeza.
2. Menggunakan pengetahuan tentang struktur dan fungsi
a. Mengetahui perbezaan antara ciri dan tujuan seni dalam menyampaikan idea.
b. Menghurai bagaimana ciri dan prinsip penyusunan ekspresif yang berbagai dapat menimbulkan respons yang berbeza.
c. Menggunakan struktur visual dan fungsi seni untuk menyampaikan idea
3. Memilih dan menilai ragam hal benda, simbol dan idea
a. Meneroka dan memahami kandungan prospektif hasil kerja atau karya.
b. Memilih dan menggunakan hal benda, simbol dan idea untuk menyampaikan pengertian.
4. Mengupas tentang kesukaran yang dihadapi semasa berkarya
a. Mengimbas kembali tentang masalah yang dihadapi semasa menghasilkan karya dari aspek:
i. Teknik
ii. Perlambangan
iii. Kesesuaian teknik dan perlambangan
b. Menelah cara mengatasinya untuk karya-karya yang akan datang.
5. Memahami seni visual dalam hubungan sejarah dan budaya (mengikut kesesuaian projek)
a. Mengetahui bahawa seni visual mempunyai kedua-dua hubungan sejarah dan pertalian khusus dengan berbagai budaya.
b. Mengenal pasti karya-karya tertentu sebagai milik kepada sesuatu kebudayaan, masa dan tempat
c. Menunjukkan bagaimana sejarah, budaya, dan seni visual boleh mempengaruhi satu sama lain dalam kita menghasil dan mempelajari seni karya seni.
6. Mengimbas kembali dan menilai ciri dan kedudukan karyanya dengan orang lain.
a. Memahami tentang adanya berbagai matlamat dalam menghasilkan karya seni visual.
b. Menghurai bagaimana pengalaman manusia mempengaruhi perkembangan sesuatu karya seni
c. Memahami tentang adanya berbagai respons terhadap sesuatu karya seni.
7. Membuat perkaitan antara seni visual dengan disiplin-disiplin lain.
a. Memahami dan menggunakan ciri persamaan dan perbezaan seni visual dan disiplin lain
b. Mengenal pasti hubungan antara seni visual dengan disiplin lain dalam kurikulum
0 comments:
Post a Comment