1.0 PENDAHULUAN
Keguruan
ialah satu jawatan professional seperti mana kerjaya-kerjaya lain dalam
masyarakat dunia. Sebagai guru yang profesional, guru perlu melaksanakan
kerjayanya dengan sepenuh hati, bersedia menanggung semua konsekuen yang sesuai
dengan nilai profesion ini. (Dr Ragbir Kaur a/p Joginder Sigh, 2007) .
Salah
satu agenda penting dalam matlamat perancangan pembangunan pendidikan bagi
RMK-9 ialah membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia. Dalam agenda ini
kerajaan akan memperkukuhkan kurikulum sekolah yang seimbang dari segi jasmani,
emosi, rohani dan intelek, mempunyai disipin yang tinggi, bersikap kerjasama,
dan mampu memainkan peranan dalam masyarakat, serta melahirkan sejumlah sekolah
yang baik dan cemerlang untuk dijadikan show case kepada negara-negara lain di
dunia. (Ucapan menteri Pendidikan Malaysia dalam Perhimpunan Bulanan
Kementerian Pelajaran Malaysia). Dr Ismail Zain, dalam kertas kerjanya yang
bertajuk ‘Pendidikan Bertaraf Dunia Kearah Pembestarian
Dalam
Proses Pengajaran dan Pembelajaran (selepas ini di tulis p&p)” menjelaskan
pendidikan bertaraf dunia sebagai wacana dalam dasar pendidikan negara yang
meletakkan proses pendidikan sebagai satu bidang yang penting dalam kehidupan
seharian khususnya di sekolah-sekolah yang berfungsi sebagai institut
perkembangan ilmu.
2.0 DEFINISI NILAI
Nilai adalah piawaian norma masyarakat yang
dipengaruhi oleh perikemanusiaan (Philip E. Jacob) Contohnya, adil, baik hati,
bertanggungjawab, hormat, kasih sayang, keamanan, kejujuran dan kerjasama.
3.0
KEMORALAN SOSIAL
Kemoralan
sosial pula bermaksud bergaul dan bercampur dgn masyarakat dan berkait rapat
dengan hubungan sesama manusia.Keperibadian mulia moral pula bermaksud mewajibkan kita bertingkah laku baik. Keperibadian
mulia tidak dilahirkan secara semulajadi sebaliknya ia boleh dimiliki secara
latihan dan pengamalan peribadi sehingga menjadi kebiasaan, menyenangkan serta
menyeronokkan. Nilai- nilai yang perlu ada pada seseorang penjawat awam dan
secara khususnya pendidik seperti adil,
baik
hati, bertanggungjawab, hormat, kasih saying, keamanan, kejujuran, dan kerjasama.
Cheryl
Peppers dan Alan Briskin (2000) dalam buku mereka “Bringing your Soul to Work:
An Everyday Practice” menyatakan bahawa telah satu gelombang pembaharuan yang
mendesak unsur-unsur kerohanian di bawa ke tempat kerja. Ahli-ahli falsafah
seperti Al-Farabi, Confucius, Vivekananda, Plato dan Dewey telah menyebut
pentingnya nilai-nilai murni diamalkan oleh pendidik di institusi-institusi
pendidikan. Namun, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengenal pasti tujuh
nilai utama yang menjadi teras dan fokus Etika Kerja iaitu;
3.1.
Amanah (Trust)
Seorang
warga pendidik hendaklah mempunyai sifat bertanggungjawab dalam melaksanakan
tugas tanpa menyalahgunakan kuasa dan kedudukannya. Justeru itu, ia mestilah
menjalankan tugas yang diberi dengan penuh tanggungjawab tanpa penyelewengan
dan cuai. Seorang pendidik mempunyai sikap jujur dan setia kepada organisasi
tanpa menyalahgunakan kuasa dan kedudukan. Ia menggunakan masa dengan
sebaik-baiknya dan menyiapkan tugas dalam tempoh yang ditetapkan serta tidak
menggunakan masa kerja untuk urusan peribadi. Seorang guru juga hendaklah
berdisiplin serta mengawal diri dan tidak melakukan sesuatu kerja yang
membolehkan ia hilang kepercayaan orang lain terhadap dirinya. Bertanggungjawab
melaporkan penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa merupakan satu sifat amanah
yang amat dituntut.
3.2.
Benar (Truth)
Seseorang
guru mestilah mempunyai niat dan perbuatan yang ikhlas serta benar. Ia
mempunyai niat yang baik dan jujur dalam melakukan sesuatu pekerjaan, tanpa
niat yang tersembunyi atau pun mengharapkan balasan. Guru mestilah bercakap
benar dan menepati janji. Ia seharusnya bersedia untuk mempelajari atau
menerima nasihat orang lain dengan tidak bersikap sombong atau angkuh. Seorang
guru juga mesti memberi dan menerima arahan yang jelas dan tepat serta tidak
mengelirukan. Ia boleh berkongsi pengalaman, ilmu dan kepakaran untuk kejayaan
bersama.
3.3.
Bijaksana (Thoughtful)
Guru
hendaklah menggunakan pemikiran dengan bijaksana dalam membuat keputusan dan
tindakan sesuai dengan masa serta keadaan. Ia haruslah menggunakan seluruh
potensi, keupayaan dan kepakaran untuk menjayakan sesuatu tugas dengan
cemerlang dan tidak mengambil jalan mudah. Guru mestilah berusaha menghasilkan
kerja yang bermutu tinggi dan berkualiti serta sentiasa mempertingkatkan ilmu,
kepakaran dan profesionalismenya. Ia juga mestilah mempunyai fikiran yang
rasional serta pertimbangan yang saksama dalam menyelesaikan sesuatu masalah
tanpa mengikut perasaan dan emosi.
3.4.
Bersyukur (Thankful)
Guru
hendaklah mempunyai perasaan dan perlakuan yang menghargai nikmat dan pemberian
yang diterimanya tanpa menganggap kejayaan sebagai hak dirinya. Ia mestilah
bersedia memberi pengiktirafan kepada mereka yang berjaya tanpa sebarang
prasangka, dendam atau menabur fitnah. Seorang guru mempunyai sifat yang tenang
dalam menghadapi masalah serta rela menerima kegagalan dan tidak mudah berputus
asa. Ia seharusnya berpuas hati dengan nikmat yang diperolehinya seperti
ganjaran yang diterima dan kemudahan yang disediakan.
3.5.
Dedikasi (Dedication)
Seorang
guru hendaklah berminat dan rela mengorbankan masa dan tenaga secara berterusan
dalam menghasilkan kerja yang berkualiti. Maka, ia seharusnya bekerja tanpa
jemu dan bosan serta bersedia untuk menerima tugas dengan tidak mencari helah.
Dia sanggup berkorban demi kepentingan perkhidmatan, tekun, rajin dan bersikap
positif dalam melaksanakan tugas dengan mendapat hasil yang berkualiti. Ia
mestilah seorang yang sabar, bertanggungjawab, teliti, ceria, tidak cuai atau
merungut dalam menjalankan tugas..
3.6.
Ikhlas (Sincere)
Seseorang
guru mestilah berhati suci dalam menunaikan tanggungjawab untuk menghasilkan
kerja yang terbaik tanpa mengharapkan ganjaran. Dia menjalankan tugas
semata-mata untuk mencapai matlamat sekolah, bukan kerana pangkat, kedudukan
atau mendapat perhatian orang lain. Seorang guru dapat memberi layanan yang
baik, tanpa mengira pangkat, status atau kedudukan dan tidak bersikap pilih
kasih dalam menjalankan tugas. Ia haruslah bersedia menerima teguran dan
kritikan dengan hati dan fikiran yang terbuka. Seorang guru juga seharusnya
saling hormat-menghormati antara satu sama lain tanpa sebarang kepentingan
diri.
3.7. Penyayang
(Caring)
Seorang
guru mestilah menghargai dan mengambil berat terhadap pelanggan. Diamempunyai
sifat pemaaf dan penyayang, tidak sombong dan suka meninggi diri. Guru
seharusnya menganggap setiap orang mempunyai harga diri yang perlu dihormati
tanpa sebarang prasangka buruk. Ia bersifat bertimbang rasa dan suka mengambil
berat dalam melaksanakan tugas. Menjadikan sekolah sebagai sebuah keluarga
besar yang penuh kemesraan serta bersifat simpati dan empati dalam menjalankan
tugas seharian.
4.0 PERANAN GURU DALAM MENANAM NILAI
KEPERIBADIAN DAN KEMORALAN SOSIAL DI SEKOLAH
4.1 Bertindak
sebagai penyebar ilmu.
Menurut
Ragbir Kaur (2007), fungsi guru ialah mendidik murid dalam pelbagai ilmu
pengetahuan dan kemahiran daripada pelbagai disiplin dalam kurikulum sekolah.
Para guru haruslah memiliki sifat-sifat amanah, dedikasi, komited pada tugas,
ikhlas, sanggup berkorban masa dan tenaga dan mempunyai sikap membantu dan
menyampaikan seberapa banyak ilmu kepada murid-muridnya. Penekanan di sini
ialah mengenai sikap dan penampilan guru itu sendiri terhadap konsep ilmu. Guru
harus mendalami ilmu sebanyak mungkin supaya dapat menyebarkan ilmu kepada para
pelajar bagi melahirkan insan dan warganegara yang berilmu. Dalam era
transformasi pendidikan guru hendaklah menghasilkan pelajar yang mampu berfikir
secara kreatif dan kritis serta memperkembangkan potensi pelajar dalam semua
aspek JERIS (Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan Sosial) bagi mencapai
pendidikan bertaraf antarabangsa.
4.2
Bertindak sebagai Pembentukan Nilai / Role Model
Nilai
merupakan kriteria penting bagi mengukur mutu sesuatu benda. Menurut Ragbir
Kour (2007) guru harus membentuk murid-murid untuk memiliki akhlak yang mulia
dan mempunyai nilai-nilai murni yang tinggi. Nilai-nilai yang perlu diterapkan
ialah moral, agama, terminal dan instrumental. Jadi, guru seharusnya mempunyai
sifat dan kualiti peribadi, profesional, dan sosial yang baik dan murni supaya
dapat menjalankan tugas sebagai pendidik dengan sempurna. Sebagai ibu bapa
kedua kepada murid-murid, segala nilai dan tingkah laku guru menjadi contoh
teladan kepada para pelajar. Nilai-nilai murni yang ditonjolkan oleh guru di
sekolah secara tidak langsung akan diterapkan dalam jiwa pelajar. Menurut Ee Ah
Meng (2003) guru yang beriltizam akan menjadi role model kepada para
pelajarnya. Secara tidak langsung, guru berkenaan akan dapat memupuk beberapa
ciri peribadi yang positif melalui amalan-amalannya di dalam bilik
darjah.
4.3
Bertindak Sebagai Pengamal Budaya Ilmu
Menurut
Mok Soon Sang 2007, Profesor Syed Muhammad al-Altas menyatakan ilmu merupakan
sesuatu yang bermakna dan membawa penyuburan serta semangat kepada jiwa
manusia. Hal ini menunjukkan ilmu merangkumi semua aspek kehidupan luaran dan
dalam jiwa manusia. Guru sebagai pengamal ilmu perlu mempraktikkan budaya ilmu
seperti membaca, berfikir, memerhati, berkarya, bersumbangsaran, dan bertukar
fikiran serta mencari pengalaman baru (Ragbir Kour (2007)). Dalam p&p, guru
akan memindahkan ilmu yang baik, meninggikan adab murid, serta memberi petunjuk
ke arah kebenaran sebagai seorang pengamal ilmu. Sebagai seorang guru, budaya
ilmu harus menjadi kriteria utama dan harus dipupuk dalam diri supaya menjadi
teladan bagi para pelajar mencontohinya. Budaya ilmu di kalangan guru dan
pelajar adalah sejajar dengan salah satu matlamat yang terkandung dalam
Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu melahirkan generasi yang mencintai ilmu
pengetahuan dan seterusnya menjadi teras dan tunjang dalam amalan pendidikan
seumur hidup.
4.4
Mengamalkan kemahiran profesional
Guru
merupakan tenaga ikhtisas di dalam bidang perguruan yang dipertanggungjawabkan
untuk mendidik murid-murid di sekolah. Oleh itu, guru yang mempunyai kemahiran
profesional serta kecerdasan emosi yang tinggi memainkan peranan besar dalam
menghasilkan generasi yang berpendidikan, berkemahiran, berbudaya ilmu dan
berakhlak selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara. Peranan ini penting bagi
membawa pendidikan negara Malaysia ke arah pendidikan yang bertaraf dunia (Dr.
Ragbir Kaur, 2007). Antara kemahiran yang perlu ditekankan ialah kemahiran
berfikir dan pemikiran konstruktif. Para pelajar mestilah dididik menggunakan
daya fikir tinggi dan minda untuk melahirkan pelajar-pelajar untuk belajar
sepanjang hayat dan mempunyai modal intelektual tinggi menghadapi era
globalisasi. Kemahiran berfikir dan pemikiran konstruktif perlu juga terarah
kepada pandangan jauh dan luar biasa (Mohamad bin Muda, Ketua Penolong Pengarah
Bahagian Pendidikan Guru Kementerian Pendidikan Malaysia).
4.5
Bersifat profesional dan peka dengan segala perkembangan pendidikan
Craft
(2002) menyarankan bahawa untuk menjadi pendidik yang profesional, seorang guru
perlu peka terhadap inisiatif pendidikan yang terkini.. Guru yang profesional
juga sentiasa mengikuti perkembangan terhadap kajian-kajian lampau dan terkini
bagi mengemaskinikan pengetahuan dan kemahiran p&p guru. Mak Soon Sang
(2007), menegaskan guru hendaklah melengkapkan diri dengan menguasai kemahiran
menggunakan internet untuk memperolehi maklumat tentang perkembangan matematik
dan pedagogi pengajaran masa kini di samping membimbing murid-murid menggunakan
internet sebagai pengajaran dan pembelajaran. Selain itu guru perlu
mengaplikasikan teknologi maklumat (ICT) di dalam bilik darjah melalui program
SLE (Smart Learning Environment) yang bertujuan meningkatkan pengetahuan guru
terhadap penggunaan ICT. Antaranya aplikasi word processing, spreadsheet,
database, desktop publishing, dan graphing (Dr Ranbir Kaur a/p Joginder Sigh,
2007).
4.6
Mengamalkan pengajaran efektif
Mak
Soon Sang (2007) mengenalpasti ciri-ciri pengajaran efektif dari segi
perancangan, pelaksanaan, dan penilaian pengajaran.
4.6.1
Perancangan pengajaran
Clarke
dan Cutler (1990) menyatakan keberkesanan pengajaran bergantung kepada
perancangan, pelaksanaan, penilaian terhadap proses dan objektif pembelajaran.
Oleh itu, mengenalpasti objektif pengajaran merupakan salah satu ciri kualiti
pengajaran yang diperlukan dalam perancangan. Cohn et al, (1987) selanjutnya
menyokong pendapat ini dengan menyatakan guru harus membuat refleksi kendiri
untuk menilai objektif pengajarannya setelah selesai melaksanakan pengajaran.
Oleh itu guru harus mempunyai kemahiran dalam memilih strategi pengajaran yang
sesuai kerana ia merupakan suatu rancangan untuk melaksanakan aktiviti pengajaran
dan pembelajaran juga mahir dalam penggunaan kaedah dan teknik mengajar untuk
menyampaikan isi pelajaran dengan cara yang berkesan, kerana pemilihan kaedah
dan teknik mengajar yang sesuai akan menjamin keberkesanan pengajaran serta
pencapaian objektifnya secara optimum.
4.6.2
Pelaksanaan pengajaran
Mok
Soon Sang (2002), mengatakan peranan guru dalam pelaksanaan dan kejayaan proses
pengajaran dan pembelajaran meliputi tugas-tugas seperti menganalisis objektif
dan isi kandungannya, menentukan keperluan pelaksanaan seperti melengkapkan
diri dengan kemahiran mengajar dan penyediaan bahan-bahan pelajaran, merancang
dan melaksanakan pengajaran, membuat penilaian untuk mengenalpasti kelemahan
dengan tujuan meningkatkan keberkesanan dalam pelaksanaan pengajaran dengan
membuat pengubahsuaian dalam rancangan mengajar.
4.6.3
Penilaian pengajaran
Yap,
Wan, dan Ismail (1985) dalam Kertas Kerja oleh Profesor Dr. Saedah Siraj
mentakrifkan penilaian dalam pendidikan dan pembelajaran sebagai satu aktiviti
untuk mendapatkan maklumat yang berguna bagi menentukan pencapaian sesuatu
objektif p&p. Ingham (dalam Saedah Siraj, 2000) menyarankan supaya pendidik
membuat penilaian dan menghargai perbezaan setiap individu kerana setiap
perbezaan itulah yang akan menentukan cara setiap individu itu belajar dan juga
boleh memberi pengalaman pembelajaran kepada masing-masing.
5.0 KESIMPULAN
Oleh
itu, dalam menuju pendidikan bertaraf dunia, guru adalah agen terpenting dalam
merealisasikan pendidikan anak bangsa Malaysia dalam mengharung cabaran di
tahap yang lebih tinggi. Pengisian guru yang berkualiti seperti yang di
bentangkan iaitu guru perlulah bertindak sebagai penyebar ilmu, pengamal budaya
ilmu, guru sebagai role-model, mengamalkan pengajaran efektif, peka dengan
segala perkembangan pendidikan, dan mengamalkan kemahiran profesional mampu
meyediakan generasi muda untuk menghadapi kemungkinan-kemungkinan yang berupa
masyarakat industri, ekonomi yang global, kebanjiran teknologi tinggi dan
sentiasa bertambah canggih, penggunaan komputer sebagai keperluan urusan harian
dan limpahan maklumat sejagat. Sebagaimana yang ditegaskan oleh Mohamad bin
Muda, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Guru Kementerian Pendidikan
Malaysia dalam ucapannya, para pendidik adalah wahana yang boleh menentukan
corak manusia yang mampu menghadapi alaf baru, abad ke-21. Nilai – nilai
berkaitan keperibadian dan kemoralan sosial perlu dikuasai dan diamalkan dengan
berkesan oleh semua guru.
6.0 RUJUKAN
Kamus
Dewan, Edisi Keempat. Dewan Bahasa Dan Pustaka Kuala Lumpur 2007.
Dr.
Ragbir Kaur a/p Joginder Singh (2007). Panduan Ulangkaji Pendidikan Untuk KPLI
Sekolah Menengah dan Sekolah Rendah. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.
Dr
Wan Shamsuddin Bn Wan Mamat (Disember 1998). Pengisian Wawasan Pendidikan
Negara Menuju Abad 21.
Dr
Ismail Zain, Pendidikan Bertaraf Dunia Ke Arah Pembestarian Dalam Proses
Pengajaran Dan Pembelajaran.
Ilmu Pendidikan Untuk KPLI (Komponen 3:
Profesional Keguruan) Sekolah Rendah. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd., Subang Jaya.
Mohamad Bin Muda (1991), Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan Guru
Kementerian Pendidikan Malaysia.
Cabaran
Dan Harapan dalam Pendidikan Menghadapi Alaf Baru. Professor Dr Saedah Siraj
dan Nurhayati Ishak (26-28 Disember 2006).
Peningkatan
Kualiti Pengajaran Di Institut Pengajian Tinggi Di Aceh, Prosiding Persidangan
Antarabangsa Pembangunan Aceh, UKM Bangi. http://pkukmweb.ukm.my online on
24/02/2008
0 comments:
Post a Comment