“ Technology will never replace great teachers, but technology in the hands of a great teacher can be transformational ” – Yusri -
... Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku rezeki halal yang diredhai dan direstuiMu yang melimpah ruah supaya aku kaya raya. Agar mewah hidupku, ahli-ahli keluargaku, sahabat handaiku, dan bukalah hatiku untuk bersedekah dan berbelanja ke jalanMu Ya Allah. Dan di dalam aku membina kekayaanku, Kau limpahkanlah juga rezeki yang melimpah ruah setiap insan yang berurusan denganku. Kau selamatkanlah hidup aku serta keluargaku dan sahabat handaiku dunia akhirat, Ya Allah. Aamiiin. .......

Sunday, November 30, 2014

TOPIK 09 MELAKUKAN KRITIKAN SENI

1. Memperihalkan karya

Dalam memperihalkan sesuatu karya, pengkritik mencatatkan perkara-perkara penting, Ini termasuklah
a. Saiz, media dan proses penghasilan.

Hal-hal yang disentuh adalah maklumat tentang saiz karya, media yang digunakan, juga senarai proses penghasilan yang terlibat seperti serigraf, litograf, ukiran, dsb.

b. Subjek, objek dan perincian
Subjek adalah kandungan imej yang dikenal pasti. Soalah berkaitan subjek adalah “Apakah yang anda saksikan apabila melihat karya ini? Subjek wujud dalam bentuk kumpulan manusia,barangkali pertemuan keluarga. Apakah subjek lain serta perincian yang boleh disebut?

c. Unsur yang digunakan dalam karya
Perhatikan karya semula. Garisan, warna dsb memainkan peranan penting dalam sesebuah karya. Namakan apa yang anda nampak.

Perhatikan juga bahawa semua karya mengandungi unsur tetapi tidak semua mempunyai subjek. Ini adalah kerana karya tersebut tidak menggambarkan sesuatu yang jelas dikenal. Oleh itu ia hanya menampilkan unsur-unsur, dikenali dengan yang digunakan. Pendekatan begini dikenali sebagai aspek formal karya.

2. Menganalisis Karya
Dalam menganalisis karya, pengkritik menumpu perhatian kepada komposisi. Komposisi adalah cara prinsip seni digunakan bagi menyusun unsure-unsur seni seperti garisan, warna, tekstur dsb

3. Menginterpretasi Karya
Semasa membuat interpretasi, pengkritik meneliti kandungan karya. Inilah mesej, idea, rasa yang disampaikan oleh karya. Setiap pengkritik mempunyai cara menginterpretasinya yang tersendiri, mengikut rasa individu. Interpretasi anda tentang karya boleh dibuat berasaskan pendapat dan pengalaman peribadi anda. Apakah mood yang sampai kepada anda melalui karya ini?

4. Membuat Pertimbangan
Pada masa membuat pertimbangan, pengkritik menyatakan sama ada karya itu berjaya atau tidak. Ukuran berjaya bergantung pada pandangan estetik seseorang pengkritik. Pandangan estetik adalah satu idea, gagasan pemikiran tentang apa yang dianggap penting pada karya tersebut. Menerusi pandangan
tersebut, pengkritik dapat membantu meningkatkan kefahaman dan penjelasan makna karya kepada orang lain.

Estetik dan Seni
Sepanjang perjalanan waktu, para cendikiawan telah mengenengahkan pelbagai pandangan estetik. Antara yang terkenal ialah:

 Sudut subjek

Menerusi pandangan ini, kejayaan karya dikaitkan dengan penggambaran subjek yang sebenar. Karya dihargai kerana dapat meniru realiti tampakan subjek yang asal. Bagaimanakah anda fikir pengkritik daripada pandangan yang sama melihat sebuah karya? Bagaimana mereka menimbang sesebuah catan?

 Sudut komposisi

Mengikut padangan ini, apa yang penting ialah komposisi. Yang diperhatikan ialah bagaimana nilai terang dan gelap warna dalam karya mengujudkan kesan dalaman. Pengkritik berpandangan begini menghargai karya berasaskan penggunaan unsur dan prinsip seni oleh pelukis bagi mengujudkan rekaan yang menarik. Apakah reaksi anda semasa melihat catan tersebut?

 Sudut kandungan.

Mengikut pandangan ini, apa yang dianggap paling penting ialah kandungan karya, mood atau rasa dan perasaan yang disampaikan oleh karya. Karya dinilai berasaskan mood yang dapat dibangkitkan
Perlu diingat bahawa hanya sedikit sahaja pengkritik menggunakan sudut yang terhad kepada satu sahaja. Kebanyakannya percaya bahawa pandangan terbuka adalah jauh lebih bermanfaat dalam mempelajari sesuatu daripada seni

0 comments:

Label

2023 - BPSM 5S 6 ASPIRASI MURID PPPM Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM BAHAN JPN SELANGOR BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016 BINA WEB BUDAYA SEKOLAH Buku Program CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024 Catatan Peribadi Admin CIRI-CIRI P&P BERKESAN CONTOH EVIDENS SKPMg2 Creativity & Innovation in Education FIZIKAL SEKOLAH GAMBAR PKPGB GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM Garis Panduan Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023 GMGBM 2018 GURU BESAR I-THINK ICT INOVASI DAN KREATIVITI JADUAL WAKTU PKPGB KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA KALENDAR 2016 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017 KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA Kinicki Krietner KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR KOMUNIKASI Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015 KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK) MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA Melindungi Masa Instruksional (MMI) MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN Myportfolio Guru Besar 2018 Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019 NILAI - NILAI MURNI Nostalgia Hidupku NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN ORGANISASI SEKOLAH PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI PAET3101 : ETIKA PERGURUAN Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018 PBPPP PBS PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation) PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN PEKELILING PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA PEMIMPIN TMK 2018 PENGALAMAN PEMBELAJARAN PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH PENGURUSAN DI SWASTA PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH PENGURUSAN KOKURIKULUM PENGURUSAN PEJABAT PENGURUSAN RISIKO PENGURUSAN SEKOLAH PENGURUSAN STRATEGIK PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN PERANCANGAN STRATEGIK PERLEMBAGAAN PIBG PIPPK PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN PPPM PSIKOLOGI PERKEMBANGAN PST6 RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT / RPH 2017 RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017) RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017) RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017) SEKOLAH BERKESAN SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI SKPMg2 SOSIOLOGI PENDIDIKAN SWOT SWOT HAL EHWAL MURID TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH TAKSONOMI BLOOM TANGGUNGJAWAB GURU BESAR TATATERTIB TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017 TQM TUGAS GURU BESAR UPSR 2016 VIDEO VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU VIDEO PKPGB