TEORI-TEORI PERKEMBANGAN MANUSIA
Apakah Teori?
• Teori merupakan satu kumpulan idea, menggambarkan dan menjelaskan satu fenomena atau kejadian tertentu.
• Teori boleh menunjukkan sesuatu hal menjadi nampak jelas mengenai:
- apa yang penting untuk dipelajari / dikaji
- hipotesis apa yang boleh dibuat, dijangka atau diambil kira
- bagaimanakah hal tersebut boleh dipelajari / dikaji
• Teori perkembangan merupakan pengetahuan berkenaan dengan fenomena-fenomena atau kejadian yang berkaitan dengan perkembangan manusia
Teori-teori perkembangan manusia
Teori Perkembangan Personaliti oleh Freud
Struktur Personaliti
Terdapat 3 struktur personaliti pada seseorang iaitu Id, ego dan Superego
Id
• Sistem asal yang terdapat dalam personaliti
• gerak hati yang sentiasa mahu dipenuhkan
• Wujud sejak individu dilahirkan
• Bersifat mendesak dan memaksa
• hanya mahukan keseronokan dan kepuasan
Ego
• Eksekutif kepada personaliti
• Penengah antara desakan id dan penentuan-penentuan superego
• sentiasa membantu manusia tersebut memenuhi keperluannya dengan cara yang selamat, logik dan sesuai dengan persekitarannya
• Memelihara proses interaksi individu dengan persekitarannya
Superego
• Komponen moral atau sosial
• bersifat idealistik dan perfectionist
• menjadi penentu kepada perbuatan moral dan sosial
• superego terbahagi kepada 2
- ego unggul
- ego suara hati
Peringkat-peringkat perkembangan psikoseksual Frued
Oral (0-1 Tahun)
• Libido terfokus pada mulut
• Berkembang melalui aktiviti penyusuan
• kanak-kanak mendapat stimulasi melalui mulut dan bibir secara semulajadi
Anal (1-3 Tahun)
• Libido terfokus pada dubur
• kanak-kanak mendapat lebih kepuasan apabila bahagian dubur diberi stimulasi melalui aktiviti menahan dan membuang air besar
• ciri-ciri personaliti dewasa-ciri-ciri suka mengamuk
Phallic (3-6 Tahun)
• Mendapat kepuasan apabila alat jantinanya dimanipulasikan
• Kanak-kanak mula meneroka tubuh badannya, persamaan dan perbezaan yang ada pada diri mereka dengan kanak-kanak lain.
• Oedipus Complex berkembang pada tahap ini, iaitu perasaan seksual yang dialami oleh kanak-kanak terhadap ibubapa yang berlainan jantina
Latency (6-11 Tahun)
• Peringkat ini merupakan peringkat yang agak tenang, tanpa sebarang kerisauan atau kegelisahan
• Keinginan kanak-kanak terhadap kepuasan seksual mula berkurangan
• kanak-kanak mula sibuk dengan kegiatan di sekolah, bermain dan berkawan dengan rakan sejenis
• ini akan membentuk ciri personaliti
Genital (12 tahun ke atas)
• keinginan remaja menarik perhatian individu yang berlainan jantina
• keinginan untuk menjalankan aktiviti sosial, berkahwin dan berkerjaya
• Untuk perkembangan yang sihat, perlu disalurkan ke jalan yang sesuai iaitu dengan cara berkahwin
Teori Perkembangan Psiko-sosial oleh Erik – Erickson
Tahap pertama: percaya lawan dgn tidak percaya
• Lahir – 1 setengah tahun
• Bayi merasai satu perasaan baru bila berinteraksi dgn orang paling rapat dgnnya
• kanak-kanak bergantung kepada ibubapa, dan membentuk rasa percaya jika keperluan-keperluan bayi dipenuhi
• Timbul rasa percaya, sebaliknya `mistrust’ akan wujud hasil interaksi dgn persekitaran baru
• Darjah kepercayaan pd diri byk bergantung kpd sejauhmana nilai jagaan dan layanan mesra yg diperolehi
• Perhatian yang tidak konsisten akan melahirkan rasa tidak percaya
• `trust’ dan `mistrust’ akan timbul pada setiap peringkat perkembangan psikososial.
• Bayi yg mempunyai `mistrust’, bila seseorg di alam persekolahannya akan bertukar kpd `trust’ apabila mula menaruh kepercayaan pada guru yg menolongnya
• Rasa ketidakpercayaan akan timbul semula bila mengalami persekitaran sebaliknya, chnya perceraian ibubapa. Ini akan menimbulkan rasa tidak percaya pd individu lain dan persekitarannya
Tahap kedua : autonomi lawan rasa ragu-ragu (autonomy versus doubt)
• Bermula kanak-kanak berumur 1 setengah tahun – 3 tahun
• Melalui Toilet Training
• Kanak-kanak mula berminat menerokai alam persekitaran dan wujud perasaan autonomi (ingin bebas)
• Rasa bangga bila dpt gunakan kepandaiaannya dgn usaha sendiri
• Terbentuk kemahiran motor yg baru & perkem mental yg pesat
• Kanak-kanak yang dibiarkan ibubapa melakukan apa shj ikut kemampuannya akan mengembangkan perasaannya
• Ibubapa/pembantu yg sentiasa membantu & tidak beri peluang berdikari – perolehan sifat otonomi
• Akan melahirkan sifat frustasi, perasaan malu yg melampau dan akan curiga ttg kebolehan diri
• Keadaan ini akan bertukar bergantung pd persekitarannya +ve @ -ve
Tahap ketiga : inisiatif berlawanan dgn rasa bersalah (initiative versus guilt)
• 3 – 6 tahun
• Mempunyai kemahiran motor yg baik – berlari
• Kebebasan membuat sesuatu
• ingin cuba melakukan sendiri
• Senang meniru kanak-kanak yg lain
• Menguasai bahasa dgn baik dan memperlihatkan permainan fantasi & khayalan
• Didikan positif atau negatif mempengaruhi utk berinisiatif atau mempunyai perasaan bersalah
• Prgkt ini – sudah tahu peranan lelaki atau perempuan bila mrk bermain
Tahap ke 4: daya usaha berlawanan dgn perasaan rendah diri (industry versus inferiority)
• kanak-kanak berumur 6 – 12 tahun
• Mampu mengambil kira persoalan perkara yg berkaitan sbb musabab berlaku sst fenomena
• mempunyai kemahiran dalam hubungan sosial dan akademik
• Bermain & belajar mengikut peraturan yg ditentukan & dipersetujui serta berusaha menguasai masalah yg dihadapi
• Pada peringkat ini kanak-kanak mula membandingkan dirinya dengan rakan-rakan
• Jika diberi dorongan dan ganjaran selepas memperolehi keputusannya, maka daya kreatif serta kerajinan meningkat
• Ibubapa yg menganggap daya kreatif & daya usaha sbg sia-sia akan tertanam rasa rendah diri kpd kanak-kanak
• Perasaan rendah diri akan mempengaruhi keseluruhan perkembangan personaliti kanak-kanak
Tahap ke 5: identiti berlawanan dgn kekaburan peranan (identity versus role confusion)
• Bermula ketika kanak-kanak memasuki umur remaja (12 – 20 thn)
• mencari identiti Siapa Saya
• Memilih kawan yg sebaya – sbg dorongan pencapaian
• Perkembangan fizikal, psikologikal dan mental – dpt memikirkan mengenai masalah dunia
• Mampu membina teori dan membtk hipotesis terhadap persoalan dan konflik masyarakat
• Wujud identiti ego yg bersifat positif berlawanan dgn keraguan peranan yg bersifat negatif
• Remaja yg mendpt nilai-nilai baru hasil interaksi dgn masyarakat akan berperanan mengendalikannya sejajar dgn fungsinya samada sbg pelajar, anak, ahli sukan, kawan dll
• Remaja yg tidak mencapai identiti kendiri hasil persekitaran negatif (ch. Sosial pincang) akan menyebabkan ketidaktentuan peranan
Tahap ke 6: perasaan kasih sayang atau kemesraan berlawanan dgn pengasingan (intimacy versus isolation)
• Peringkat dewasa awal (20-40 tahun)
• Kebolehan individu utk hidup bersama dgn orang lain
• Mula menumpukan perhatian kpd soal perkahwinan & kekeluargaan
• Individu sepatutnya berperanan dan berfungsi dlm masyarakat
• Pencapaian psikososial – melanjutkan pelajaran atau berkerjaya yg spesifik
• Kegembiraan sosial – bergaul dgn berlainan jantina utk pasangan hidup
• Apabila perasaan kemesraan tidak wujud, akan lahir sikap memencilkan diri (isolation) & gemar bersendirian
Tahap ke 7: pembelaan nasib generasi berlawanan dgn kekakuan (generativity versus stagnation)
• Peringkat dewasa pertengahan (40-65 tahun)
• Bilamana seseorg itu mengambil perhatian ttg org lain selain keluarganya, merasa tjwb pd generasi baru dan ahli masyarakat
• Membtk identiti & menyalurkan nilai kemasyarakatan kpd generasi baru
• Merasa kehidupan lbh bermakna bila bekerjasama dgn kelompok keluarga besar
• Seseorg yang gagal membtk `sense of generativity’ maka akan terbtk `sense of stagnation’
• Merasa kecewa krn gagal berperanan sbg org yg bertjwb pada generasi muda
Tahap ke 8: integriti ego berlawanan dgn sesalan (ego integrity versus despair)
• Peringkat Dewasa akhir
• Individu akan gembira dgn perasaan integriti ego sekiranya ia berjaya melalui tahap-tahap sebelumnya
• Rasa kepuasan dan bangga dlm diri akan wujud hasil pencapaian yg dilalui pada tahap sebelumnya
• Refleksi kehidupan
• Terima hakikat
Teori Pembelajaran
1) Teori pembelajaran Behavioris @ tingkah laku
– Pelaziman Klasik
– Pelaziman Operan
2) Teori Pembelajaran Sosial
Pelaziman Klasik (Classical conditioning)
• Oleh John B. Watson
• prinsip-prinsip yang timbul adalah seperti:
– Generalisasi: memberi respon yang sama kepada rangsangan yang serupa
– Diskriminasi: memberi respon yang berbeza kepada rangsangan yang serupa tetapi tidak sama
– Penghapusan: kehilangan secara perlahan-lahan sesuatu respon terlazim yang dipelajari
• Rangsangan merupakan apa juga yang boleh menggerakkan , menerbitkan tingkahlaku atau respon.
• Rangsangan terdapat 2 jenis
– Rangsangan tidak terlazim: rangsangan semulajadi
– rangsangan terlazim: rangsangan buatan
• Contoh Pelaziman Klasik adalah melalui demontrasi yang dilakukan oleh Pavlov:
– Makanan dibawa kepada anjing Pengeluaran air liur
(RTT) (gerak balas TT)
– Loceng makanan Pengeluaran air liur
(RT) (RTT) (GTT)
– Loceng Pengeluaran air liur
(RT) (GT)
Pelaziman Operan (Operant conditioning)
• Oleh B. F. Skinner
• Istilah-istilah utama:
– Hukum kesan: pertalian antara rangsangan dengan gerakbalas, tingkahlaku akan kukuh jika ada kesan yang memuaskan selepas gerakbalas dihasilkan
– Peneguhan: penggunaan akibat untuk menguatkan tingkahlaku, Contoh: oleh kerana dia merupakan seorang guru, maka guru tersebut datang awal ke sekolah
– Peneguhan positif: menguatkan tingkah laku dengan memberikan satu rangsangan yang disukai selepas tingkahlaku, contoh: beri hadiah jika berjaya
– peneguhan negatif: menguatkan tingkahlaku dengan mengeluarkan rangsangan yang tidak disukai selepas tingkahlaku
– Denda: proses melemahkan atau mengurangkan kekerapan tingkahlaku yang tidak diingini
– Denda (presentational): mengemukakan rangsangan yang tidak disukai
– Denda (removal): mengeluarkan rangsangan yang disukai
• Murid tidak membuat kerja rumah ------ guru mendenda ----- murid buat kerja rumah
• Antecedents(punca) -------- tingkahlaku --------- consequence (akibat)
Teori Pembelajaran Sosial
• Oleh Albert Bandura
• Proses pembelajaran berlaku dengan memerhatikan tingkah laku tetapi ini bergantung kepada individu dan tahap motivasi
• Pembelajaran adalah dari segi pemikiran, tingkahlaku dan emosi
Elemen-elemen pembelajaran melalui pemerhatian
• beri perhatian
– yang diberi perhatian menarik, yang memberi perhatian tumpuan seratus peratus
• Pengekalan
– mengekalkan imej visual model: mengingati demo
• penghasilan semula melalui latihan sendiri
• mengulangi tingkah laku
Teori Kognitif Jean Piaget
Faktor yang mempengaruhi perkembangan Kognitif
• Kematangan
• Aktiviti
• Pengalaman sosial
Skema
- potensi am dlm diri manusia utk lakukan sst atau bertindak
dgn cara tertentu
Kecenderungan manusia
2 kecenderungan asas:
– Organisasi: proses menyusun maklumat dan pengalaman untuk membentuk sistem dalam minda
– Adaptasi:proses penyesuaian kepada persekitaran
i) Asimilasi: guna pengetahuan yang sedia ada
ii) Akomodasi: Ubah skema
iii) Biarkan
Tahap-tahap perkembangan Kognitif P I A G E T
TAHAP DERIA MOTOR (lahir – 2 tahun)
- Belajar melalui 5 deria
- Tlaku berbtk motor & bergantung pd manipulasi fizikal
utk memperolehi pengetahuan
- Tidak berlaku kebolehan imej mental utk kejadian yg sukar
didengar, lihat dan rasa hingga berumur 2 tahun
- Belajar membezakan diri dpd objek dan mengklasifikasikan
berpandu ciri tertentu shj
(cth semua wanita dewasa sbg ibu)
- Aktiviti bermotifkan matlamat (goal directed activity)
TAHAP PRAOPERASIONAL (2 – 7 TAHUN)
– Tahap kognitif menjadi lebih sempurna
– Logik satu hala
– 3 kebolehan asas :
a. Kebolehan mental melakukan t/laku ketara, cth. mengira
b. Melalui latihan berulang-ulang rangkaian t/laku
dikukuhkan hingga menjadi t/laku skema stabil
c. Hal-hal umum telah difahami utk kukuhkan t/laku
- Perkembangan bahasa berlaku dgn pesat
- 2 – 4 tahun adalah `egosentrik’ iaitu mereka sukar memahami
pendapat orang lain / pentingkan diri sendiri
– Monolog Kolektif- bercakap dalam kumpulan sama ada orang lain
mendengar atau tidak
– menghadapi kesukaran dalam desentrasi (fokus mata) dan keabadian
TAHAP OPERASI KONKRIT ( 7 – 11 tahun)
– Pemikiran Hands on (benda-benda di depan mata dapat difikir dengan baik)
– Peringkat pemikiran logik
– Logik 2 hala
– Faham konsep keabadian, persirian dan boleh mengklasifikasi benda
TAHAP OPERASI FORMAL (Umur remaja & seterusnya)
– Kecerdasan kognitif sampai ke tahap maksima
– penakulan saintifik
– Dpt membuat keputusan & dpt membuat hipotesis melalui pemerhatian
– Penonton Bayangan (imaginary)-merasa diri diperhatikan oleh orang lain
– Adolescent egocentrism-peringkat ideal
– Mula memikir tentang diri (cita-cita / impian) & peranan kpd masyarakat
– Membuat perancangan berdasarkan pegangan
– Tidak semua individu mencapai peringkat ini pada masa yang sama
Teori Perkembangan menurut Sistem Ekologi Bronfenbrenner
Tahap perkembangan manusia menurut Bronfenbrenner meliputi 4 aspek:
1) Microsystem
2) Mesosystem
3) Exsosystem
4) Macrosystem
1) Microsystem
Merupakan persekitaran terkecil dalam perkembangan manusia yang terdiri daripada anak, ibu dan bapa yang saling berinteraksi satu sama lain dalam keluarga
2) Mesosystem
Merupakan hubungan timbal balik atau pertalian antara dua atau lebih microsystem seperti persekitaran tempat bermain anak dan sekolah
3) Exsosystem
Merujuk kepada pengaturan sosial yang berpengaruh besar terhadap anak, seperti lingkungan tempat kerja ibu bapa atau lingkungan sosial dalam masyarakat
4) Macrosystem
merupakan persekitaran yang lebih luas yang boleh mempengaruhi perkembangan seseorang anak. Contohnya budaya luar yang datang dan diterima oleh budaya setempat sehingga memberikan pengaruh kepada kebudayaan setempat
Sunday, November 30, 2014
Label
2023 - BPSM
5S
6 ASPIRASI MURID PPPM
Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM
BAHAN JPN SELANGOR
BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016
BINA WEB
BUDAYA SEKOLAH
Buku Program
CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024
Catatan Peribadi Admin
CIRI-CIRI P&P BERKESAN
CONTOH EVIDENS SKPMg2
Creativity & Innovation in Education
FIZIKAL SEKOLAH
GAMBAR PKPGB
GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM
Garis Panduan
Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023
GMGBM 2018
GURU BESAR
I-THINK
ICT
INOVASI DAN KREATIVITI
JADUAL WAKTU PKPGB
KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA
KALENDAR 2016
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017
KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA
Kinicki Krietner
KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR
KOMUNIKASI
Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat
KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015
KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER
KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK)
MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
Melindungi Masa Instruksional (MMI)
MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN
Myportfolio Guru Besar 2018
Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019
NILAI - NILAI MURNI
Nostalgia Hidupku
NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN
ORGANISASI SEKOLAH
PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH
PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI
PAET3101 : ETIKA PERGURUAN
Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018
PBPPP
PBS
PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN
PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum
PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation)
PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH
PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM
PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN
PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
PEKELILING
PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM
PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
PEMIMPIN TMK 2018
PENGALAMAN PEMBELAJARAN
PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH
PENGURUSAN DI SWASTA
PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH
PENGURUSAN KOKURIKULUM
PENGURUSAN PEJABAT
PENGURUSAN RISIKO
PENGURUSAN SEKOLAH
PENGURUSAN STRATEGIK
PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN
PERANCANGAN STRATEGIK
PERLEMBAGAAN PIBG
PIPPK
PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN
PPPM
PSIKOLOGI PERKEMBANGAN
PST6
RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT / RPH 2017
RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017)
RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017)
SEKOLAH BERKESAN
SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI
SKPMg2
SOSIOLOGI PENDIDIKAN
SWOT
SWOT HAL EHWAL MURID
TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH
TAKSONOMI BLOOM
TANGGUNGJAWAB GURU BESAR
TATATERTIB
TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017
TQM
TUGAS GURU BESAR
UPSR 2016
VIDEO
VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU
VIDEO PKPGB
0 comments:
Post a Comment