1). Tinjauan umum skop kursus dan program secara
am.
Skop kursus dan program yang diikuti ini akan dapat
membantu guru besar mengenalpasti tugas dan peranan guru besar secara spesifik
sebagai seorang pengurus, pentadbir dan pemimpin sekolah. Ini membolehkan
seorang guru besar memainkan peranan dan tanggungjawabnya dengan lebih efektif
dan berimpak tinggi pada organisasi yang dipimpin. Program ini juga bertujuan melengkapkan seseorang guru besar dengan ilmu pengetahuan
dan kemahiran yang tinggi dalam aspek kepimpinan sekolah.
Melalui program ini
juga akan dapat memantapkan lagi tugas dan peranan guru besar sebagai pemimpin
sekolah yang berkesan dan akhirnya dapat mencapai visi dan misi sekolah seperti
mana yang disasarkan.
II). Akta Pendidikan 1996 (Act 550) – tinjauan
umum terhadap isi dan dasar awam berkaitan
dengan sekolah dan kepemimpinan sekolah.
Sebagai seorang pemimpin sekolah, guru besar perlu tahu dan memahami Akta
Pendidikan 1996. Akta ini jelas
bertujuan memantapkan lagi sistem pendidikan
negara dan berperanan penting membantu negara mencapai wawasan 2020. Guru
besar juga perlu tahu perubahan-perubahan, pembaharuan dan peruntukkan di
dalam
Akta Pendidikan 1991. Akta Pendidikan 1996 merupakan
perundangan yang baru, ia
menampilkan kesinambungan kepada hasrat dan dasar pendidikan yang sedia
ada. Ia
berpaksi kepada perakuan-perakuan utama Penyata Razak 1956 yang menjadi
asas
dasar pendidikan kebangsaan selama ini. Akta baru ini juga banyak
mengekalkan
peruntukan yang masih relevan daripada Akta Pelajaran 1961. Tujuan
menggubalkan
undang-undang ini (Akta Pendidikan 1996) ialah untuk memperluaskan skop
dan
memperkenalkan perundangan mengenai pendidikan.
- Landasan dan wawasan
Di dalam
Akta Pendidikan 1996 dengan jelas memberitahu kepada kita bahawa dasar
pendidikan
adalah berlandaskan kepada hasrat wawasan 2020 dan Falsafah
Pendidikan
Negara.
Seksyen
15 dan 16 dalam Akta Pendidikan 1996 telah memperjelaskan tentang Sistem
Pendidikan
Kebangsaan. yang meliputi semua peringkat dan jenis sekolah atau
institusi
pendidikan kecuali sekolah ekspatriat.
Dalam hal
ini kedua-dua akta telah dinyatakan. Dalam Akta Pandidikan 1996
dijelaskan
dalam seksyen 17 tentang kedudukan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa
pengantar
utama di semua sekolah atau institusi kecuali di Sekolah Jenis Kebangsaan
atau
lain-lain sekolah yang diberi pengecualian. Di sini soal bahasa telah
diperkukuhkan.
Dalam
Akta Pendidikan 1996, seksyen 18 memperuntukkan semua sekolah perlu
5.
Peperiksaan Awam
Dalam
seksyen 19 Akta Pendidikan 1996 telah memperuntukkan semua sekolah
menyediakan
murid untuk peperiksaan awam, melainkan yang dikecualikan.
Manakala
dalam Akta Pelajaran 1961 pula tiada peruntukan diberi.
Seksyen
17(2), Akta Pendidikan 1996 memperuntukkan Bahasa Kebangsaan sebagai
mata
pelajaran wajib di semua sekolah.
Dalam
seksyen 2 Akta Pendidikan 1996 telah memperuntukkan pengajaran bahasa
Cina dan
Bahasa Tamil di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan
boleh
diadakan dengam satu syarat : jika ada permintaan 15 orang ibu bapa atau lebih.
Dengan
ini lebih mudah mengadakan kemudahan bagi pengajaran bahasa Cina dan
Bahasa
Tamil.
Akta
Pendidikan 1996 telah memperuntukkan pengajaran bahasa kaum asli dengan dua
syarat:
a.
jika ada permintaan dari 15 ibu
bapa
b.
jika didapati munasabah dan
praktik
Melalui
peruntukan ini , telah memberi pengiktirafan kepada bahasa kaum Bumiputera untuk diperkembangakan.
.
Seksyen
16 Akta Pendidikan 1996 memperuntukkan sekolah atau institusi pendidikan
dibahagi
kepada tiga kategori : kerajaan, Bantuan kerajaan dan swasta.
Klasifikasi
institusi pendidikan di bawah Akta Pendidikan 1996 lebih memudahkan
pentadbiran
khususnya berkaitan dengan sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan.
Dalam
seksyen 21 Akta Pendidikan 1996, memberi kuasa kepada Menteri untuk
menubuh
dan menyenggara tadika. Seksyen ini perlu untuk membolehkan
kementerian
mengadakan kemudahan prasekolah kepada kanak-kanak khususnya
masyarakat
luar bandar dan berpendapatan rendah.
Dalam seksyen 22 Akta Pendidikan 1996 memperuntukkan garis panduan
kurikulum
untuk tadika bagi menyelaraskan pendidikan di peringkat tersebut dan
wajib
12. Tempoh Pendidikan Rendah
Akta
Pendidikan 1996 menyebut dengan jelas bahawa pendidikan rendah adalah
antara 5
hingga 7 tahun (lihat Seksyen 29). Dengan adanya peruntukan ini, dapat
menampung
keperluan murid cerdas, sederhana dan lembab.
Seksyen
33, Akta Pendidikan 1996, memperuntukkan pendidikan lepas menengah di
Sekolah
Menengah Kebangsaan , kolej atau mana-mana institusi pendidikan lain.
Melalui
Seksyen ini boleh manampung dengan jelas kelas tingkatan 6, kelas
matrikulasi
dan sebagainya.
.
Akta
Pendidikan 1996 seksyen 37, membolehkan politeknik mengadakan program
kerjasama
dengan mana-mana institusi, perbadanan atau organisasi
perindustrian.Manakala
seksyen 38 membolehkan politeknik mengadakan kursus
pengajian
atau program latihan bersama peringkat sijil atau lain-lain kelayakan
dengan
mana-mana universiti atau institusi pendidikan lain.
Seksyen
37 dan 38 ini amat diperlukan untuk memenuhi keperluan pembangunan
tenaga
manusia, berteraskan matematik, sains dan teknologi serta informasi. Dengan
ini
wawasan 2020 akan menjadi kenyataan dan selaras denga itu juga akan lahirnya
sebagai
sebuah negara maju setanding dengan negara-negara maju yang lain.
Selaras
dengan sebuah negara yang mahu mewujudkan masyarakat penyayang, maka
dalam
Akta Pendidikan 1996 telah diperuntukkan dalam seksyen 40, yang
membolehkan
Menteri mengadakan pendidikan khas di sekolah khas atau di mana-
16. Maktab Perguruan
Melalui
seksyen 47 (1) , membolehkan maktab perguruan (maktab pendidikan)
mengadakan
kursus peringkat ijazah, diploma atau sijil dan mengadakan program
kerjasama
dengan universiti atau institusi pendidikan tinggi lain. Melalui seksyen ini,
selaras
dengan hasrat untuk mempertingkatkan kualiti tenaga pengajar, di sekolah-
sekolah.
Khususnya hendak memupuk kepada pengeluaran guru-guru sains,
matematik
dan IT yang lebihh banyak selaras dengan kehendak dan perkembangan
negara
dengan menubuhkan sekolah bestari dan perkembangan teknologi maklumat
yang
menjadi sebahagian dari unsur kemajuan dan ketamadunan sesebuah negara
khususnya
Malaysia.
Dalam
Seksyen 50, Akta Pendidikan 1996 , memperuntukkan supaya Pendidikan
Islam wajib
diajar di semua sekolah termasuk sekolah swasta bila terdapat 5 atau
lebih murid Islam. Ini amat penting untuk
syiar dan nilai-nilai murni yang sejagat.
Dalam
Akta Pelajaran pula menyebut bahawa Pendidikan Islam diwajibkan apabila
terdapat
15 orang atau lebih murid di sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan sahaja.
Seksyen
69, Akta Pendidikan 1996 mengkehendaki semua pihak yang menganjurkan
peperiksaan
awam mendapatkan kebenaran dari Pengarah Peperiksaa. Tujuan seksyen
ini ialah
untuk mengesan peperiksaan yang dijalankan oleh pihak luar dan melindungi
calon-calon
dari tertipu dan mendapat sijil-sijil atau apa-apa anugerah yang tidak
diiktiraf
oleh kerajaan.
Peruntukan
dalam seksyen 62, Akta Pendidikan 1996 , membolehkan Lembaga
pengelola
sekolah kerajaan yang tidak berfungsi lagi dimansuhkan kecuali bagi
sekolah
Jenis Kebangsaan dan sekolah-sekolah tertentu. Lembaga Pengelola Sekolah
Jenis
Kebangsaan Cina Kerajaan dikekalkan atas permintaan mereka . Lembaga
Pengelola
Sekolah Bantuan Kerajaan dan Sekolah Swasta memang dikekalkan kerana
masih
diperlukan.
Dalam
seksyen 77 Akta Pendidikan 1996 telah memperuntukkan bahawa isntitusi
pendidikan
swasta yang menjalankan program "twinning" dan "lingkage"
hendaklah
mendapat
kebenaran bertulis dari Menteri terlebih dahulu. Tujuan seksyen ini ialah
untuk
mengawal institusi-institusi pendidikan tinggi swasta yang sedang pesat
menjalankan program "twinning" dan
lingkage", selain dari pada memudahkan ke
arah
Malaysia sebagai "Centre of Education Excellence".
Seksyen 136 Akta Pendidikan 1996 memberi kuasa
kepada Pendaftar untuk
menyiasat,
seksyen 137 kuasa untuk masuk tanpa waran, seksyen 138 memulakan dan
menjalankan
pendakwaan serta kuasa untuk mengkompaun kesalahan. Dalam ketiga-
tiga
seksyen ini, Ketua Pendaftar atau seorang pegawai awam yang diberikuasa bagi
maksud
itu secara bertulis oleh Ketua Pendaftar atau seorang pegawai polis yang
berpangkat
tidak rendah dari Inspektor mempunyai kuasa dalam ketiga-tiga perkara
dalam
ketiga-tiga sekyen tadi.
Seksyen-syeksen
ini akan membolehkan Pendaftar Besar bertindak dengan lebih cepat
dan
berkesan terhadap pihak-pihak yang melakukan kesalahan bagi mengawal
kepentingan
masyarakat pengguna.
Ini
adalah merupakan satu pembaharuan untuk memudahkan penyiasatan dan
tindakan
diambil kepada mereka yang melanggari akta ini.
Akta Pendidikan 1996 telah menampakkan secara
jelas, hala tuju dan wawasan
pendidikan
kita. Akta Pendidikan 1996 yang lebih
mantap dalam usaha mencapai
cita-cita
negara sekarang, yang mahu menjadikan pendidikan sebagai asas
pembangunan
negara yang dilihat bukan sahaja
pembangunan dari segi material
tetapi
juga emosi dan jasmani serta intelektualisme individu.
Dengan
adanya akta baru ini, maka hasrat dan cita –cita negara untuk menjadi sebuah
negara
maju dan berwawasan dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan, dapat
melahirkan
tenaga kerja dan rakyat yang mempunyai daya inovatif dan kreatif , turut
menyumbang
fikiran dan tenaga dalam mencapai aspirasi negara seperti mana yang
termaktub
dalam Wawasan 2020.
.
Rujukan:
1. Akta Pendidikan 1961, International Law
Book Service, Kuala Lumpur, 1984
2. Akta Pendidikan 1996, International Law
Book Service, KualaLumpur, 1998
3. Laporan Jawatankuasa Kabinet
Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran, Kementerian Pelajaran Malaysia
, Kuala Lumpur, 1988
4. Hamedi Mohd Adnab, Bahasa Melayu STPM
,Nurin Enterprise,Kuala Lumpur, 1994
5. Shahril @ Charil Marzuki, Zainun Ishak, Leo Pau
Wing,
6. Dr.Saedah Hj. Siraj, Pendidikan di Malaysia,
Utusan Publication, 1993
0 comments:
Post a Comment