Siapa dia guru besar? Guru besar adalah seorang ketua yang berperanan sebagai pengurus, pentadbir dan pemimpin sesebuah sekolah. Sebagai seorang pengurus, pentadbir dan pemimpin, guru besar dalam bidang kuasanya (kuasa yang diberi) adalah bertanggungjawab secara langsung terhadap semua perkara di sekolah dari aspek pengurusan, kepimpinan, pemantauan, komunikasi dan pencerapan. Di dalam Buku Panduan Standard Kompetensi Kepengetuaan Sekolah Malayisa,2006, terdapat sembilan bidang pengurusan dan kepimpinan sekolah yang perlu dikuasai iaitu Pengurusan dan Kepimpinan Organisasi, Pengurusan Kurikulum, Pengurusaan Ko-kurikulum, Pengurusan Hal Ehwal murid, Pengurusan Kewangan, Pengurusan Pentadbiran Pejabat, Pengurusan Persekitaran dan Kemudahan Fizikal, Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia dan Pengurusaan Hubungan Luar. Selain daripada itu guru besar diwajibkan untuk mengajar sekurang-kurangnya 5 waktu seminggu.
Sebagai pengurus sekolah, guru besar berperanan menyusun dan mengurus sumber-sumber yang ada di sekolah agar berjalan dengan betul dan teratur. Sebagai pentadbir, guru besar berperanan menyampaikan polisi dan dasar-dasar kerajaan dan memastikan ianya disampaikan dan dilaksanakan. Manakala sebagai pemimpin pula, guru besar mempunyai bidang kuasa dalam lingkungannya untuk mempengaruhi orang lain. Guru besar perlulah bijak dan mahir melaksanakan tugas-tugasnya berdasarkan POSCORB –iaitu Planning, Oaganizing, Staffing, Coordinating, Reporting dan Budgeting.
Tugas-Tugas Guru Besar
A. PENTADBIRAN
Dalam bidang pentadbiran, Guru Besar adalah bertanggungjawab secara langsung dalam segala pengurusan perjawatan dan perkhidmatan guru dan kakitangan bukan guru di sekolah seperti berikut:
1. Melaksanakan segala prosedur pelantikan dan pengesahan dalam jawatan semua
kakitangan di bawah kelolaan dan bidang kuasanya.
2. Melaksanakan segala prosedur pelantikan ke jawatan yang lebih tinggi bagi semua
kakitangan di bawah jagaannya.
3. Melaksanakan prosedur bagi menamatkan perkhidmatan perletakan, persaraan,
penggantungan, pelepasan guru-guru dan kakitangan.
4. Memastikan pelaksanaan dan langkah-langkah pengambilan perkhidmatan dan kursus
dalam perkhidmatan.
5. Mengambil langkah-langkah tertentu yang berhubung kait dengan soal percutian
kakitangan di sekolahnya.
6. Mewujudkan struktur organisasi sekolah bagi menentukan pembahagian kerja dan tugas
kakitangan sekolahnya.
7. Menyediakan senarai tugas dan tanggungjawab guru dan kakitangan sokongan.
8. Menyimpan dan menyelenggarakan rekod-rekod peribadi guru dan kakitangan bukan guru.
9. Menyediakan Laporan Nilaian Prestasi Tahunan, Berkala, Laporan Sulit Khas, dan
Laporan Nilaian Prestasi Khas bagi semua kakitangan di bawahnya.
10.Meluluskan permohonan penggunaan bangunan dan kemudahan yang ada di sekolah
mengikut syarat-syarat yang dibenarkan oleh pihak yang berkuasa.
11. Menentukan sistem penyelenggaraan fail dilaksanakan dengan cara yang teratur dan
sempurna.
12. Merancang dan memastikan pelaksanaan takwin sekolah yang telah disusun dan
ditetapkan itu berjalan dengan lancar.
13. Memastikan bahawa segala retan-retan yang disediakan itu dilakukan dengan sempurna
dan dilaksanakan mengikut jadual yang telah ditetapkan.
14. Menjadi pengerusi Lembaga Tatatertib Sekolah.
15. Menjadi Penasihat Persatuan Ibu Bapa Guru dan memastikan bahawa segala keputusan
dilaksanakan dengan teratur dan berkesan.
16. Mempengerusikan mesyuarat-mesyuarat yang diadakan di peringkat sekolah yang
melibatkan guru dan kakitangan.
17. Menghadiri mesyuarat di Pejabat Pendidikan Daerah, Zon Sekolah, Jabatan Pendidikan
Negeri, Kementerian Pendidikan Malaysia atau jabatan-jabatan kerajaan yang lain.
B. Pengurus Kewangan:
1. Menyediakan anggaran belanjawan sekolah seperti perbelanjaan mengurus dan
perbelanjaan pembangunan.
2. Mengurus dan menyempurnakan segala tuntutan perkapita dan lain-lain geran yang
dikemukakan oleh pihak yang berkaitan dari semasa ke semasa.
3. Menentukan segala kutipan atau yuran, sewa, asrama dan lain-lain sumber pendapatan
dilaksanakan dengan sempurna.
4. Merancang dan menguruskan segala bentuk pembelian dan pembayaran yang dilakukan
oleh pihak sekolah.
5. Mengurus dan menyempurnakan segala urusan yang berkaitan dengan gaji, elaun dan lain-
lain bagi guru dan kakitangan.
6. Mengurus dan menyelenggarakan buku tunai untuk Akaun Wang Kerajaan, Wang Suwa
dan Asrama serta Panjar Wang Runcit.
7. Melakukan dan menyempurnakan segala persediaan yang diperlukan untuk audit akaun
sekolah secara teratur dan kemas.
8. Menyempurnakan segala urusan yang berkaitan dengan biasiswa pelajar-pelajar sekolah
yang diberi oleh Kementerian Pelajaran dan lain-lain badan penaja.
9. Menjadi Pengerusi Lembaga Tender Kantin dan Sebut Harga mengikut syarat yang telah
ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran.
10. Menentukan buku stok yang disimpan dan disediakan di sekolah disediakan dengan
teratur dan kemas kini.
11. Memperakukan segala tuntutan perjalanan, peperiksaan, elaun lebih masa, wang runcit
dan sebagainya.
12. Memastikan bahawa tatacara hapus kira dan hapus stok dilakukan dengan sempurna
mengikut peraturan yang ada.
13. Menjadi Setiausaha Lembaga Kewangan Sekolah dan pengelola sekolah dan menentukan
bahawa semuanya berjalan lancar.
C. Pembangunan Fizikal Sekolah:
1. Melaksanakan pengawasan fizikal sekolah dan menentukan perjalanannya dilakukan
dengan cara yang baik dan teratur.
2. Mengambil langkah-langkah penyelenggaraan bangunan sekolah dan kawasan sekolah dari
semasa ke semasa.
3. Merancang dan menguruskan pelaksanaan projek-projek pembangunan kecil yang
diadakan di sekolah.
4. Merancang pertambahan fizikal sekolah jika ada dan jika perlu seperti pembinaan dan
pembaikian, memerlukan bangunan tambahan dan sebagainya.
D. Pembangunan Kakitangan:
1. Merancang dan melaksanakan program dan kursus bagi kemajuan guru dan bukan guru
untuk pengayaan dirinya.
2. Mengadakan 'in house training', kolokium, mengambil kursus di luar, kursus dalam
perkhidmatan ataupun mengadakan kursus-kursus untuk kakitangan di sekolahnya.
3. Memberi segala galakan kepada guru dan kakitangan agar melanjutkan pengajian di
peringkat yang lebih tinggi.
E. Pengurusan Kurikulum:
1. Menentukan pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan berjalan dengan teratur, berkesan
dan mengikut perancangan.
2. Memastikan pelaksanaan sukatan pelajaran atau kurikulum yang ditentukan oleh
Kementerian Pelajaran berjalan mengikut peraturan.
3. Merancang dan memastikan pelaksanaan sukatan pelajaran atau kurikulum di sekolah
berjalan dengan sempurna.
4. Menentukan mata pelajaran pilihan untuk pengajaran di sekolahnya dengan menetapkan
guru-guru yang mengajar mata pelajaran yang berkenaan.
5. Menubuhkan panitia mata pelajaran atau Jawatankuasa Kurikulum Sekolah untuk
Memastikan keberkesanan pelaksanaannya.
6. Mempengerusikan mesyuarat panitia mata pelajaran jika difikirkan perlu.
7. Menubuhkan beberapa buah jawatankuasa dan majlis lain yang difikirkan perlu sebagai
usaha untuk memastikan keberkesanan pengurusan sekolah.
8. Menentukan kewujudan Pusat Sumber Sekolah dan Guru Besar bertanggung-jawab
terhadap perkembangan dan kemajuannya.
9. Membina 'Blue Print' sekolah untuk meningkatkan pencapaian pelajar dan
pencapaian akademi sekolah.
F. Pengurusan Ko-Kurikulum:
1. Memastikan penubuhan persatuan, dan kelab sukan dan permainan dan pasukan-pasukan
unit pakaian seragam.
2. Menentukan bahawa unit-unit ko-kurikulum itu berjalan dengan cergas, baik, teratur dan
sempurna dengan susunan program yang lengkap, sesuai & praktikal.
3. Menentukan perkembangan bakat dan potensi para pelajar dalam kegiatan ko-kurikulum
seperti persatuan dan kelab, sukan dan permainan dan juga pasukan unit berunifom.
G. Hal Ehwal Pelajar:
1. Menubuhkan Lembaga Disiplin Pelajar di sekolahnya dan memastikan bahawa
pelaksanaannya berjalan dengan berkesan.
2. Menetap dan menggariskan satu peraturan dan undang-undang sekolah yang praktikal
untuk dipatuhi sepenuhnya oleh semua pelajar.
3. Menubuhkan sebuah Lembaga Pengawas Sekolah yang terdiri daripada pelajar yang
cergas, baik dari segi tingkah laku, berbudi pekerti dan bagus dalam akademik dan sukan.
4. Menentukan perjalanan Lembaga Disiplin Pelajar, peraturan dan undang-undang dan
Lembaga Pengawas dilaksanakan dengan baik, sempurna dan adil.
5. Untuk menjamin keselamatan, kesejahteraan dan kebajikan para pelajar, perkhidmatan
yang berikut perlu diwujud dan dilaksanakan di sekolah dengan baik, iaitu:- (Bimbingan
dan kaunseling, kesihatan, biasiswa dan dermasiswa, keselamatan, riadah dan sistem
mentor mentee).
H. Pengawasan Dan Penyeliaan:
1. Menjadi tugas dan tanggungjawab Guru Besar untuk membuat penyelidikan terhadap
perjalanan pengajaran dan pembelajaran di sekolahnya.
2. Menjadi tugas Guru Besar untuk mengawasi dan melaksanakan tugas-tugas pentadbiran,
pengurusan, kewangan, pembangunan fizikal, kemajuan kakitangan pengajaran
pembelajaran, kurikulum, ko-kurikulum dan dalam hal ehwal pelajar.
3.Bertanggungjawab dalam memberi bimbingan kepada Penolong Kanan Pentadbiran,
Penolong Kanan HEM dan Penolong Kanan Kokurikulum serta Penyelia Petang dalam
pelaksanaan tugas-tugas mereka.
4. Guru Besar memberi bimbingan yang diperlukan kepada kakitangan bukan guru dalam
melaksanakan tugas-tugas mereka.
5. Memberi bimbingan kepada guru-guru dalam semua bidang tugas dan pengajaran mereka
agar ianya menjadi lebih berkesan dan menyeronokkan.
6. Pengawasan dan penyeliaan ini adalah untuk penilaian prestasi mereka yang akan dibuat
pada setiap hujung tahun.
1.0 PENGURUS "LEARNING EXPERIENCES" – KERJA IKHTISAS
Penyelia dan pengawal polisi dan objektif sekolah yang telah diasaskan dan diselaraskan kepada polisi Kementerian Pendidikan dan objektif Pendidikan Negeri dan Negara.
1.2 Menentukan sasaran sekolah, merancang dan melaksanakan proses pengajaran dan
pembelajaran sukatan pelajaran, rancangan pelajaran, jadual waktu, penugasan guru dan
sebagainya.
1.3 Menentukan kualiti volume kerja pelajar-pelajar dan pemeriksaan buku-buku pelajar.
1.4 Menentukan polisi-polisi mengenai ujian dan peperiksaan serta menggunakan data-data
untuk perancangan dan tindakan susulan.
1.5 Menyelia proses pendidikan sama ada dalam bilik darjah, pemeriksaan buku rekod guru
atau perbincangan dengan guru / JKS / PMP.
16. Memeriksa buku kemajuan pelajar, buku profil, buku kedatangan dan buku kegiatan
kurikulum dari masa ke semasa.
1.7 Menentukan polisi untuk aktiviti ko-kurikulum.
1.8 Membaca dan meneliti laporan kegiatan ko-kurikulum serta memberi nasihat dan
bimbingan kepada guru dan pelajar.
2.0 PENGURUSAN PERSONEL
2.1 Menentukan pendaftaran, pengesahan dalam jawatan, penempatan ke dalam jawatan
berpencen dan jenis cuti kakitangan sekolah.
2.2 Menolong kakitangan menentukan sasaran kerja dan berbincang dari masa ke semasa
mengenai sasaran dan mutu kerja.
2.3 Menentukan tugasan dan bidang kerja (development of staff) dan menjalankan
penyeliaan sepanjang tahun.
2.4 Mengambil tindakan / laporan tatatertib ke atas pegawai di bawah bidang kuasanya.
2.5 Menjaga kebajikan kakitangan.
3.0 KEWANGAN
3..1Mengawal dan menyemak pemberian perkapita, gaji kakitangan, rekod akaun, laporan
kewangan dan punca-punca kewangan suwa dan kerajaan.
3..2Mengemas kini penyata akaun sekolah yang belum diaudit dan membuat tindakan susulan
ke atas laporan audit.
3.3Mengawal stok-stok dan harta benda sekolah.
3.4Mengawal perbelanjaan yang dibuat oleh semua bidang dan membuat anggaran
perbelanjaan tahunan yang kos efektif.
4.0 KEMUDAHAN FIZIKAL
.4.1Memastikan keadaan fizikal bangunan, padang dan persekitaran sekolah berada dalam keadaan baik.
.4.2Mempertingkatkan keceriaan dan kecantikan sekolah.
.4.3Menyelia dan menjaga kemudahan dan keselamatan bangunan sekolah.
.4.4Memastikan perabot sentiasa berada dalam keadaan baik dan membuat pengagihan yang berkesan.
.4.5Menyelia dan mengawal sistem pencegahan kebakaran.
.4.6Bertanggungjawab ke atas harta benda sekolah.
5.0 PEMBANGUNAN ORGANISASI DAN DIRI
5.1 Merancang dan menyelia aktiviti perkembangan staf seperti kursus dalaman, perbincangan, berkongsi maklumat, merangsang budaya, mencari maklumat dan pengetahuan serta memberi peluang kepada guru memperkembangkan diri.
5.2Mengawal `learning experiences’ dengan berdasarkan pemerhatian, data dan salinan serta menggunakan maklumat yang diperolehi untuk pembangunan `learning experiences’ murid.
5.3Melaksanakan kursus kesedaran dan pengunggulan kendiri guru.
5.4Penglibatan dalam aktiviti-aktiviti pendidikan komuniti.
6.0 PEMBANGUNAN DIRI (PERSONEL DEVELOPMENT)
6.1Membaca makalah, buku-buku ikhtisas, pengurusan dan filosofi, menghadiri kursus, seminar, bengkel bertukar-tukar fikiran dengan rakan-rakan sekerja.
6.2Menjalankan kajian. Mengumpul data dan menghasilkan kaedah yang baru yang lebih berkesan.
6.3Menerbit artikel-artikel yang berkaitan dengan bidang ikhtisas.
1 comments:
Terima kasih...banyak membantu saya sebagai guru besar baharu
Post a Comment