Pendekatan pengimbasan estetik adalah satu cara memulakan kajian terhadap hasil seni – catan, arca, litograf, dan sebagainya
Tujuan pengimbasan adalah untuk menyediakan satu pendekatan yang mudah dan manasabah terhadap sesuatu hasil seni
Pendekatan ini direka bagi melibatkan pelajar dalam melihat sebenar apa yang ada dalam sesuatu karya seni dengan menganalisis dan membicarakan sifat-sifat deria, formal, teknikal dan ekspresif
SIFAT DERIA
Sesuatu yang dapat
diperhatikan oleh satu atau lebih deria
Melihat hasil seni dan mengenal pasti ciri- ciri khusus pada garisan, rupa, warna, tekstur, kegelapan dan kecerahan (unsure-unsur seni)
Contoh.
“Bolehkah anda tunjukkan dan ceritakan beberapa garisan dalam catan ini?”
“Di manakah warna-warna sejuk, panas dan cerah?”
“Lihat pada rupa yang paling besar dalam catan ini, adakah rupa tersebut bulat, sama saiznya dengan rupa empat persegi bujur?”
SIFAT FORMAL
Menganalisis hasil karya untuk menentukan bagaiman seniman/pelukis menyusun dan menyatukan karyanya supaya bahagian-bahagian komposisi sama-sama menyatakan idea dan/atau perasaan.
Kesatuan organik – setiap bahagian karya adalah perlu. Tiada yang boleh tertinggal tanpa mencacatkan karya tersebut
Tema dan variasi – sesetengah ciri diulang untuk memberikan/melahirkan karakter/sifatnya
Ulangan – unsur seni seperti warna, garisan, rupa diulang dalam pelbagai cara
Kontra – penggunaan unsur yang berlawanan pada benda yang bersisian, contoh, warna cerah dan gelap, rupa lebar dan kecil
Imbangan – keseimbangan berasaskan unsur-unsur yang sama (simetri) – atau dicapai/diperoleh melalui penggunaan bahagian yang tidak sekata (bukan simetri)
Penguasaan – satu ciri yang diberikan keutamaan lebih daripada aspek lain dalam sesebuah karya
Irama – ulangan biasa sesuatu bentuk atau gaya, saranan tentang pergerakan melalu corak berulang
Contonya:
“Di manakah pelukis meletakkan idea yang penting dalam catan ini?”
“Adakah terdapatnya warna atau rupa yang berulang?”
“Di manakah anda melihat ulangan berlaku dalam catan ini?
“Cari bahagian dalam catan ini di mana pelukis menggunakan kontra untuk membantu kita melihat rupa yang penting?”
“Lihat pada keseimbangan catan ini”
“Apakah jenis keseimbangan yang digunakan oleh pelukis, simetri atau bukan simetri?”
SIFAT TEKNIKAL
Mengetahui apakah media yang digunakan oleh pelukis (cat minyak, cat air, pastel warna, arang, kertas), alat dan perkakas (berus, pensil, mesen cetak) dan cara benda-banda tersebut digunakan untuk menghasilkan sebuah karya (lakaran, ukiran, catan, cetakan)
Contoh:
“Bagaimanakah pengarca ini mengukirkan tekstur yang kasar pada batu mamar untuk menghasilkan rupa rambut yang kembang di kepala?”
Bagaimana pengukir ini menggunakan tanda-tanda atau urat kayu bagi menimbulkan ciri karya ini?”
SIFAT EKSPRESIF
Bertindak balas dengan sifat ekspresif karya, iaitu; pembangkitan rasa dan perasaan pada karya
B ahasa mood – bentuk yang menyatakan rasa dan perasaan seperti sedih, ceria, garang atau lembut, ketenangan dan keresahan
Bahasa dinamik dan bertenaga – bentuk mengekspresif rasa ketegangan, konflik, kesantaian
Bahasa Idea dan Keunggulan – peristiwa social, perspektif psikologi atau politik seperti kebangsawanan, keberanian, harapan, kasih sayang
Contoh:
“Bagaimanakah adunan warna dan rupa dan cara unsur-unsur ini disusun menyumbang kepada mood keseluruhan catan ini?
“Apakah yang diceritakan oleh catan ini tentang idea utama seperti kebebasan, peperangan?
____________________________________________
Bertindak balas secara kritikal terhadap karya seni memerlukan sedikit makluamt dan pengetahuan latar belakang
Tindak balas berlaku terhadap karya seni dalam tiga segi:
1. Sejarah – menentukan sifat karya dan kandungan ekspresif karya seni dalam konteks sejarah, aliran, jangkamasa, budaya
2. Rekreatif – memahami secara imaginative apa yang cuba dinyatakan oleh pelukis menerusi sesuatu karya tertentu
3. Penilaian/judicial – menganggarkan nilai sesuatu karya menerusi tiga criteria – tahap kemerlangan formal, kebenaran media/baha dan alat, dan keutamaannya
Sunday, November 30, 2014
Home »
PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH
» TOPIK 06 - PENGIMBASAN ESTETIK SENI VISUAL
TOPIK 06 - PENGIMBASAN ESTETIK SENI VISUAL
Label
2023 - BPSM
5S
6 ASPIRASI MURID PPPM
Aspirasi Murid dan Inisiatif PPPM
BAHAN JPN SELANGOR
BAHAN PENATARAN SKPM - G2 2016
BINA WEB
BUDAYA SEKOLAH
Buku Program
CADANGAN PROGRAM MINGGU PERTAMA PEMBUKAAN SEKOLAH SESI AKADEMIK 2023/2024
Catatan Peribadi Admin
CIRI-CIRI P&P BERKESAN
CONTOH EVIDENS SKPMg2
Creativity & Innovation in Education
FIZIKAL SEKOLAH
GAMBAR PKPGB
GAMBAR PKPGB KONVO 2015 UM
Garis Panduan
Garis Panduan Undangan atau Lawatan Orang Kenamaan dan Ahli Politik ke Institusi Pendidikan Bawah Kementerian Pendidikan Malaysia 2023
GMGBM 2018
GURU BESAR
I-THINK
ICT
INOVASI DAN KREATIVITI
JADUAL WAKTU PKPGB
KAJIAN TINDAKAN EDISI KETIGA
KALENDAR 2016
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
KERTAS KERJA KEJOHANAN MERENTAS DESA 2017
KERTAS KERJA KEJOHANAN LARI MERENTAS DESA
Kinicki Krietner
KOLEKSI TEKS UCAPAN GURU BESAR
KOMUNIKASI
Konsep dan Pelaksanaan Sekolah Selamat
KONVENSYEN MGB SELANGOR 2015
KURIKULUM & MODEL NATURALISTIK WALKER
KURIKULUM BERASASKAN KOMUNITI (KBK)
MAJLIS PERUTUSAN TAHUN BAHARU 2017 KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
Melindungi Masa Instruksional (MMI)
MOTIVASI DALAM PENGURUSAN PENDIDIKAN
Myportfolio Guru Besar 2018
Naratif Baharu Amalan Pendidikan Fokus dan Gerak Kerja Profesional KPM 2019
NILAI - NILAI MURNI
Nostalgia Hidupku
NOTA PADAT TEKNOLOGI PENDIDIKAN
ORGANISASI SEKOLAH
PAEP2104 APRESIASI SENI VISUAL SEKOLAH RENDAH
PAEP4104 : PENGAJARAN MIKRO PENDIDIKAN SENI
PAET3101 : ETIKA PERGURUAN
Panduan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 2018
PBPPP
PBS
PDEP 3101 :KREATIVITI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN
PDEP 3102: Pengurusan Kurikulum
PDEP1104 : Pengurusan Dan Organisasi Pendidikan (Management And Educational Organisation)
PDEP2106 : REKABENTUK KURIKULUM SEKOLAH RENDAH
PDEP3102 PENGURUSAN KURIKULUM
PDEP3103 : TINGKAHLAKU ORGANISASI PENDIDIKAN
PDEP3104 : PENGURUSAN HAL EHWAL MURID
PDEP4103 PENYELIAAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
PEKELILING
PELAKSANAAN JADUAL WAKTU PENGAJARAN & PEMBELAJARAN MENGIKUT JAM SETAHUN DI BAWAH KSSR (SEMAKAN 2017) DAN KSSM
PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA
PEMIMPIN TMK 2018
PENGALAMAN PEMBELAJARAN
PENGGUBALAN STRATEGIK SEKOLAH
PENGURUSAN DI SWASTA
PENGURUSAN KEPIMPINAN SEKOLAH
PENGURUSAN KOKURIKULUM
PENGURUSAN PEJABAT
PENGURUSAN RISIKO
PENGURUSAN SEKOLAH
PENGURUSAN STRATEGIK
PENGURUSAN STRATEGIK SEKOLAH RENDAH
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA DALAM ORGANISASI PENDIDIKAN
PERANCANGAN STRATEGIK
PERLEMBAGAAN PIBG
PIPPK
PPET 3104: PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN
PPPM
PSIKOLOGI PERKEMBANGAN
PST6
RPH PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT / RPH 2017
RPT MORAL TAHUN 6 (KSSR 2017)
RPT PENDIDIKAN KESENIAN TAHUN 1 (KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 1 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 10 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 11 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 12 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 13 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 2 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 3 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 4 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 5 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 6 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 7 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 8 ( KSSR 2017)
RPT Pendidikan Islam Tahun Satu MINGGU 9 ( KSSR 2017)
SEKOLAH BERKESAN
SEKOLAH SEBAGAI BIROKRASI
SKPMg2
SOSIOLOGI PENDIDIKAN
SWOT
SWOT HAL EHWAL MURID
TAKLIMAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN SEKOLAH DI BAWAH PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
TAKLIMAT UMUM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (SEMAKAN 2017) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH MENENGAH
TAKSONOMI BLOOM
TANGGUNGJAWAB GURU BESAR
TATATERTIB
TEKS UCAPAN MAJLIS PENUTUPAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA 2017
TQM
TUGAS GURU BESAR
UPSR 2016
VIDEO
VIDEO KONVOKESYEN DIRIKU
VIDEO PKPGB
0 comments:
Post a Comment